Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 835
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Basis øvelser vs. Iso øvelser

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Angående basis øvelser forstår jeg ikke hvorfor eller hvordan de skulle stimulere mere muskeltilvækst end iso øvelser.

Jeg ved godt belastningspotentialet er mindre med basis, og at det kan være svært at isolere hver muskel enkeltvis, men hvorfor skulle testosteron frigivelsen være større end hvis man isolerede hver muskelgruppe enkeltvis?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er der flere forklaringer på.

Kroppen er skabt til at udføre bevægelser, hvor muskler arbejder i synergi med hinanden. Derfor er vi i stand til at håndtere langt større vægte i basisøvelser, som kræver at flere muskler arbejder sammen om at flytte vægten. Det i sig selv er mere hypertrofi-stimulerende.

Det uheldige ved langt de fleste isolationsøvelser er desuden, at de rent biomekanisk og fysiologisk set placere os i nogle ret uheldige positioner, når vi snakker kraftudvikling. Tag f.eks dumbell flyes. I yderpositionen, hvilket vil sige i bunden af en dumbell fly, så er håndvægtene for det første i en position, hvor vægten er så langt fra omdrejningspunktet (skulderleddet), at vægtstangsprincippet gør at man ikke kan løfte særligt tunge vægte. Derudover kan en muskel ikke yde maksimal kraft, når aktin og myosin filamenterne i en muskelfiber glider helt fra hinanden. Hvis man ser på bevægelsen af aktin og myosin filamenterne i en muskelfiber, så er kraftudviklingspotentialet størst i den miderste del af filamenterne bevægeområde. Når de bliver trukket helt fra hinanden, så er kraftudviklingen kraftigt nedsat. Og det er netop hvad der sker i f.eks dumbell flyes i bunden.

Hvad angår hormonudskillelse i forbindelse med træning, så er det endokrine system jo aktivt ligegyldigt hvad for en form for idræt du dyrker. Der er bare meget der tyder på, at jo større belastning kroppen udsættes for, og jo flere store muskelgrupper der aktiveres, jo mere udtalt bliver det endokrine respons. Derfor må man antage at store tunge basisøvelser er bedre end små isolationsøvelser hvad det angår.

Derudover kan man jo betragte det rent statistisk. Man ser vitterligt ikke mange store personer, som kun har trænet på maskiner og med kabler. Dem som har trænet store tunge basisøvelser derimod, og ofte de største og de stærkeste. Med mindre vi inddrager dopingmisbrug i ligningen. Dem som krudter den har en tendens til at vokse af hvad som helst, nogen gange.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

ChrisG skrev:Angående basis øvelser forstår jeg ikke hvorfor eller hvordan de skulle stimulere mere muskeltilvækst end iso øvelser.

Jeg ved godt belastningspotentialet er mindre med basis, og at det kan være svært at isolere hver muskel enkeltvis, men hvorfor skulle testosteron frigivelsen være større end hvis man isolerede hver muskelgruppe enkeltvis?

I det hele taget er isolations-øvelser ikke nødvendigt, men jeg bruger dem selvfølgelig selv i form af flyers, biceps curls og french press fx., dog skal de ikke misbruges. Alt for mange vælger at køre (bare et eksempel) 3 set pull-ups for derefter at gå hen og køre 5 sets Biceps Curls, og i det tilfælde er det klart mest givende at gøre det omvendte, dvs. 5 set pull-ups + 3 set Curls. Det har jeg i hvert fald haft de bedste erfaringer med, på den måde risikerer jeg heller ikke at overtræne de enkelte muskler :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

ChrisG skrev:Angående basis øvelser forstår jeg ikke hvorfor eller hvordan de skulle stimulere mere muskeltilvækst end iso øvelser.

Fordi sådan er det bare. Det er blevet dokumenteret i flere undersøgelser. Man har så rationaliseret sig frem ti lat det må skyldes inddragelsen af en større muskelmaase, men den reelle mekanisme er dårligt belyst.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Okay tak for svarene.. det er helt nice når folk gider at komme med ordenlige svar :D

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster