Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Failure træning

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Back to basics” programmet følger derfor en naturlig progression, hvor man øger når man kan. Antallet af gentagelser er sat til 6-8 reps, og meningen er så at man vælger en vægt hvor man lige kan tage 6 reps. Når man er steget så meget i styrke, at man kan udføre alle 4 sæt x 8 reps, så øger man vægten, så man igen ryger ned på 4 sæt x 6 reps, og prøver så igen at nå op på 4 sæt x 8 reps. Dette er en simpel og let måde at bygge progression ind i sit træningsprogram, uden at man udregner diverse procentbaserede progressionscyklusser. Og lad mig lige for en sikkerheds skyld understrege, at det ikke betyder noget, hvis man uheldigvis vælger en vægt, hvor man kun kan tage 4 sæt x 6,6,5,4 reps. Så prøver man bare at øge til 4 sæt x 6 reps i det efterfølgende træningspas.

Altså så vidt jeg forstår er det at køre til failure da man presser din krop op i alle set for at ramme de 8.

(Jeg kører lige nu et hvor jeg i bænk skal have 4x10 = øge vægt - der hedder min rep range pt 10,10,8,6 - altså der kører jeg til failure i de 2 sidste set, sådan foregår det i næsten alle mine øvelser, om så jeg skal have 3x20 eller 4x12. )

- Jeg vil bare gerne vide om jeg ikke godt kan fortsætte på den måde, syntes det er en simpel måde at få flere kg på stangen uden at skal regne med % af 1RM osv osv... - Jeg holder ca 3/4 uger med ovenstående metode og så 2 ugers pause hvor jeg stopper alle mine sets før failure...

- HJÆÆÆLP MODTAGES GERNE [-o<

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis jeg forstår dit spørgsmål så skal du jo bare holde 1-2 gentagelser fra failure?
Det var det jeg fik besked på da jeg spurgte i sin tid:-)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

jonasnielsen7 skrev:Altså så vidt jeg forstår er det at køre til failure da man presser din krop op i alle set for at ramme de 8.

Nej, det er ikke at køre til failure blot fordi man ikke rammer samme antal reps i alle sæt. Med andre ord, det du skriver du gør er ikke at køre til failure. Det er meget normalt at man i løbet af nogle sæt bliver udmattet og derved ikke kan tage lige så mange reps i de sidste par sæt, som i de første par sæt. Dette har dog ikke nødvendigvis noget med failure at gøre.

Failure er oftest beskrevet som det punkt, hvor det ikke er muligt at udføre gentagelsen - dvs. hvis du fx halvvejs gennem gentagelsen må opgive at løfte vægten (eller får en spotter til at løfte vægten op for dig). Så har du ramt failure. Eller hvis du liiige nøjagtig kan gennemføre en gentagelse, men på ingen måde ville kunne tage en yderligere gentagelse. Der er lidt forskellige (løse) definitioner.

Lyle McDonald har skrevet om det her: http://www.bodyrecomposition.com/traini ... art-6.html
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Jeg var på YouTube idag og høre lidt om failure træning, han sagde at der kan gå op til et år før man rammer et failure og hvor det man tror er failure bare er fysisk udmattelse, men det nu også bare han's teori.

Men definere vi et failure på samme måde?
I starten troede jeg det var lige til man failede på halvvejs
og nu har jeg en forståelse af man skal stoppe når jeg fx bænker de første 8 reps i godt og ens tempo 9og 10 bliver med betydeligt mere besværligt så stopper med den 10 , er det forkert hvis jeg kan tage 3 mere i slow og dog ikke kan gennemføre den 4/14?

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Taekwondo body skrev:Jeg var på YouTube idag og høre lidt om failure træning, han sagde at der kan gå op til et år før man rammer et failure og hvor det man tror er failure bare er fysisk udmattelse, men det nu også bare han's teori.

Men definere vi et failure på samme måde?
I starten troede jeg det var lige til man failede på halvvejs
og nu har jeg en forståelse af man skal stoppe når jeg fx bænker de første 8 reps i godt og ens tempo 9og 10 bliver med betydeligt mere besværligt så stopper med den 10 , er det forkert hvis jeg kan tage 3 mere i slow og dog ikke kan gennemføre den 4/14?

Lyt venligst på Flamingolemmet thi han har ret.
Jeg ved ikke hvad du mener med, at der kan gå et år til man rammer failure. Failure = Fiasko = Det tidspunkt hvor et forsøg på at tage en ny gentagelse ender med en fiasko.
Det du snakker om, er muligvis overtræning, hvilket er hvad der sker, når man i for lang tid presser kroppen hårdere end hvad den kan restituere sig fra.

Failure er ikke et eksakt begreb. Hvis du kører bænkpres med eksplosiv kontraktionsfase (når stangen er opadgående), og du ikke længere har kræfter til at være eksplosiv, så har du ramt failure i forhold til eksplosiv bænkpres.
Du har dog endnu ikke ramt failure i forhold til bænkpres, hvor tempoet er ligegyldigt.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Logbog: Ingen logbog

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster