Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 908
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 906

Følg bodybuilding.dk på

doing it wrong?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB.dk
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening i forbindelse med 2 artikler der på en måde modsiger hinanden

I denne artikel: http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics bliver det progressive overload princip beskrevet ved at man skal kigger på hvordan ens sidste trænings pas så ud og derefter forsøger at presse sig selv. f.eks bænkpress hvis dit sidste træningpas var 100kg 4x6 betyder det at du ganske enkelt skal forsøger at nå op på 4x7 næste gang (med samme vægt)

Jeg har dog oplevet at det er ikke altid at jeg kan lave ALLE sæt med den bestemte rep range (f.eks 4x7) den kan tit ende med 3x7 hvor 4sæt måske var 5-6 reps osv jeg holder generelt min rest på 1min. imellem sæt artiklen forklare dog også at det er helt i orden hvis det sker og at der er ingen grund til at bekymre sig. du prøver bare igen ved næste træningspas. selvfølgelig hvis der ikke sker noget igennem flere uger eller 1 måned er der nok et problem

og den anden artikel: artikler/bodybuilding/bodybuilding/de-grundlggende-aspekter---flugten-fra-det-komplicerede.html Snakker om i forbindelse med rest imellem sæt at det er MEGET vigtigt at du hviler så meget at du rammer den samme rep range i ALLE sæt...

jeg kan så ikke se hvordan man så skulle kunne presse sig selv ordenligt(første artikel) hvis man SKAL køre samme rep range i alle sæt osv. jeg forsøger så godt jeg kan at holde mig K.I.S.S. princippet (Keep.It.Simple. STUPID.) men jeg kan ikke lade vær med at tænker om jeg gør det helt forket...

I forhold til volumen (antal sæt) føler jeg mig ikke specielt øm på min træningsdage (køre upperbody/lowerbody split) der er altid lidt fremskridt med 1 ekstra rep ihvertfald i en del af de øvelser jeg laver. men de kan som sagt godt ende med 3x7 hvor man f.eks skulle ha lavet 4x7

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis man træner for muskelmasse, så bør man holde hviletiden mellem sættene så lav som muligt, dog med det in mente, at man SKAL være i stand til at gennemføre de planlagte reps med den planlagte vægt. Typisk snakker vi om 1-3 minutter mellem hvert sæt. Tættere på de 3 minutter når vi snakker om store øvelser som squat og dødløft, og tættere på 1 minut, når vi snakker om mindre øvelser som barbell curls. Træner man for styrke, så bør man holde længere pauser mellem sættene, da det er vigtigt at man er helt frisk fra sæt til sæt. Her snakker vi typisk om 3-5 minutter mellem hvert sæt.

De skriver ikke, at det er vigtigt at tage det samme antal reps i alle sæt. De skriver at man skal være i stand til at gennemføre de planlagte reps. Formuleringen er stadig lidt uheldigt - den kan i hvert fald misforstås. Planlægning er en god ting, og man bør gøre det, men du kan lige så godt forvente at virkeligheden vil afvige fra selv den bedste plan.

Først træning tager du 4x6. Næste gang skal du altså forsøge at tage flere reps. Du tager 7 reps i første sæt, 7 reps i andet sæt, i tredje sæt får du 7 reps - men her efter begynder det at gå galt - og i fjerde sæt får du kun 5 reps. Havde du været lidt mere frisk og klar på dagen, kunne det sagtens være du kunne have taget det som planlagt. Det kan man bare ikke forvente hver gang. Samlet set har du dog stadig opnået progression.

Første gang løftede du
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
Samlet set 2.400kg

Anden gang løftede du
7x100kg = 700kg
7x100kg = 700kg
7x100kg = 700kg
5x100kg = 500kg
Samlet set 2.600kg.

Som du kan set har du altså samlet set løftet mere, selvom du ikke fik 7 reps i det sidste sæt. Du forsvinder altså lidt i detaljerne og glemmer helheden - og helheden er altså at du er blevet stærkere og har løftet mere. :dope: Næste pas når du måske igennem og får 4x7 med 100 kg og kan herefter forsøge at ramme de 4x8 og herefter mere vægt.

Så husk at betragt det samlede antal kilo du har løftet og ikke kun se på detaljerne. Er mit svar til at forstå og tilfredsstilende for dig?
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Logbog: Vis logbog

Ignoratios skrev:

Første gang løftede du
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
6x100kg = 600kg
Samlet set 2.400kg

Anden gang løftede du
7x100kg = 700kg
7x100kg = 700kg
7x100kg = 700kg
5x100kg = 500kg
Samlet set 2.600kg.

Som du kan set har du altså samlet set løftet mere, selvom du ikke fik 7 reps i det sidste sæt. Du forsvinder altså lidt i detaljerne og glemmer helheden - og helheden er altså at du er blevet stærkere og har løftet mere. :dope: Næste pas når du måske igennem og får 4x7 med 100 kg og kan herefter forsøge at ramme de 4x8 og herefter mere vægt.

Så husk at betragt det samlede antal kilo du har løftet og ikke kun se på detaljerne. Er mit svar til at forstå og tilfredsstilende for dig?

Så kort sagt er der ikke noget at være bekymret for hvis man ikke lige får alle reps i en bestemt øvelse, man prøver bare igen næste gang?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Squat: 165.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster