Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Misterhamper skrev:Den er ligeså slem som alt andet sodavand. Der er sikkert ligeså mange kulhydrater i. Jeg kan også huske at have læst at det kun er 1/4 af sukkeren der er druesukker. Men det gør også ligemeget, for alt sukker er godt og vel lige slemt/godt, uanset om det maltroxdetin eller brun sukker

lassah skrev:Misterhamper skrev:Den er ligeså slem som alt andet sodavand. Der er sikkert ligeså mange kulhydrater i. Jeg kan også huske at have læst at det kun er 1/4 af sukkeren der er druesukker. Men det gør også ligemeget, for alt sukker er godt og vel lige slemt/godt, uanset om det maltroxdetin eller brun sukker
Jeg er ikke helt så stærk på emnet, men er du sikker på maltodextrin er lige så "unyttigt" som bordsukker?

Misterhamper skrev:lassah skrev:Misterhamper skrev:Den er ligeså slem som alt andet sodavand. Der er sikkert ligeså mange kulhydrater i. Jeg kan også huske at have læst at det kun er 1/4 af sukkeren der er druesukker. Men det gør også ligemeget, for alt sukker er godt og vel lige slemt/godt, uanset om det maltroxdetin eller brun sukker
Jeg er ikke helt så stærk på emnet, men er du sikker på maltodextrin er lige så "unyttigt" som bordsukker?
Det er ikke noget der vil gøre en forskel om du får druesukker eller bordsukker.

lassah skrev:Så du siger jeg ligeså godt kan blande mit whey med bordsukker fremfor maltodextrin?

Misterhamper skrev:lassah skrev:Så du siger jeg ligeså godt kan blande mit whey med bordsukker fremfor maltodextrin?
Ja det gør nok rimelig ligemeget. Jeg blander det selv med bordsukker, fordi jeg solgte mit druesukker og jeg oplever stadig lige god fremgang. Der er jo aldrig nogen der har fået noget godt ud af at overkomplificere simple ting.

Nick187 skrev:Har man adgang til begge ting kan man dog ligeså godt vælge det der er mest optimalt

Misterhamper skrev:Nick187 skrev:Har man adgang til begge ting kan man dog ligeså godt vælge det der er mest optimalt
Jeg har set 3 undersøgelser som viser at langsom-optagelig protein er bedst efter træning. Du har jo ingen mulighed for at vide hvad der er "det mest optimale" så hvorfor gøre et stort besvær ud af at gøre det hele perfekt og så kompliceret som muligt, når det for det meste bare går på bekostning af ens trænings-intensitet

Misterhamper skrev:lassah skrev:Så du siger jeg ligeså godt kan blande mit whey med bordsukker fremfor maltodextrin?
Ja det gør nok rimelig ligemeget. Jeg blander det selv med bordsukker, fordi jeg solgte mit druesukker og jeg oplever stadig lige god fremgang. Der er jo aldrig nogen der har fået noget godt ud af at overkomplificere simple ting.

Nick187 skrev:Misterhamper skrev:Nick187 skrev:Har man adgang til begge ting kan man dog ligeså godt vælge det der er mest optimalt
Jeg har set 3 undersøgelser som viser at langsom-optagelig protein er bedst efter træning. Du har jo ingen mulighed for at vide hvad der er "det mest optimale" så hvorfor gøre et stort besvær ud af at gøre det hele perfekt og så kompliceret som muligt, når det for det meste bare går på bekostning af ens trænings-intensitet
Jeg gør det heller ikke mere besværligt end det erDer er dog bedst evidens for at maltodextrin er mest optimalt pwo, så har man adgang til det kan ligeså godt gøre brug af det. Siger ikke det gør alverden til forskel, men har man mulighed for sandsynligvis at optimere resultaterne lidt, uden det store besvær så kan man ligeså godt det.
Er dog enig med dig i at det bottomline er vigtigst at få nogle kalorier efter træning, og at det er vigtigere at have det fundamentale på plads fremfor at gå op i bagateller.

For efter træning er behovet et helt andet. Her er det vigtigt at få fyldt glukogen depoterne op hurtigst muligt. Samtidig er kroppen i et stadie hvor der opstår et slags ”window of opportunity”, hvor evnen til kulhydratoptagelse er forøget. Og i lige netop dette tilfælde er det meget godt at indtage en passende mængde kulhydrater med højt glykæmisk indeks
De kulhydrater der indtages skal være med højt glykæmisk index – fx Bodylab Carbs - idet indtagelse af denne type kulhydrat medfører en meget høj stigning i blodsukkerværdien hvilket resulterer i at insulinniveauet i blodet stiger tilsvarende. Insulin er et såkaldt anabolt hormon som medvirker til opbygning af cellerne.

Nick187 skrev:For efter træning er behovet et helt andet. Her er det vigtigt at få fyldt glukogen depoterne op hurtigst muligt. Samtidig er kroppen i et stadie hvor der opstår et slags ”window of opportunity”, hvor evnen til kulhydratoptagelse er forøget. Og i lige netop dette tilfælde er det meget godt at indtage en passende mængde kulhydrater med højt glykæmisk indeks
fra:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/KulhydratGuidenalthvadduboervideomkulhydrater.php.phpDe kulhydrater der indtages skal være med højt glykæmisk index – fx Bodylab Carbs - idet indtagelse af denne type kulhydrat medfører en meget høj stigning i blodsukkerværdien hvilket resulterer i at insulinniveauet i blodet stiger tilsvarende. Insulin er et såkaldt anabolt hormon som medvirker til opbygning af cellerne.
fra:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/Thewindowofopportunity.php
Ved godt at der ikke er sikkerhed omkring betydningen af peakkoncentrationen sammenlignet med den stabile insulinfrigivelse ved lavere gi-carbs. Tror vi havde emnet oppe for en 3 uger siden?

