Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1665
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1662

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp til shakes før og efter træning.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej.

Nu har søgt og læst utallige af artikler omkring kreatin, protein, kulhydrat, miniraler m.m. og er kun blevet ekstremt forvirret.

Min daglige kost er er langt bygget til styrketræning, og vil aldrig komme til det at være det (den diciplin har jeg ikke :))

Morgenmad:
Ikke hver dag, men ofte en bolle (lyst brød) med ost og smør.

Middag:
Rugbrødsmader med diverse kødpålæg og tun.

Aftensmad (spiser først efter træning):
Kylling er fisk med pasta eller kartofler.
1 stk. vitamin og mineral pille.
1 stk B-vitamin pille (alle B vitaminer).

Mit trænings program er hver 2. dag og træner typisk i tidsrummet 20:00-22:00, hvorefter jeg spiser aftensmad.

Efter træning, og inden jeg går i gang med at lave mad, drikker jeg 0 gram kulhydrat, 5gram kreatin, 35 gram protein.
Når jeg vågner næste morgen - drikker jeg igen ca. 30gram protein (0 gram kreatin, 0 gram kulhydrat).

Personlig info:
Vægt: 65kg.
Højde: 175cm.
Alder: 21 år.
Jeg "lider" af et utrolig højt stofskifte, hvilket gør at jeg ikke har meget fedt på kroppen og jeg kan forholdsvist hurtig få markeret muskler - men har svært ved at nå det punkt hvor muskelmassen øges.

Jeg har følgende produkter:
Bodylab Protein Whey 80
Bodylab Kulhydrat
Bodylab Kreatin

Mit spørgsmål går på, hvad vil være den optimale mængde at optage (protein, kulhydrat og kreatin) og hvornår? - jeg så gerne at man "nøjes" med en shake før og efter træning.

Jeg håber i har en god formel eller forslag jeg kan bruge, da jeg føler mig lidt usikker på at det jeg gør nu er det rigtige.

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du kunne passende starte med at få et godt og solidt morgenmåltid.. havregryn med mælk, müsli eller alm. rugbrød spiser de fleste... Det er simpelthen for dumt at springe morgenmåltidet over...

Jeg ville personligt ligge dit aftensmåltid 1.5 timer inden træning, så dine depoter er godt fyldt op.. Efter træning kunne du så snuppe en shake bestående af hurtige proteiner og hurtige kylhydrater samt kreatinen... jeg vil tro 30 g protein og 70 g kylhydrat ville være passende i dit tilfælde.. Du kan med fordel blande pulveret op i mælk, da det langsommere føres ud i musklerne og derved "holder længere" i løbet af natten...
Håber det hjalp lidt..
Brugeravatar

Reputation point: 10

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

30 gram protein om dagen er sku ikke meget... mon ikke det ligger en del længere oppe :wink:

Geografisk sted: aalborg

jensL>
Jeg er sikker på et solidt morgenmåltid er godt, men jeg købte også en omgang havregryn for 3 måneder siden - men æsken er endnu uåbnet (jeg har svært ved at hente ½ time om morgnen til morgenmad - jeg køber typisk min morgenmad på vej til arbejde).
Jeg kan godt se ideen i at spise inden træning, men det er heller ikke en altid en mulighed - hvad med de dage hvor det ikke kan nås?

Vil du stadig holde fast i at det er nok med 1 shake på selve træningsdagen? og hvor mange gram kreatin skal der i?

Jeg kunne stadig godt tænke mig at hører flere forslag fra andre - alt information værdsættes.

Protein pulver er kost"TILSKUD"

Tag og læs nogle artikler, de svarer på dine spørgsmål
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

Jeg er godt klar over at det er kostTILSKUD, og regner slet ikke med at at det skal erstatte mine måltider - jeg spiser stadig morgen og aftenmad (dog meget sent).

Som jeg skriver, har jeg prøvet at læse en del artikler - men som rookie på området er jeg blevet forvirret af at læse alle de artikler og guides. Nogle anbefaler forskellige mængder kostTILSKUD og de afviger hinanden med 50% i svar når det kommer til mængden :|

Jeg vil helst ikke tage for meget, men det er også dumt at tage for lidt - derfor jeg har oprettet den tråd.

Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

hkok skrev:Hej.

Nu har søgt og læst utallige af artikler omkring kreatin, protein, kulhydrat, miniraler m.m. og er kun blevet ekstremt forvirret.

Min daglige kost er er langt bygget til styrketræning, og vil aldrig komme til det at være det (den diciplin har jeg ikke :))

Hmm! - Sikker på du ikke sulter dig selv ihjel i stedet for at have et "højt" stofskifte?

Dit problem er tydeligvis at du ikke får nok at spise... Tror godt du kan glemme alt om at vokse, hvis du ikke har din NORMALE kost i orden. Dvs, mindst tilføje morgenmad!!!
2 måltider på en dag til en gut som dig er langt fra nok... føler du dig aldrig sulten? Hvis det der er din normale kost, og du samtidig begynder at træne finder du nok hurtigt ud af at det ikke er nok. Du bliver simpelthen nød til at supplere med noget mere mad...Så jeg slår det lige fast igen: 2 måltider er bare ikke nok

Har stået i præcis samme situation som dig. Lagde ud med træning uden at spise mere end normalt. Ingen fremgang. Derefter læste jeg en hel masse artikler og fik hjælp. Det grundlæggende er bare at spise mere og nok. Nu har jeg allerede taget et par kilo på, efter knap 2 mån. træning.. Har ikke taget nogen former for tilskud.. Men uden den rette kost, kan du lige så godt lade vær med at træne.
og som r0mme1 siger, så er det kost "tilskud" du tager!

Så mit råd til dig, sæt dig ind i kosten.
Først ved at læse artikler omkring det. Derefter finde frem til dit ligevægtsindtag og lave en kostplan så du får en "ide" om hvor meget du har brug for og hvad der er i de forskellige ting du spiser. Med tiden kan du efterhånden ca regne ud ,uden hjælp, om du har fået nok eller for lidt.

Her er nogle links til din hjælp:
viewtopic.php?t=6483&highlight=

http://bodybuilding.dk/artikler/kostogk ... naring.php

artikler/bodybuilding/vejentilenmuskuloesogveltraenetkrop.php

http://www.kalorietabel.dk/
Min Logbog:http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=11043&postorder=asc&start=0#168952
Status; Fullbody for fuld tryk
"If you put a snake and a mouse in a cage, with beer, you may expect they will have sex" Doug Heffernan
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 101.00

Bimmer
Både min læge og jeg er ret enige om det med stofskiftet - det har været sådan hele mit liv.
Jeg må indrømme, at hver gang jeg har kigget artikler har jeg også skippet alle dem der havde med den almindelig kost at gøre.
Jeg kan godt se at at jeg har taget den forkerte indgangsvinkel til det hele. Jeg takker for det uddybende svar og jeg må gå i gang med at læse noget mere om daglig kost - inden jeg kan benytte mit kostTILSKUD "rigtig" :)

R0mme1
Hvis du mente det samme som Bimmer, så misforstod jeg. Jeg troede du mente jeg skulle læse flere artikler om protein og kulhydrater som kostTILSKUD.

Dejligt at se at du er inde på rette spor nu... Som du nok vil få at vide de fleste steder, så vil et Kcal overskud give forøget vægt. Thats just the way it goes :P

Held og lykke med træningen / kosten.
Start evt. en log så man kan følge med i din fremgang :8
Min Logbog:http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=11043&postorder=asc&start=0#168952
Status; Fullbody for fuld tryk
"If you put a snake and a mouse in a cage, with beer, you may expect they will have sex" Doug Heffernan
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 101.00

klokken 6.00 morgenmad
klokken 9.00 mellemmad
klokken 12.00 frokost
klokken 15.00 pre-workout shake (5g protein+20g carbs)
klokken 16.00 post-workout shake(20g protein+20g carbs)
klokken 17.30 en shake m. 15g protein+5 g carbs
klokken 18.00 aftensmad
klokken 21.30 shake m. 15g cassein protein og 0g carbs.

sådan gør jeg det. ved godt at jeg vil få på puklen over de mange shakes, men der er en god forklaring på dem.

nye studier viser nemlig at ved at indtage en pre-workout shake 10 min før ogrenten under sinn træning mindskes den katabolske tilstand betydligt og samtidig udnyttes den forhøjede insulin respons og prteinsyntese fra starten af.

ved at nappe en post-workout shake stiger insulin responen igen pga. de hurtige carbs og kroppen lan derfor hurtigt optage de proteiner den får tilført.

efter 2 timer er insulinresponsen faldet næsten tilbage til normalen, men kroppen har stadig en forhøjet proteinsyntese. ved at tage en shake m. en lille mængde carbs og 20-30g protein(alt efter vægt) øges insulin respones igen, dennegang dog kun meget kort, da kroppen på nuværende tidspunkt vil være insulin imun. men ved at indtage denne shake udnyttes og udvides ens "window off oppertynity" fra 45 min-2 timer.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Hvis du har tidproblemer mht. morgenmaden(som i øvrigt ikke tager særlig lang tid at kværne inden man skal ud af døren) - jeg tager 15 min om at spise havregryn... må du stå op noget før :wink:

Ellers kan du blende din morgenmad.. Havregryn/müsli med mælk og evt. proteinpulver.. jeg mener der er en masse forslag til blendet morgenmad under "opskrifter"...
Brugeravatar

Reputation point: 10

blendet havregryn smager imo ganske afskyeligt!!! det bliver mega klamt og grynet at skylle ned :cry:
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00