Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1123
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1120

Følg bodybuilding.dk på

cheat - godt eller skidt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hej alle bbere

ville lige høre jeres mening omkring cheat... har efterhånden hørt mange forskellige udsagn omkring det...
eksempler på spørgsmål
mener i at cheat curls gir ´store guns
skal man cheate i alle øvelser
er det gode og dårlige måder at cheate(bounce på bryst i bæk er efter min mening dårligt, mens lat pulldown fungere bedst med et vip i lænnen)
har personligt set mange store bodybuildere bruge rigtig meget cheat(eks jay cutler)

mit personlige forhold til cheat er at hvis jeg kan mærke det gir med pump i de muskler jeg træner så bruger jeg det...

Reputation point: 0

Geografisk sted: Charlottenlund

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det har været diskuteret - op til flere gange (:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Bare prøv dig frem ;).
hvis cheat virker for dig så det jo godt nok.

det er egentlig pisse lige meget hvad andre mener om cheat, hvis du føler for det så gør det :)

Reputation point: 10

i mine øjne giver det omtrent lige så meget mening at diskutere om det er bedre at træne med cheat end uden, som det giver at sammenligne bænkpres med håndvægt og vægtstang.

at træne med og uden cheat er forskellige ting som hver især kan noget godt for musklerne og jeg tvivler meget på at det er optimalt at vælge den ene løsning og så holde sig til dén for life.
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Imo er der øvelser hvor det er mere.. tilladeligt at cheate end andre. Imo er press varianter dumme at cheate i, da (efter min erfaring) der er noget større chance for skader. Desuden forringes øvelsen da ROM og TUT bliver for lille, hvor det i ryg øvelser er hip-som-hap, om jeg cheater eller kører dem strict :)

Reputation point: 60

det altafgørende om man bør implementere cheat er 1. om det ikke øger skaderisikoen og/eller 2. det ødelægger formålet med øvelsen.

eksemplet på 1 er at cheate i squat ved at grinde med ryggen for at få flere kilo op, hvilket i princippet også er et eksempel på 2'eren.

cheat skal ikke afskrives, ej heller forgudes. Hvis du føler for at cheate i f.eks. de sidste reps i curls så kan du med fordel gøre dette... men overvej altid hvorfor og følgerne af cheat i en given øvelse
Brugeravatar

Reputation point: 245

Rasmus Ladefoged skrev:Imo er der øvelser hvor det er mere.. tilladeligt at cheate end andre. Imo er press varianter dumme at cheate i, da (efter min erfaring) der er noget større chance for skader. Desuden forringes øvelsen da ROM og TUT bliver for lille, hvor det i ryg øvelser er hip-som-hap, om jeg cheater eller kører dem strict :)

syntes ikke man kan skære pres øvelser over en kam, et military press med cheat bliver f.eks. til et pushpress og ikke nødvendigvis en øgning af skaderisikoen.
er vel ikke i alle øvelser at rom og tut bliver kortere fordi man cheater? og hvis det endelig var så er det vel ikke nødvendigvis dårligt
Brugeravatar

Cheating er awesome...
Some et dropsæt uden at skifte vægte.
Fear accompagnies the possibility of death,
calm shepherds it's certainty
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby

Der er et par stykker hvor jeg træner der mere eller mindrer kører alle deres øvelser med cheat, fra start til slut.
F.eks. DB curl med 36kg vægte der nærmest bliver slynget op, så der er en ROM på 15cm.
Jeg skal ikke sige om det giver dem maximalt udbytte af træningen, men det virker lidt som en sær måde at træne på for mig.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00

Moody: Cheat i presøvelser (i mit center) halveres ROM altid - jeg ved at andre skyder røven op, eller presser med skuldrene på en usund måde.

Når jeg træner med cheat er det kun i disko øvelser. Det har hjulpet mig med stige kg mæssigt og så er det også langt mere motiverende.

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Dude don't go there =;
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Rasmus Ladefoged skrev:Moody: Cheat i presøvelser (i mit center) halveres ROM altid - jeg ved at andre skyder røven op, eller presser med skuldrene på en usund måde.

okay så når der cheates i military press og det gøres til pushpress så cheates der... huh?

kan sagtens følge dig i bænkpres, men en forkortelse af rom ved f.eks. opspænd er da ikke nødvendigvis dårligt, snarere tværtimod
Brugeravatar

Ved opspænding ændrer du vel også vinklen på presset? F.eks. i bænkpres ændrer du fra at køre lodret op i forhold til brystet til at lave et mere deklineret pres?

Jeg er klar over det ikke er den eneste konsekvens, men det er vel også noget af det.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste

de sidste 2 reps er iorden man li snyder lidt.
ellers ikke synes jeg :)

Geografisk sted: køøge

Træner her: Stevns motionscenter

Styrkeliste
- Dødløft: 220.00

Jeg har egenligt altid haft den indstilling at kan man ikke udføre øvelsen ordenligt så bør man tage mindre vægt på og gøre det rigtigt. Det handler ikke om vægten, det handler om effekten.

Men der kan måske være et vist belæg for cheating... Har set et par af de andre tråde om det og synes ikke der er noget konklusivt omkring hvorvidt det er godt eller skidt (de øvelser undtaget hvor cheats betyder du decideret kan skade dig selv). Nogen der har mere info?
Brugeravatar

Styrkeliste

wireframed skrev:Der er et par stykker hvor jeg træner der mere eller mindrer kører alle deres øvelser med cheat, fra start til slut.
F.eks. DB curl med 36kg vægte der nærmest bliver slynget op, så der er en ROM på 15cm.
Jeg skal ikke sige om det giver dem maximalt udbytte af træningen, men det virker lidt som en sær måde at træne på for mig.

K.

Men de ser til gengæld AWESOME stærke ud
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Moody: Nej, men prøv at forstå hvad jeg mener... Det er jo ikk at cheate med opspænd eller lave pushpress. Men at booste egoet, ved at smække 10kg mere på, for så kun at sænke vægten halvt, det er hvad jeg mener, og hvad der i de flestes opfattelse er cheat i pressøvelser.

Johnni G skrev:
wireframed skrev:Der er et par stykker hvor jeg træner der mere eller mindrer kører alle deres øvelser med cheat, fra start til slut.

K.

Haha, ja og nogle gange virker det lidt som at folk forsøger at "force" deres progression - hvis ikke de lige kan tage mere vægt når de forventer de burde kunne, så smider de mere vægt på og lader stilen gå i lort. Det synes jeg er lidt dumt, så hellere adressere GRUNDEN til at man ikke har den progression man forventer (forudsat at den er realistisk i forhold til det grundlag man har).

Jeg ved f.eks. at mine løft ryger af h til når jeg cutter - det er træls at skulle acceptere at tage 10 eller 15kg af stangen i forhold til en uge eller 2 før, men man må jo holde målet for øje. (Eller lade være med at cutte... :P)

L.
Brugeravatar

Styrkeliste

wireframed skrev:
Johnni G skrev:

K.

Haha, ja og nogle gange virker det lidt som at folk forsøger at "force" deres progression - hvis ikke de lige kan tage mere vægt når de forventer de burde kunne, så smider de mere vægt på og lader stilen gå i lort. Det synes jeg er lidt dumt, så hellere adressere GRUNDEN til at man ikke har den progression man forventer (forudsat at den er realistisk i forhold til det grundlag man har).

Jeg ved f.eks. at mine løft ryger af h til når jeg cutter - det er træls at skulle acceptere at tage 10 eller 15kg af stangen i forhold til en uge eller 2 før, men man må jo holde målet for øje. (Eller lade være med at cutte... :P)

L.

Lige præcis :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Jeg vil lige komme med min synsvinkel på cheat.

Jeg bruger cheat, dog kun når jeg bulker, da jeg mener cheat under cut øger skadespotentialet unødvendigt meget.

Cheat i mine øjne, er en motiverende form for progression. Forstået på den måde, at hvis du eksempelvis tager 35 kg i bænkpres 5 gange, og gerne vil tage 40 kg. så tag da et sæt eller to med 40 kg hver gang du bænkpresser, selvom du nedsætter ROM lidt, og dermed cheater, så kan din progression bestå i, at øge ROM fra gang til gang indtil du til sidst formår at bænke de 40 kg "rent". Dette er muligvis en besværlig form for progression, men alligevel en motiverende form, da du plejer dit ego ved, at tage de 40 kilo i bænk.

Sidst men ikke mindst må jeg slutte mig til den tidligere sætning: "Brug cheat med et formål og hav altid formålet for øje"

God træning

Kåre

Reputation point: 5

Geografisk sted: Ærø

Zygate skrev:Jeg vil lige komme med min synsvinkel på cheat.

Jeg bruger cheat, dog kun når jeg bulker, da jeg mener cheat under cut øger skadespotentialet unødvendigt meget.

Cheat i mine øjne, er en motiverende form for progression. Forstået på den måde, at hvis du eksempelvis tager 35 kg i bænkpres 5 gange, og gerne vil tage 40 kg. så tag da et sæt eller to med 40 kg hver gang du bænkpresser, selvom du nedsætter ROM lidt, og dermed cheater, så kan din progression bestå i, at øge ROM fra gang til gang indtil du til sidst formår at bænke de 40 kg "rent". Dette er muligvis en besværlig form for progression, men alligevel en motiverende form, da du plejer dit ego ved, at tage de 40 kilo i bænk.

Sidst men ikke mindst må jeg slutte mig til den tidligere sætning: "Brug cheat med et formål og hav altid formålet for øje"

God træning
sådan tror jeg nu der er mange der træner, og det er da på ingen måde cheat i mine øjne. jeg plejer at kalde det at kæmpe sig op i reps eller sådan noget. og det kan da ikke på noget måde være cheat at tage et par sæt med vægt, hvis man stadig kører øvelsen rigtigt.

Kåre
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

Rasmus Ladefoged skrev:Moody: Nej, men prøv at forstå hvad jeg mener... Det er jo ikk at cheate med opspænd eller lave pushpress. Men at booste egoet, ved at smække 10kg mere på, for så kun at sænke vægten halvt, det er hvad jeg mener, og hvad der i de flestes opfattelse er cheat i pressøvelser.

okay men så har vi en hel forskellig forståelse af hvad cheat er :) dem der booster egoet ved at ødelægge øvelsen ser jeg ikke som cheatere, det er blot idioti og en unødig øgning af skadespotentialet.

wireframed altså du overdramatiserer lidt hvad cheat består i, ingen snakker om at lave en normal dumbell cul om til et snatch... det handler om at udnytte momentum til at kunne forsætte progressionen i de øvelser hvor cheat med fordel kan benyttes.

jeg cheater selv altid de sidste par uger op til dekonditionering i følgende øvelser: bent over barbell rows, chest supported dumbell rows, curl varianter (kører dog altid en cheat og en strict curl variant) og det har jeg haft virkelig gode resultater med

men som sagt
det altafgørende om man bør implementere cheat er 1. om det ikke øger skaderisikoen og/eller 2. det ødelægger formålet med øvelsen.

eksemplet på 1 er at cheate i squat ved at grinde med ryggen for at få flere kilo op, hvilket i princippet også er et eksempel på 2'eren.

cheat skal ikke afskrives, ej heller forgudes. Hvis du føler for at cheate i f.eks. de sidste reps i curls så kan du med fordel gøre dette... men overvej altid hvorfor og følgerne af cheat i en given øvelse
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster