Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 653
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 650

Følg bodybuilding.dk på

Bryst og bips / Bryst og trips?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Jeg har snakket lidt med en ven der også træner en del, og vi er lidt uenige i, hvad forskellen egentlig er på, om man kører øvelser der har synergi eller ej. fx:

Bryst og triceps

Ryg og Biceps

Sådan plejer at køre i mine programmer. Altså, efter bryst, træner jeg triceps, og efter ryg er det biceps. Også i split, hvor jeg træner bryst og tri den ene dag og ryg og bi den anden. Men han gør det stik modsat. han træner

Bryst biceps

Ryg triceps

Hvad er + og - ved disse måder at køre øvelsesrækkefølgen?
Det er kun dem, der ikke har råd til at stå i baren, der danser.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Viborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Fordelen ved at træne bryst/tri den ene dag og ryg/bi den anden dag - så kan man træne to dage i træk.

Den anden metode er også ganske okay, hvis man har en pause dag mellem passene
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Wermuth skrev:Hej

Jeg har snakket lidt med en ven der også træner en del, og vi er lidt uenige i, hvad forskellen egentlig er på, om man kører øvelser der har synergi eller ej. fx:

Bryst og triceps

Ryg og Biceps

Sådan plejer at køre i mine programmer. Altså, efter bryst, træner jeg triceps, og efter ryg er det biceps. Også i split, hvor jeg træner bryst og tri den ene dag og ryg og bi den anden. Men han gør det stik modsat. han træner

Bryst biceps

Ryg triceps

Hvad er + og - ved disse måder at køre øvelsesrækkefølgen?

Det bedste er helt klart at kører den som du gør.. Hvis du bytter rundt på øvelsesrækkefølgen, træner du dine biceps og tricep, direkte og indirekte hver gang.. Dette betyder at dine muskler ikke får den hvile de behøver, for at opnå bedst mulig Hypertrofi..

Håber at du kan bruge det til noget :) er ikke så god til at formulere mig.. hehe..
" Get big or die tryin' "

Mål for år 2009 RAW:
Bænkpres: 145kg
Squat: 210kg
dødløft: 250kg
Brugeravatar

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Træner du et 2-split hvor du på dag1 træner ryg+biceps og på dag1 træner bryst+triceps vil musklerne have tid til at restituere. Dvs du på dag2 ikke bruger de samme muskler som på dag1.

Det gør du derimod hvis du træner på hans måde, der vil du både på dag1 og 2 eksempelvis ramme triceps, da du på dag 1 rammer bryst, skuldre og triceps i bænkpres og på dag 2 rammer triceps i eks. french press.

Dermed vil musklerne ikke få hvile nok til at restituere og dette kan i værste tilfælde føre til overtræning. Eller at man bare ikke vokser optimalt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Hvad slags program træner han efter?

Man træner jo normalt triceps sammen med bryst, da man rammer triceps indirekte, mens man træner bryst.
Ryg+biceps, da biceps bliver ramt indirekte af fleste ryg øvelser.

For dit vedkommen kan du tillade at træne dagen efter uden risiko for overtræning, da du ikke træner en muskel der allerede er udkørt fra sidste dags træning.

Din ven har god mulighed for overtræning hvis han ikke sikre 48 timers hvile, før han begynder at træne igen.
Men samtidig kan han måske få mere ud af sin biceps+triceps træning hvis han går det rigtig

Geografisk sted: Vejle

Så i et 2-split med 4 pas om ugen ( som er det vi snakker om, fik jeg ikke lige nævnt) så er der ingen fordel i at køre bryst bips og ryg trips?
Brugeravatar

Synes ikke rigtigt at jeg kan følge nogle af forklaringerne 100%. Her er min tolkning (Har kørt efter begge principper)

Det ene princip hedder push'n pull, hvor man fx kører Bryst og Biceps i samme træningspas.

Det andet princip hedder push/pull, hvor man fx kører Bryst og triceps i samme træningspas.

Fordele ved push'n pull:
Man kan som et eksempel se på triceps. Triceps, vil blive trænet let, den dag man fx træner Bryst og biceps, og den vil blive trænet hårdt den dag man fx træner ryg og triceps. Mange muskelgrupper vil altså blive trænet hyppigere med denne metode (en let dag og en tung dag). Dog vil triceps ikke få lige så meget træning på én gang, som hvis man trænede bryst og triceps sammen! Man kan sagtens træne flere dage i træk med "push'n pull". Et træningssplit kan se således ud:
Man Bryst, Biceps
Tir Ben, Mave
Tor Ryg, Mave
Fre Triceps, Skulder

Fordele ved push/pull:
ved push/pull trænes hver muskelgruppe meget hårdt i ét træningspas. Til gengæld vil restitutuionstiden være længere. Det er mest et trospørgsmål om man hælder til en meget hård dag og meget restitution for de pægældende muskelgrupper, eller om man hælder til en hård dag og en let dag med mindre restitution. Umiddelbart vil jeg ikke tro at forskellen er så stor, men tænker at man kan skifte mellem de to systemer, for at "chokke" kroppen!
Sidst rettet af Ferus 27. jan 2008, 21:15, rettet i alt 2 gange.

Wermuth skrev:Så i et 2-split med 4 pas om ugen ( som er det vi snakker om, fik jeg ikke lige nævnt) så er der ingen fordel i at køre bryst bips og ryg trips?

Altså hvis du træner
Dag 1 Bryst
Dag 2 Biceps
Dag 3 Ryg
Dag 4 Triceps

Eller

Dag 1 Bryst biceps
Dag 2 Ryg triceps
Dag 3 Bryst Biceps
Dag 4 Ryg triceps

Er sådan set ligemeget..

Grunden til at man normal kører bryst triceps og Ryg biceps er at man siger at Bryst og triceps er presseøvelser og man bruger nogle af de samme muskler til de to muskelgrupper og det samme gælder ryg biceps, og ryg biceps er trækkeøvelser, så hvis du ha trænet bryst og biceps dag 1, vil dine muskler være trætte til dag 2. dvs at bryst og biceps nedsætter din træning på ryg og triceps dag 2 fordi du har brugt nogle af de sammen muskler dag 1.
Så jeg vil d runde af med at sige at det er bedst at køre bryst triceps og ryg biceps..
Lang forklaring.
Håber du kan bruge lidt af det..
ret mig hvis i er uenige...

Ciao...
Der er ingen smalle steder i Bredgade.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hørsholm,Dk

Træner her: FitnessDK Birkerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 4.00
- Squat: 8.00

Tak alle sammen. Tror jeg lægger ud med Push/pull, så. Hvis jeg føler jeg går for længe som fuldt restitueret, kan jeg lege lidt med det andet. Når det kommer til stykket, er der jo ikke noget der er det bedste. Det hele handler bare om at finde ud af hvad man lige præcis SELV reagerer bedst på. Men gode inputs =)
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster