Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1330
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1328

Følg bodybuilding.dk på

Dragonflags og hypertrofi

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg laver fra tid til anden dragonflags, men jeg er kommet til at tænke på, hvor høj grad øvelsen rent faktisk stimulerer hypertrofi ift. andre maveøvelser.

Mens Dragonflags er dejligt hårde og en fantastisk stabilitetsøvelse, forekommer der ingen isotonisk kontraktion af rectus abdominis, og så vidt jeg ved, er isotonisk træning bedre end isometrisk træning, hvad angår hypertrofi.

En sund core er selvfølgelig lækkert og retfærdiggør i sig selv at lave dragonflags, men hvis øvelsen ikke får abs til at hypertrofere lige så godt som andre øvelser, kan det vel betale sig at supplere eller alternere med en anden øvelse til maven. Hvad mener I andre?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskern ... -crunches- måske du kan bruge noget her fra til at besvare dine spørgsmål :)

Reputation point: 165

Geografisk sted: Vejle

Træner her: AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 210.00

Det er i hvert fald et glimrende sted at starte. Jeg må ikke have søgt grundigt nok trods en ellers ihærdig indsats. Mange tak for linket. :)

Bodylab skrev:Så den nye trend er, at de bedste maveøvelser er de øvelser, hvor der ikke forekommer bevægelse i rygsøjlen. Det er øvelser som planken, dragonflags, abwheel rollouts etc. Det er derfor, at en øvelse som planken er bedre end crunches, og derfor en øvelse som side-planken er bedre end oblique crunches.

Jeg er dog ikke helt overbevist, men måske kender jeg bare nok til de forskellige faktorer bag hypertrofiresponset. Men med den logik er dødløft, squat og military tilsvarende bedre maveøvelser end deciderede isolations- eller 'normale' maveøvelser. Jeg var godt klar over, at de sætter maven på træning, men ikke bedre træning.
Det stemmer heller ikke overens med, at isotonisk træning stimulerer hypertrofi i højere grad end isometrisk træning.
Derudover har jeg ladet mig indbilde, at højst aktivitet i EMG-målinger ikke er ensbetydende med det reelt bedste respons. Selv hvis det er tilfældet, har jeg nu fundet frem til andre studier, som viser, at eksempelvis crunches er planken overlegen, hvis mine skimteevner ellers ikke fejler. Edit: Har nu også fundet studier, der nåede samme slutning som i linket.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster