Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Hjælper det at strække ud?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Ja altså Det er fordi jeg har trænet læg i mandags og nu er jeg så øm at jeg ikke rigtig kan gå eller stå op og vil så høre om det er godt at strække ud eller man bør lade være, altså ikke strække ud lige når man har trænet men fx. når man er øm?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Terrago skrev:Ja altså Det er fordi jeg har trænet læg i mandags og nu er jeg så øm at jeg ikke rigtig kan gå eller stå op og vil så høre om det er godt at strække ud eller man bør lade være, altså ikke strække ud lige når man har trænet men fx. når man er øm?

Hjælper - det er musklerne som trækker sig sammen efter belastningen.
Evt. også massér det lidt, hjælper ihvertfald hos mig :wink:
Tears will get you sympathy - Sweat will get you results!! ...
og i logland - viewtopic.php?p=876994
Brugeravatar

Reputation point: 124

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

vil så høre om det er godt at strække ud eller man bør lade være, altså ikke strække ud lige når man har trænet men fx. når man er øm?

ja, det er en god idé at strække ud og bruge lægmusklerne så du få blodomløbet i gang. blod transporterer næringsstoffer til musklerne og affaldsstoffer væk fra musklerne og det vil derfor øge restitutionshastigheden.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Okay vidste nemlig ikke om det kunne gå hen og forlænge restitutionstiden, men prøver at strække lidt ud så...

Terrago skrev:Okay vidste nemlig ikke om det kunne gå hen og forlænge restitutionstiden, men prøver at strække lidt ud så...

Eftersom jeg er stor fan af dynamisk udstrækning, synes jeg, at du burde gøre dette i stedet.

- Dynamisk er bedre en statisk.

DOG mener jeg at have læst, at udstrækning ikke hjælper på at være swollen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Træner her: M/K Fitness
BodyStudio
VK49

Padi skrev:
Terrago skrev:Okay vidste nemlig ikke om det kunne gå hen og forlænge restitutionstiden, men prøver at strække lidt ud så...

Eftersom jeg er stor fan af dynamisk udstrækning, synes jeg, at du burde gøre dette i stedet.

Dynamisk udstrækning er ikke "bedre" end statisk udstrækning. Det er to forskellige ting.
Stille og rolig afslappet udstrækning er en fin måde at få lidt blod i stængerne på - du kan eventuelt også bruge varmecreme eller et fodbad.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Udstrækning vil hverken gøre fra eller til for dine DOMS.

Til gengæld kan det hjælpe at pounde de ømme muskler ekstra hårdt når DOMS melder sig. Ubehageligt som det nu måtte være.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Legend skrev:
Padi skrev:

Dynamisk udstrækning er ikke "bedre" end statisk udstrækning. Det er to forskellige ting.
Stille og rolig afslappet udstrækning er en fin måde at få lidt blod i stængerne på - du kan eventuelt også bruge varmecreme eller et fodbad.

Dynamisk udstrækning er "bedre" end statisk udstrækning. Det er begge to udstrækning. Bare på hver sin vis - deraf navnet.

Statisk betyder noget stillestående, meget langsomt fremskridende.

Dynamisk betyder noget i bevægelse, fremgang.
Brugeravatar

BodyStudio
VK49

Padi skrev:
Legend skrev:
Padi skrev:

Dynamisk udstrækning er "bedre" end statisk udstrækning. Det er begge to udstrækning. Bare på hver sin vis - deraf navnet.

Statisk betyder noget stillestående, meget langsomt fremskridende.

Dynamisk betyder noget i bevægelse, fremgang.

Tusind tak fordi du forklarer hvad statisk og dynamisk betyder, det sætter jeg stor pris på.
Du skriver selv at de er udstrækning på hver sin vis, altså to forskellige slags udstrækning. Så langt er vi enige. Du holder dig dog fastlåst i dine forkerte påstande om at dynamisk udstrækning er "bedre".
Faktum er at du ikke aner hvad du snakker om.
Dynamisk og statisk udstrækning er to forskellige ting, der har to forskellige effekter. Hvis man nogensinde skulle snakke om en form for udstrækning er er "bedre" skulle det være isometrisk udstrækning, der beviseligt forøger både opvarmet og uopvarmet fleksibilitet mere effektivt end noget andet.
Dynamisk udstrækning er en fremragende måde at varme op på, men det er ikke the end-all-be-all to stretching.
Hvis du er interesseret i mere information om udstrækning vil jeg gerne dele ud i en anden tråd eller via PB.

Specifikt i dette tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt - den lindrende effekt udstrækning har på DOMS er præcis den samme som en let gåtur ville have - det handler udelukkende om blodtilførsel.
Personligt ville jeg gøre som Juice foreslår. DOMS er dine musklers måde at prøve at fortælle dig at du er svag og ikke kan lave noget. Jeg svarer helst igen med at hamre den til-DOMSede muskel så hårdt jeg kan. DET er noget der virker.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:
Tusind tak fordi du forklarer hvad statisk og dynamisk betyder, det sætter jeg stor pris på.

Det var så lidt.

Legend skrev:Du skriver selv at de er udstrækning på hver sin vis, altså to forskellige slags udstrækning. Så langt er vi enige.

Fedt.

Legend skrev:Du holder dig dog fastlåst i dine forkerte påstande om at dynamisk udstrækning er "bedre".

Ifølge flere eksperimenter/forsøg, har det vist sig, at statisk udstrækning rent faktisk forringer bl.a. optimal sportsudøvelse - som løb.
Heri er dynamisk bedre, da denne type ikke forringer noget.

Legend skrev:Faktum er at du ikke aner hvad du snakker om.

Faktum er, at det ved du ikke noget om.
- Faktum; OK.

Legend skrev:Dynamisk og statisk udstrækning er to forskellige ting

Dog går de begge indunder det overordnede, som er udstrækning.
Som køretøj- der er busser, biler, knallerter, osv., men de fungerer nogenlunde ens.

Legend skrev:der har to forskellige effekter. Hvis man nogensinde skulle snakke om en form for udstrækning er er "bedre" skulle det være isometrisk udstrækning, der beviseligt forøger både opvarmet og uopvarmet fleksibilitet mere effektivt end noget andet.

"Men det er jo en anden form for udstrækning end statisk, så dette kan vi jo IKKE perspektivere til.." - Vel? Hvis jeg ikke må sammenligne, må du heller ikke.

Legend skrev:Dynamisk udstrækning er en fremragende måde at varme op på, men det er ikke the end-all-be-all to stretching.

- Og sådan putter man ord i munden på andre.

[quote="Legend"]Hvis du er interesseret i mere information om udstrækning vil jeg gerne dele ud i en anden tråd eller via PB.[/qoute]
OK.
Brugeravatar

BodyStudio
VK49

Kolde afvaskninger og lange gåture, samt hård fysisk udfoldese er de bedste kure mod DOMS. Det, og masser af væske.

Akkurat samme recept som ved ulykkelig kærlighed.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Padi skrev:Ifølge flere eksperimenter/forsøg, har det vist sig, at statisk udstrækning rent faktisk forringer bl.a. optimal sportsudøvelse - som løb.
Heri er dynamisk bedre, da denne type ikke forringer noget.

Ja, det er rigtigt. Men det gælder kun når man laver statisk udstrækning umiddelbart før træning. Statisk udstrækning på off-dage eller efter træning kan kun anbefales (selvom det ikke hjælper på DOMS).
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Under alle omstændigheder så forhindre at strække ud ikke at opbygge muskler det er bare en god ide at udstrække bagefter træning for at man ikke får stive led og ikke engang kan tørre sig selv der hvor solen ikke skinner :mrgreen:

Som nævnt så er massage efter træning også godt især let selv at gøre for benene da man kan nå dem du kan søge på youtube.com for hvordan man massere benene og læg musklen.
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

PNF (Propioceptiv Neuromuscular Facilitation) stræk er den bedste form for udstrækning. Det handler om at den muskel man vil strække ud, udstrækker og spænder i ca. 10 sek. Herefter slapper man af i musklen i få sek hvorefter man strækker ud igen i minimum 20 sek. Det interessante er, at man på denne måde kan strække længere ud end før.

Den antimyotatiske refleks som reagere på senestræk, får den myotatiske refleks til at slappe af som reagere på muskelstræk. Samtidig slapper antagonisten af ved at der sendes hæmmende impulser grundet spændingen i agonisten.

Udstrækning har mange fordele, bl.a. større ROM, bedre velvære, mindske væskeophopning og bedre tilstrømning af biokemiske stoffer som ioner og frigørelse af affaldstoffer. Men det hjælper ikke med henblik på at fjerne DOMS, men det er vist også forklaret tusind gange før. :)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster