Bruger login







Tilbudsguide, uge 26, 2019
Ketchup og oksekød!

Ugen der gik, uge 24, 2019
Nye programmer og stærke brugere!

Tilbudsguide, uge 25, 2019
Kirsebær og steaks!

Ugen der gik, uge 23, 2019
Crossfit og kost!


Statistik

Vi har 55597 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Letsolimp.com

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029738 indlæg i 86711 emner

6 nye indlæg i dag


Online
I alt: 503
Medlemmer: 11
Skjulte: 0
Gæster: 492

Følg bodybuilding.dk på

Er Squats nok?

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hej! Jeg har et spørgsmål angående Squats.
Jeg træner ben 2 gange i ugen, hvor jeg fast kører squats og så varierer med 4-5 forskellige ben øvelser. Det kan eksempelvis være ben pres, lunges, split Squats eller leg curls. Sådan en ben dag tager mig som regel 1 1/2 time at køre igennem.

Dette har jeg gjort relativt fast igennem de sidste 3 år. Det vil sige at jeg ikke har lavet så meget om i det.
Jeg har dog længe overvejet at skrotte én af mine normale ben-dage, for kun at køre Squats (måske efterfulgt af lidt dødløft). Kan der være fordele i at køre 12-15+ Squats sæt frem for at køre Squats x5 efterfulgt af diverse andre øvelser? Det er jo som sagt ikke noget jeg vil køre som en fast rutine - men blot gøre for at spice træningen lidt op. Men er Squats nok til at stimulere hele muskulaturen i benet (for - og baglår) eller vil det være at foretrække at køre diverse andre øvelser efter Squats? Fordele og ulemper ved de to scenarier?

Jeg håber på at en venlig sjæl kan være behjælpelig :-)
Vh og god søndag!
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. mar 2014, 15:01
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Godt spørgsmål. man siger jo et sted mellem 12-25 sæt per muskelgruppe per uge er nok til at stimulerer musklerne til at vokse sig større og stærkere. Så hvis du kører 12-15 "working sets" squats per uge vil det jo i realiteten være nok til at stimulere dine ben. Angående fordele og ulemper kan man jo argumentere for at hvis du squatter "highbar" vil du nok få en større udvikling i dine forlår end dine baglår, men det er jo ikke noget som dødløft (som du selv skriver at du laver) ikke kan klare. Når alt kommer til alt vil 12-15 sæt squats om ugen være en forholdvis fornuftig måde at stimulere sine ben på hvis du bare husker at holde en progression i den, så du over tid vil stige i vægt/sæt/gentagelser. De ting som jeg selv har erfaret er at 12-15 sæt squats + dødløft er relativt svært at restituere sig fra (man kan sagtens) hvis man ikke har en god kost/kcal indtag / søvn. med hensyn til øvelser som leg curl til forlår/baglår så synes jeg de fungerer (For mig) rigtig godt til både at stimulerer muskelvækst, men også få noget blod ud i benene så man restituere bedre. håber det kan give lidt svar? ellers så skriver du bare hvis min tekst ikke giver en skid mening :D
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 17. jan 2016, 22:22
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 260.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Brugeravatar

 
Reputation point: 645
 
Indlæg: 6566
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Mikael43 skrev:Men er Squats nok til at stimulere hele muskulaturen i benet (for - og baglår) eller vil det være at foretrække at køre diverse andre øvelser efter Squats?


Du kan sagtens nøjes med at køre squat som eneste "benøvelse". Du træner desuden også dødløft, der jo er god til bagkæden.

Masser af styrkeløftere træner ikke andre "benøvelser" end squat og har bestemt veludviklede benmuskulatur. Du vil dog opnå en række æstetiske og måske endda performancemæssige fordele i at træne en række forskellige benøvelser. Men squat er bestemt nok, hvis målet er store og stærke ben.
Brugeravatar
 
Reputation point: 140
 
Indlæg: 1469
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Squat vil aldrig kunne træne hele benmuskulaturen. Du skal køre hamstring-curls for at ramme det korte hovede på Biceps Femoris.
 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 918
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg vil for det første ikke kalde det her et begynder stadie. Der er lagt et godt fundament på de 3 år.

Det er et fornuftigt udgangspunkt du har i det hele taget. Du vil mere end sansynligt opleve, at din progression i squat prompte vil løfte dit dødløft og andre øvelser endnu højere - særligt hvis du er bygget bedre til sidstnævnte.

Du vælger mange af de øvelser, som er mest bang for the buck, og det tegner rigtig godt for den langsigtede progression, at du har holdt fast i en bestemt format af træning. Det er langt, LANGT vigtigere, end at bekymre sig om man bør squat 1, 2 eller 4 gange om ugen.
Du kan gro meget langt og fuldt optimalt endnu, med 2 x squat om ugen, og 1 x dødløft på den ene dag.
Brugeravatar
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg plejede at kører med både squats, dødløft og en skide stak af supplerende ben øvelser på mine leg days. Da jeg på et tidspunkt begyndte at have mindre tid til overs i hverdagene, droppede jeg alt andet end Squats. Jeg oplevede ingen negativ effekt ved det. Faktisk var mit dødløft steget betragteligt på trods af, at jeg ikke havde kørt det i lang tid, da jeg ca 6 måneder senere begyndte at kører det igen.

I dag kører jeg stadig kun squats i hverdagene, og smider lidt ekstra ind til benene i weekenden.
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: 7. dec 2014, 09:04
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Monoton belastning øger risiko for meniskskader.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1749
 
Indlæg: 6397
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 294
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"


De fleste er ikke stærke nok til at lave dem korrekt. Træner man i øvrigt for bodybuilding og kører meget styrkeudholdenhed til bagkæden er GHR også en meget hård omgang.

I teorien og i praksis er de glimrende, men den praksis er forbeholdt få.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1749
 
Indlæg: 6397
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
Moriarty skrev:Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"


De fleste er ikke stærke nok til at lave dem korrekt. Træner man i øvrigt for bodybuilding og kører meget styrkeudholdenhed til bagkæden er GHR også en meget hård omgang.

I teorien og i praksis er de glimrende, men den praksis er forbeholdt få.


Tak for dit svar Simon! Hvilken øvelse kan du så anbefale til baglårene som supplement til dødløft og til dels squats?
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 294
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:
SandyFrink skrev:
Moriarty skrev:Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"


De fleste er ikke stærke nok til at lave dem korrekt. Træner man i øvrigt for bodybuilding og kører meget styrkeudholdenhed til bagkæden er GHR også en meget hård omgang.

I teorien og i praksis er de glimrende, men den praksis er forbeholdt få.


Tak for dit svar Simon! Hvilken øvelse kan du så anbefale til baglårene som supplement til dødløft og til dels squats?


En variant af dødløft såsom RDL og leg curls.
Brugeravatar
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 28. maj 2014, 13:38
 
Træner her: Fresh fitness
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Moriarty skrev:
SandyFrink skrev:
Moriarty skrev:Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"


De fleste er ikke stærke nok til at lave dem korrekt. Træner man i øvrigt for bodybuilding og kører meget styrkeudholdenhed til bagkæden er GHR også en meget hård omgang.

I teorien og i praksis er de glimrende, men den praksis er forbeholdt få.


Tak for dit svar Simon! Hvilken øvelse kan du så anbefale til baglårene som supplement til dødløft og til dels squats?

Afhænger i høj grad af om det er styrke eller hypertrofi der er målet.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

I'm cruel only to be kind, said the poet.
http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer/
Brugeravatar
 
Reputation point: 1749
 
Indlæg: 6397
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
Moriarty skrev:
SandyFrink skrev:
Moriarty skrev:Har nogen af jer erfaring med glute ham raise til bagkæden?
Har hørt det skulle være en suveræn øvelse men desværre har mit center ikke "maskinen"


De fleste er ikke stærke nok til at lave dem korrekt. Træner man i øvrigt for bodybuilding og kører meget styrkeudholdenhed til bagkæden er GHR også en meget hård omgang.

I teorien og i praksis er de glimrende, men den praksis er forbeholdt få.


Tak for dit svar Simon! Hvilken øvelse kan du så anbefale til baglårene som supplement til dødløft og til dels squats?

Afhænger i høj grad af om det er styrke eller hypertrofi der er målet.


Hypertrofi vil være målet :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 294
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster