Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 836
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 834

Følg bodybuilding.dk på

Holde vægt oppe 1-2 sek i øvelse - Fordel ?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Prøvede i dag, da jeg lavede shrug, at tage næsten den halve vægt på, og så holde skuldrene oppe i 1-2 sek i hver rep.

Synes selvom jeg havde ca. halv vægt på i forhold til når jeg bare kører op og ned, så blev jeg mere øm og kunne mærke det meget mere.

Så ville da høre om det vil være en fordel, at tage lidt mindre vægt på i de forskellige øvelser, og så lige holde den lidt længere?

Det er specielt øvelser som shrug, latteral raise jeg tænker på.

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

At holde den vil nok ikke være en fordel men at køre langsomt ned er altid en god ting, i alle øvelser...
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

At køre iso-dynamisk (pause i toppen) i træk-øvelser kan være fordelagtigt. Især hvis du fx har dårlig mind-muscle connection til dine traps.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

TheFatboy skrev:Især hvis du fx har dårlig mind-muscle connection til dine traps.

Må du lige uddybe lidt mere :roll: .

Styrkeliste

kll skrev:
TheFatboy skrev:Især hvis du fx har dårlig mind-muscle connection til dine traps.

Du har svært ved at føle musklen blive træt, kort sagt! :wink:

NoGood skrev:
kll skrev:

Du har svært ved at føle musklen blive træt, kort sagt! :wink:

Når okay.. tak.

Så kunne det måske være en fordel at gøre sådan i en periode måske.

Styrkeliste

TheFatboy skrev:At køre iso-dynamisk (pause i toppen) i træk-øvelser kan være fordelagtigt. Især hvis du fx har dårlig mind-muscle connection til dine traps.

Problemet med mind-muscle connection er bare, at du rent anatomisk set, ligemeget om du føler det eller ej, fx. ikke kan lave et row uden at belaste lats.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

hvis du har lyst kan du selvfølgelig godt, men jeg vil mene at det er mere fordelagtigt at øge belastningen i stedet, da du højst sandsyndligt vil blive nødt til at pille lidt kg. af stagen, hvis du udfører øvelsen, med den teknik du nævner.
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Bnaz skrev:
TheFatboy skrev:At køre iso-dynamisk (pause i toppen) i træk-øvelser kan være fordelagtigt. Især hvis du fx har dårlig mind-muscle connection til dine traps.

Problemet med mind-muscle connection er bare, at du rent anatomisk set, ligemeget om du føler det eller ej, fx. ikke kan lave et row uden at belaste lats.

True, true. Men det er rart!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Cykelmyggen Egon skrev:hvis du har lyst kan du selvfølgelig godt, men jeg vil mene at det er mere fordelagtigt at øge belastningen i stedet, da du højst sandsyndligt vil blive nødt til at pille lidt kg. af stagen, hvis du udfører øvelsen, med den teknik du nævner.

Det er også det jeg tænker lidt på, om det er mest effektivt at træne tungt, og så bare i et jævnt tempo op og ned med det samme.
Eller lidt mindre vægt og så holde den oppe 1-2 sek.

Styrkeliste

kll skrev:
Cykelmyggen Egon skrev:hvis du har lyst kan du selvfølgelig godt, men jeg vil mene at det er mere fordelagtigt at øge belastningen i stedet, da du højst sandsyndligt vil blive nødt til at pille lidt kg. af stagen, hvis du udfører øvelsen, med den teknik du nævner.

Det er også det jeg tænker lidt på, om det er mest effektivt at træne tungt, og så bare i et jævnt tempo op og ned med det samme.
Eller lidt mindre vægt og så holde den oppe 1-2 sek.

jeg mener helt sikkert at du får det bedste resultat, hvis du løfter tungt, med en prober teknik, især hvis man ikke har så meget erfaring. men hvad er målet med træning, styrke eller masseøgelse? og hvordan ser kosten ud.
Brugeravatar

Cykelmyggen Egon skrev:jeg mener helt sikkert at du får det bedste resultat, hvis du løfter tungt, med en prober teknik, især hvis man ikke har så meget erfaring. men hvad er målet med træning, styrke eller masseøgelse? og hvordan ser kosten ud.

Det er pt. kun masseøgelse. Og kosten er så fin som jeg kan gøre den. Skal tage på, så får masser af kalorier, måske bare ikke nok grønt pt.

Styrkeliste

kll skrev:
Cykelmyggen Egon skrev:jeg mener helt sikkert at du får det bedste resultat, hvis du løfter tungt, med en prober teknik, især hvis man ikke har så meget erfaring. men hvad er målet med træning, styrke eller masseøgelse? og hvordan ser kosten ud.

Det er pt. kun masseøgelse. Og kosten er så fin som jeg kan gøre den. Skal tage på, så får masser af kalorier, måske bare ikke nok grønt pt.

okay det lyder som om du har styr på det :)

jeg mener stadig at du vil få mest ud af at løfte tungt, du kan evt. eksperimentere med noget progression, hvis du synes du går i stå, ellers, kan du også varriere rep-range lidt
Brugeravatar

Cykelmyggen Egon skrev:jeg mener stadig at du vil få mest ud af at løfte tungt, du kan evt. eksperimentere med noget progression, hvis du synes du går i stå, ellers, kan du også varriere rep-range lidt

Har også overvejet noget progression, da jeg synes jeg er gået rimeligt meget i stå med at øge vægten.

Men er ikke så meget inde i lige hvordan det skal foregå, så må lige have læst noget om det, evt nogen gode guider / artikler?

Styrkeliste

kll skrev:
Cykelmyggen Egon skrev:jeg mener stadig at du vil få mest ud af at løfte tungt, du kan evt. eksperimentere med noget progression, hvis du synes du går i stå, ellers, kan du også varriere rep-range lidt

Har også overvejet noget progression, da jeg synes jeg er gået rimeligt meget i stå med at øge vægten.

Men er ikke så meget inde i lige hvordan det skal foregå, så må lige have læst noget om det, evt nogen gode guider / artikler?

hvis du har trænet i meget lang tid kan det også være en mulighed at holde en uges pause.

men ellers kan du skifte dit program ud med et af dem der ligger her på siden, jeg har hørt meget godt om HST, jeg har dog ikke selv prøvet det. men hvis du gerne vil fortsætte med dit nuværende program kan du evt. bare ændre din rep-range, og antal set altefter, hvad du selv synes. en mulighed er selvfølgelig også progression, der er mange programmer der er opbygget omkring dette, men det behøves ikke at være så indviklet, du kan bare lave det i de store øvelser, som fx. død, squat og bænk, ved at starte med en mindre belastning og øge hver eller hver anden gang, med 2,5 kg eller hvor lidt der er muligt, start evt. 10% lavere end din nyværende workload, altså den vægt du træner med.
Brugeravatar

Bnaz skrev:

den "moderne" opfattelse af mind-muscle ligger egentlig mere i, at justere øvelserne, så de rammer target muscles bedre.. det er f.eks. at justere grebet i rows til at aktivere lats mere, ændre kropshældningen hvis målet er at ramme midt-ryggen mere, osv.. men ellers ja, så har du helt ret! man kan ikke tænke sig til, hvilke muskler der skal rammes!
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00