Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1717
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1714

Følg bodybuilding.dk på

Carbs før og efter træning Jim Stoppani er det bro science?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg er godt forvirret omkring dette emne. Kan en af de kloge hoveder herinde ikke engang for alle slå et søm fast.
Er det nødvendigt eller ej?

Jeg synes bare man læser så mange påstande, at jeg snart ikke ved hvad jeg skal tro på?

Skal det tages under bulk og undlades under cut? ER HURTIGE CARBS NØDVENDIGT?

Er det noget som prof. bb'er gør, da de juicer den og kan tillade sig det, da de spiser mange Kcal om dagen alligevel?

Jeg indrømmer gerne, jeg er på bar bund i denne sag.

Jeg smider blot 2 eksempler op, så I selv kan vurdere. Begge indslag forholdsvis nye

1. Jim Stoppani mener bestemt der er behov for det og at det gavner :

http://www.bodybuilding.com/fun/the-ben ... rates.html

2.
medens der her skæres ud, hvorfor det ikke er nødvendigt overhovedet og at det blot er ren "ekstra sukker" man indtager uden nogen som helst nytte.

http://bayesianbodybuilding.com/optimiz ... revisited/

Jeg synes jeg så et seminar med Georg Farah, som sagde at grundet udskillelseog peak af HG efter træning, så skal man undgå sukker, da det skyder insulin niveauet i vejret og ødelægger HG udskillelsen. Han mente at man enten skulle indtage ren hydralizeret valle uden carbs eller blot amino 20 minutter efter end workout. Men man ved jo ikke rigtigt med alle disse træner "myths" nu om dage. Mange af disse personer forsøger at vise at de har nøglen til det videnskabelige.

Derudover kan jeg nævne tonsvis af andre artikler, som siger god for hurtige carbs før og efter træning.

Jeg postede i går, hvor der blev sagt at whey alene spiker insulin niveauet. Det var ikke nødvendigt med hurtige carbs. Men hvad med glykogen depoterne i musklerne efter endt træning, skal man ikke sørge for at fylde dem ud? (uden at skulle være ekspert på området) siges der, at selvom proteinsyntesen varer 24-48 timer efter træning (dermed myten af window of opportunity, som før i tiden blev sagt varede op til 3 timer efter træning skudt i sænk), men alligevel siger Jim Stoppani:

" Take your carb intake seriously and replenish your muscle glycogen stores. Not doing so is cheating your muscles and limiting recovery. In fact, delaying carb consumption by just 2 hours has been shown to reduce the rate of glycogen replenishment by 50 percent!

Even so, some experts argue that none of this matters for most people in the gym because some minimal evidence suggests that, whether you consume carbs immediately after training or two hours later, glycogen levels replenish themselves within 24 hours. Again, the evidence for this is weak. What we are sure of is that the quickest way to replenish muscle glycogen is to consume high-glycemic carbs immediately after a workout.

Fully replenishing your muscle glycogen levels as quickly as possible after workouts is important for growth. Stored glycogen in muscle cells pulls water into those cells. This increases the muscle cell volume and therefore muscle fiber fullness.

Given that you gain a muscle pump during the workout, which also increases the amount of water in the muscle cells and therefore the volume of those cells, quickly replenishing muscle glycogen levels can help you maintain a higher muscle cell volume for a longer period. This can be important because evidence suggests that a greater muscle cell volume instigates changes in the muscle that lead to long-term muscle growth."

I den anden artikel nævnes der, at glykogen depoterne slet ikke når at blive udtømt i den omfang, at man har behov for at fylde dem ud hurtigst muligt. Normal restitution af musklen vil sørge for at processen finder sted.

Beklager det lange smør, men jeg syntes bare det er nødvendigt at få lagt tingene frem og få det belyst.

Ser rigtig meget frem til at få hurtige carbs som dextrose/malt mm. bekræftet eller afkræftet.

Ordet er jeres folkens.

Reputation point: 50

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg tror ikke du skal regne med du får et korrekt svar på dine spørgsmål i mange år..
Videnskaben forstår ikke hvordan kroppen fungerer 100%

Jeg kan fortælle dig at alt virker og det ikke til at sige, hvad der virker bedst...
Man kan gaine ved at spise 1 måltid dagligt så længe man bare indtager alle de kalorier man har brug for...
Det er gjort af mange mennesker og jeg har da også selv givet det et forsøg...

Jeg træner personligt om morgenen på tom mave og det fungerer mindst lige så godt for mig som med havregryn 1 time før.. HVIS IKKE BEDRE!!!... For intet generer mig i maven og jeg føler mig tom indenvendig :)..

Tror du skal gøre hvad der fungerer bedst for dig.. Prøv dig frem..
Jeg har prøvet sindsygt meget.. Og ALT ser ud til at virke så længe man gør det rigtigt... Hvad der er bedst?.. Who knows.. Det bedste svar ville være, at den bedste løsning er den du selv er bedst tilpas med :)

Men alt det der med GH osv osv når man træner på tom mave... Fuck alt det der... Det er MARGINALER... Det er så små mængder at det slet ikke påvirker en skid... Du skal bare gøre hvad der fungerer for dig....
Følg mig på Instagram : HisokaDK
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nordsjælland

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 260.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)

Hisoka tak for input.

Jeg føler dig i det du skriver. Men rent videnskabeligt kunne jeg godt tænke mig at vide hvad videnskabet sier på det punkt.
Det med at tage det, som virker bedst for en er jeg laaaaaang hen ad vejen enig med dig i. Men igen lad mig give dig et eksempel.
Du og jeg vil gerne fra punkt A til punkt B. Med den viden vi to har, regner vi os frem til at det vil tage os 10 år at nå frem fra A til B.
Men set nu hvis der var en anden vej vi kunne have taget og undgået en masse oppe og nedeture for at nå frem til ønsket destination.
Dermed sparet 5 år :-)
Håber du forstår had jeg mener. Nogle gange er der tale om de meget små marginaler, men disse marginaler gør i sidste ende forskellen. At nå frem til målet hurtigere, at skabe resultater mere effektivt :-)

Jeg tror Nortan Layne berører mange af de spørgsmål du har..
Manden har en PH.d i ernæring og er samtidig super stærk og BB erfaring..

Gå ind og se hans Youtube Videor.. Han baserer også alt sit snak på forsøg og videnskab...

Men han netop engang sagde, at det er så små marginaler at det ingen forskel vil gøre... Fordi de netop er så små.. Altså den lille mini forhøjelse af GH den ændrer intet...
Tilgengæld hvis man er typen der ikke kan træne på tom mave og føler sig drænet for enegi...

Jamen så kan jeg garantere dig at mad før træning til hver en tid vil opveje en eller anden latterlig marginal.. For den ekstra energi som gør du løfter tungere.. Det er en MEGET større fordel end hvad noget ubetydeligt GH vil gøre...

Hvis du vil have GH så tag det syntetisk... Husk at 2 enheder HGH dårligt kan mærkes hos trænede personer.. Hva tror du så en tusinde brøkdel af GH på tom mave vil hjælpe?.. Intet...
Brugeravatar

Styrkeliste

@Hisoka

Layne er virkelig en inspirationskilde. Jeg har set alle hans videoer. Men lige netop dette emne har han desværre ikke snakket om endnu :-)

MickyCBB skrev:@Hisoka

Layne er virkelig en inspirationskilde. Jeg har set alle hans videoer. Men lige netop dette emne har han desværre ikke snakket om endnu :-)

Jo det har han faktisk.. Kan bar ikke huske i hvilken video... Har selv set dem alle hehe...
Og lige det med GH nævnte han faktisk.. Og henviste til nogen forsøg og snakkede om det var marginaler der aldrig vil kunne tydes..

Men det giver også mening...

Problemet er også videoen handlede om et andet emne...
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja det Med Layne er hans videoer er godt spredte på alle mulige kanaler. Jeg har set rigtig mange videoer af ham, som han ikke har på sin egen kanal.

Hvad spørger du præcist om? Om det er nødvendigt med carbs før og efter træning? Eller bare efter? Eller om det overhovedet er nødvendigt med carbs (i det hele taget) for at vokse?
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Hej Garik
Mit spørgsmål er om det er nødvendigt med komplekse carbs før og efter træning.
Naturligvis er carbs nødvendigt for vækst som helhed.
Jeg spørger om timingen er nødvendigt lige før og lige efter træning. Som du kan læse fra de to artikler er der klart uenighed om dette.
Her tænker jeg på emner som protein syntesen og replenishing of muscle glycogen levels?

Ser frem til dit udsagn her champ :)

Der er et teoretisk rationale for at time carbs efter træning, men det ser bare ikke ud til at være relevant i praksis. Hvis ikke man træner to gange om dagen bliver glykogendepoter alligevel fyldt op. Så er der snakken om at musklerne skulle respondere meget bedre på insulin efter træning, men det er ikke noget der er synderlig god evidens for, og slet ikke at det skulle gøre en forskel i muskelvækst i praksis. I forhold til muskelvækst er der endnu dårligere evidens for carb-timing, end der er for protein-timing.

Hvis ikke man ligefrem er nødt til at force-feede sig selv for at tage muskelmasse på, så synes jeg det er lidt fjollet at skylle enorme mængder sukker ned før og efter træning, som der er en del der gør.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Hey Nick9000

Din skrivelse giver god mening.
Men hvad er dit svar til at Jim Stoppani siger at lige efter træning handler det om, at fylde muskel glokuse lagerne op. Helst indenfor 1 time, da det kan have betydning for at øget væske i muskelcellerne og at volumen af cellerne forstørres, for dermed i sidste ende at resultere i muskelvækst?
Sidst rettet af MickyCBB 17. apr 2016, 21:33, rettet i alt 1 gang.

MickyCBB skrev:Hey Nick9000

Din skrivelse giver god mening.
Men hvad er dit svar til at Jim Stoppani siger at lige efter træning handler det om, at fylde muskel glokuse lagerne op. Helst indenfor 1 time, da det kan have betydning for at øget væske i muskelcellerne og at volumen af cellerne forøges, for dermed i sidste ende at resultere i muskelvækst?

At der er et teoretisk rationale, men at der ikke er noget der viser at det skulle forholde sig sådan i praksis.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000

Gotcha mate ;-) Så teoretisk kan det virke som muligt, men om det i praktisk har noget betydning.. tjaaa.. no one really knows ;-)

Tak for konstruktivt input.

Et undersøgende spørgsmål, nu vi er ved emnet. Hvad med væskebalancen ift. elektrolytter?

Min egen erfaring er, at f.eks. 500ml appelsinjuice (250kcal) med 35g neutral whey (140kcal) for i alt cirka 400kcal under træning er fantastisk at arbejde på. Jeg bliver slet ikke træt på samme måde. Efter jeg er begyndt at drikke det frem for almindeligt vand har mine træninger føltes langt bedre.

Vil i mene at det er noget ved det, eller er det bare unødvendigt sukker?

Kostplan: Ingen kostplan

Som Nick9000 siger, da carb timing i realiteten er underordnet, og hvis appelsinjuicet passer til din makroer, og du personligt føler at det gør tricket, then go for it ;-)
Men vandet er nok godt at drikke alligevel på andre tidspunkter af døgnet. Grundet metabolisme og meget andet. Tja det er der mange andre artikler og skrivelser, som belyser emnet om

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster