Åhh, sundhed mig her, sundhed mig der. Det er ikke sundt, det der er sundt, sundt sundt sundt, sundhed og sundhed, og så lidt mere sundhed. Er der grænser for hvor mange gange man skal hører på det her ord? Når jeg hører nogen snakke om sundhed, så er det for mig synonym med uvidenhed, men det er jo også bare mig. Det er fordi jeg typisk associerer det med folk der ingen viden har om træning og derfor er uvidne (lidt ligesom jeg selv har, men jeg prøver ikke at gøre mig klog på noget) hvor mange gange har i ikke siddet i skolen og på arbejdet og hører folk snakke og kæfte op om hvad sundhed er, hvordan man bliver sund og meget mere.
Jeg har en vigtig pointe jeg gerne vil have frem her, når en "almindelig" dansker snakker sundhed (når jeg mener almindelig så mener jeg en der ikke træner, men blot forsøger at holde sig slank) så snakker de ikke om hvorvidt man får et bedre hjerte, bedre nyrefunktioner eller sundere lever, det er ikke det de mener. Faktisk vil jeg vove påstå, at de er tæt på pisse ligeglade med hvilken rolle deres kost spiller ind på deres hjerte, og aldrig har skænket det så meget som en tanke. Det de mener, det er hvorvidt det "feder" <-
eller ej, altså kalorieindholdet. Hvis de f.eks snakker om en plade chokolade, så er den usund fordi den indeholder mange kalorier og derved "feder" og derved gør en tyk, ikke pga. alle mulige andre ting. Så når den traditionelle dansker snakker "sundhed" så er det stortset kun om det "feder" eller ej, og ikke en fløjtende fis andet. Bemærk at dette blot er hvad jeg tror, der er sikkert nogen der tænker på andre ting, men generelt i ungdommen tror jeg at det fungerer sådan tæt på over hele linjen.Jeg vil godt spørge jer, hvad er sundhed så?
Er sundhed at man bliver 96 og ikke 94? Er sundhed at man kan gå op af trapper uden at blive forpustet? Er sundhed at man kan spille fodbold med sine børn? Er sundhed at man kun er syg maksimum en gang i måneden? Er sundhed at man ikke er overvægtig? Ja, hvad fanden er det her ord som alle bruger?
Jeg har oprettet en kostplan for 2 uger siden, den kan jeg hurtigt se at jeg skal have rettet i pga. af de her artikler, og det vil jeg også gerne på baggrund af nogle af de (forhåbentligt) gode inputs jeg kan tage med mig fra denne tråd.
Så kunne jeg godt tænke mig at vide "Hvad er sundt"?
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er der gør tingene så sunde. Hvorfor er Hakket Oksekød 2% sundere end hakket oksekød 10%? Hvad betydning har det at fedt indholdet er de 8% højere og der dermed er mere fedt i pakken? Jovist er der 9Kcal pr g. fedt og kun 4 gram i kulhydrat/protein, men det er vel ikke det der gør det så sundt.
Hvad med chokolade, hvad er der så usundt ved det, ja der er mange kalorier i, man hvad er det der gør det "usundt"????
Der er virkelig mange uopklarede spørgsmål fra min side af, f.eks at man ikke skal spise mad der er svært at tygge på, eller at det ikke må være særlig meget krydret. Så hvis jeg krydrer min mad meget, så vil jeg leve 3 år mindre fordi jeg har puttet krydderi på? Hvad er det der gør det "usundt" og på hvilken måde skader det i kroppen?
Hvad med Animalsk fedt kontra vegetabilsk fedt, hvorfor er det ene "sundere" end det andet - jeg kan virkelig ikke se det?
Min mor siger tit til mig, du skal ikke spise så meget kød, det er ikke sundt. Jeg facepalmer bare, men jeg har ikke noget argument for at sige hende imod, det kan godt være det er usundt, men HVAD er det der gør tingene usunde? Jeg kan bare ikke se det, og jeg forstår det ikke.
Så mit overordnede spørgsmål er; Hvad er sundhed i sig selv, og hvad er så sundt og hvad er usundt <- og på hvilken måde er det usundt?
Synes virkelig det er et kompliceret emne der gør det svært at lave en kostplan. Ja, når man er "bodybuilder" som nok ikke er den sundeste sport så kan man skide hul i "sundhed" måske, men problemet er at jeg bare ikke ved hvad sundhed er, og hvordan man bliver åhhhh så sund som man hører alle de idioter der (ligesom mig) der ikke ved en skid omkring kost konstant kæfter op med. Så jeg håber i kan definere det, og forklarer mig hvad der gør ting sunde/usunde og hvordan det påvirker kroppen.
Tak.