Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1307
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1304

Følg bodybuilding.dk på

Cut, ligevægtsindtag mm.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Er godt klar over at der, i denne periode, bliver oprettet mange "cut-tråde", og undskylder hvis der er nogen, som synes jeg skulle have delt mine spørgsmål op, og spurgt i flere allerede oprettede tråde, i stedet for at samle dem alle i (endnu) en tråd.
Det er dog også lidt for min egen skyld at jeg skriver her, da jeg så har nemmere ved lige at genlæse alle de (forhåbentlig :8 ) gode svar...

Jeg kan pt. formå at presse vægten op på 81-82kg om morgenen. Er 24 år og træner en 3-4 gange om ugen. Har et let aktivt arbejde.
Jeg har ud fra det fundet at mit ligevægtsindtag skal være i omegnen af 3800 kcal.
- Lyder dette korrekt??

Hvor langt under ligevægtsindtaget vil i anbefale at jeg skal ligge? Mit mål er at ramme 76-77kg midt i juni. Så det giver mig vel omkring 10 uger.

Er vi ellers enige om, at grønsager ikke bidrager specielt meget til kulhydrat, fedt eller protein?

Det jeg tænker på, er om det er "det værd" at tælle hver enkelt gulerod, æble, rødbede med som jeg spiser? Eller om ikke det er nok at holde styr på mælk, brød, pålæg osv. osv.?

Det grønne er vel mest fyld, for at føle sig mæt? Er godt klar over der er vitaminer og mineraler, men hvis det (når alle krav er opfyldt) det går ud på, er at ligge i kcal-underskud, så er det jo ikke det grønne der udgør nogen speciel stor post! ?

Ser frem til nogle knaldhamrende gode svar :dance: whatta-what...
stud.scient. i biologi på Århus Universitet.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 132.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

abovling skrev:Er godt klar over at der, i denne periode, bliver oprettet mange "cut-tråde", og undskylder hvis der er nogen, som synes jeg skulle have delt mine spørgsmål op, og spurgt i flere allerede oprettede tråde, i stedet for at samle dem alle i (endnu) en tråd.
Det er dog også lidt for min egen skyld at jeg skriver her, da jeg så har nemmere ved lige at genlæse alle de (forhåbentlig :8 ) gode svar...

Jeg kan pt. formå at presse vægten op på 81-82kg om morgenen. Er 24 år og træner en 3-4 gange om ugen. Har et let aktivt arbejde.
Jeg har ud fra det fundet at mit ligevægtsindtag skal være i omegnen af 3800 kcal.
- Lyder dette korrekt??

Hvor langt under ligevægtsindtaget vil i anbefale at jeg skal ligge? Mit mål er at ramme 76-77kg midt i juni. Så det giver mig vel omkring 10 uger.

Er vi ellers enige om, at grønsager ikke bidrager specielt meget til kulhydrat, fedt eller protein?

Det jeg tænker på, er om det er "det værd" at tælle hver enkelt gulerod, æble, rødbede med som jeg spiser? Eller om ikke det er nok at holde styr på mælk, brød, pålæg osv. osv.?

Det grønne er vel mest fyld, for at føle sig mæt? Er godt klar over der er vitaminer og mineraler, men hvis det (når alle krav er opfyldt) det går ud på, er at ligge i kcal-underskud, så er det jo ikke det grønne der udgør nogen speciel stor post! ?

Ser frem til nogle knaldhamrende gode svar :dance: whatta-what...

Hvis du har udregnet dit ligevægtsindtag ud fra et sted som fx http://kalorieberegner.dk/ og udfyldt det hele korrekt, så vil dit ligevægtsindtag ca. ligge der som den siger (der skal dog tages forbehold for at det aldrig rigtigt kan være helt nøjagtigt)

Lig ca. 500 kcal under dit ligevægtsindtag, vil give dig omkring et ugentligt vægttab på 0,5 kg. (de første par uger i dit cut kan det dog blive til mere), så ud fra din nuværende vægt passer dit mål meget godt

Grøntsager indeholder for det meste ikke så meget kulhydrat / protein / fedt (mener dog der er nogle som gør), men har en masse gode mineraler osv.

Lav en dag / nogle få dage hvor du prøver at holde styr på hvad du spiser - Derefter vil du så have en bedre fornemmelse af hvor meget du egentlig kan spise, i stedet for at tage det hele på gefühl

Som skrevet før, så er der en masse gode ting i grøntsager, og udover det bidrager de også godt til mæthedsfaktoren kontra kalorieindhold, så syntes klart det er noget du skal have med :)

Håber du kan bruge svarene :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Jok skrev:.. fx http://kalorieberegner.dk/ og udfyldt det hele korrekt, så vil dit ligevægtsindtag ca. ligge der som den siger (der skal dog tages forbehold for at det aldrig rigtigt kan være helt nøjagtigt).

Prøvede lige på den side du henviser til, der giver mit ligevægtsindtag: 3017 kcal

Jeg har fået anvist følgende hjemmeside (herinde): http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskiftet/
Hvor jeg får: 3672 kcal

What!!! (tænker jeg så...)
Forskellen på hvad de to links giver mig af svar, er altså 650 kcal :?

Det vil sige, hvis jeg antager at dit link er den rigtige udregning, men det i virkeligheden er link nr 2, så vil jeg ligge 1150 kcal under det rigtige ligevægtsindtag pr uge.

Omvendt, hvis jeg antager at det er link nr 2, der er korrekt (men at dit link er rigtigt), og jeg ligger 500 kcal under det, så vil jeg egentligt lave et lille bulk ?!?!?!

Nogen der kan bekræfte eller afkræfte det ene eller andet link?? :D

ps. er med på det du skriver med grønsagerne, og får allerede nu godt med grønt. Det jeg var interesseret i, var mere om der var nogen grund til at tælle og noterer det grønt ned jeg spiser, i forhold til ligevægtsindtaget - hvilket det ikke lyder til at der er :-)

Styrkeliste

jeg ville gætte på dit ligevægtsindtag ligger lidt over 3000. fx 3200.. Jeg er 17 år, træner 5 gange om ugen og er 188 høj. mit har jeg selv regnet mig frem til ligger på 3300 :)
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Forresten, det med grønt. Du kan ligeså godt notere det ned. Det er en lille forskel, men også så du selv og andre kan se hvor meget grønt du får :) Noget skal man have
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

En anden kalorieberegner du kan bruge er også denne her fra MotionOnline http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/ - Regner med at det kommer til at blive det samme som du har fundet frem til på kalorieberegner.dk. Men du kan (efter de første par uger af dit cut) holde øje med din vægt over en uge. Hvis du har tabt dig mere end 0,5 kg., skal du spise mere / mindre aktivitet, og det omvendte hvis du har tabt dig mindre end de 0,5 kg.

Det ville være fint nok at få grøntsager / frugt med i kostplanen, så du har et overblik over hvor meget du får i løbet af dagen, og det giver jo alligevel nogle kalorier på kostplanen :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Prøv det sidste link JOK sendte dig til motion online, men synes 3000-3100 lyder meget rigtig, og så synes jeg at du skal tælle frugt og grønt med i din plan for så ved du hvad du præcis spiser og hvis du skal ind og justerer dit ligevægtsindtag og din kistplan hvis du har fået for meget eller for lidt så kan du se hvad du også præcis har spist af grønt. Jeg ved godt det nok ikke lige at det der er afgørende, men nogle kcal er der i og jeg tror det vil være nemmest for dig at have overblik over det hele hvis du skal justerer :)

Logbog: Ingen logbog

Det kan være svært at beregne det korrekte ligevægtsindtag. Specielt når det gøres på nettet.
Det bedste råd er: lyt til din krop og mærk efter.
Du kan mærke om du taber dig i korrekt tempo, og hvis det går for hurtigt taber du muskelmasse - ergo spis mere, går det for langsomt så spis mindre.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Jok skrev:En anden kalorieberegner du kan bruge er også denne her fra MotionOnline http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/ - Regner med at det kommer til at blive det samme som du har fundet frem til på kalorieberegner.dk. Men du kan (efter de første par uger af dit cut) holde øje med din vægt over en uge. Hvis du har tabt dig mere end 0,5 kg., skal du spise mere / mindre aktivitet, og det omvendte hvis du har tabt dig mindre end de 0,5 kg.

Det ville være fint nok at få grøntsager / frugt med i kostplanen, så du har et overblik over hvor meget du får i løbet af dagen, og det giver jo alligevel nogle kalorier på kostplanen :)

Det link bruger jeg! Det synes jeg virker bedst :) Men ja, jeg må holde øje med vægten og fornemmelsen, og så vil jeg nok så småt tælle det grønne med.

Glæder mig til at komme rigtigt i gang næste uge. Jeg bruger denne første uge på at få skrevet lidt ned om nogle forskellige måltider, og så skal der cuttes ned mod sommeren, det bliver guf guf... :D

Styrkeliste

Det lyder da fornuftigt :). Jeg er også selv gået igang for et par uger siden og igår lagde jeg den sidste madplan selvom den nok lige skal laves om et par gange endnu :). Men held og lykke, og læs nogle af de indlæg der er her inde der er meget god viden :).

Lige et hurtigt spørgsmål ang. ligevægtsindtag - Hvis man nu har regnet sit ligevægtsindtag til noget, og man så taber sig et par kilo under cut, så bør man vel justere sit ligevægtsindtag igen for at matche den nye vægt, ikke? eller forbrænder fedt ikke så meget, så det er unødvendigt?

mvh

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 125.00
- Dødløft: 100.00

Kostplan: Ingen kostplan

Chrow skrev:Lige et hurtigt spørgsmål ang. ligevægtsindtag - Hvis man nu har regnet sit ligevægtsindtag til noget, og man så taber sig et par kilo under cut, så bør man vel justere sit ligevægtsindtag igen for at matche den nye vægt, ikke? eller forbrænder fedt ikke så meget, så det er unødvendigt?

mvh

Man justerer løbende. Men 2kg gør ikke den store forskel. Det gør 10kg derimod.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)