Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 653
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 650

Følg bodybuilding.dk på

"Glemt" hvordan man squatter?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

I dag blev jeg simpelthen overbevist om, at jeg har glemt hvordan man squatter korrekt!

*spring de to næste afsnit over hvis du ikke vil læse noget, der er mere eller mindre ligegyldigt i denne sammenhæng*
Eftersom jeg har haft en lang pause fra styrketræning har jeg mistet en masse af min styrke, men for måske 6 måneder siden løftede jeg 230 kg uden megen besvær i benpresmaskinen (dengang squattede jeg ikke ret meget, stativet var nemlig ofte optaget), men når jeg squattede kørte jeg ass to the grass uden problemer.

Nu regner jeg ikke med, at jeg kan løfte 230 kg ved at squatte, men jeg løftede sølle 120 kg, og så gik det galt ved femte rep (tror jeg vist) og blev nødt til at smide stangen.

Min teknik er som følgende:
Sætter naturligvis nogle skiver på, puden tager jeg ikke altid, faktisk næsten aldrig.

Lader stangen hvile på skulderen (skulderbladene).
Spreder benene så der er ca. er skulderlængde mellem fødderne.

Problemet her er, at jeg af en eller anden grund mister balancen, men stangen føles overhovedet ikke tung, faktisk let.

Hvad kan det være jeg gør forkert?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg er selv en spade til at squatte. Virkelig håbløs. Men jeg synes da, at det er meget pænt, at du kunne squatte 5x120 efter en pause på 6 måneder, hvor du "blot" havde taget 230 kg i benpres. Jeg skriver blot fordi, der som regel er en verden til forskel på det folk kan tage i benpres kontra det de rykker i squat.

Men det er vel ikke ny viden for dig. Det er også ligemeget. Pointen er jo, at du får nogle råd til at squatte korrekt.

Dog vil jeg pointere, at hvis jeg fx har haft en pause på blot 3 måneder fra bænkpresset, tager det mig hvert fald et par træninger før det føles helt rigtigt igen.

MEN: Hvis du vil have den bedste respons, så vil jeg råde dig til at optage det. For det er virkelig svært at lokalisere dine "fejl".
Sidst rettet af hamudenben 5. feb 2008, 20:41, rettet i alt 1 gang.

okay jeg føler godt nok det modstatte efter en pause, jeg føler utroligt meget styrke og løfter nemt mere end jeg gjorder da jeg stoppede... men wtf..

jeg benpresser 260kg og squatter 110kg 5x5, det er meget stor forskel i de 2 her og du skal over hovedt ikke sammenligne kiloerne...

hvis din teknik stinker så øv dig med mindre vægt, ikke for let..
everybody wanna be a bodybuilder, but nobody wanna lift no heavy ass weight ! Noooo but ill do it though !

Geografisk sted: nihchola

Træner her: Ribe Fritidscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan

Fatmir Du misforstår mig. Jeg snakker ikke om styrke, jeg snakker om teknikken. Der går altid et par omgange før man er inde i varmen igen. Jeg har dog aldrig prøvet at vende tilbage efter 6 mdr. uden træning, og så kunne løfte mere end jeg gjorde, da jeg stoppede.

Jeg skriver blot fordi, der som regel er en verden til forskel på det folk kan tage i benpres kontra det de rykker i squat.

Sandt nok, og som jeg skrev, så forventer jeg heller ikke, at jeg kan squatte noget i nærheden af 230. Men det er jo ikke fordi 120 er særlig hårdt for mig, det føles overhovedet ikke tungt - jeg kan bare, af en eller anden grund ikke holde balancen (hvilket jeg sagtens kunne før).

Nu har jeg også squattet rigtigt før, men kan ikke lige huske hvor meget det var.

Benene var dog noget jeg trænede rigtig meget, på mange forskellige måder.
Jeg har i øvrigt trænet igen i en måneds tid nu.

Hmm, tror I det kan være, at jeg måske læner mig for meget frem? Men ellers kan jeg ikke holde stangen hen over skulderbladene.

Hmm, tror I det kan være, at jeg måske læner mig for meget frem? Men ellers kan jeg ikke holde stangen hen over skulderbladene.

Læner du dig meget frem? Damn, velkommen i klubben. Læner mig selv sygt meget frem. Det er det værste. Tror der er ca. 10^24 personer, der har sagt, at jeg får en skade af det, når jeg blir ældre.

Du kunne eventuelt lægge stangen længere nede. Den SKAL jo ikke lige helt oppe på nakken, lige hvor skulderen starter.

