Jeg er godt forvirret omkring dette emne. Kan en af de kloge hoveder herinde ikke engang for alle slå et søm fast.
Er det nødvendigt eller ej?
Jeg synes bare man læser så mange påstande, at jeg snart ikke ved hvad jeg skal tro på?
Skal det tages under bulk og undlades under cut? ER HURTIGE CARBS NØDVENDIGT?
Er det noget som prof. bb'er gør, da de juicer den og kan tillade sig det, da de spiser mange Kcal om dagen alligevel?
Jeg indrømmer gerne, jeg er på bar bund i denne sag.
Jeg smider blot 2 eksempler op, så I selv kan vurdere. Begge indslag forholdsvis nye
1. Jim Stoppani mener bestemt der er behov for det og at det gavner :
http://www.bodybuilding.com/fun/the-ben ... rates.html2.
medens der her skæres ud, hvorfor det ikke er nødvendigt overhovedet og at det blot er ren "ekstra sukker" man indtager uden nogen som helst nytte.
http://bayesianbodybuilding.com/optimiz ... revisited/Jeg synes jeg så et seminar med Georg Farah, som sagde at grundet udskillelseog peak af HG efter træning, så skal man undgå sukker, da det skyder insulin niveauet i vejret og ødelægger HG udskillelsen. Han mente at man enten skulle indtage ren hydralizeret valle uden carbs eller blot amino 20 minutter efter end workout. Men man ved jo ikke rigtigt med alle disse træner "myths" nu om dage. Mange af disse personer forsøger at vise at de har nøglen til det videnskabelige.
Derudover kan jeg nævne tonsvis af andre artikler, som siger god for hurtige carbs før og efter træning.
Jeg postede i går, hvor der blev sagt at whey alene spiker insulin niveauet. Det var ikke nødvendigt med hurtige carbs. Men hvad med glykogen depoterne i musklerne efter endt træning, skal man ikke sørge for at fylde dem ud? (uden at skulle være ekspert på området) siges der, at selvom proteinsyntesen varer 24-48 timer efter træning (dermed myten af window of opportunity, som før i tiden blev sagt varede op til 3 timer efter træning skudt i sænk), men alligevel siger Jim Stoppani:
" Take your carb intake seriously and replenish your muscle glycogen stores. Not doing so is cheating your muscles and limiting recovery. In fact, delaying carb consumption by just 2 hours has been shown to reduce the rate of glycogen replenishment by 50 percent!
Even so, some experts argue that none of this matters for most people in the gym because some minimal evidence suggests that, whether you consume carbs immediately after training or two hours later, glycogen levels replenish themselves within 24 hours. Again, the evidence for this is weak. What we are sure of is that the quickest way to replenish muscle glycogen is to consume high-glycemic carbs immediately after a workout.
Fully replenishing your muscle glycogen levels as quickly as possible after workouts is important for growth. Stored glycogen in muscle cells pulls water into those cells. This increases the muscle cell volume and therefore muscle fiber fullness.
Given that you gain a muscle pump during the workout, which also increases the amount of water in the muscle cells and therefore the volume of those cells, quickly replenishing muscle glycogen levels can help you maintain a higher muscle cell volume for a longer period. This can be important because evidence suggests that a greater muscle cell volume instigates changes in the muscle that lead to long-term muscle growth."
I den anden artikel nævnes der, at glykogen depoterne slet ikke når at blive udtømt i den omfang, at man har behov for at fylde dem ud hurtigst muligt. Normal restitution af musklen vil sørge for at processen finder sted.
Beklager det lange smør, men jeg syntes bare det er nødvendigt at få lagt tingene frem og få det belyst.
Ser rigtig meget frem til at få hurtige carbs som dextrose/malt mm. bekræftet eller afkræftet.
Ordet er jeres folkens.