Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1198
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1196

Følg bodybuilding.dk på

Håndbold styrke program

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB’er
Jeg spiller håndbold og har fået et program af vores trænere. Oploader det lige for at høre jeres mening om det? Vi er i off-season og vores træner skriver at programmets formål er at give et boost af udholdenhed og muskelopbygning

Mandag: Sæt/Gentagelser/Kg
- Frivend ( Maks: 75 kg) 4x10: 50 kg.
- Bænk (Maks: 100 kg. ) 5x15: 60-65 kg.
- Dybe Squat (Maks: 120 kg) 4x15: 75-85 kg.
- Dødløft 4x10: 80-90 kg.
- Omvendt fleis 4x15: til udmattelse
- Én arms rowing 5x15: til udmattelse

Tirsdag:
- Pushpres 5x12: 40 kg.
- Skrå Bænk 4x:12 Til udmattelse.
- Halve squat m. efterfølgende hop 3x16: 100 kg.
- Dødløft 4x15: 70-80 kg.
- Træk til bryst 4x16: til udmattelse
- Kropshævninger 4x12: til udmattelse

Torsdag:
- Frivend ( Maks: 75 kg.) 4x16: 40-50 kg.
- Bænk (Maks: 100 kg) 5x18: 50-55 kg.
- Dybe Squat (Maks: 120 kg) 5x15: 70-80 kg.
- Dødløft 4x16: 70-80 kg.
- Kropshævninger 5x4: Vægt mellem benene
- Èn arms rowing 5x12: Til udmattelse
- Skulderøvelser! Stabiliseringsøvelser hvor du ikke presser op over hovedet!

Fredag eller lørdag (hvis i får tid):
- Biceps og triceps og ryg
- Ca. 3 øvelser af hver gruppe.
- Kør til udmattelse i mange tilfælde og sørg for at gøre det kontrolleret.
- Kropsstamme med masser af mave! Maveøvelserne skal der arbejdes med vægt

De kilo jeg har påført er ca. hvad jeg tror du vil ligge på. Kan du tage mere eller mindre justerer du selvfølgelig. Det vigtigste i dette program er, at du ikke kan tage flere gentagelser når du stiller vægten fra dig!!

det sidste er også noget han skrev..
hvad siger i til det?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog

john vs jon skrev:Jeg spiller håndbold
john vs jon skrev:programmets formål er at give et boost af udholdenhed og muskelopbygning
De to ting er jo overhovedet ikke i overensstemmelse.

Programmet er lort. Latterlig stor volumen, latterlig stort fokus på vægttræningen. Hvad angår volumen, så kig på det her skema http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=95191&tid=

I øvrigt, så er det her
john vs jon skrev:Halve squat m. efterfølgende hop 3x16: 100 kg.
en sikker vej til knæskader, og det her
john vs jon skrev:Det vigtigste i dette program er, at du ikke kan tage flere gentagelser når du stiller vægten fra dig!!
er det værste råd nogensinde.
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Troels KI skrev:
john vs jon skrev:Jeg spiller håndbold
john vs jon skrev:programmets formål er at give et boost af udholdenhed og muskelopbygning
De to ting er jo overhovedet ikke i overensstemmelse.

Programmet er lort. Latterlig stor volumen, latterlig stort fokus på vægttræningen. Hvad angår volumen, så kig på det her skema http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=95191&tid=

I øvrigt, så er det her
john vs jon skrev:Halve squat m. efterfølgende hop 3x16: 100 kg.
en sikker vej til knæskader, og det her
john vs jon skrev:Det vigtigste i dette program er, at du ikke kan tage flere gentagelser når du stiller vægten fra dig!!
er det værste råd nogensinde.

Hvad niveau spiller du på, john vs jon? Er det seriøst eller semi-seriøst?

Jeg er meget enig med Troels KI. Problemet med styrketræning i forhold til sport, er at de fleste trænere ikke har styr på ret meget indenfor vægttræning rettet mod sport. Mit eget hold har for eksempel også fået et lignende program med lignende volumen. Derfor er det bydende nødvendigt, at man tør gå imod strømmen og bryde med træneren på dette punkt.

Jeg har selv valgt, at få hjælp udefra til min træning, men det kan også lade sig gøre at læse og lære sig til meget. Det kræver dog, at man kan tage input udefra og implementere dem korrekt i sin træning, er villig til at lære en masse og kender sin egen krop godt nok til at kunne reagere på den. Jeg valgte personlig, at betale mig fra det.

Ang. halve squats, så skal det så ikke forstås således, at man først laver halve squats, unracker stangen og så kører nogle spring? Jeg mener at Chalie Francis brugte halve squats i træningen af nogle af hans atleter, jeg er absolut ikke sikker, men det ved Davidplmlsn sikkert meget mere om.
Nathan Jones skrev:At this point, we can only conclusively look at muscle growth on a large scale and say that picking things up and putting them down a lot makes muscles get bigger.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Træner her: Team Danmark Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 280.00

Det er et allround lorte program.

Og det er endnu mere allround idioti at folk der dyrker holdsport åbenbart
konsekvent får stukket det samme program i hånden. Omg.

Rep-rangen er fucked, og der ligger sikkert mange fine tanker bag de jumpsquats
men jeg har endnu til gode at se dem ordentligt udført i den virkelige verden,
sikkert fordi instruktionen har været mangelfuld.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Hippo skrev:Det er et allround lorte program.

Og det er endnu mere allround idioti at folk der dyrker holdsport åbenbart
konsekvent får stukket det samme program i hånden. Omg.

Rep-rangen er fucked, og der ligger sikkert mange fine tanker bag de jumpsquats
men jeg har endnu til gode at se dem ordentligt udført i den virkelige verden,
sikkert fordi instruktionen har været mangelfuld.

Enig! Jeg tror de kloge her indefra ville falde ned af stolen, hvis de så hvordan man trænede i de forskellige klubber..

Jeg har selv brugt jump squats og synes den virker fornuftig, men er selvfølgelig noget der skal bruges med varsomhed.
Nathan Jones skrev:At this point, we can only conclusively look at muscle growth on a large scale and say that picking things up and putting them down a lot makes muscles get bigger.
Brugeravatar

Styrkeliste

Øvelsen er sikkert fin, men som regel ser jeg den udført med en så stor vægt at
det mest af alt bliver til en stående læg press øvelse, hvor de bare vipper på tæerne :^o
Trådstarter burde se sig selv i øjnene i det nærmeste spejl og overveje hvad HAN
har brug for, og hvor hans styrker og svagheder er, og så finde øvelser derudfra.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Vores niveau må siges at være seriøst. Vi er ikke fuldtids kontrakt spillere men det er senior bold og den næst bedste række i dk.
Det betyder også at vi er nogle som har styrketrænet i en del år, dermed ikke sagt at vores teknik er helt fantastisk og har lige så meget forstand på det som diverse folk herinde.

Men grunden til jeg netop oploaded programmet herinde var, at efter jeg gennem noget tid har fulgt med herinde og har prøvede at sætte mig ind i noget af tankegangen bag styrketræning, ikke helt forstod det program og derfor ville høre hvad i havde at sige.

øvelsen: "Halve squat m. efterfølgende hop" skal ikke forstås som jump squat, men at man køre halve squats og derefter udføre nogle plyometriske hop.

Vi er i off-season, så derfor vi jeg mene ideen med udholdenhedstræning er fornuftig nok.
Sidst rettet af john vs jon 12. maj 2011, 10:37, rettet i alt 1 gang.

Tror umiddelbart, at du mener plyometriske hop, og ikke polynomisk, da polynomier har noget med matematik at gøre :D

Udholdenhedstræning i forhold til hvad? Jeg tror de færreste vil få ret meget ud af dødløft efter, at de har kørt med så høj volumen i frivend og squat.

Der er mange kloge hoveder herinde, men pas på, for det kræver altså meget viden, at sætte et program sammen. Der både kombinerer plyometriske, olympiske løft og den hårde belastning fra elite-håndbold(Specielt når man møder Skives forsvar BOOOM :D )

Nu bliver jeg nysgerrig, hvilken klub spiller du i?
Brugeravatar

Styrkeliste

Kilder som kan hjælpe dig hvis du selv vælger at sætte dig ind i tingene er:
- Mark McLaughlin
- James Smith aka The Thinker
- Yuri Verkhoshansky
- Charlie Francis
- Michael Yessis
- Vladimir Issurin

osv.

Jeg bliver også helt nysgerrig, hvilken klub spiller du i?
No Sacrifices, just the decision to train hard
Brugeravatar

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 160.00

"plyometriske hop" var lige præcis det jeg mente :)
Jamen, så vil jeg da ønske tillykke med oprykningen! Spiller i Faaborg, så hvis i bliver i ligaen næste sæson, så er vi klar til at byde jer op til dans i ligaen! ;)

udholdenhed, ja, som i opbygning af muskelmasse og ikke så meget fokus på eksplovis muskelstyrke..
Men gode inputs, det kunne være jeg skulle følge lidt i din log så jeg kan få nogle ideer til træning:)

Hei..

Hils krogh næste år...... ;)

Jeg vil nu også mene, som de fleste andre herinde, at programmet er lige i overkanten mht reps. Desuden har du træning mandag-tirsdag, med stort set samme øvelser, hvilket heller ikke er specielt fantastisk når man tænker på din rep-range.. lav programmet lidt om, og gå efter styrke mandag-onsdag-fredag. så kan du evt løbe tirs-tors-lørdag.

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 185.00
- Dødløft: 170.00

Du skal være velkommen til, at kigge i min log, bare husk på, at min træning er noget aparte efter hvad der sket da vi spillede mod jer. Det betyder, at jeg for eksempel ikke har de store olympiske løft med som jeg havde før skaden. Men kig du bare løs :wink:

Kocemba har listet en række gode kilder, men overvej nu om det ikke er pengene værd, at investere i en træner. Både mig og Kocemba har en træner og det må siges, at vi har fået fornuftige resultater ud af det. Mig og Kocemba er begge fornuftig inde i træningsverdenen og har mange af de kilder som han har nævnt, men hvis jeg selv skulle til, at ligge et program ville jeg ikke ane, hvor jeg skulle begynde.
Sidst rettet af 0MA 28. jan 2013, 09:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

One Man Army skrev:Du skal være velkommen til, at kigge i min log, bare husk på, at min træning er noget aparte efter hvad der sket da vi spillede mod jer. Det betyder, at jeg for eksempel ikke har de store olympiske løft med som jeg havde før skaden. Men kig du bare løs :wink:

Kocemba har listet en række gode kilder, men overvej nu om det ikke er pengene værd, at investere i en træner. Både mig og Kocemba har en træner og det må siges, at vi har fået fornuftige resultater ud af det. Mig og Kocemba er begge fornuftig inde i træningsverdenen og har mange af de kilder som han har nævnt, men hvis jeg selv skulle til, at ligge et program ville jeg ikke ane, hvor jeg skulle begynde.

tak for hilsen, Balic :D

/Jeppe Krogh

Hvem er din træner? Din træning (såfremt det er håndbold du udøver) er ret så usofistikeret, ustruktureret og mangelfuldt planlagt.

davidplmlsn skrev:
Hvem er din træner? Din træning (såfremt det er håndbold du udøver) er ret så usofistikeret, ustruktureret og mangelfuldt planlagt.

Hej David

Er du sikker på, at du har taget alle parametre i betragtning, da du skrev den sætning? Jeg har været ude med en albue af led(siden vi mødte Faaborg i slutningen af januar), og har derfor endnu ikke kunnet træne optimalt, derudover har jeg haft overbelastning i begge knæ.

Umiddelbart har jeg en overordnet plan for min træning frem til september, hvor der er taget højde for formtopning og mine weakpoints ift. skader.

Men jeg vil da super gerne, hvis du vil uddybe din påstand lidt mere, så vi eventuelt kunne se hvad der skal til i styrketræning rettet mod håndbold!

Min træner er Poul Hansen
Brugeravatar

Styrkeliste

One Man Army skrev:
davidplmlsn skrev:

Hej David

Er du sikker på, at du har taget alle parametre i betragtning, da du skrev den sætning? Jeg har været ude med en albue af led(siden vi mødte Faaborg i slutningen af januar), og har derfor endnu ikke kunnet træne optimalt, derudover har jeg haft overbelastning i begge knæ.

Umiddelbart har jeg en overordnet plan for min træning frem til september, hvor der er taget højde for formtopning og mine weakpoints ift. skader.

Men jeg vil da super gerne, hvis du vil uddybe din påstand lidt mere, så vi eventuelt kunne se hvad der skal til i styrketræning rettet mod håndbold!

Min træner er Poul Hansen

Ja, jeg tog dine omtalte skader i betragtning.

Hvordan har du tænkt dig at formtoppe på vægttræning ifh. til håndbold?

Essentielt er der jo blot tale om vægttræning. En utrolig endimensionel tilgang til din træning. That's it. Vægttræning for sig selv er kontraproduktiv indenfor en sportsgren som håndbold. Det inhiberer din evne til nogensinde at opnå dit fulde potentiale. Det er derfor nødvendigt at programmere vægttræning på kompleks-parallel eller blok sekvenserende vis eller evt. gennem vertikal integration (Francis) således at det samtidig gør plads til øvrige vitale træningskomponenter - uagtet at dine knæ og ene albue er skadet (det er muligt at arbejde uden om dette).

Kære David. Med meget lang tid til sæsonstart er der plads til en fokus på styrketræning og grundlæggende øvelser der udvikler eksplosivitet. En albueskade lang sæson og historik med springerknæ er der nu en fokus på at opbygge nogle grundlæggende styrkekvaliteter og anaerob kapacitet. Jeg finder det interessant du kan kaste med lort, uden at have set ugeplan/månedsplan/sæsonplan og uden at kende Jeppes reaktion på tidligere træning. Derudover har du ikke mødt jeppe og set hans bevægeønstre og kender ikke hans weakpoints både motorisk og fysisk.

Ved du forresten hvilken position Jeppes position på banen og mangler i spillet?

Sidst men ikke mindst: byd på noget selv. Jeg skriver artikler, træner atleter, træner alm mennesker, underviser fitness/pt aspiranter afholder Seminarer og laver videoer til nettet . Laver du andet end at kalde alt for lort og namedroppe?
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

poul hansen skrev:Kære David. Med meget lang tid til sæsonstart er der plads til en fokus på styrketræning og grundlæggende øvelser der udvikler eksplosivitet. En albueskade lang sæson og historik med springerknæ er der nu en fokus på at opbygge nogle grundlæggende styrkekvaliteter og anaerob kapacitet. Jeg finder det interessant du kan kaste med lort, uden at have set ugeplan/månedsplan/sæsonplan og uden at kende Jeppes reaktion på tidligere træning. Derudover har du ikke mødt jeppe og set hans bevægeønstre og kender ikke hans weakpoints både motorisk og fysisk.

Ved du forresten hvilken position Jeppes position på banen og mangler i spillet?

Sidst men ikke mindst: byd på noget selv. Jeg skriver artikler, træner atleter, træner alm mennesker, underviser fitness/pt aspiranter afholder Seminarer og laver videoer til nettet . Laver du andet end at kalde alt for lort og namedroppe?

Så blev tonen sat, så jeg lader den ligge her.

For at besvare dit sidste spørgsmål så følges mine kritiske indlæg altid med et alternativ eller en pegning i den rette vej - ikke mindst på motion-online. Udover dette er jeg begyndt at skrive mere dybdegående Q&As for en amerikansk ven på en webside med målet at kunne præsentere et alternativ for alle de misinformerede trænere og atleter.

Over and out.
Sidst rettet af davidplmlsn 12. maj 2011, 18:13, rettet i alt 1 gang.

Jeg synes faktisk, at det kunne være interessant, hvis David tog handsken op og forsøgte at lave en artikel. Det er blevet efterspurgt et par gange herinde, om man kunne få en artikel omhandlende fysisk forberedelse til håndbold eller en anden sportsgren. Det kunne være sjovt, at se de mange begreber omsat til en decideret træningsplan, ikke at jeg tvivler på at du kan, overhovedet ikke.

EDIT: Det nåede jeg så ikke :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

One Man Army skrev:Jeg synes faktisk, at det kunne være interessant, hvis David tog handsken op og forsøgte at lave en artikel. Det er blevet efterspurgt et par gange herinde, om man kunne få en artikel omhandlende fysisk forberedelse til håndbold eller en anden sportsgren. Det kunne være sjovt, at se de mange begreber omsat til en decideret træningsplan, ikke at jeg tvivler på at du kan, overhovedet ikke.

EDIT: Det nåede jeg så ikke :lol:

Jeg er ikke interesseret i at skrive artikler. Q&A formen eller IRL kommunikation tiltaler mig langt mere. Udover det er jeg ikke coach. Jeg er en atlet. Træningsprocessen i sport er i sin helhed for kompleks til at kunne blive kogt ned til en artikelserie eller deslige. Som jeg førhen har gjort opmærksom på eksisterer træningsprocessen ikke i et vakuum som mange fejlagtigt tror.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster