Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1418
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1416

Følg bodybuilding.dk på

Fiskeolie vs Udo's

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Faldt lige over denne artikel:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1651364&cr=

Jeg er selv igang med at fjerne et par % fedt, og tænkte så på om udo's choice, som jeg indtager, har de samme egenskaber som fiskeolie. Eller er fiskeolie bare bedre?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er sgu svært at sige. Hvis man tror på at Udo's virker (som påstået) så skulle det jo være tæt på det den mest optimale fordeling af fedtsyrer. Jeg tager selv både Udo's og fiskeolie. Mine led har klart haft fremgang, men skal ikke kunne sige om det er pga. den ene eller den anden. Nok en kombination af begge.

Tog på et tidspunkt Udo's i 3-4 måneder, uden fiskeolie og der synes jeg også at kunne mærke en forskel, men synes det går bedre nu hvor jeg kører med ca. 10 ml Udo's og 4-5 fiskeolie caps om dagen.

Er slet ikke i tvivl om at Udo's er kvalitetsolie (hvis man ikke tror på det, hvorfor så tro på så mange andre produkter?), og jeg er glad for det ekstra tilskud af Omega 3 jeg får ud af det (spiser sjældent fisk) Men om det er prisen værd at noget andet.. flax olie er bl.a. i følge John Beradi ligeså godt (og billigere) på sin vis http://www.johnberardi.com/articles/reviews/udos.htm
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog

Puha, den viden er virkelig gemt godt i min hjerne! Fedtsyrerne i Udo's Choice består blandt andet af alfa-linolensyre (n3) og linolsyre (n6), som er de to essentielle fedtsyrer der findes - ud fra disse KAN ALLE andre fedtsyrer dannes! Fiskeolie, såsom EPA og GLA, er derivarter af de essentielle fedtsyrer n3 og n6, som også er vigtige for den menneskelige organisme - disse kan dog dannes ud fra n3 og n6, som nævnt, men hvor god kroppen er til at danne disse derivarter kan der dog være forskel på! Mit råd ville i hvert fald være at få lidt af begge dele, så er du på den sikre side - men du bør måske også give blandingsforholdet mellem n3:n6 en tanke, for det er heller ikke uden betydning for kroppens optimale velbefindende....
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan

J-S-O skrev:Puha, den viden er virkelig gemt godt i min hjerne! Fedtsyrerne i Udo's Choice består blandt andet af alfa-linolensyre (n3) og linolsyre (n6), som er de to essentielle fedtsyrer der findes - ud fra disse KAN ALLE andre fedtsyrer dannes! Fiskeolie, såsom EPA og GLA, er derivarter af de essentielle fedtsyrer n3 og n6, som også er vigtige for den menneskelige organisme - disse kan dog dannes ud fra n3 og n6, som nævnt, men hvor god kroppen er til at danne disse derivarter kan der dog være forskel på! Mit råd ville i hvert fald være at få lidt af begge dele, så er du på den sikre side - men du bør måske også give blandingsforholdet mellem n3:n6 en tanke, for det er heller ikke uden betydning for kroppens optimale velbefindende....

Fiskeolierne er overvejende langkædede N-3 og N-6 fedtsyrer (f.eks EPA) - de skal ikke dannes. Det du nok tænker på er at de kortere N-3 og N-6 fedtsyrer (alfa-linolensyre og linolsyre) kan omdannes (forlænges) til de længere N-3 og N-6 fedtsyrer (som er i fisk) men denne proces er ikke optimal. Det anses derfor bedst at få de langkædede fedtsyrer direkte gennem indtagelse af fisk.

Stubbe skrev:
J-S-O skrev:Puha, den viden er virkelig gemt godt i min hjerne! Fedtsyrerne i Udo's Choice består blandt andet af alfa-linolensyre (n3) og linolsyre (n6), som er de to essentielle fedtsyrer der findes - ud fra disse KAN ALLE andre fedtsyrer dannes! Fiskeolie, såsom EPA og GLA, er derivarter af de essentielle fedtsyrer n3 og n6, som også er vigtige for den menneskelige organisme - disse kan dog dannes ud fra n3 og n6, som nævnt, men hvor god kroppen er til at danne disse derivarter kan der dog være forskel på! Mit råd ville i hvert fald være at få lidt af begge dele, så er du på den sikre side - men du bør måske også give blandingsforholdet mellem n3:n6 en tanke, for det er heller ikke uden betydning for kroppens optimale velbefindende....

Fiskeolierne er overvejende langkædede N-3 og N-6 fedtsyrer (f.eks EPA) - de skal ikke dannes. Det du nok tænker på er at de kortere N-3 og N-6 fedtsyrer (alfa-linolensyre og linolsyre) kan omdannes (forlænges) til de længere N-3 og N-6 fedtsyrer (som er i fisk) men denne proces er ikke optimal. Det anses derfor bedst at få de langkædede fedtsyrer direkte gennem indtagelse af fisk.

Nu skal jeg lige være med, for tror da vi har skrevet det samme? Jeg skrev at du ved hjælp af alfalinolensyre (n3) og linolsyre (n6) kan danne EPA, som findes i fisk, og at denne proces ikke er optimal hos alle - jeg konkluderer at man muligvis bør få lidt i begge lejre, altså både EPA-GLA, n3 og n6...

Hvor er vi ikke enige?
Brugeravatar

Styrkeliste

J-S-O skrev:
Stubbe skrev:

Nu skal jeg lige være med, for tror da vi har skrevet det samme? Jeg skrev at du ved hjælp af alfalinolensyre (n3) og linolsyre (n6) kan danne EPA, som findes i fisk, og at denne proces ikke er optimal hos alle - jeg konkluderer at man muligvis bør få lidt i begge lejre, altså både EPA-GLA, n3 og n6...

Hvor er vi ikke enige?

Nu er det EPA og DHA, ikke EPA og GLA, fisk er rige på og dette er N-3 og N-6 fedtsyrer. Det kan godt være du siger det samme, men så misforstår jeg dig. Med de sidst angivne n3 og n6 (undersreget) mener du altså linolsyre og alfa-linolelsyre?

Stubbe skrev:
J-S-O skrev:
Stubbe skrev:

Hvor er vi ikke enige?

Nu er det EPA og DHA, ikke EPA og GLA, fisk er rige på og dette er N-3 og N-6 fedtsyrer. Det kan godt være du siger det samme, men så misforstår jeg dig. Med de sidst angivne n3 og n6 (undersreget) mener du altså linolsyre og alfa-linolelsyre?

Ja, jeg kan godt se man kan misforstå mig, når jeg skriver n3 og n6! De understregne angiver henholdsvis alfalinolensyre og linolsyre, hvor EPA og DHA angiver fiskeolien...
Brugeravatar

Styrkeliste

muder kast.. mudder kast :baby:

nogen der ved hvor man kan købe flax olie??
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

kuglen skrev:muder kast.. mudder kast :baby:

nogen der ved hvor man kan købe flax olie??

Kan desværre kun finde det i kapsel form.. lidt underligt..
http://www.livfuld.dk/
http://www.natur-drogeriet.dk

Men det er vel i flydende form du leder efter?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Dødløft: 100.00

jeg har hørt at udos choice kan gå hen at blive livsfarligt hvis man bruger det som fiskeolie i store mængder

fordi at det har mere omega 3(n3??) end omega 6 og det skulle forhøje chancen for at man får hjerneblødninger. Men til normale folk, som udos jo også er beregnet til er det risikofrit. Jeg ville bare sige til folk som tager over 35g fiskeolie hverdag at de ville være et dårligt produkt. Så ville jeg hellere vælge eye-q flydende fiskeolie selvom det er skide dyrt, men så må man bare holde sig til det når man bulker. Ret mig venligst hvis jeg tager fejl ang det med hjerneblødninger.

Også er det jo også at de olier der er i udos, dem skal kroppen først til at omdanne til DHA og GLA i modsætning til dem i fiskeolien som allerede er omdannet af fisken, det er meget nemmere for kroppen at optage.

Udo's Choice består ikke af fiskeolie, men af alfalinolensyre og linolsyre! Altså, de to essentielle fedtstoffer, hvorfra EPA og DHA kan dannes: fiskeolie. Men du har ret i at man bør tilstræbe et fornuftigt forhold mellem n3:n6 fedtsyrerne, så hvis man ellers har støvsuget sin kost for fedt, så vil man få et overskud af n3 fedtsyren ved kun at indtage Udo's Choice. Men nu ligger landet, som du siger, at den gennemsnitlig vesterlænding indtager omkring 20 gange mere n6 end n3, hvorfor et supplement af Udo's Choice ville udligne denne dramatiske forskel. Hvis du ellers kan holde styr på hvilket fedt du får fra hvilke kilder, så mener jeg (ret mig, hvis jeg husker forkert), at man bør sigte efter et forhold på 1:3 med hensyn til n3:n6...
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud