Jeg har gået og leget lidt med en tanke. I et stykke tid at har jeg gået og tabt mig, for at nedsætte min fedtprocent.
Mens jeg sidder og sveder som et svin, flyver der en masse tanker rundt i hovedet på mig. En af dem er så:
Når man forbrænder 400-600 kcal i løbet af en time, må det skabe en kæmpe "energi-forbrugs-spike", hvis man forestiller sig sit energiforbrug i løbet af dagen som en ellers nogenlunde liniær kurve. Normalt forbrænder man jo noget i retning af BMR/24 per time. Det ved jeg godt ikke holder vand, da man forbrænder mindre når man sover og mere imens man er vågen. Men anyways, hvis man nu antager at man forbrænder ca. 83 kcal/time ved en BMR på 2000. Det betyder jo at man i den time, man forbrænder feks 500 kcal ved cardio, vil forbrænde hele 583 kcal.
Nu tænker jeg så bare - vil det ikke sige, at man under bulk vil kunne styre sin fedtprocent ved at tage en times cardio nogle gange om ugen? Man skulle selvfølgelig kompensere for de -500 Kcal ved at æde lidt ekstra i løbet af dagen, men i den time hvor man forbrænder de 500 Kcal, vil de vel blive taget fra fedtvævet som det også er tilfældet når man cutter. Altså ved at der kommer en "spike" på kurven, og kroppen dermed SKAL tære på fedtdepoterne i denne time.
Nogen der kan af- eller bekræfte denne lille tese?
P.S. Det skal lige nævnes at min tese selvfølgelig kun giver mening, hvis man forstår at ens krop ikke kører på et "24-timers-ur kalorieur" men at forbrænding/deponering af fedtdepoter/næring sker konstant fra minut til minut, sekund til sekund.