Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 926
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 924

Følg bodybuilding.dk på

Håb forude ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej brugere

Jeg er en splejset fyr (178 cm / 65 kg) på 20 år som endelig har taget mig sammen til at gøre noget ved min krop. Jeg har gået i fitnesscenter halvanden gang om ugen i en måneds tid, med en større muskelmasse for øje. Dog har jeg hørt at man skal tage på i vægt før man kan øge muskelmassen, og da min vægt ikke just er imponerende, er det ikke særlig motiverende for mig at træne hvis jeg ikke kommer til at kunne se resultater. Jeg spiser meget kalorierig (til dels også usund) mad, men er udstyret med et højt stofskifte så jeg har aldrig rigtigt prøvet at tage på i vægt.

Jeg kan godt tænke mig (som så mange andre!) en pæn krop med muskler som ikke er helt usynlige. Derfor har jeg nogle få elementære spørgsmål:

Jeg træner 12x3 sets på de fleste øvelser - er det mere effektivt med 8x3 ?

Skal jeg begynde at indtage proteinpulver efter træning ?

Hvor ofte skal jeg træne ? (ved at både over- og undertræning er skidt)

Hvor hurtigt kan jeg begynde at se resultater ?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Stik hovedet i artikel arkivet ;)
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Op med humøret.
Jeg startede med at træne sidste år, omkring januar, men begyndte først at træne seriøst omkring marts.
Der vejede jeg 62 kg! på 179cm :s
Nu siger vægten 75 kg! :D Så bar klør på, og æd for fanden, selvom du tror du har fået nok, så klem li det sidste ned det hjælper sgu.

og tålmodigheden er vejen frem!
og find en makker andre træne med, så i kan fucke, hinanden op når i træner:D
Gør mig og min makker, på den måde at vi konkurrere mod hinanden, presser hinanden max:d så en makker er en god idé.
Sidst rettet af Danté 15. feb 2010, 22:14, rettet i alt 1 gang.

Gunnardson skrev:Hej brugere

Jeg er en splejset fyr (178 cm / 65 kg) på 20 år som endelig har taget mig sammen til at gøre noget ved min krop. Jeg har gået i fitnesscenter halvanden gang om ugen i en måneds tid, med en større muskelmasse for øje. Dog har jeg hørt at man skal tage på i vægt før man kan øge muskelmassen, og da min vægt ikke just er imponerende, er det ikke særlig motiverende for mig at træne hvis jeg ikke kommer til at kunne se resultater. Jeg spiser meget kalorierig (til dels også usund) mad, men er udstyret med et højt stofskifte så jeg har aldrig rigtigt prøvet at tage på i vægt.

Jeg kan godt tænke mig (som så mange andre!) en pæn krop med muskler som ikke er helt usynlige. Derfor har jeg nogle få elementære spørgsmål:

Jeg træner 12x3 sets på de fleste øvelser - er det mere effektivt med 8x3 ?

Skal jeg begynde at indtage proteinpulver efter træning ?

Hvor ofte skal jeg træne ? (ved at både over- og undertræning er skidt)

Hvor hurtigt kan jeg begynde at se resultater ?

For det første, du skal træne mere end 1½ gang om ugen.

Du skal have fundet dit ligevægtsindtag og lavet en kostplan. Begge dele kan gøres ved at klikke kostplan ude til venstre under "side funktioner"

Du kan reppe stortset som du vil, bare du æder nok skal der nok komme masse på. Jeg prøver at veksle lidt mellem low rep og highrep (og det ved jeg der også er andre herinde der gør) og det virker, for mit vedkommende ihvertfald, ganske fint.

Ingen grund til at snuppe proteinpulver efter hvis du kan få der et måltid mad. Der har dog været meget snak her på det sidste om et måltid lige efter træningen er så vigtigt endda men det ville jeg nok få en mere kompetent gut til at forklare om hvis jeg var dig :D

1½ gang er for lidt ihvertfald. Mange træner enten 3 gange fullbody eller 4 gange 2 split. Det program jeg kørte i starten havde 3 træningsdage og det virkede som sådan fint nok.

Det sidste kommer an på hvor meget du gider arbejde for det og hvor meget du er villig til at ta' på.
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

1:
Reprangen er mere eller mindre ligegyldig så længe du holder dig under ca. 15 reps og øger progressivt.

2:
Det er ikke et must, men nogle kulhydrater og protein efter træning er fordelagtigt.

3:
Intet du skal bekymre dig om i et godt stykke tid.

4:
Afhænger af hvor meget du tager på i vægt.

Lige en lille bonus:
Den der med højt stofskifte er bare en dårlig undskyldning. Lider selv af samme, men du skal bare begynde at spise mere og gerne mere kalorieholdigt, uden at det er tomme kalorier som f.eks. slik.
Vil forresten foreslå dig at gå i gang med et proven program som f.eks. Bill Starr's eller Starting Strength.

Derudover er jeg ikke fan af alt det der med at finde ligevægtsindtag og kostplan. Spis mere og se om vægten flytter sig med den fart du ønsker og juster derefter. Sørg for at have en overordnet madstruktur i din hverdag så du får nogenlunde det samme hver dag.

Lyngbeck skrev:Stik hovedet i artikel arkivet ;)

Ekstremt præcist svar!

Dog nu hvor jeg har ferie er jeg i et så fantastisk humør så jeg prøver lige at give dig nogle korte svar.

20 reps kan være lige så effektivt som 5 reps. Det handler om hvilke øvelser du udarbejder, og hvor vidt dine muskler skal være eksplosive eller atletiske..

Du behøver ikke at tage proteinpulver.. Alle begyndere tror at proteinpulver er et mirakelprodukt, og man bliver stor af det... Proteinpulver er et kostTILSKUD. Det skal ikke erstatte ens kost. Dog er det en god idé at få sig en shaker efter træning. En shaker både med gode kulhydrater og proteiner. (Læs artiklen om "Windows of opportunities")

Det handler ikke om hvor ofte man træner, men hvor ofte ens muskelgrupper bliver trænet. Alt efter om du kører 2-split eller fullbody når du træner.

(rent postulat dette her, men mange er enige): Man begynder at kunne se noget 2-4 måneder efter man begynder på styrketræning. Det er bare begyndergains og varer IKKE ved i det lange løb! Der skal mere intensiv træning til.
OMG, det er jo håbløst det her. I am out, lav i jeres 5000 mavebøjninger og drik jeres cult shaker efter træning godluck

Lystfiskeren » 27. mar 2010, 13:18

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 120.00

Mange tak for de gode svar ! Fedt med så effektivt et forum!
Min plan er altså : Spis monster meget mad og træn 2-3 gange om ugen..

cheers !

Gunnardson skrev:Mange tak for de gode svar ! Fedt med så effektivt et forum!
Min plan er altså : Spis monster meget mad og træn 2-3 gange om ugen..

cheers !

Ja, hvis du så træner alle muskelgrupper hver træning! :)
OMG, det er jo håbløst det her. I am out, lav i jeres 5000 mavebøjninger og drik jeres cult shaker efter træning godluck

Lystfiskeren » 27. mar 2010, 13:18

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 120.00

TJ91 skrev:Lige en lille bonus:
Den der med højt stofskifte er bare en dårlig undskyldning. Lider selv af samme, men du skal bare begynde at spise mere og gerne mere kalorieholdigt, uden at det er tomme kalorier som f.eks. slik.

Helt enig. De fleste der ikke har prøvet at kigge på deres kalorie indtag har ikke den fjerneste anelse om hvor meget de spiser. Mange der siger de ikke kan tage på spiser enten meget usundt, alt for lidt, eller begge dele.
Tænk på mange af os der skal tage muskler på er nødt til at spise 5-6 gange om dagen. 5-800kcal er faktisk en del mad på én gang hvis der også er kalorie-let mad imellem. (F.eks. grøntsager, som ofte kun har måske 60kcal per 100gram).

Samtidig har der været forskning der viser du sagtens kan spise hamrende usundt, og samtidig være tynd hvis du har den rigtige metabolisme. F.eks. en fyr der kun spiser chokolade, slik og junk, men er tynd og ikke kan tage på. Begynder han at spise korrekt, så tager han pludselig gode kilo på.

Derudover er jeg ikke fan af alt det der med at finde ligevægtsindtag og kostplan. Spis mere og se om vægten flytter sig med den fart du ønsker og juster derefter. Sørg for at have en overordnet madstruktur i din hverdag så du får nogenlunde det samme hver dag.

Ikke enig. Det er en god idé når man starter ud at kigge på sine kalorier, for at få en idé om hvor du ligger og hvad din kost indeholder. Hvis du aldrig har været vant til at være kritisk omkring din mad er der god sandsynlighed for at din kost slet ikke er rigtigt sat sammen.
Hvis du har svært ved at tage på er det vigtigt at vide hvor meget kulhydrat, fedt og protein du får. Ofte er problemet nemlig at du får meget af energien fra letomsættelige ting som simple kulhydrater - og hvis din krop ikke let holder på masse, så er letomsætteligt energi det sidste du vil have.

Samtidig er mange mennesker helt ude af trit med hvor meget de skal spise, og bare at føre en kostplan i et par uger kan give en rigtigt god idé om hvor meget man spiser på et typisk dag og hvor meget man BØR spise.

Så jeg mener helt klart det er en god idé i starten indtil man har fået gode vaner mht kost. Vi lever i et samfund hvor det helt klart kræver en indsats at spise sundt. Der er TONS af simple kulhydrater i store dele af vores kost, og hvis man ikke er opmærksom så får man ikke vokse-kost. :)

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online