Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 925
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 922

Følg bodybuilding.dk på

HST program(struktur)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BBer!

Jeg gik i går i gang med HST og dagen forinden afprøvede jeg mit 15 RM, altså for de to første træningsuger af mit HST-program.

Jeg havde så de endelige resultater af, hvad jeg kunne tage i de forskellige øvelser og derefter skulle tallene jo sættes i HST-exelregnearket og det gik jeg ud fra var meget nemt, da programmet derudfra kunne regne ud, hvor megen vægt jeg skulle have på de følgende træningsdage. Det lød jo godt, men for mig virkede det bare ikke :s

Programmet begyndte nogle steder f.eks. i squat at skrive Mandag(55 kg), Onsdag(55 kg), Fredag(57,5 kg) - Mandag(57,5 kg), Onsdag(60 kg) og Fredag(60 kg). med andre øvelser lavede den progessionen således, f.eks. militarypress. Mandag(27,5), Onsdag(27,5), Fredag(27,5) - Mandag(27,5), Onsdag(27,5) og Fredag(30).

Altså konklussionen på dette var, at programmet lavede en forskellig progression, hvilket ikke skulle være tilfældet. Det skulle gerne være det samme antal kg. jeg gik op ligegyldig om det var squat eller militarypress.

Jeg har nu valgt ikke at døje med, hvordan HST-exelarket regner det ud og har derfor selv, ud fra min viden, taget stilling til en mulig progressionsvide. Jeg har tænkt mig for f.eks. bænkpress, at den ser sådan her ud: Mandag(55 kg), Onsdag(56 kg), Fredag(57 kg) - Mandag(58 kg), Onsdag(59 kg) og til slut, som også skulle være det endelige ifølge mit program(60 kg)..

Mit spørgsmål er så, om det lyder som en dårlig idé, at progressionen er 1 kg pr. gang eller om i BBere hellere synes, at jeg skal holde f.eks. 55 kg i den første uge og så i anden springe 5 kg. op til 60 kg?

Hvis der er en anden måde at dyrke en progression på, noget i har haft gode erfaring med, så skriv endelig :)
Hvorfor være lille og tynd, når man kan være stor og veltrænet;)?

Reputation point: 5

Geografisk sted: Stae

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

der er et excel ark herinde.. her skal du indtaste hvor meget du kan tage som max med fx 3x5.. så regner den selv uge forløbet ud..

kan vedhæfte mit ark..
Vedhæftede filer
4603-HST.xls
(25 KiB) Downloadet 86 gange
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Skive

Træner her: BK Limfjord

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

René A skrev:der er et excel ark herinde.. her skal du indtaste hvor meget du kan tage som max med fx 3x5.. så regner den selv uge forløbet ud..

kan vedhæfte mit ark..

Det er netop det ark jeg vil undgå, for den laver ikke kg-stigningen eller progressionen lige i alle øvelser. Nogen stiger den 1 kg med og i andre øvelser stiger den 2,5 kg. I dit program stiger du også lige pludseligt med 4-5 kg. Det virker lidt overvurderet? :P

Derfor spørger jeg jer andre bbere, om det jeg havde tænkt mig at gøre, altså at stige 1 kg for hver gang jeg er inde at træne ikke er progression nok i sig selv? :)

Styrkeliste

Ingen der kan hjælpe mig?

Der må da være nogen der ved noget om progression ;)

Styrkeliste

jamen grunden til stigningen er jo at det er procentvis, og så tilpasser du jo gentagelserne derefter.. ugerne vil se således ud gentagelsesmæssigt:

1-2: 2x15
3-4: 3x10
5-6: 4x5

er et eksempel..

men er selv godt tilpas med det, er midt i uge 3 og det forløber fint.. men ellers så søg på ben starr, mener jeg det er.. han har også et rigtigt godt program..
Brugeravatar

René A skrev:jamen grunden til stigningen er jo at det er procentvis, og så tilpasser du jo gentagelserne derefter.. ugerne vil se således ud gentagelsesmæssigt:

1-2: 2x15
3-4: 3x10
5-6: 4x5

er et eksempel..

men er selv godt tilpas med det, er midt i uge 3 og det forløber fint.. men ellers så søg på ben starr, mener jeg det er.. han har også et rigtigt godt program..

Jeg siger heller ikke, at dit program ikke funker, slet ikke.. Men ud fra, hvad jeg ved, så virker det HST-exelregneark fra motiononline ikke så godt. Men det vigtigste er vel også bare, at jeg laver en progression.. om det så er på 1 - 2,5 eller 5 kg. kan i realiteten være ligemeget. Det handler jo om at prøve en masse forskellige programmer og derudfra blive klogere, så prøver at lave progressionen til 1 kg. pr gang jeg er inde at træne :D
Tak for hjælpen ellers!

Styrkeliste

Hvis du har 0,5 kg skiver kan du jo godt stige med 1 kg af gangen.

Men du kan jo indstille afrundingen i MOL arket. SÅ hvis i har 0,5 kg skiver kan du jo godt stige med 1 kg af gangen.

Den afrunder jo selv så du har det så nemt sommuligt. hvorfor den også siger 55 55 57,5 57,5 60 60 . Da du jo mindst kan putte 2*1,25Kg skiver på ;)
Men hvis i som sagt har 0,5 skiver, eller andre mindre så ændre du bare afrundingen til 0,5 eller hvad i nu har.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Når man træner HST som er for masse, er det bedre med større progressioner, jeg mener at man anbefaler ca. 5% stigninger (små stigninger er bedre for styrke).

Hvis du så træner med ca. 50 kg. vil det sige 2,5 kg i stigning og da du nok ikke kan gøre det hver gang kan du jo gøre det hver anden gang eller hver uge alt efter hvad du synes er bedst.

Der hvor jeg træner har vi spring på 2,5 kg i håndvægte, og hvis man så f.eks træner laterals hvor man ikke kan løfte så meget, kan det f.eks hedde 15 gentagelser med 10kg, 10 med 12,5 og 5 med 15 kg.
Hvis det også er for stor stigning kan det f.eks blive nødvendig at køre 15 gentagelser i 4 uger med 10 kg og så 12,5 kg med 5 gentagelser.

En anden mulighed kunne jo være at køre med progression i de store basisøvelsr og så bare tage flere gentagelser i små øvelser.

Jeg takker for jeres hjælp. Dejligt at blive bakket lidt op af sine egne ideer :)

jeg har fundet ud af, at jeg ikke rigtig kan forøge kg. med 1 kg. hver gang, da vi ikke har 0,5 kg. men kun 1,25, så det bliver således, f.eks. i bænk:

Mandag(70 kg.) Onsdag(70 kg) Fredag(72,5) Mandag(72,5)... så fortsætter den sådan ved at forøge med 2,5 kg. hver anden gang. Og hvis det blir et problem, så må jeg bare tage mindre.

Hvad har i af erfaring med, hvor mange gange på en uge man må træne i fullbody, for hvis det er hver anden dag er det egentligt ikke kun: Mandag, Onsdag, Fredag og så forfra, men Mandag, Onsdag, Fredag og Søndag? .. Siger man max 3 gange til fullbody eller er må man også godt sige 4 gange?

Styrkeliste

Mandag(70 kg.) Onsdag(70 kg) Fredag(72,5) Mandag(72,5)... så fortsætter den sådan ved at forøge med 2,5 kg. hver anden gang.

Hvis du kan træne 15 gentagelser med 70+ kg ville jeg tage større spring, da du vil være i stand til at træne med over 100 kg med 5 rep.
Jeg plejer at regne med en stigning som er på ca. 5% af min forventede slutvægt med 5 rep, og min begyndervægt ca. 85% af min 15RM.
D.v.s. at hvis ud kan tage 80 kg 15 gange ville jeg starter ved 65/70 kg og så øge over 2-3 gange i de 2 uger til 80 kg.
I de 2 10 rep uger øge til 95 kg med 5 kg spring
og i 5 rep ugerne på samme måde til ca. 115 kg
De vægte vil være realistiske hvis din 15RM er på 80 kg
Du kan udmærket træne hver anden dag, men grunden til at de fleste træner f.eks mandag, onsdag og fredag er at de passer bedre ind i de flestes hverdag.

Hvis du vil træne 4 gange om ugen hvorfor så ikke et 2-split program.. med fullbody vil du kun kunne træne 4 gange om ugen hver anden uge, hvis du skal overholde hviledagen imellem træningen..

så ville det jo komme til at se sådan ud:

mandag-onsdag-fredag-søndag-tirsdag-torsdag-lørdag-mandag..

ved 2-split vil du jo kunne træne 4 gange, hver uge, samt flere øvelser til den enkelte muskelgruppe og stadig kører med progression..
Brugeravatar

René A skrev:Hvis du vil træne 4 gange om ugen hvorfor så ikke et 2-split program.. med fullbody vil du kun kunne træne 4 gange om ugen hver anden uge, hvis du skal overholde hviledagen imellem træningen..

så ville det jo komme til at se sådan ud:

mandag-onsdag-fredag-søndag-tirsdag-torsdag-lørdag-mandag..

ved 2-split vil du jo kunne træne 4 gange, hver uge, samt flere øvelser til den enkelte muskelgruppe og stadig kører med progression..

Jeg har ikke sagt, at jeg vile træne 4 gange om ugen. Jeg spurgte, om det var muligt i et fullbody :) Men mange tak for jeres alle hjælp!

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster