tba2011 skrev:Jeg syntes det er et emne som er svært at blive klog på, googlede lidt rundt og fandt et letter fanatisk site, MEN med grundige oplysninger omkring sødestoffer. Selvom det er lidt "skræmme-skrevet" kan det være du kan få lidt ud af det.
http://www.reddigselv.dk/Aspartam-2.htmlOmkring det personen beskriver med flypiloter og aspertam bivirkninger er den god nok ser det ud til.
Sweet dancing Jehova, hvor er det dog den mest ringe tekst jeg længe har set.
Da raffineret sukker er ufatteligt skadeligt for helbredet, er mange af den opfattelse at sødemidler som Aspartam er løsningen.Nu er sukker, til at starte med, ikke "ufattteligt skadeligt for helbredet". Nej, man skal ikke fylde sig med sukker, men når alle de selvudnævnte guruer og "spelt kusser" (begreb venligst lånt fra
http://bitterfissen-bethany.dk/) omtaler sukker som værende den største dræber siden Den Sorte Død, så får jeg mig altid et godt grin.
Derudover har skribenten selvfølgelig fat i noget, når vedkommende siger at aspartam ikke er løsningen. Selvfølgelig er det ikke løsningen, hvis man er 140 kg tunge Bente fra Rødovre, at hælder 5 liter light sodavand i kæften og så spise citronmåne til. Men det er jo ikke det skribenten mener, så hun (lad os sige det er en dame) dumper igen.
Phenylalanine er en aminosyre normalt fundet i hjernen. Stoffet forårsager hos børn lidelsen PKU (phenylketonuria), som kan medføre døden.Phenyalanin er en aminosyre. Det fact har hun dog på plads.
Men så går det også galt. Phenylalanin forårsager ikke PKU. PKU er en
medfødt genfejl, der skyldes mangel på enzymet phenylalaninhydroxylase, grundet genmutation ved kromosom 12.
PKU patienter kan ikke tåle phenylalanin, og jovist der er phenylalanin i aspartam, men PKU børn må heller ikke få broccoli (eller jo, det må de godt, men kun omkring 20 gram om dagen), linser, bønner eller andet der har bare en smule protein (og derved også phenylalanin, da det er en almindeligt forekommende, og faktisk essentiel, aminosyre). Det har INGEN relevans at inddrage PKU børn i debatten omkring aspartam. Ingen.
Derudover dør børnene ikke hvis de får meget phenylalanin. Over tid ved konstant indtagelse (fra alt protein skal det igen pointeres) vil de blive svært mentalt hjerneskadede (og det er selvfølgelig også slemt), men de dør ikke. Igen viser skribenten hvor godt styr hun har på det hun skriver om.
Methanol er det samme som træ-sprit, JA træsprit. Træsprit er bl.a. kendt for at gøre folk blinde.Det er da også et møg stof at drikke. Så er det bare skide ærgeligt at f.eks. et glas tomatjuice indeholder 6 gange så meget methanol, som et tilsvarende glas læskedrik med aspartam. Tomatjuice er altså en 6 gange større dræber end aspartam, set fra methanolvinklen.
Resten af teksten med at aspartam skulle være skyld i alt fra alzheimers til blackouts... tja, med udgangspunkt i at intro stoffet er så forkert som noget kan være, så kan jeg ikke tage det seriøst.