Var det ikke mere interessant at få noget god viden frem end at folk skal give hinanden "tørt" på?lassah skrev:Giv dem tørt på Nick![]()

Hutte skrev:Var det ikke mere interessant at få noget god viden frem end at folk skal give hinanden "tørt" på?lassah skrev:Giv dem tørt på Nick![]()

qazws skrev:Hmmm, maltodextrin kombineret med druesukker er da den mest optimale PWO "kulhydratform", der er for tiden; det ved vi alle vel snart?
Jeg kunne ikke lige finde kilden, og er for træt til at lede videre, måske kommer den senere!
Hvis vi kigger, så kan vi jo også se, at maltodextrin scorer højest.
http://www.bodybuilding.com/fun/issa5.htm
Dvs. at maltodextrin er den kulhydratform, som påvirker blodsukkeret mest, og selvom der ikke er en decideret direkte sammenhæng mellem det og insulin-niveauet, så er vi da i hvert fald godt på vej til det !!
Jeg kan godt se din pointe, Hamper, og de fleste ville nok have mere ud af at få styr på deres kost og træning. Men det gør vel ikke noget at skrue lidt på de små parametre også? Vi er jo ikke ude i super avancerede kosttilskud ...

Hutte skrev:Nick187 skrev:For efter træning er behovet et helt andet. Her er det vigtigt at få fyldt glukogen depoterne op hurtigst muligt. Samtidig er kroppen i et stadie hvor der opstår et slags ”window of opportunity”, hvor evnen til kulhydratoptagelse er forøget. Og i lige netop dette tilfælde er det meget godt at indtage en passende mængde kulhydrater med højt glykæmisk indeks
fra:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/KulhydratGuidenalthvadduboervideomkulhydrater.php.phpDe kulhydrater der indtages skal være med højt glykæmisk index – fx Bodylab Carbs - idet indtagelse af denne type kulhydrat medfører en meget høj stigning i blodsukkerværdien hvilket resulterer i at insulinniveauet i blodet stiger tilsvarende. Insulin er et såkaldt anabolt hormon som medvirker til opbygning af cellerne.
fra:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/Thewindowofopportunity.php
Ved godt at der ikke er sikkerhed omkring betydningen af peakkoncentrationen sammenlignet med den stabile insulinfrigivelse ved lavere gi-carbs. Tror vi havde emnet oppe for en 3 uger siden?
Det her er jo på ingen måde evidens. Så længe at du ikke har jordens fjerneste ide om hvilket glukose/insulin niveau man skal op på for at sikre optimal muskelopbygning og sansynligvis heller ingen ide om forskellen i glukose/insulin stigning efter henholdsvis sukker og maltodextrin, er det jo til grin at diskutere.
Højere GI er muligvis bedre og sansynligvis kun til en vis værdi, hvorefter der ikke opnåes yderligere effekt. Selv med glukose og sukrose der har en noget større forskel i GI er der først non-signifikant forskel efter 30-60 min. En forskel mellem GI 100 og GI 105 er med meget stor sansynlig ubetydelig.

For det første er artiklerne stort set ikke fagligt underbygget, for det andet er de skrevet af en person der sælger kosttilskud. At konkludere at bordsukker er ligeså godt som eks. maltodextrin sælger sikkert ikke skide mange produkter, hvorfor denne konklusion aldrig vil komme officielt fra et sted der lever eller delvist lever af at sælge tilskud.Nick187 skrev:Hutte skrev:Nick187 skrev:For efter træning er behovet et helt andet. Her er det vigtigt at få fyldt glukogen depoterne op hurtigst muligt. Samtidig er kroppen i et stadie hvor der opstår et slags ”window of opportunity”, hvor evnen til kulhydratoptagelse er forøget. Og i lige netop dette tilfælde er det meget godt at indtage en passende mængde kulhydrater med højt glykæmisk indeks
fra:
fra:
Det her er jo på ingen måde evidens. Så længe at du ikke har jordens fjerneste ide om hvilket glukose/insulin niveau man skal op på for at sikre optimal muskelopbygning og sansynligvis heller ingen ide om forskellen i glukose/insulin stigning efter henholdsvis sukker og maltodextrin, er det jo til grin at diskutere.
Nu skulle artiklerne jo meget gerne være fagligt underbygget.
Forskellen i insulinstigningen ved indtagelse af enten maltodextrin og bordsukker indikeres jo af det glykæmiske index?
Jeg siger ikke at maltodextrin eller druesukker med sikkerhed er det mest optimale pwo - men der er så vidt jeg ved mest der tyder på det. Det er da ihvertfald den dominerende holdning i artikler om emnet.Højere GI er muligvis bedre og sansynligvis kun til en vis værdi, hvorefter der ikke opnåes yderligere effekt. Selv med glukose og sukrose der har en noget større forskel i GI er der først non-signifikant forskel efter 30-60 min. En forskel mellem GI 100 og GI 105 er med meget stor sansynlig ubetydelig.
PS. kan du linke til den undersøgelse eller artikel hvor du har ovenstående fra. Lyder interessant

For det første er artiklerne stort set ikke fagligt underbygget, for det andet er de skrevet af en person der sælger kosttilskud. At konkludere at bordsukker er ligeså godt som eks. maltodextrin sælger sikkert ikke skide mange produkter, hvorfor denne konklusion aldrig vil komme officielt fra et sted der lever eller delvist lever af at sælge tilskud.
At mange siger det samme gør det jo ikke nødvendigvis mere sandt. For det første kan hvem som helst sige hvad som helst på internettet. For det andet er det ofte det samme der blot gentages af andre. For det tredje er det sjældent skrevet af fagpersoner på ernæringsområdet.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster