Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1451
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1450

Følg bodybuilding.dk på

Cola Zero og andre light produkter

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB!

I må undskylde hvis emnet har været oppe før - jeg prøvede at søge og fandt intet.

Jeg er i gang med et cut, og det er ikke sådan at jeg drikker Cola Zero hver dag - men i weekenden kan der godt ryge en 1½ liters ned. Man hører nogen gange folk sige "æv bæv det er ligeså usundt som normalt cola" osv. osv., men er det noget der er dokumenteret? Har det nogen som helst indflydelse på et vægttab eller træning for hypertrofi? Jeg kan sagtens undlade at drikke cola zero, men ser ikke nogen grund til det hvis det ikke påvirker andet end min pengepung.

Samme spørgsmål gælder for andre light læskedriks produkter, f.eks. Red Bull Diet osv.

Nogen kloge hoveder? :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Drik du bare den cola.
Kaloriemæssigt er det lig nul og om det er usundt, ja det er nok ikke skidesundt, Men man kan vel også dø af kedsomhed.
Men det eneste rigtige er Harboe Cola Light!!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Cola light har så godt som nul kalorier, så drik du løs.

Grunden til polemikken er ofte forbundet med brugen af aspartam (sødestof) der er mistænkt for at være cancer-fremkaldende samt det faktum at mange mennesker drikker light fordi de er fede; en følgevirkning af dette indtag er at de ikke for stillet deres sult behov og heraf skovler andre nemme kalorier indenbords.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Ja, jeg var klar over der ikke er kalorier i - men godt at høre det ikke har indflydelse på min træning. Tuderi over cancer osv. ser jeg stort på, man kan jo efterhånden få kræft af at ae sin kat.

Super, godt at høre! :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Jeg syntes det er et emne som er svært at blive klog på, googlede lidt rundt og fandt et letter fanatisk site, MEN med grundige oplysninger omkring sødestoffer. Selvom det er lidt "skræmme-skrevet" kan det være du kan få lidt ud af det.

http://www.reddigselv.dk/Aspartam-2.html

Omkring det personen beskriver med flypiloter og aspertam bivirkninger er den god nok ser det ud til.

http://www.health-report.co.uk/aspartame-toxic-effects.htm

Men jeg tror man skal tage alt med måde, og som du selv skriver at du kun drikker en flaske i ny og næ, så har det nok ikke den store bivirkning. :-)

Geografisk sted: Falster

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 65.00
- Dødløft: 70.00

tba2011 skrev:Jeg syntes det er et emne som er svært at blive klog på, googlede lidt rundt og fandt et letter fanatisk site, MEN med grundige oplysninger omkring sødestoffer. Selvom det er lidt "skræmme-skrevet" kan det være du kan få lidt ud af det.

http://www.reddigselv.dk/Aspartam-2.html

Omkring det personen beskriver med flypiloter og aspertam bivirkninger er den god nok ser det ud til.

Sweet dancing Jehova, hvor er det dog den mest ringe tekst jeg længe har set.

Da raffineret sukker er ufatteligt skadeligt for helbredet, er mange af den opfattelse at sødemidler som Aspartam er løsningen.

Nu er sukker, til at starte med, ikke "ufattteligt skadeligt for helbredet". Nej, man skal ikke fylde sig med sukker, men når alle de selvudnævnte guruer og "spelt kusser" (begreb venligst lånt fra http://bitterfissen-bethany.dk/) omtaler sukker som værende den største dræber siden Den Sorte Død, så får jeg mig altid et godt grin.

Derudover har skribenten selvfølgelig fat i noget, når vedkommende siger at aspartam ikke er løsningen. Selvfølgelig er det ikke løsningen, hvis man er 140 kg tunge Bente fra Rødovre, at hælder 5 liter light sodavand i kæften og så spise citronmåne til. Men det er jo ikke det skribenten mener, så hun (lad os sige det er en dame) dumper igen.

Phenylalanine er en aminosyre normalt fundet i hjernen. Stoffet forårsager hos børn lidelsen PKU (phenylketonuria), som kan medføre døden.
Phenyalanin er en aminosyre. Det fact har hun dog på plads.
Men så går det også galt. Phenylalanin forårsager ikke PKU. PKU er en medfødt genfejl, der skyldes mangel på enzymet phenylalaninhydroxylase, grundet genmutation ved kromosom 12.

PKU patienter kan ikke tåle phenylalanin, og jovist der er phenylalanin i aspartam, men PKU børn må heller ikke få broccoli (eller jo, det må de godt, men kun omkring 20 gram om dagen), linser, bønner eller andet der har bare en smule protein (og derved også phenylalanin, da det er en almindeligt forekommende, og faktisk essentiel, aminosyre). Det har INGEN relevans at inddrage PKU børn i debatten omkring aspartam. Ingen.

Derudover dør børnene ikke hvis de får meget phenylalanin. Over tid ved konstant indtagelse (fra alt protein skal det igen pointeres) vil de blive svært mentalt hjerneskadede (og det er selvfølgelig også slemt), men de dør ikke. Igen viser skribenten hvor godt styr hun har på det hun skriver om.

Methanol er det samme som træ-sprit, JA træsprit. Træsprit er bl.a. kendt for at gøre folk blinde.

Det er da også et møg stof at drikke. Så er det bare skide ærgeligt at f.eks. et glas tomatjuice indeholder 6 gange så meget methanol, som et tilsvarende glas læskedrik med aspartam. Tomatjuice er altså en 6 gange større dræber end aspartam, set fra methanolvinklen.

Resten af teksten med at aspartam skulle være skyld i alt fra alzheimers til blackouts... tja, med udgangspunkt i at intro stoffet er så forkert som noget kan være, så kan jeg ikke tage det seriøst.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Ville bare lige minde jer alle om skaden som sodavand generelt giver på tænderne, om det light eller ej..kulsyren(brusen) i sodavand ødelægger ens tænder. Har selv altid tænkt, Fuc k' det nu hvor der ikke er kalorier i light så betyder det ikke noget. Var til tandlægen i sidste uge, lidt af et wakeup call. Man tager nødvendigvis ikke på, men det æder dine tænder. :) sørgeligt..men sandt
veni, vidi, vici.!

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 170.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ja, sodavand er klart en af de store syndere, men selv noget så uskyldigt som f.eks. et æble er heller ikke godt for tændernes emalje.

Adnano skrev:Ville bare lige minde jer alle om skaden som sodavand generelt giver på tænderne, om det light eller ej..kulsyren(brusen) i sodavand ødelægger ens tænder. Har selv altid tænkt, Fuc k' det nu hvor der ikke er kalorier i light så betyder det ikke noget. Var til tandlægen i sidste uge, lidt af et wakeup call. Man tager nødvendigvis ikke på, men det æder dine tænder. :) sørgeligt..men sandt

Der er også kulsyre (kuldioxid) i danskvand, men danskvand har langt fra den samme lave pH som coca cola. Årsagen til colaens lave pH skal nærmere findes i tilsætningen af phosporsyre.

Danskvand er ikke helt frikendt, da pH er omkring 5,0, afhængig af om det er med eller uden citrus, men det er slet ikke i nærheden af cola.

http://www.denkommunaletandpleje.dk/?ac ... g_tekst=47

Det er egentlig sjovt som tandlæger i praksis selv skøjter rundt i det. Jeg har ikke mødt en eneste tandlæge endnu, der postulerede andet end at "danskvands pH er den samme som colas.. der er jo kulsyre i begge to".

Det giver mig ro i sjælen når jeg fremover lytter til råd fra min tandlæge.

Men bottom line: Selvfølgelig skal man skænke sine tænder nogle tanker, og det er endnu en god grund til ikke at fylde for meget sodavand af nogen art i sig. Det kan så diskuteres om sukkersødede sodavand er en knivspids dårligere for tænderne, da du her både får syre OG sukker klasket på tændernes emalje, hvor light udgaven kun beriger dig med syren, men lad nu det ligge: Begge dele vil æde dine tænder hvis du overdriver.

SCHAAP skrev:Ja, sodavand er klart en af de store syndere, men selv noget så uskyldigt som f.eks. et æble er heller ikke godt for tændernes emalje.

Man må her også tage mængderne og eksponeringstiden i betragtning. Men jo, basalt set er citrusfrugter også skadelige for tænderne, og har man sart emalje ville jeg nok også anbefale at vælge mindre syreholdige frugter.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Adnano skrev:Ville bare lige minde jer alle om skaden som sodavand generelt giver på tænderne, om det light eller ej..kulsyren(brusen) i sodavand ødelægger ens tænder. Har selv altid tænkt, Fuc k' det nu hvor der ikke er kalorier i light så betyder det ikke noget. Var til tandlægen i sidste uge, lidt af et wakeup call. Man tager nødvendigvis ikke på, men det æder dine tænder. :) sørgeligt..men sandt

Der er også kulsyre (kuldioxid) i danskvand, men danskvand har langt fra den samme lave pH som coca cola. Årsagen til colaens lave pH skal nærmere findes i tilsætningen af phosporsyre.

Danskvand er ikke helt frikendt, da pH er omkring 5,0, afhængig af om det er med eller uden citrus, men det er slet ikke i nærheden af cola.

Det er egentlig sjovt som tandlæger i praksis selv skøjter rundt i det. Jeg har ikke mødt en eneste tandlæge endnu, der postulerede andet end at "danskvands pH er den samme som colas.. der er jo kulsyre i begge to".

Men bottom line: Selvfølgelig skal man skænke sine tænder nogle tanker, og det er endnu en god grund til ikke at fylde for meget sodavand af nogen art i sig. Det kan så diskuteres om sukkersødede sodavand er en knivspids dårligere for tænderne, da du her både får syre OG sukker klasket på tændernes emalje, hvor light udgaven kun beriger dig med syren, men lad nu det ligge: Begge dele vil æde dine tænder hvis du overdriver.

SCHAAP skrev:Ja, sodavand er klart en af de store syndere, men selv noget så uskyldigt som f.eks. et æble er heller ikke godt for tændernes emalje.

Man må her også tage mængderne og eksponeringstiden i betragtning. Men jo, basalt set er citrusfrugter også skadelige for tænderne, og har man sart emalje ville jeg nok også anbefale at vælge mindre syreholdige frugter.

Har du ret i, men danskvand er ikke lige det jeg har i baghovedet..ikke noget jeg drikker. Men ja, det selvfølgelig slemmere for tænderne at drikke produkter som er tilsat sukker, da tænderne så bliver angrebet fra både syren og sukkeret :)

Fik også en lille pjece fra tandlægen i sidste uge, vedr. ph værdier i drikkevarer. Cola har næsten dobbelt så lav ph-værdi som danskvand, og op til 3 gange så lav ph-værdi i forhold til vand. 2,4 hedder ph-værdien for cola, så det er ret voldsomt alligevel.
- Men fik et lille tip, hvis man skal drikke sodavand så helst i store tåre...eller med sugerør. Så sodavanden ikke får så lang tid til at angribe tænderne, og så evt. skylle munden med vand efter man har drukket sodavand.
veni, vidi, vici.!

Styrkeliste

Adnano skrev:
Dingo skrev:

Har du ret i, men danskvand er ikke lige det jeg har i baghovedet..ikke noget jeg drikker. Men ja, det selvfølgelig slemmere for tænderne at drikke produkter som er tilsat sukker, da tænderne så bliver angrebet fra både syren og sukkeret :)

Fik også en lille pjece fra tandlægen i sidste uge, vedr. ph værdier i drikkevarer. Cola har næsten dobbelt så lav ph-værdi som danskvand, og op til 3 gange så lav ph-værdi i forhold til vand. 2,4 hedder ph-værdien for cola, så det er ret voldsomt alligevel.
- Men fik et lille tip, hvis man skal drikke sodavand så helst i store tåre...eller med sugerør. Så sodavanden ikke får så lang tid til at angribe tænderne, og så evt. skylle munden med vand efter man har drukket sodavand.

Så lad dog være at drikke sodavand hvis man skal tænke så meget over det. Hvem hulen sidder og drikker vand hver gang man har nippet til sin Cola!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Phindborg skrev:
Adnano skrev:
Dingo skrev:

Så lad dog være at drikke sodavand hvis man skal tænke så meget over det. Hvem hulen sidder og drikker vand hver gang man har nippet til sin Cola!

-.-
Drikker heller ikke sodavand mere..
JUST SAYIN, der ikke nogen der siger at du skal nippe vand efter hver tår cola. Fortæller bare hvad min tandlæge fortalte mig.!
veni, vidi, vici.!

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster