Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1006
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1004

Følg bodybuilding.dk på

funktionel styrke .

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

jeg er gammel landbrugs medhjælper og af det bliver man pænt stærk og det kan ses i trænings centre selvfølgelig. nu er det over tyve år siden jeg arbejded på landet og jeg har tabt alt min styrke fra dengang , jeg har blandt andet lagt i respirator to gange med nyresvigt og været langtidsindlagt begge gange kommet ud hvor jeg har selv måtte klare mig efter bedste evne men knap nok kunne stå og gå selv og har haft hjælp til at gå i bad osv .

nu er jeg begyndt at træne oppe i centred i byen efter nogen år hvor jeg har haft det godt nok til at kunne passe min hund osv men jeg ville faktisk gerne være ligeså stærk som jeg var dengang , det er mange år siden og naturligvis ændre sådan noget sig med aldren også men er den styrke man kan opbygge på trænings centre funktionel som sådan i det virkelige liv og i hvilken grad ? noget andet jeg ogsa meget gerne vil vide er om når man har engang i fortiden haft en råstyrke om det så er nemmer eller muligt at hurtiger igennem muskulære hukommelse at gentræne til det niveu igen selvom det er så længe siden ?

de ting kan ikke jeg ikke rigtigt finde noget svar på nogen steder på nettet andet end at man mener vist at hvis man genoptræner fra elite sport så går det hurtiger fordi ens grundform har været rigtigt god førhen men det her jeg snakker om er langt tid tilage i tiden fra jeg var aktivt på en helt anden måde og i den bedste alder med hensyn til hormoner og hvordan man udvikler sig da jeg var atten til tyve år på det tidspunkt hvor jeg var på toppen rent styrke mægsigt.

jeg aner ikke hvor meget jeg har kunnet løfte i dødløft bænkpress osv dengang men jeg kunne snuppe en hundred kilos sæk og smide på nakken og gå med den uden problemer. har løftet rigtigt tunge marksten og den slags ting. aldrig haft ondt i ryggen eller noget heller.

jeg brugte et par håndvægte dengang til at træne udholdenhed , 15 reps men ellers træned jeg ikke seriøst min styrke kom udelukkende fra hårdt arbejde og nu som fyrreårigt prøver jeg så at opbygge styrke igennem træning for at gå den anden vej og blive stærker i dagligdagen og de ting man ellers ville skulle klare af tunge løft og hvad der ellers er .

er der nogen som ved noget litteratur om de her ting eller personlige erfaringer fra noget lignede ?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

her er en video som faktisk er lidt inde på det jeg mener med ordet funktionel træning . http://www.youtube.com/watch?v=7WS989Ei31k
da jeg arbejded ville jeg jo sjovt nok skulle selv kunne sætte tvillinge dæk på en traktor og faldt de af mens man arbejded på marken var man nødt til selv at sætte dem på igen. marksten kunne være af alle mulige størrelser og ligner derfor atlast stones meget men ellers er der jo ikke mange øvelser du laver i et trænings center som kan øverføres til noget man rent faktisk gør i dagligdagen som landbrugsmedhhjælper . jeg har også for sjov skyld trænet lidt til stærkmand men det blev aldrig til noget og det var heller ikke ligefrem seriøst men vi havde jo alle remeider på gården ;)

jeg kan se logikken i man styrker muskler led og sener og fordbedre udholdenhed osv og det er helt sikkeret medvirkerne til at man bliver stærker det jeg mener er at når jeg flipper traktor dæk fordi jeg skal som en del af mit arbejde er det ikke det samme som at jeg med det samme er god til dødløft og fordi jeg kan bukke mig ned og løfte tunge marksten eller sække gør det absolut ikke mig per automatik i stand til at squatte mange kilo fra starten af eller hvad .

jeg har tit tænkt over det med om den styrke man opbygger på træningscenter er direkte overførbar til hverdagen og i hvor høj grad. her snakker jeg ikke genoptræning med maskiner og den slags ting som en fysioteraput vil få en til at udfføre af øverlser for det stadie er over for mit vedkommende og har været i nogen år. det er det at blive råstærk på en helt anden måde som man kun kan blive ved at netop at løfte tungt og meget ofte. og så om kroppen så husker den styrke og hvor lang tid efter. ligesom når man lære at cycle eller stå på ski så glemmer man det aldrig selvom man måske skal vænne sig til det igen efter mange års pause ?

Jeg er mekaniker lærling og er væsentligt stærkere end alle svendene. Både "finger" kræfter og løfte ting og holde dem i lang tid trods syrer i skuldre og lignende.

Store tunge bevægelser har en All over effekt på kroppen.

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS
FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Ordet funktionel styrke er lidt en flygtigt begreb, da kroppen tilpasser sig den stimuli man påfører. Man er nødt til at stille spørgsmålet: "Funktionelt til hvad?". Crossfit, f.eks er funktionelt i forhold til at det gør dig lidt bedre til det hele, uden at brilliere på nogle punkter. Stærkmandstræning er funktionelt i forhold til at løfte tunge akavede ting og bære dem (bl.a)

At lave overhead squats på en medicinbold er funktionelt i forhold til meget få scenarier, hvor du rent faktisk står i en lignende situation. (jeg kan ikke komme på mange)

Man bør være bevidst om at alle de almene physiologiske kapaciteter (styrke, eksplosivitet, mælkesyretolerance, balance m.m) forgrener sig ud fra styrken. Styrken er grundlæggende. Er man stærk, har man langt bedre udviklingsmuligheder for at blive eksplosiv, eller for mange ældres vedkommende, genfinde sin balance og kropsholdning.

Når først kroppen har været stærk, vil den aldrig glemme det. Det kræver store ressourcer for kroppen at danne neurale tilpasninger, muskelvækst m.m. og derfor forsvinder de aldrig helt. Naturens gang, er en anden snak, men du er stadig bedre stillet end et livslangt sedatativt menneske.

Og det er aldrig for sent at begynde. Et godt eksempel er jo den danske styrkeløfter Svend Steensgaard, der har været aktiv hele sit liv, men først begyndte med vægtene et godt stykke efter pensionsalderen. I en alder af 91 dødløfter han stadig 130 kg. :king:
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog

marc0911 skrev:Jeg er mekaniker lærling og er væsentligt stærkere end alle svendene. Både "finger" kræfter og løfte ting og holde dem i lang tid trods syrer i skuldre og lignende.

Store tunge bevægelser har en All over effekt på kroppen.

det der kan jeg gendkende den anden vej. fordi jeg var stærk fra mit arbejde så havde jeg godt greb om håndvægte og kunne klø på i lang tid til trods for at det var tungt , nu træned jeg sjældent dengang med vægte men jeg ser det også med en skovarebejder vi har oppe i centre som jeg først troed var millitær ansat eller et eller andet i den stil fordi han træner hårdt og intenst på en måde hvor de færreste kan følge med og med relativt tunge vægte .

jeg tror også på det at tunge bevægelser gør rigtigt meget godt for hele kroppen som sådan.

Bash skrev:Ordet funktionel styrke er lidt en flygtigt begreb, da kroppen tilpasser sig den stimuli man påfører. Man er nødt til at stille spørgsmålet: "Funktionelt til hvad?". Crossfit, f.eks er funktionelt i forhold til at det gør dig lidt bedre til det hele, uden at brilliere på nogle punkter. Stærkmandstræning er funktionelt i forhold til at løfte tunge akavede ting og bære dem (bl.a)

At lave overhead squats på en medicinbold er funktionelt i forhold til meget få scenarier, hvor du rent faktisk står i en lignende situation. (jeg kan ikke komme på mange)

Man bør være bevidst om at alle de almene physiologiske kapaciteter (styrke, eksplosivitet, mælkesyretolerance, balance m.m) forgrener sig ud fra styrken. Styrken er grundlæggende. Er man stærk, har man langt bedre udviklingsmuligheder for at blive eksplosiv, eller for mange ældres vedkommende, genfinde sin balance og kropsholdning.

Når først kroppen har været stærk, vil den aldrig glemme det. Det kræver store ressourcer for kroppen at danne neurale tilpasninger, muskelvækst m.m. og derfor forsvinder de aldrig helt. Naturens gang, er en anden snak, men du er stadig bedre stillet end et livslangt sedatativt menneske.

Og det er aldrig for sent at begynde. Et godt eksempel er jo den danske styrkeløfter Svend Steensgaard, der har været aktiv hele sit liv, men først begyndte med vægtene et godt stykke efter pensionsalderen. I en alder af 91 dødløfter han stadig 130 kg. :king:

med funktionelt der mener jeg sådan set bare at hvis man løfter vægte i centered så skal det også ligesom være brugbart i det virkelige liv på en eller anden måde , men rigtigt nok så vil stærkmands træning være direkte overføreligt til skovarbejde eller landbrug for det er stort set det samme man laver i mange tilfælde hvor crossfit nok ikke vil være særligt overførbart anden end udholdenhed og måske nogen øvelser som, den der med at slå på en dæk med en gummihammer ;) jeg har brudt gulve op med forhammer og det er ret hårdt i højt tempo .

det glæder mig da at jeg har en god fortid jeg kan måske bygge op på , men det lyder meget rigtigt at kroppen har en vi hukommelse at bygge på . nu har jeg ikke noget at sammenligne med fra før og efter men på de tre månder jeg har trænet indtil nu har det gået meget stærk med hvor meget og hvor tungt jeg har kunnet træne.

det er rigtig nok at det aldrig er for sent at starte med at træne og det er også ret imponerene med ham der svend men er jo kun fed motivation . helt ærligt ville jeg ønske at jeg når at blive så gammel og være istand til det samme. jeg har faktisk fået en vis interesse for netop styrkeløft som sport selvom som udgangspunkt jeg bare anser den type træning som noget der muligvis er meget brugbart til genoptrænings formål , da stærkmands træning er for tungt og kræver for meget og der er også rimeligt stort skadespotentiale .

det er egentligt lidt sjovt som min styrke liste den ser ud , jeg kender ikke min max i bænk eller squat men 5 reps af 50 kilo squat , 3 reps af 60 kilo i bænlpress , overhead press max 50 kilo og dødløft 110 på en god dag.

jeg har en fornemmelse af min nakke er min stærkeste muskel i hele kroppen og den jeg har brugt mindst tid på at træne overhovedet , jeg kan lave wrestlers bridge i halvanden minut og bruger en vægtstang på 85 kilo til shrugs. det gjorde jeg fra stort set fra start af for tre månder da jeg started og det har ikke ændret sig synderligt hvor de andre øvelser har gået markant op i antal reps og kilo , især bænkpress . min grebstyrker er også fin og virker normalt nok.

det er næsten samme antal kilo i de tre øvelser bænk squat og overhead press og næsten samme antal i dødløft og shrugs. det virker da helt underligt når man sammenligner med andre . jeg træner ikke det ene frem for det andet eller noget så det er bare sådan som min fysik er på nuværende tidspunkt.

eg synes bare det ser underligt ud hvor tæt antal kilo der er mellem de forskellige øvelser , er det normalt som begynder ?

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster