Har læst den geniale artikel om styrketræning for kvinder herinde, og har længe gerne villet i gang med træning. Der er bare lige 3 problemer.
1. Jeg vejer 138 kg. (er 178 høj, og kvinde. Har allerede tabt 7 kg via kostomlægning)
2. Jeg er ekstremt hypermobil (forstuver alt, hele tiden!)
3. Jeg får nemt massive blå mærker, da jeg mangler hvide blodlegemer.
Så jeg ville høre om der var nogle alternativer til forskellige øvelser? Programmet fra artiklen ser således ud:
Benpres 3 sæt x 8-10 reps
Lunge 3 sæt x 8-10 reps
Barbell Side lunge 3 sæt x 8-10 reps
Hyperextensions 3 sæt x 8-10 reps
Cable rows 3 sæt x 8-10 reps
Brystpres på maskine 3 sæt x 8-10 reps
Dumbell side laterals 3 sæt x 8-10 reps
Cable crunch 3 sæt x 8-10 reps
Incline twisting situps 3 sæt x 8-10 reps
Der er så et par enkelt problemer. For det første kan jeg ikke lave situps på et hårdt underlag, da det går for hårdt ud over mit haleben. Har forsøgt på blødere underlag, men så bliver det for ustabilt.
Lunge og side lunge duer heller ikke, kan sgu dårlig lave dem uden vægte!
Mine knæ er ikke stabile nok (på grund af hypermobiliteten) til at kunne bære min egen vægt i de stillinger, så de må vente til jeg har tabt mig de først 20 kg, og eventuelt opbygget lidt muskler i benene på anden vis.
Men jeg ville jo gerne i gang med at træne og opbygge muskelmasse så jeg kan komme af med alt det her fedt!
Så er der nogen af eksperterne der kan foreslå nogle øvelser der kan erstatte de 3 der ikke duer? Helst i maskiner, da jeg endnu er for tung til at fjolle rundt med frie vægte, selvom jeg godt ved at de er bedre. Men jeg kommer for meget til skade sådan som jeg ser ud nu, så de frie vægte må vente lidt endnu.
(Jeg ved godt at det netop er stabiliteten der er vigtig for mig at træne med så dårlige led, men jeg kan ikke bruge frie vægte så længe jeg er så tung. Har prøvet. Kan lige kapere mine håndvægte på 1½ kg uden at komme til skade!)
Forresten, hvordan er tonen generelt i et center? Har sgu aldrig turde starte og er enormt nervøs for at blive til grin. Havde engang en prøvetime og folk gloede så meget at jeg aldrig kom igen. Får man bidt hovedet af hvis man spørger folk hvordan en maskine skal bruges?