Så er der nyt fra udviklingen i den nye fitnesskonkurrence. Nedenstående drejer sig om en ny screeningsmetode til at udelukke brugen af anabolske steroider.
Inden i læser videre vil jeg gerne understrege at metoden ikke vil blive anvendt med mindre atleterne giver deres tilsagn hertil. Det skal være atleternes ønske at underligge sig følgende forslag. Atleterne skaber konkurrencen, hvorfor de også skal spørges til råd. Igen – lad mig understrege, at ideen kun er et forslag.
Indledningsvis vil jeg også nævne, at jeg har videnskabeligt litteratur der kan bakke mine påstande op. Har dog valgt ikke at vedlægge dem så længe metoden ikke er vedtaget. Bliver den vedtaget vil der naturligvis blive tilknyttet en ansvarlig læge og dokumentationen skal naturligvis være i orden.
Baggrund
Det er velkendt i den medicinske litteratur at blodlipiderne ændrer sig ved indtagelse af anabolske steroider. Det er især HDL/LDL kolesterol der ændrer sig. HDL er det gode kolesterol, som beskytter mod hjertekarsygdom, hvorimod LDL kolesterol, hvis det er forhøjet, sætter sig på indersiden af blodårerne og på sigt vil være årsag til åreforfedtning(åreforkalkning)
Et normalt sundt menneske skal gerne have et total kolesterol på max 5mmol/l og et HDL kolesterol på 1 mmol/l eller derover. LDL kolesterol skal ligge på 3 mmol/l eller derunder.
Når en person indtager anabolske steroider vil forholdet mellem HDL/LDL ændre sig drastisk. HDL vil falde og LDL vil stige. Blodlipiderne vil være ændret så længe man indtager steroider, og langsomt vende tilbage til normalen efter personen stopper sin cyklus med steroider.
Formål
Med den viden i bagagen er det min hensigt at screene atleternes blod inden konkurrencen. Helt konkret vil jeg indføre et blodpas, hvor atleterne de sidste 3 mdr. op til konkurrencen skal afgive en blodprøve(der vil blive blodprøvetagning i både Jylland og sjælland). Den vil blive analyseret med henblik på at se forholdet mellem HDL/LDL. Er HDL mistænksom lav vil det føre til udelukkelse fra konkurrencen.
Det skal sammenlignes med hæmatokritværdien inden for cykelsport. Ideen og fysiologien er den samme bortset fra, at der måles på to forskellige parametre.
Diskussion
Metoden er nem tilgængelig og videnskabelig dokumenteret, hvorfor den egner sig som et godt alternativ til den nuværende dopingtest(urinprøve).
Grunden til et mistænksomt lavt HDL fører til udelukkelse skal ses i lyset af, hvad der påvirker HDL kolesterol i blodet.
Man ved, fra forskning, at det primært er motion der får det gode kolesterol(HDL) til at stige. Et højt indtag af sunde fedtsyrer fra fede fisk, avocado, nødder og planteolier kan ligeledes have en gavnlig effekt på HDL.
Desuden kan det dårlige kolesterol(LDL) sænkes på 3 måder
1. Motion
2. Begrænse indtaget af mættet fedt
3. rygestop
Med disse faktorer for øje vil det være højest mærkværdigt - for ikke at sige umuligt -, at se en atlet med et lavt HDL, idet denne skal træne benhårdt op til en konkurrence, herunder også konditionstræning. Og netop konditionstræning har videnskaben entydigt vist er med til at øge indholdet af HDL i blodet. Ligeledes begrænser atleterne deres indtag af mættet fedt under en diæt. Med andre ord gør atleter alt det rigtige i forhold til at opretholde et normalt/lavt kolesteroltal. Derfor vil det se ret besynderligt ud med et kolesteroltal, hvor HDL er i bund mens LDL er forhøjet. Der skal selvfølgelig fremsættes grænseværdier for, hvornår HDL betragtes som værende for lavt(dette vil ske med udgangspunkt i den medicinske litteratur)
Det skal naturligvis nævnes at der også er en genetisk faktor, der er medbestemmende for, hvor højt et kolesteroltallet er hos det enkelte menneske(ca. 10.000 danskere har et genetisk højt kolesteroltal). Derfor skal hver atlet naturligvis runde deres egen læge først, for at udelukke evt. genetiske forhold. Ligesom det er tilfældet med astma i langrend og cykelløb, hvor udøverne kan få dispensation.
Kritik
Blodprøven kan naturligvis ikke screene for brug af insulin og væksthormon, men det kan en urinprøve heller ikke.
Ligeledes kan blodprøven heller ikke anvendes til at teste for fedtforbrændende præparater som efedrin, koffein og clenbuterol. Men man skal dog ikke bladre langt i de medicinske tidsskrifter for at kunne læse, at sporingstiden på koffein og efedrin er 48-72 timer. Clenbuterol er 5-8 dage(alt afhængig af dosis) om at blive nedbrudt i kroppen. Mange atleter er klar over dette faktum, hvorfor de bare kan stoppe nogle dage før konkurrencen. På det grundlag er både urin- og blodprøvetesten overflødig.
Konklusion
Af den grund mener jeg at denne metode er et rigtig godt alternativ til at udelukke atleter med en usportslig agenda. Desuden er der ikke andre sportsgrene i DK, hvor de bruger samme fremgangsmåde. På den måde kan vi profilere sporten som den reneste i Danmark, og dermed genvinde tillid hos normalbefolkningen, der ofte har et stereotypt billede af fitnessmiljøet – og i mange tilfælde med rette. Men det kan vi lave om på med denne metode… Opsummerende forstiller jeg mig to scenarier med indførelse af den nye dopingtest:
Worst-case-scenario. Mange atleter bruger steroider, hvorfor de bliver udelukket. Ingen atleter ingen konkurrence.
(dette scenarie har jeg opstillet ud fra min egen viden som tidligere atlet, hvor tingene måske så lidt anderledes ud – så jeg beskylder ikke den nye generation af atleter for noget)
Best-case-scenario: Alle atleter påkalder sig at være ren som den klareste Alpesø. Hvis det viser sig at stemme overens med udfaldet af blodprøven – så vupti: den reneste konkurrence i Danmark har set dagens lys
Lad mig høre hvad i synes
?