Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1083
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1080

Følg bodybuilding.dk på

En nybegynder mangler svar!

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey bodybuilding - fedt fora!

Først:
Jeg er 19 år gammel, 174 cm høj og jeg vejer 63 kilo.

Jeg begyndte for nyligt at træne sammen med 2 venner (3 måneder siden) i starten bare lidt for sjov, men det er ligeså stille blevet mere seriøst og jeg synes det er rigtigt fedt at træne.
Jeg er fra naturens side meget slank og kan ikke rigtigt tage på (meget høj forbrænding/fedtforbrænding)

Jeg lever sundt, en typisk dag står på:
Havregryn og juice til morgenmad
Rugbrød og gulerødder/frugt i løbet af skolen
Nødder/æg efter træning
Sund aftensmad og snacks i løbet af aftenen (en bolle/æble osv)

Mht. til træning træner jeg (vi) mandag, onsdag og fredag. Tirsdag svømmer jeg og torsdag løber jeg.

Mit spørgsmål er nu:
For det første, da jeg går i skole og fitness i en anden by end den jeg bor i går der ca. 30-45 minutter efter træning før jeg får proteiner, kan dette have en dårlig effekt?
Jeg har lige købt proteinpulver da jeg har læst forskellige steder (bl.a. her) at det er bedst at få proteiner så hurtigt som muligt efter træning - er det rigtigt?
Til sidst, og vigtigst, hvad skal jeg gøre for at bekæmpe min fra naturens side høje forbrænding? Har flere steder læst at man kan få gode resultater af at "bulke" (altså overspise).

På forhånd tak for hjælpen, håber jeg kan bekæmpe min evige slankhed :p

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

For at tage på skal du ligge i kalorieoverskud. Det vil sige at du skal spise mere end du forbrænder, uanset hvor meget det nu skulle være.

Så hvis du ikke tager på, så skal du spise mere.. Plain and simple.

Angående proteiner, mener nogen at der er et såkaldt "vindue" efter træningen, hvor det er en fordel at få nogle hurtige kulhydrater ind og nogle proteiner.

Desuden er proteinpulver en god måde at få de ekstra proteiner man måske ikke kan få ind med kosten, hvis man eksempelvis har svært ved at spise nok.

Håber det opklarede noget for dig.

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 111.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 333.00

Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Tak for det!
På de dage hvor jeg træner er det så før eller efter træningen jeg skal spise mere end jeg plejer?

JohannesJespersen skrev:For det første, da jeg går i skole og fitness i en anden by end den jeg bor i går der ca. 30-45 minutter efter træning før jeg får proteiner, kan dette have en dårlig effekt?
Jeg har lige købt proteinpulver da jeg har læst forskellige steder (bl.a. her) at det er bedst at få proteiner så hurtigt som muligt efter træning - er det rigtigt?

Der er i hvert fald en del at hente ved at indtage protein umiddelbart efter endt træning. Det vil derfor være fjollet at lade være. 20-30g er udmærket, hvilket vel svarer til en ~35g proteinpulver af normal, god kvalitet.

JohannesJespersen skrev:Til sidst, og vigtigst, hvad skal jeg gøre for at bekæmpe min fra naturens side høje forbrænding? Har flere steder læst at man kan få gode resultater af at "bulke" (altså overspise).

Du har måske en høj forbrænding, men næppe noget ud over det ganske almindelige. Sandsynligvis spiser du bare ikke så meget.

En eller anden form for overspisning er påkrævet, hvis du vil opbygge muskel. Det er ikke bare en god ide, det er direkte nødvendigt. Kald det bulking eller overspisning. Bulk lyder ofte bare bedre i danske ører, da det ikke lyder så meget som et ukontrolleret forsøg på at blive fed. Sats på 500kcal i overskud om dagen.

Videre gennemgang af kostens betydning og tilrettelæggelse findes under 'artikler'.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

JohannesJespersen skrev:Tak for det!
På de dage hvor jeg træner er det så før eller efter træningen jeg skal spise mere end jeg plejer?

Det er sådan set ligegyldigt bare dit samlede energi indtag overstiger din forbrænding, bare du husker at få nogle kulhydrater og proteiner efter træning. Derudover, har jeg oplevet en del, som foretrækker at få størstedelen af deres kulhydrater om morgenen og til frokost, og så lidt mere fedt og proteiner end kulhydrater om aftenen. Om det er en fordel af gøre sådan ved jeg ikke, og hvorfor de gør det er jeg ikke sikker på. Andet end at jeg vil tro man i løbet af dagen har brug for kulhydraterne, da det er der man er mest aktiv.

^^
Pre-snack er altid godt, så længe man ikke overspiser. Men protein efter træning, det bliver du nødt til :)
Men det lader til du træner meget, både med svømning og det hele, og det virker ikke som om du spiser særlig meget, så det er jo klart du ikke tager på.
Jeg er ikke helt sikker på om du bare gerne vil gaine 10-15 kg, og så er det cool, eller hvordan og hvorledes.
Men en ting er sikkert, du skal spise meget mere. Og hvis det ikke hjælper, så skal du have fat i weight gainer.
Efter gym var jeg ligesom dig. 1.83 høj, og vejede 64 kg - kort sagt, jeg var ikke særlig stor.
Så begyndte jeg at træne med en ven, 3-4 gange om ugen, samtidig med jeg spiste som et svin, og tømte 3-4 shakes med weight gainer hver dag. 1½ år senere, måske lidt mere, der vejede jeg 85 kg.
Selvfølgelig var der fedt blandt, men jeg havde også gainet skide godt musclewise.

Så det er bare med at æde :)

Det der med højt stofskifte osv. det er altså, hvad jeg har læst, en halv skrøne. Jo, måske man forbrænder lidt mere. Men det er altså ikke sådan at man forbrænder dobbelt så meget som alle andre. Grunden til man forbliver tynd er ofte, at folk TROR de spiser nok, men hvis de i en uge skriver alt ned de spiser, så vil de hurtigt finde ud af, at de får alt for lidt :)

Mindes endda jeg så et program for et stykke tid siden, hvor de havde fat i to venner, hvor den ene var ret fed, og den anden ret skinny. Den skinny sagde, at hun spiste så meget mad, og hun kunne spise lige hvad hun vil, men hun tog ikke på, hvilket hende den fede synes var snyd, hvorimod den fede næsten ingenting spiste og bla bla.
Det viste sig så efter de 14 dage det kørte i, at hende den tynde fik 50% færre kalorier end hun burde, og hende den fede var ca. 75% over det hun burde :P
Alt dette på trods af, at de begge to mente at de selv spiste som de skulle, og de egentlig også mente at det den anden gjorde var korrekt :)

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00

Rigtigt god hjælp alle sammen, mange tak! :D

Mht. til det med at spise skulle jeg mene at jeg spiser rigtigt meget, men kan da sagtens være jeg tager fejl. ;)
Det er meget spændende punkter du fremlægger, tror jeg bliver nødt til at tage en dag hvor jeg skriver alt ned jeg spiser og så regner ud hvor meget jeg får.

Hvor meget skal en helt normal 19-årig have? 3000 kcal eller noget i den dur?

Hvor meget skal en helt normal 19-årig have? 3000 kcal eller noget i den dur?

Afhænger af dit aktiviteteniveau, men du skal helt sikkert ikke under, hvis du vægttræner og samtidigt ønsker at tage på.
The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself.
Sir Richard Francis Burton (1821 - 1890)
Brugeravatar

Hvis du ikke kan spise mere så drop svømning og løb da det tærer på
det samlede kalorie indtag i løbet af ugen...

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster