lækkerfyr24 skrev:Spørg madcow om det er spild, tror han er noget mere kompetent.
Og hvis ikke du ved hvem det er, så læs op på det inden du kommentere på 5x5, hvor man bruger ramped sæt.
Hvis du nu læste hvad jeg egentlig skrev... Først og fremmest spørges der ind til Bill Starr's fundament program, ikke Madcow. Men jeg skal nok give min mening om Madcow programmet til kende.
Artiklen, der indeholder programmet og vejledning, kalder det et begynderprogram, og bruger alligevel eksempler med 150 kg squat og 100 kg bænkpres. Det er der, jeg ryger af... Ingen begyndere tager 150 kg i squat og 100 kg i bænkpres, og de fleste begyndere respondere desuden langt bedre end erfarne styrkeløftere mht. forøgelse af styrken.
Derudover forstår jeg ikke ideen i at køre 20-40-60-80-100, hvis ens 5RM f.eks. er 110. Du får jo intet ud af 20 og 40, andet end opvarmning. Jeg har det bedre med at give den gas når jeg træner, dvs. 5x5 af forholdsvis tunge sæt, dog ud fra samme program (squat/bænk/bor mandag/fredag og squat/oh press/DL onsdag) som Madcow.
Det kan godt ske programmet er så genialt og gennemtænkt, at jeg bare misser pointen fuldstændig, men hvis jeg havde et 5RM i bænk på 110 kg i bænk, så gider jeg ikke køre et workset af 5 reps med en vægt der svarer til min opvarmning. Når jeg kun træner 3 dage i ugen, så foretrækker jeg også at give den gas i mine workset.
Mht. Madcow:
Fra
denne side:
"Example:
Your top set is 100lbs
10% is 10lbs and 15% is 15lbs
Your 5th set is 100x5, 4th is 90x5, 3rd is 80x5, 2nd is 70x5, and 1st is 60x5"
Det kan jeg bedre forholde mig til. Der er springene ikke så store. Hvis vi antog, at der skulle stå kg i stedet for lbs, ville ens laveste worksæt være 60 kg, og man arbejder sig op på 100 kg - eksempelvis med en 5RM på 105 - 110. Det giver llangt mere mening end at skulle køre 20 og 40 i de to første workset.