Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1360
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1358

Følg bodybuilding.dk på

HMB - Holdninger?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Godaften BB'ere,

Jeg har i en rum tid gået og overvejet at begynde at benytte mig af HMB, og tænkte derfor, at jeg ville se hvordan folk herinde ser på dette tilskud? :wink:

Link til relevante studier etc., vil være fantastisk :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Jeg indtager det på daglig basis, men om det har nogen effekt på mig skal jeg ikke kunne sige.
Det eneste jeg har lagt mærke til er, at det smager forfærdeligt.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

De studier jeg har læst indtil videre har ikke vist noget der er værd at snakke om. Hvis du vil have en liste over de studier, som jeg har kunnet støve op på pubmed, må du sige til, så sender jeg en PM. Der er ca. 40 styks!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

JensL skrev:De studier jeg har læst indtil videre har ikke vist noget der er værd at snakke om. Hvis du vil have en liste over de studier, som jeg har kunnet støve op på pubmed, må du sige til, så sender jeg en PM. Der er ca. 40 styks!

Dem må du meget gerne dele! :)
Brugeravatar

JensL skrev:De studier jeg har læst indtil videre har ikke vist noget der er værd at snakke om. Hvis du vil have en liste over de studier, som jeg har kunnet støve op på pubmed, må du sige til, så sender jeg en PM. Der er ca. 40 styks!

Så vidt jeg har kunne forstå, så kan man endnu ikke bevise en effekt ved produktet, men modsvarende kan man heller ikke endnu sige at der ikke er en effekt.

Så må man så gøre op med sig selv om man har lyst til at kæmpe sig igennem den frygtelige smag, velvidende at produktet ikke er veldokumenteret. Juice skulle dog kunne tage smagen rimelig godt, har jeg ladet mig fortælle.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Casper.S skrev:

Så vidt jeg har kunne forstå, så kan man endnu ikke bevise en effekt ved produktet, men modsvarende kan man heller ikke endnu sige at der ikke er en effekt.

Så må man så gøre op med sig selv om man har lyst til at kæmpe sig igennem den frygtelige smag, velvidende at produktet ikke er veldokumenteret. Juice skulle dog kunne tage smagen rimelig godt, har jeg ladet mig fortælle.

Mig bekendt fås det også i kapsler?
Brugeravatar

Anabolsk skrev:
Casper.S skrev:

Mig bekendt fås det også i kapsler?

Sikkert nok. Det ville ihvertfald være smart, om end prisen så, formentlig, også bliver det højere.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Husker Henrik duer skrev en lang artikel om det i et blad. Har selv prøvet det flere gange og synes det og kreatin er de eneste produkter som har givet mig noget.

Men naturligvis ikke noget nævneværdigt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8941534

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/1

Vil næppe sige at undersøgelser viser det ingen effekt har.

Styrkeliste
- Bænkpres: 205.00
- Squat: 240.00
- Dødløft: 280.00

Poster det lige her i stedet. Der er sikkert flere der er interesserede.

Meta-analyser
1)Rowland DS, Thomson JS: Effects of β-Hydroxy-β-Methylbutyrate supplementation during resistance training on strength, body composition, and muscle damage in trained and untrained young men: A meta-analysis, J Strength Cond Res 2009, 23(3), 836-846.

2)Nissen SL, Sharp RL: Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance exercise: a meta-analysis, J Appl Physiol 2003, 94:651-659.

Reviews
1)Wilson GJ, Wilson JM, Manninen AH: Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on exercise performance and body composition across varying levels of age, sex and training experience: a review, Nutr Metab 2008, 3(5):1-17.

2)Palisin T, Stacy JJ: β-Hydroxy-β-methylbutyrate and Its Use in Athletics, Curr Sports Med Rep, 2005 Aug;4(4):220-3.

3)Armsey TD, Hosey RG: Medical aspects of sports: epidemiology of injuries, preparticipation physical examination, and drugs in sports, Clin Sports Med 2004, 23:255-279.

4)Juhn MS: Popular Sports supplements and ergogenic aids, Sports Med 2003, 33:921-939.

5)Williams, MH: Facts and fallacies of purported ergogenic amino acid supplements, Clin Sports Med 1999, 18(3):633-49.

6)Kreider, R. B.: Dietary Supplements and the Promotion of Muscle Growth with Resistance Exercise, Sports Med 1999; 27(2):97-110.

Studier efter årstal
1)Thomson JS, Watson PE, Rowland DS: Effects of nine-weeks β-Hydroxy-β-Methylbutyrate supplementation on strength and body composition in resistance trained men, J Strength Cond Res 2009, 23(3): 827-835.

2)Kraemer WJ, Hatfield, DL, Volek, JS, et al: Effects of amino acids supplement on physiological adaptations to resistance training, Med Sci Sports Exerc 2009, 41(5):1111-21.

3)O’Conner DM, Crowe MJ: Effects of six weeks of β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) and HMB/creatine supplementation on strength, power and anthropometry of highly trained athletes, J Strength Cond Res 2007, 21:419-423.

4)Eley HL, Russel ST, Baxter JH, et al: Signaling pathways initiated by β-hydroxy-β-methylbutyrate to attenuate the depression of protein synthesis in skeletal muscle in response to cachetic stimuli, Am J Physiol Endocrinol Metab 2007, 293(4):923-31.

5)Smith HJ, Mukerji P, Tisdale MJ: Attenuation of proteasome-induced proteolysis in skeletal muscle by β-Hydroxy-β-Methylbutyrate in cancer-induced muscle loss, Cancer Res 2005, 65:277-283.

6)Hoffman JR, Cooper J, Wendell M, et al: Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on power performance and indices of muscle damage and stress during high-intensity training, J Strength Cond Res 2004, 18:747-752.

7)Flakoll P, Sharp R, Baier S et al: Effect of β-Hydroxy-β-methylbutyrate, arginine and lysine supplementation on strength, functionality, body composition, and protein metabolism in elderly women, Nutrition 2004, 20:445-451.

8)O’Conner DM, Crowe MJ: Effects of β-hydroxy-β-methylbutyrate and creatine monohydrate supplementation on the aerobic and anaerobic capacity of highly trained athletes, J Sports Med Phys Fitness 2003, 43:64-8.

9)Crowe MJ, O’Conner DM, Lukins JE: The effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) and HMB/creatine supplementation on indices of health in highly trained athletes, Int J Sports Nutr Exerc Metab 2003, 13:184-197.

10)O’Conner PM, Kimball SR, Suryawan A, et al: Regulation of translation initiation by insulin and amino acids in skeletal muscle of neonatal pigs, Am J Physiol 2003, 285: E40-E53.

11)Ransone J, Neighbors K, Lefavi R, Chromiak J: The effect of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on muscular strength and body composition in collegiate football players, J Strength Cond Res 2003, 17:34-39.

12)Jowko E, Ostaszewski P, Jank M et al: Creatine and β-Hydroxy-B-Methylbutyrate (HMB) additively increase lean body mass and muscle strength during a weight training program, Nutrition 2001, 17:558-566.

13)Vulkovich MD, Dreifort GD: Effect of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on the onset of blood lactate accumulation and V(O)(2) peak in endurance-trained cyclists, J Strength Cond Res 2001, 15:491-497.

14)Slater G, Jenkins D, Logan P, et al: Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not affect changes in strength or body composition during resistance training in trained men, Int J Sport Nutr Exerc Metab 2001, 11:384-396.

15)Vukovich MD, Stubbs NB, Bohlken RM: Body composition in 70-year-old adults responds to dietary β-Hydroxy-βmethylbutyrate similarly to that of young adults, J Nutr 2001, 131:2049-2052.

16)Paddon-Jones D, Keech A, Jenkins D: Short term beta-hydroxy-beta-methylbutyrate supplementation does not reduce symptoms of eccentric muscle damage, Int J Sports Nutr Exerc Metab 2001, 11:442-450.