Så længe stangen bevares over fødderne, så er det i princippet ligemeget hvor langt du læner dig forover... Dvs. stangen skal være direkte over dine fødder, så du ikke mister balancen.
Mark Dugdale: "What's up with all these guys doing like 15 reps?"
Dorian Yates: "It's more like maintaining, I think.."
Brugeravatar

Geografisk sted: Norring

At man læner sig fremover, betyder absolut INTET, og er ikke decideret skadesfremkaldende, med MINDRE, at stangen ryger udover fødderne. Det er nemlig mere vigtig, hvor stangen befinder sig i forhold til tyngdepunktets centrum, og det bør være direkte over hælene. At overkroppen er vinklet forover er jo en decideret nødvendighed, hvis man har lange ben, og en kort overkrop. I modsat fald vil man få en sindssyg knævandring for at holde balancen og tyngdepunktet.

Men umiddelbart kan det være svært at forklare korrekt teknik, før man har set personen squatte.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

qazws skrev:Så længe stangen bevares over fødderne, så er det i princippet ligemeget hvor langt du læner dig forover... Dvs. stangen skal være direkte over dine fødder, så du ikke mister balancen.

Der var du sgu lige et nummer hurtigere end mig. Men ja, det er korrekt :lol:
Redaktør

Styrkeliste

Sørg for at stangen er over dine fødder og at din rygrad er i en naturlig position. Så længe de kriterier er opfyldt så er det ok at læne sig frem.

Jeg læner mig selv ret meget fremover da det ellers ville være umuligt for mig at squatte.
"Do or do not... there is no try"

Cut cut cut cut

Geografisk sted: Grenaa

And the award for "slowest board member of the year" goes to meee :8
"Do or do not... there is no try"

Cut cut cut cut

Geografisk sted: Grenaa

At man læner sig fremover, betyder absolut INTET, og er ikke decideret skadesfremkaldende,

Jubii, så rækker jeg bare tunge ad dem, der prøver at belære mig. Og forsætter med min omvendte Fat Joe-stil.

hamudenben skrev:
At man læner sig fremover, betyder absolut INTET, og er ikke decideret skadesfremkaldende,

Jubii, så rækker jeg bare tunge ad dem, der prøver at belære mig. Og forsætter med min omvendte Fat Joe-stil.

Ja, for dem som forsøger at belære dig modsat aner ikke hvad de snakker om. Presset på diskus, har som sådan ikke noget at gøre med hvor foroverlænet man er i squatten (det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer). Det har i høj grad mere at gøre med om hvorvidt man holder ryggen ret, holder et højt intraabdomialt tryk (ved at spænde op i ens core, doh), og ikke lader stangen ryge ud over fødderne, men holder tyngden og presset henover hælen.
Redaktør

Styrkeliste

Nu bliver jeg usikker... det må være dét jeg mangler. Jeg har i hvert fald ikke været opmærksom på om mine fødder er direkte under stangen. Det er muligt det er der jeg har lavet en fejl.

Prøver igen en anden dag!

Tak for svarene.

hamudenben skrev:
Citat:

Ja, for dem som forsøger at belære dig modsat aner ikke hvad de snakker om. Presset på diskus, har som sådan ikke noget at gøre med hvor foroverlænet man er i squatten (det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer). Det har i høj grad mere at gøre med om hvorvidt man holder ryggen ret, holder et højt intraabdomialt tryk (ved at spænde op i ens core, doh), og ikke lader stangen ryge ud over fødderne, men holder tyngden og presset henover hælen.

Kanon. Har faktisk også lige læst en artikel på T-nation, der understøtter det du siger. Ikke at jeg ikke tror på dig.

Hvis jeg poster en video af mit (forfærdelige) squat, gider du så kommentere det?

Foreigner skrev:I dag blev jeg simpelthen overbevist om, at jeg har glemt hvordan man squatter korrekt!

*spring de to næste afsnit over hvis du ikke vil læse noget, der er mere eller mindre ligegyldigt i denne sammenhæng*
Eftersom jeg har haft en lang pause fra styrketræning har jeg mistet en masse af min styrke, men for måske 6 måneder siden løftede jeg 230 kg uden megen besvær i benpresmaskinen (dengang squattede jeg ikke ret meget, stativet var nemlig ofte optaget), men når jeg squattede kørte jeg ass to the grass uden problemer.

Nu regner jeg ikke med, at jeg kan løfte 230 kg ved at squatte, men jeg løftede sølle 120 kg, og så gik det galt ved femte rep (tror jeg vist) og blev nødt til at smide stangen.

Min teknik er som følgende:
Sætter naturligvis nogle skiver på, puden tager jeg ikke altid, faktisk næsten aldrig.

Lader stangen hvile på skulderen (skulderbladene).
Spreder benene så der er ca. er skulderlængde mellem fødderne.

Problemet her er, at jeg af en eller anden grund mister balancen, men stangen føles overhovedet ikke tung, faktisk let.

Hvad kan det være jeg gør forkert?

Tror muligvis det er din teknik der halter. Tjek http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html øv øvelsen som personen gør med ret ryg osv. derefter lav øvelsen med lette vægte og når du mener teknikken er iorden så bare øg vægten så det passer :D

Træner her: DIT Studie
Motion og Trivsel Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00

Jeg laver den nøjagtigt som manden på animationen.

Men nu må jeg se om det var mine fødders placering den var gal med.

hamudenben skrev:
hamudenben skrev:
Citat:

Kanon. Har faktisk også lige læst en artikel på T-nation, der understøtter det du siger. Ikke at jeg ikke tror på dig.

Hvis jeg poster en video af mit (forfærdelige) squat, gider du så kommentere det?

Vil meget gerne kommentere hvis du smider en video :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Fantastisk. Men du må ikke sige det til nogen - er ikke særlig stolt af dem.
Sidst rettet af hamudenben 6. feb 2008, 17:53, rettet i alt 1 gang.

hamudenben skrev:Fantastisk. Men du må ikke sige det til nogen - er ikke særlig stolt af dem.

http://www.youtube.com/watch?v=3hOrbPYxmWg&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=QQXodKD3P38

Det ligner en blanding af Good Mornings og squat :owned:

Træner her: DIT Studie
Motion og Trivsel Viborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00

hamudenben skrev:Fantastisk. Men du må ikke sige det til nogen - er ikke særlig stolt af dem.

http://www.youtube.com/watch?v=3hOrbPYxmWg&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=QQXodKD3P38

Du holder stangen nogenlunde over fødderne ser det ud til (vinklen i begge videoer er lidt dårlig).

Hældningen på din ryg er også fin nok på vej ned af. Men når du så rammer bunden, så ser det enten ud som om du mister spænding, eller også har du eventuelt svage hasemuskler, for du mister stangen forover, så din fældning bliver en anelse for udtalt. Dette betyder at du bruger ryggen rimeligt meget på vej op af.

Jeg vil ikke sige din teknik/stil er specielt skadefremkaldende, men den er ikke optimal på sigt. Du skal undgå at miste den forover i bunden. Det ser rimeligt godt ud det første stykke ned af, men så mister du den forover i bunden.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas; Tusind tak fordi du gider tute mig. Jeg prøver, at fokusere på at gå "samtidig" op med røv og bryst. Det er vel det, der er galt? Jeg går ned, men så står overkroppen stille og røven begynder at gå opad, hvilket medføre, at stangen pludselig er et godt stykke ude over mine tå-spidser.

hamudenben skrev:Thomas; Tusind tak fordi du gider tute mig. Jeg prøver, at fokusere på at gå "samtidig" op med røv og bryst. Det er vel det, der er galt? Jeg går ned, men så står overkroppen stille og røven begynder at gå opad, hvilket medføre, at stangen pludselig er et godt stykke ude over mine tå-spidser.

Ja, men det ser ud til problemet allerede opstår inden du når bundpositionen. Du holder fældningen nogenlunde konstant, indtil du når bunden, så ryger du lige et ekstra stykke forover. Nu ved jeg ikke hvor stor en procentdel af din max du kører med i klippet, men det kunne være interessant, at se hvordan det ser ud med lette vægte.
Redaktør

Styrkeliste

Prøv og lav nogen box squats og lær at squatte ud fra det... :wink:
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Mikkel leicht skrev:Prøv og lav nogen box squats og lær at squatte ud fra det... :wink:

Ja, Louie Simmons anbefaler faktisk at man starter på en høj box, og arbejder sig ned af. Så er det også lettere at pin-pointe hvor det går galt. Så umiddelbart er det en ganske god ide.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas og Mikkel; Mange takker. Jeg forsøger mig med Thomas' guidelines og nogle boxsquats, som I ogå foreslår. Regner med at skyde det på video på et tidspunkt. Men igen: Tusinde tak!

Thomas (ja og Mikkel); Jeg har fået min lillebror til at smide en video af dagens squat. Synes selv, at det er blevet lidt bedre, hvis man blot kigger på min teknik ved de 50 kg., men hvad siger eksperterne?

hamudenben skrev:Thomas (ja og Mikkel); Jeg har fået min lillebror til at smide en video af dagens squat. Synes selv, at det er blevet lidt bedre, hvis man blot kigger på min teknik ved de 50 kg., men hvad siger eksperterne?

hvor er filmen? :wink:
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Det er en hemmelighed....

:roll:

Ej, jeg glemte naturligvis i farten at skrive, at den ligger i min log.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster