Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 691
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 688

Følg bodybuilding.dk på

Forskellen på Bodybuilding og Styrketræning muskelmæssigt

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Heya

Jeg har forstået her på forumet at der er forskel på styrketræning og BB. Forskellen er selvfølgelig at man træner udelukket styrke ved styrketræning og muskelmasse ved bodybuilding. Jeg ved at trænings metoden er forskellen i sæt og reps.

MEN! nu har jeg læst i forskellige fysiologiske bøger at styrke bliver målt i musklens cm^3 - eller med andre ord musklens størrelse. Hvis det er tilfældet så holder teorien med styrketræning og bodybuilding ikke da begge vil være en og samme ting.

Er der nogen der gider at forklare mig hvad det er der så adskiller de 2 ting? Er udemærket klar over at jeg har overset noget eller mangler noget essentiel viden - men vil gerne have det sort på hvidt.

På forhånd tak
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der ligger en del tråde omkring det.. Prøv at bruge søge funktionen..

jeg mener der er en tråd hvor det står ret godt beskrevet..
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Logbog: Vis logbog

jeg ville starte med at brænde bøgerne, samt den person som har givet dig dem.
Banned

Geografisk sted: Klarup

Kostplan: Ingen kostplan

Såvidt jeg har forstået så er styrke både en konsekvens af musklens tværsnitsafreal og neuro adaptioner. Men det er der nogen, der kan beskrive meget bedre :D

Det fys blad jeg læste i engang udtrykte hvis også styrke som tværsnitsarealet uden at tage højde for andet #-o
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Man ser tit fagbøger som beskriver muskelstyrke som et resultat af musklens fysiologiske tværsnit, og det er som sådan også rigtigt. Det er bare ikke forklaringen. En stor del af den styrke man opbygger er neuromuskulær. Det vil sige at styrken kommer fra tilpasninger i centralnervesystemet og det perifere motoriske nervesystem. Og det er faktisk en ganske stor del af ens potentielle styrke som ligger gemt der.

Og det er lige netop de neurale tilpasninger som programmer, betegnet som styrkeprogrammer, fokuserer på. Lave reps med tunge vægte, udført eksplosivt, giver meget mere markante neurale tilpasninger, end standard BB programmer. Så der har du sådan set forklaringen. Det kan du så fortælle din biologi lærer eller hvem det er som har udstukket den pågældende bog :wink:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Alt er relativt :lol:
Ordene bliver dog brugt i forskellige instanser hele tiden. De fleste nybegyndere anser ordet "styrketræning", som en slags træning der gør en større, altså forøgning i muskelfibernes tværsnit.

Dog giver ordene, en rimelig klar betydning.
Styrke = at blive stærk. Fokus på central nervesystemet styrke.
Bodybuilding = at bygge kroppen op. Forøgning i muskelfibernes tværsnit.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

Thomas Jagd skrev:Man ser tit fagbøger som beskriver muskelstyrke som et resultat af musklens fysiologiske tværsnit, og det er som sådan også rigtigt. Det er bare ikke forklaringen. En stor del af den styrke man opbygger er neuromuskulær. Det vil sige at styrken kommer fra tilpasninger i centralnervesystemet og det perifere motoriske nervesystem. Og det er faktisk en ganske stor del af ens potentielle styrke som ligger gemt der.

Og det er lige netop de neurale tilpasninger som programmer, betegnet som styrkeprogrammer, fokuserer på. Lave reps med tunge vægte, udført eksplosivt, giver meget mere markante neurale tilpasninger, end standard BB programmer. Så der har du sådan set forklaringen. Det kan du så fortælle din biologi lærer eller hvem det er som har udstukket den pågældende bog :wink:

Tak - det var lige hvad jeg havde brug for at høre :)
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster