Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1015
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1012

Følg bodybuilding.dk på

Chin-up, pull up og dips!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB!

Jeg er stadig en grønskolding når det gælder store muskler og tonede maver! Men alt har jo en begyndelse.

Jeg har de emne nævnte øvelser indopereret i mit program, jeg har dog lige et par spørgsmål, især til pull-ups og chin-ups.

Dips synes jeg, at jeg har på plads, jeg kan kører 5x8 uden assist, ret ryg i forlængelse af bøjede ben på kryds og næsen frem, ned til 45 grader armvinkel og op igen.

Det er værre med chin-ups og pull-ups.

chin-up, samme kropsholdning som dips, spændt core, også op. Jeg kan forstå jeg skal op, men når jeg gør det, er det som om jeg bevæger mig i en bue uden om stangen når jeg trækker mig op, er dette korrekt? Jeg synes det er afsindigt hårdt for mine forarme, skyldes det forkert udførelse eller skal det være sådan?

Pull-up, den sværeste synes jeg, jeg bruger "vægt" på en hjælpe maskine hvor på jeg støtter mine knæ, det gør jeg forøvrigt også med pullups.
Når jeg udføre mine chinups er det med samme stance som pull ups og dips, spændt core, også op. De er bare så tunge at lave, jeg synes der skal meget vægt på, før jeg kan trække mig helt op 8 gange hvor baren er under hagen på brystet. Jeg holder gerne på stangen som hvis jeg stod op, også bare lavede en ret vinkel med overarm/forarm, også ned til jeg strækker ud, også op til stangen som sagt er mig øverst på brystet og under hagen.

Eller sådan ville det være, for der er ingen stang men håndtag.

når jeg så trækker mig op, skal jeg sigte efter at få mig op foran eller bagved stangen, hvis det er øvre ryg jeg gerne vil have som mål? Er det bare fordi det er en muskelgruppe der normalt ikke bliver anvendt på sådan vis at den lige nu ikke er så stærk?

Edit: jeg har forbyttet pull-up med chin-up.

pull up, håndflader væk fra kroppen, chin up hænderne imod og grebet er tættere?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du får det til at lyde som om det er raketvidenskab.

Vælg din hånd stance. Bred, mindre bred, smal, hænderne mod kroppen eller væk fra kroppen. Whatever. Det er i realiteten lige meget, du skal bare trække dig op så brystet kommer op til stangen alt imens du spænder i hele coren og glutes.

En anden ting er at du bør komme så langt væk fra den lorte maskine du køre den i nu. Kør den fri istedet. Kan du ikke hive dig op 8 gange som nu hvor du fjerner kropsvægt, så kør færre reps og flere sæt til du bliver stærkere (Eller tab dig).
Den styrke du får ved det du laver nu, konverteres ikke specielt godt til den fri.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Pind skrev:
En anden ting er at du bør komme så langt væk fra den lorte maskine du køre den i nu. Kør den fri istedet. Kan du ikke hive dig op 8 gange som nu hvor du fjerner kropsvægt, så kør færre reps og flere sæt til du bliver stærkere (Eller tab dig).
Den styrke du får ved det du laver nu, konverteres ikke specielt godt til den fri.

Uden at vide noget om det selv, må jeg spørge dig hvorfor? Okay dine ben er låste, men bevægelsesbanen er vel overhovedet ikke anderledes i et assisted-pullup tårn?

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

Der er intet i vejen for at anvende et kabeltårn, hvis det er den "maskine" du plejer at anvende i chins og pullups;-)

Du kan med stort udbytte kører nogle faser med høj medium og low reps altså 12-15/12-8/8-4 reps

Udførelse af pullups korrekt vil jeg nok fokusere på at trække skulderbladene sammen inden hver rep.

Fyren i videoen laver nogle pæne og kontrollerede pullups!

Min erfarring siger mig at Pullups og bænkpres som ikke udført korrekt er nogle af de værste øvelser for skulderen og er sikkert nogle af dem som har dannet grundlaget for flest skulderskader blandt unge trænede mænd idag.

Simpelthen grundet dårlig teknik og stor fokus på at det skal være tungt! Hvem kan ikke udføre bænkpres? Stangen skal ned på brystet og så op i strakt :8 (jeg var selv en af dem for mange år siden og betaler tilbage idag, har dog fået noget ud af det.... erfarringer;-)

Det hele handler om kropsbevidsthed og muscle-mind-connection!

Chins og pullups er p... hårde for overarmene, da de så sandelig i høj grad er involverede;-)

God træning!
Brugeravatar

Tak for de gode svar!

Det du skrev ang. maskinen Pind, kan jeg få dig til at uddybe? Nok er jeg ikke garvet inde for faget endnu, men jeg troede det var vigtigere at få flest mulige korrekte gentagelser ud af det. Den isolere jo ikke som en chest press maskine fx.

Og vægt tab er ikke just en mulighed da jeg vejer knap 70kg og er 184 høj :)

Ellers tak for de gode svar, jeg kan forstå mit problem eventuelt har været, jeg har haft tanken om at kroppen skulle frem for stangen så jeg nærmest får nakken op til stangen i stedet for brystet.

I filmen, der er postet kan jeg bedst lide at lave mine pullups, hvor jeg ikke stopper stopper helt i bunden. Sådan så der hele tiden er modstand på musklen.
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (1)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster