Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 835
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Fra Fullbody til Back to Basics?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej allesammen! Først og fremmest: Stor respekt til de folk herinde, der bidrager med hjælp til newbies som eksempelvis en som mig. Det er vi utrolig mange, som er taknemmelige for!

Jeg er en 184 cm høj 21-årig gut på 78'ish kilo, der nu har trænet i lidt over fem måneder. Jeg startede med et virkelig dårligt udgangspunkt: Meeeget spinkel med en kropsvægt på ca. 64 kilo, en lav fedtprocent og ydermere havde jeg netop gennemgået en operation i skulderen, som tog meget hårdt på min skulder og dennes fleksibilitet. Udover at spille badminton på eliteplan, da jeg var lidt yngre, så var det MEGET begrænset, hvor meget jeg egentlig havde rørt mig fra 15 års alderen af. Jeg var, meget mildt sagt, en slapsvans.

Jeg satte mig ned og gik i gang med at læse, da jeg var færdig med mit genoptræningsforløb og var kommet over smerterne, og det syntes at være konsensus, at et fullbody-program var det ideelle som nybegynder. Derfor "fandt" jeg følgende program, som jeg startede med på dag 1:

• 5x5 Bænkpres
    • 5x5 Dødløft
    • 5x5 Squat

• 3x8 Siddende skulderpres (grundet min skulder kan/kunne jeg simpelthen ikke lave military press)
    • 3x8 pull-downs (Sidenhed ændret til 5x5 pull-ups, men var for svag i starten til overhovedet at kunne tage én).
    • 3x8 bench-dips uden vægt (Sidenhed ændret til med vægt)
    • 3x8 mavebøjninger med vægt
    • 3x8 BOR

Min progression har egentlig været fin, synes jeg. Jeg løfter, literally, dobbelt så meget i basisøvelserne, som jeg gjorde, da jeg startede. Jeg har taget en 14 kilo på - måske en anelse mere, egentlig - i perioden, og det kan selvfølgelig ses i spejlet. Desværre føler jeg, at min progression er stagneret her i slutningen af oktober og til nu her godt inde i november. Jeg har, uden tvivl, sløset en smule på træningen i nævnte periode – og ydermere i en periode på en halvanden til to ugers tid ligeledes på kosten, da jeg var meget syg. Ydermere har jeg to weak-points i form af bryst og skulder, som hindrer min progression i eksempelvis bænkpres.

Jeg kom derfor til at reflektere lidt og tænke over, om jeg kunne optimere noget i min træning – udover ikke at ”sløse” - for at få opbygget noget mere masse og generelt bare forbedre min træning. Jeg ved godt, at begynder-gains begynder at aftage nu her, men jeg synes, at det er gået meget i stå. Som sagt har jeg også sløset lidt, så det har uden tvivl også haft sin indvirkning. Jeg ved også, at min teknik stadig halter efter (jeg vil i løbet af ugen smide videoer op af mine løft for at få vurderet min teknik). Anyways, jeg kiggede rundt omkring foraet herinde - og det var meget tydeligt, at mange nybegyndere gjorde brug af "Back to basics".

Det ledte mig frem til det spørgsmål, som jeg nu vil stille jer: Skal jeg prøve at skifte mit full-body ud med Back to basics? Det skal dog lige siges, at det IKKE er muligt for mig at udføre Dumbell side laterals pga. min skulder, som slet ikke komme så langt op i den position (ikke engang uden vægt).

Men ja, det er for at opbygge masse, der er formålet. Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide, hvad den reelle forskel på de to programmer egentlig er.

På forhånd tak - Jeppe.
Sidst rettet af MeckieH 17. nov 2013, 19:33, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Søg behandling for skulderen
Stop sløs med træningen
Stop sløs med kosten. Du vejer mere du skal spise mere. Så spis mere.
Evt træn hver anden dag fullbody. Du nævner fin fremgang.
B2b er et godt valg hvis du trænger til forandring.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Logbog: Vis logbog

stronglifts 5x5 i 12 uger som fundament --> B2B

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Hansen1402 skrev:Søg behandling for skulderen
Stop sløs med træningen
Stop sløs med kosten. Du vejer mere du skal spise mere. Så spis mere.
Evt træn hver anden dag fullbody. Du nævner fin fremgang.
B2b er et godt valg hvis du trænger til forandring.

Jeg er færdig med et langt genoptræningsforløb med min skulder, men da jeg blev opereret for, at min skulder konstant gik af led, så var lægerne tvunget til at foretage en operation i skulderskålen, som ville skabe permanent skade i form af en meget ufleksibel skulder. Jeg kommer aldrig til at kunne løfte min arm op, som det gøres i side laterals, men når alternativet er, at min skulder går af led to gange om dagen, så er det en skade, jeg godt kan leve med.
Sidst rettet af MeckieH 17. nov 2013, 18:24, rettet i alt 1 gang.

Jeks skrev:stronglifts 5x5 i 12 uger som fundament --> B2B

Cool, tror jeg vil prøve det. Har du/I et alternativ til side lateral raises?

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster