Back to basics” programmet følger derfor en naturlig progression, hvor man øger når man kan. Antallet af gentagelser er sat til 6-8 reps, og meningen er så at man vælger en vægt hvor man lige kan tage 6 reps. Når man er steget så meget i styrke, at man kan udføre alle 4 sæt x 8 reps, så øger man vægten, så man igen ryger ned på 4 sæt x 6 reps, og prøver så igen at nå op på 4 sæt x 8 reps. Dette er en simpel og let måde at bygge progression ind i sit træningsprogram, uden at man udregner diverse procentbaserede progressionscyklusser. Og lad mig lige for en sikkerheds skyld understrege, at det ikke betyder noget, hvis man uheldigvis vælger en vægt, hvor man kun kan tage 4 sæt x 6,6,5,4 reps. Så prøver man bare at øge til 4 sæt x 6 reps i det efterfølgende træningspas.
Altså så vidt jeg forstår er det at køre til failure da man presser din krop op i alle set for at ramme de 8.
(Jeg kører lige nu et hvor jeg i bænk skal have 4x10 = øge vægt - der hedder min rep range pt 10,10,8,6 - altså der kører jeg til failure i de 2 sidste set, sådan foregår det i næsten alle mine øvelser, om så jeg skal have 3x20 eller 4x12. )
- Jeg vil bare gerne vide om jeg ikke godt kan fortsætte på den måde, syntes det er en simpel måde at få flere kg på stangen uden at skal regne med % af 1RM osv osv... - Jeg holder ca 3/4 uger med ovenstående metode og så 2 ugers pause hvor jeg stopper alle mine sets før failure...
- HJÆÆÆLP MODTAGES GERNE