17)Knitter AE, Panton L, Rathmacher JA et al: Effects of β-Hydroxy-β-Methylbutyrate on muscle damage after a prolonged run. J Appl Physiol 2000, 89:1340-1344.

18)Ostaszewski P, Kostuik S, Balasinska B, et al: The leucine metabolite β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) modifies protein turnover in muscles of laboratory rats and domestic chicken in vitro, J Anim Physiol Anim Nutr (Berl) 2000, 84:1-8.

19)Slater GJ, Jenkins D: β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) supplementation and the promotion of muscle growth and strength, Sports Med 2000, 30:105-116.

20)Slater GJ, Logan PA, Boston T, et al: β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) supplementation does not influence the urinary testosterone: epitestosterone ratio in healthy males, J Sci Med Sport 2000, 3:79-83.

21)Gallagher PM, Carrithers JA, Godard MP et al: β-Hydroxy-β-Methylbutyrate ingestion, part I: effects on strength and fat free mass, Med Sci Sports Exerc 2000, 32:2109-2115.

22)Gallagher PM, Carrithers JA, Godard MP et al: β-Hydroxy-β-Methylbutyrate ingestion, part II: effects on hematology, hepatic and renal function, Med Sci Sports Exerc 2000, 32:216-219.

23)Panton LB, Rathmacher JA, Baier S, Nissen S: Nutritional supplementation of the leucine metabolite β-Hydroxy-β-Methylbutyrate (HMB) during resistance training. Nutrition 2000, 16:734-739.

24)Kreider RB, Ferreira M, Wilson M, Almada AL: Effects of calcium beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation during resistance training on markers of catabolism, body composition strength and sprint performance, J Exerc Physiol, 2000, 3:48-59.

25)Kreider RB, Ferreira M, Wilson M, Almada AL: Effects of calcium beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation during resistance training on markers of catabolism, body composition and strength, Int J Sports Med 1999, 20:503-509.

26)Panton L. Rathmacher J, Fueller Jr JC, et al: Effect of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) on strength and functional ability in the elderly, Med Sci Sports Exerc 1998, 30:S19 (Abstract).

27)Nissen S and Abumrad N: Nutritional role of the leucine metabolite β-Hydroxy β-Methylbutyrate (HMB), J Nutr Biochem 1997, 8:300 – 311.

28)Nissen S, Panton L, Fueller Jr J, et al: Effects of feeding β-Hydroxy β-methylbutyrate (HMB) on body composition and strength of women (Abstract), FASEB J 1997, 11.

29)Vukovich MD, Stubbs NB, Bohlken RM, et al: The effect of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) on strength gains and body composition changes in older adults, FASEB J 1997, 11:A376 (Abstract).

30)Vukovich MD, Adams GD: Effect of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) on VO2-peak and maximal lactate endurance trained cyclist, Med Sci Sports Exerc 1997, 29:S252 (Abstract).

31)Miller P, Sandberg L, Fueller Jr JC: The effect of intensive training and β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) on the physiological response to exercise in horse, FASEB J 1997, 1:A290 (Abstract).

32)Almada AL, Kreider R, Ferreira M, et al: Effects of calcium β-HMB supplementation with or without creatine during training on strength and sprint capacity, FASEB J 1997, 11:A374 (Abstract).

33)Abumrad N, Phillips B, Cheng W: β-hydroxy β-methylbutyrate increases fatty acid oxidation by muscle cells, FASEB J 1997: 11 (Abstract).

34)Nissen S, Sharp R, Ray M, et al: Effect of leucine metabolite β-Hydroxy-β-Methylbutyrate on muscle metabolism during resistance-exercise training, J Appl Physiol 81:2095-2104, 1996.

35)Nissen S, Sharp R, Ray M, et al: The effect of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) supplementation on strength and body composition of trained and untrained males undergoing intense resistance training, FASEB J 1996, 10:A287 (Abstract).

36)Ostaszewski P, Kostiuk S, Balasinska B, et al: The effects of 3-hydroxy 3-methyl butyrate (HMB) on muscle protein synthesis and protein breakdown in chick and rat muscle, J Anim Sci 1996, 74:138 (Abstract).

37)Ostaszewski P, Grzelkowska K, Balasinska B et al: Effects of 3-hydroxy 3-methylbutyrate and 2-oxoisocaporate on body composition and cholesterol metabolism in rabbits, VII Symposium on Protein Metabolism and Nutrition, Vale de Santarium, 1995, p. 162.

38)Van Koevering MT, Dolezal HG, Gill DR, et al: Effects of β-Hydroxy-β-methyl butyrate on performance and carcass quality of feedlot steers, J Anim Sci 1994, 72:1927-1935.

39)Zhang Z, Talleyrand V, Rathmacher J et al: Changes in plasma β-hydroxy β-methylbutyrate (HMB) by feeding leucine, α-ketoisocaproate (KIC) and isovaleric acid (IVA) to pigs (Abstract), FASEB J 1993, 7:A392.

40)Talleyrand V, Zhang Z Rathmacher J et al: Uptake and output of leucine metabolite β-hydroxy β-methylbutyrate (HMB) across the leg of pigs, FASEB J 1993, 7:A71 (Abstract).

41)Tischler ME, Desautels M, Goldberg AL: Does leucine, leucyl-tRNA, or some metabolite of leucine regulate protein synthesis and degradation in skeletal and cardiac muscle? J Biol Chem 1982, 257:1613-1621.

42)Chua B, Siehl DL, Morgan HE: Effect of leucine and metabolites of branched-chain amino acids on protein turnover in heart, J Biol Chem 1979, 254:8358-8362.

43)Sapir DG, Owen OE, Pozefsky T, et al: Nitrogen sparing induced by a mixture of essential amino acids given chiefly as their keto analogs during prolonged starvation in obese subjects, J Clin invest 1974, 54:974-980.

God fornøjelse :mrgreen:
Brugeravatar

der findes rimelig god dokumentation for effekten af HMB i utrænede, mens det halter mere i trænede, hvilket forklarer en del af diskrepansen i litteraturen. jeg vil gerne henvise til International society of sports nutritionists (ISSN) standpunkts artikel om kosttilskud, hvor de kommer meget godt omkring det meste ;o)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20181066
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Og den lille effekt man har set hos utrænede har været på benstyrken. Effekten på overkropsstyrken på utrænede er ubetydelig.
Brugeravatar

nu skal du huske på at mangel på signifikans både kan skyldes mangel på statistisk power og mangel af effekt, hvor kosttilskud generelt er forfærdeligt designet med hensyn til statistisk power. Derfor er man nødt til at kigge tallene igennem, så vidt det kan lade sig gøre. Kigger man HMB studierne igennem er der rigtigt mange tilfælde af fremgang der ikke når signifikans, givetvis på grund af mangel på statistisk power. Derfor er man nødt til at lave et repræsentativt uddrag af alle de studier der findes og kigge på det mønster de viser og de fleste sportsernæringseksperter i verden mener altså at HMB har en signifikant effekt, som muligvis er mere udtalt i utrænede end i trænede.

Men fuck hvor det smager af dej
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

incognito skrev:nu skal du huske på at mangel på signifikans både kan skyldes mangel på statistisk power og mangel af effekt, hvor kosttilskud generelt er forfærdeligt designet med hensyn til statistisk power. Derfor er man nødt til at kigge tallene igennem, så vidt det kan lade sig gøre. Kigger man HMB studierne igennem er der rigtigt mange tilfælde af fremgang der ikke når signifikans, givetvis på grund af mangel på statistisk power. Derfor er man nødt til at lave et repræsentativt uddrag af alle de studier der findes og kigge på det mønster de viser og de fleste sportsernæringseksperter i verden mener altså at HMB har en signifikant effekt, som muligvis er mere udtalt i utrænede end i trænede.

Men fuck hvor det smager af dej

Jeg har som sagt ikke læst alle orignalstudierne, kun et par stykker samt reviews og de to meta-analyser, hvor den af Nissen jo er meget biased. Men der er altså mange af studierne som viser borderline signifikans eller i nærheden af dette? Mht. den statistiske styrke så læner jeg mig op ad Rowland og Thomsons meta-analyse fra 2009. Er det ikke netop pointen med meta-analyserne at øge den statistiske styrke ved at putte en masse små studier i "kasser" og så regne på det? Eller skal jeg have mine skolepenge tilbage her?

Jeg er ærlig talt lidt forvirret over, hvordan disse eksperter kan mene, at der er en signifikant effekt (antager de, at de rette studier mht. længde og størrelse bare ikke er blevet udført endnu?), når en meta-analyse ikke viser de store effekter? (jeg ved godt, at meta-analyserne også har deres svagheder).
Brugeravatar

jeg synes at det lyder som om du afskriver det i din første post, hvilket jeg egentlig ikke synes rowlands meta analyse berettiger. Selve det at man kan få et tilskud til at bonge ud statistisk er jo stort set et mirakel i sig selv, da kosttilskudsstudier generelt er præget af utroligt svag power.

Iøvrigt synes jeg ikke man kan afskrive Nissen meta analysen. Selvom det er anført at Nissen har haft økonomiske interesser, betyder det jo ikke at han per definition er utroværdig. Der er også blevet anført problemer med clustering i de valgte artikler i Nissen's meta analyser (vedhæftet) men Nissens eget svar er faktisk meget godt og viser at clustering'en i dette tilfælde faktisk ikke har nogen netto konsekvens. Forskellen imellem Nissens meta analyse og Rowlands beror, så vidt jeg lige kan se primært på deres selektion af studier. Og så er meningen med meta analyser måske lidt tabt...

Derudover skal man regne med at der sikkert er responder/non-responder dynamikker for de fleste tilskud, hvilket forplumrer det hele endnu mere... Men hvorom alting er så mener jeg bare at HMB ikke er ligegyldigt. Hvis man skal vælge sine tilskud i rækkefølge efter faldende evidens og allerede har styr på sine makronutrienter, og bruger kreatin og beta alanin, så er HMB ved at være et oplagt næste valg..
Vedhæftede filer
J Appl Physiol 2003 Décombaz.pdf
(55.45 KiB) Downloadet 90 gange
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

Altså at jeg afskriver dette?
De studier jeg har læst indtil videre har ikke vist noget der er værd at snakke om.

For trænede kan jeg altså ikke se, at der på nuværende tidspunkt er evidens for at benytte det.
Vi er helt enige i kreatin og beta-alanin, men for mig at se mangler der svar på en del spørgsmål inden det giver god mening at anbefale HMB.
Du har et meget bedre fagligt grundlag for at vurdere det her Anders, men i mine øre lyder det altså lidt som om, at eksperterne på området tillægger de positive studier større betydning end de negative?
Brugeravatar

ja, det var det.. man skal vel også huske på at der er forskel på om det når en tærskelværdi af effekt der er relevant for brugeren eller en den videnskabelige signifikans tærskel. Det betyder i praksis at med den måde man behandler disse studier på at en masse kosttilskud bliver dømt ude som falsk negative. Så når noget bonger ud (og gør det flere gange) er det altid værd at følge med i. Sandsynligheden for falsk negative er meget, meget større end for falsk positive - det er en konsekvens af kombinationen af det videnskabelige paradigme og så yderligere et særtilfælde for kosttilskud. Endelig har jeg også meget svært ved at forstå biologien i at det skulle holde op med at virke når man går fra at være trænet til at være utrænet. Hvad så hvis man er en trænet, der giver sig i kast med en loading periode og dermed udsætter sig for et uvant træningsstimulus?

bottom line: det er heller ikke fordi jeg decideret vil anbefale det, men jeg vil sgu heller ikke afskrive det fuldstændigt.
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste