Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1502
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1500

Følg bodybuilding.dk på

Hvilke beføjelser har en lærer

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej. Jeg har desværre et mindre problem med en lærer.
Problemet ligger i, at jeg ikke ønsker at aflevere min telefon i undervisningen. Det har ikke været noget problem med andre lærere, så der er kun tale om en enkelt, hvilket irriterer mig lidt.

Jeg har dog valgt at indgå det kompromis, at den ligger i tasken og er på lydløs uden vibration. Han fastholder dog at han vil have den, og at undervisningen ikke starter før han får den. Jeg siger, at den ligger i min taske og der bliver den. Det resulterer i, at han beder mig om at forlade undervisningen.
Jeg er naturligvis gået til rektor med det, som vil tale med ham.

Spørgsmålet er så bare; hvilke beføjelser har han som lærer? Hvis min mobil ligger i tasken, og jeg påstår at jeg ikke har den med, så har han vel ikke ret til at ransage min taske, som er en privat ejendel uden min tilladelse? Og at jeg ikke giver tilladelse til at ransage mine ejendele, er vel ikke grundlag for at ekskludere mig fra undervisningen?

Der er udelukkende tale om en principsag. Jeg har ikke kunne finde noget på google ud over at de har tilladelse til at tage den, såfremt den forstyrrer undervisningen.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvorfor har han en grund til at gå efter netop dig?
Brugeravatar

Reputation point: 75

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Jukkaboy skrev:Hvorfor har han en grund til at gå efter netop dig?

Det har han ikke. De andre afleverer deres telefoner, hvilket er imod mine principper da jeg ikke har den fremme og dermed ikke forstyrrer undervisningen.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Hvorfor ikke køre den helt ud? Sig du skal bæres ud af lokalet.

Reputation point: 110

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 122.50
- Dødløft: 165.00

han kan ikke gøre en skid, og rektor skal bare sætte ham på plads. Du har ikke pligt til at aflevere en skid.

Jeg vil gerne se det link du har fundet om at han må tage den hvis du forstyre, hvilket i min bog er tyveri. Han kan bede dig forlade undervisningen og det er det.

Hvis jeg var dig så tog jeg en snak med resten af klassen, så alle nægter næste gang.

Man står stærkere sammen!

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: -1.00
- Squat: -2.00
- Dødløft: -1.00

Kostplan: Ingen kostplan

henrDK skrev:Hvorfor ikke køre den helt ud? Sig du skal bæres ud af lokalet.

Fordi jeg overholder gældende regler. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan udnytte reglerne, ved fx at sige jeg ikke har den med selv om den ligger i tasken. Jeg er ret sikker på, at det er at gå over hans beføjelser at gennemsøge mine ting og at han ikke må kropsvisitere mig. Han kan med andre ord ikke smide mig ud for at have mobil med, hvis jeg påstår det modsatte. Spørgsmålet er så nærmere, om han kan smide mig ud for ikke at lade ham ransage mine ting.

ficus4p skrev:han kan ikke gøre en skid, og rektor skal bare sætte ham på plads. Du har ikke pligt til at aflevere en skid.

Det mener jeg jo heller ikke, at jeg har. Rektor vil dog ikke "sætte ham på plads", da han er enig i at telefoner forstyrrer undervisningen. Jeg er enig med ham, og tilføjede at jeg heller ikke brugte den, jeg ville bare ikke udlevere den til en lærer. Jeg sagde dog ikke, at det var en principsag, da det utvivlsomt ville blive blive opfattet som om jeg bare ville være på tværs.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:

Fordi jeg overholder gældende regler. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan udnytte reglerne, ved fx at sige jeg ikke har den med selv om den ligger i tasken. Jeg er ret sikker på, at det er at gå over hans beføjelser at gennemsøge mine ting og at han ikke må kropsvisitere mig. Han kan med andre ord ikke smide mig ud for at have mobil med, hvis jeg påstår det modsatte. Spørgsmålet er så nærmere, om han kan smide mig ud for ikke at lade ham ransage mine ting.

ficus4p skrev:han kan ikke gøre en skid, og rektor skal bare sætte ham på plads. Du har ikke pligt til at aflevere en skid.

Det mener jeg jo heller ikke, at jeg har. Rektor vil dog ikke "sætte ham på plads", da han er enig i at telefoner forstyrrer undervisningen. Jeg er enig med ham, og tilføjede at jeg heller ikke brugte den, jeg ville bare ikke udlevere den til en lærer. Jeg sagde dog ikke, at det var en principsag, da det utvivlsomt ville blive blive opfattet som om jeg bare ville være på tværs.

Jamen så er du låst fast, enten må du kæmpe for dine holdninger eller rette ind. Hvis det betyder så meget, så må du gå videre med det. En bestyrelse eller elevråd, ved ikke lige hvad du laver.

Styrkeliste

Jeg vil gerne se det link du har fundet om at han må tage den hvis du forstyre, hvilket i min bog er tyveri. Han kan bede dig forlade undervisningen og det er det.

Hvis jeg var dig så tog jeg en snak med resten af klassen, så alle nægter næste gang.

Det er ombudsmandens afgørelse, men det er vidst kun gældende i folkeskolen (not sure). Til gengæld er det tilladt at bede en elev om at forlade undervisningen hvis han forstyrrer, hvorfor han kan stille et ultimatum "aflever mobilen, eller forlad undervisningen". Hvis der ikke er nogen forstyrrelse, vil det dog i mon bog være uberettiget.
Jeg mener dog at det hører folkeskolen til, og ikke et voksent menneske på 20 år. Jeg har aldrig hørt om en arbejdsplads hvor der står en chef i døren med en kasse og beder de ansatte om at lægge deres mobil i den.

Jeg vil ikke tage en snak med resten af klassen, da jeg ikke ønsker at lave et "oprør", jeg vil bare gerne have min mobil i min taske. Desuden er der andre i klassen som ikke kan styre det.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:

Det er ombudsmandens afgørelse, men det er vidst kun gældende i folkeskolen (not sure). Til gengæld er det tilladt at bede en elev om at forlade undervisningen hvis han forstyrrer, hvorfor han kan stille et ultimatum "aflever mobilen, eller forlad undervisningen". Hvis der ikke er nogen forstyrrelse, vil det dog i mon bog være uberettiget.
Jeg mener dog at det hører folkeskolen til, og ikke et voksent menneske på 20 år. Jeg har aldrig hørt om en arbejdsplads hvor der står en chef i døren med en kasse og beder de ansatte om at lægge deres mobil i den.

Jeg vil ikke tage en snak med resten af klassen, da jeg ikke ønsker at lave et "oprør", jeg vil bare gerne have min mobil i min taske. Desuden er der andre i klassen som ikke kan styre det.

Går ud fra en samtale med læreren ikke har virket ?

Styrkeliste

Han skal have en saglig grund, feks at den forstyrrer. Han må selvfølgelig ikke ransage dig. Hvis der er vedtaget deciderede ordensregler på skolen om, at man skal lægge sin telefon i et skab eller lignende, er det ok.
Min vurdering sådan lige på stående.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog

Hvorfor ikke bare aflevere den? Du vinder jo ikke noget ved dette?
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

ficus4p skrev:
toto_G4M3R skrev:

Går ud fra en samtale med læreren ikke har virket ?

Manden er umulig at snakke med. Tror han får en lille boner, hver gang han udnytter sin autoritet. Desuden er han flabet og virker arrogant.

Bosse101 skrev:Han skal have en saglig grund, feks at den forstyrrer. Han må selvfølgelig ikke ransage dig. Hvis der er vedtaget deciderede ordensregler på skolen om, at man skal lægge sin telefon i et skab eller lignende, er det ok.
Min vurdering sådan lige på stående.

Der står intet i ordensreglerne om, at læreren har ret til ubegrundet at konfiskere en telefon.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Kidd skrev:Hvorfor ikke bare aflevere den? Du vinder jo ikke noget ved dette?

Principsag. I min verden virker det ganske enkelt vanvittigt, at en underviser skal bestemme hvorvidt et voksent menneske må have en mobiltelefon i sin taske eller ej.
Men jeg ønsker ikke at diskutere mine principper, da jeg selv er bekendt med dem og ikke ønsker at ændre dem.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Nu er det ikke lige et svar på hvad du spørger om.

Men da jeg i sin tid gik i folkeskolens overbygning - 8 eller 9 klasse, da havde vores skole også en politik om at telefoner skulle afleveres i en kasse hos læren.
Det resulterede så i at en af mine klasse"kammerater" stjal min telefon.
Jeg gik direkte op på rektors kontor og forlangte penge til en ny telefon. - Siden den dag fik de mig aldrig til at ligge den i kassen.
Og jeg kunne heller aldrig finde på det den dag idag. - Der er simpelthen for mange personlige/vigtige ting på min telefon til at jeg vil ligge den fra mig sådan et sted.

Læren har ikke ret til noget som helst der ligner en visitation. De eneste der må foretage en visitation er politiet.
Selv os vagter/dørmænd skal spørge om lov til at visitere. Folk kan altid nægte og så bare gå igen i stedet for.

Jeg holder på at med mindre skolen, som tidligere nævnt, har et ordensreglement der siger "telefoner i kassen" (Hvilket jeg også tvivler på overhovedet er gyldigt) - Så kan han ikke bestemme hvad der sker med den telefon, så længe du ikke bruger den i timerne.

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aarhus C

Træner her: Morsø Motionscenter
Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 185.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

toto_G4M3R skrev:

Principsag. I min verden virker det ganske enkelt vanvittigt, at en underviser skal bestemme hvorvidt et voksent menneske må have en mobiltelefon i sin taske eller ej.
Men jeg ønsker ikke at diskutere mine principper, da jeg selv er bekendt med dem og ikke ønsker at ændre dem.

Du skal ikke aflevere noget som helst!

Hverken han, skolen, eller nogen anden, kan retsmæssigt bede dig til at aflevere en personlig egendel, medmindre denne er et forstyrende element i undervisningen!

Så bed ham om at holde sin kæft og gå igang med undervisningen, istedet for at opføre sig som en lille magtlidderlig idiot :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: SPH GYM
Muscle House Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

BGD skrev:Nu er det ikke lige et svar på hvad du spørger om.

Men da jeg i sin tid gik i folkeskolens overbygning - 8 eller 9 klasse, da havde vores skole også en politik om at telefoner skulle afleveres i en kasse hos læren.
Det resulterede så i at en af mine klasse"kammerater" stjal min telefon.
Jeg gik direkte op på rektors kontor og forlangte penge til en ny telefon. - Siden den dag fik de mig aldrig til at ligge den i kassen.
Og jeg kunne heller aldrig finde på det den dag idag. - Der er simpelthen for mange personlige/vigtige ting på min telefon til at jeg vil ligge den fra mig sådan et sted.

Læren har ikke ret til noget som helst der ligner en visitation. De eneste der må foretage en visitation er politiet.
Selv os vagter/dørmænd skal spørge om lov til at visitere. Folk kan altid nægte og så bare gå igen i stedet for.

Jeg holder på at med mindre skolen, som tidligere nævnt, har et ordensreglement der siger "telefoner i kassen" (Hvilket jeg også tvivler på overhovedet er gyldigt) - Så kan han ikke bestemme hvad der sker med den telefon, så længe du ikke bruger den i timerne.

Præcis. Fik du overhovedet pengene? Der kan jo også komme ridser i forbindelse med at folk "dropper" den ned i kassen så de lander oven på hinanden. Det sker jo, når der ligger 26 telefoner i en lille kasse.

Men så må jeg håbe at ham og rektor finder ud af noget. Ellers må nødløsningen jo være, at forbeholde mig retten til ikke at oplyse ham om hvad der befinder sig i min taske.

Btw. Skide fedt at der faktisk kom svar på det der blev spurgt om, frem for en hel flok (som jeg ellers havde forventet) som ævler løs om at de synes det er dumt ikke bare at aflevere mobilen. Det ligner ikke bb.dk :mrgreen:
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Dette er så godt nok omhandlende en folkskole, men principperne for andre skoler burde vel kun være bedre.

"Det er ok, at skolelæreren snupper en elevs mobiltelefon, når matematiktimen pludselig bliver afbrudt af bip-lyde og telefon-chat. Men når sidste time ringer ud, skal eleven have sin mobil tilbage.

Sådan lød ombudsmandens principielle afgørelse i dag i sagen om, hvorvidt lærere må konfiskere mobiltelefoner fra elever i flere dage."

Edit:
Fik du overhovedet pengene?

Ja det gjorde jeg. - Han fik jo pænt at vide at det var deres regler, og derfor deres ansvar når de var afleveret.
Så han betalte uden brok.
Sidst rettet af BGD 4. dec 2014, 12:09, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste

Saiph9000 skrev:
toto_G4M3R skrev:

Du skal ikke aflevere noget som helst!

Hverken han, skolen, eller nogen anden, kan retsmæssigt bede dig til at aflevere en personlig egendel, medmindre denne er et forstyrende element i undervisningen!

Så bed ham om at holde sin kæft og gå igang med undervisningen, istedet for at opføre sig som en lille magtlidderlig idiot :)

Enig.. Det sidste bør dog nok formuleres i en lidt pænere tone. :mrgreen:
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:
§ 9. Skolens leder eller den, som er bemyndiget hertil, kan tilbageholde private genstande i tilfælde, hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringelse og anvendelse af sådanne genstande i skoletiden eller ved brug af skolens tilbud i øvrigt. Skolens leder eller den, som er bemyndiget hertil, bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes.
Stk. 2. Opretholdelse af tilbageholdelsen af inddragne private genstande ud over skoletiden kan alene ske, når dette har hjemmel i de ordensregler, skolebestyrelsen har fastsat. Det er endvidere en betingelse, at tilbageholdelsen er praktisk og pædagogisk begrundet, og at disse grunde er tungtvejende.

For folkeskole gælder det som vi tidligere snakkede om, kun hvis de har en ordensregel der siger du ikke må have den med / bruge den

Styrkeliste

BGD skrev:Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:
§ 9. Skolens leder eller den, som er bemyndiget hertil, kan tilbageholde private genstande i tilfælde, hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringelse og anvendelse af sådanne genstande i skoletiden eller ved brug af skolens tilbud i øvrigt. Skolens leder eller den, som er bemyndiget hertil, bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes.
Stk. 2. Opretholdelse af tilbageholdelsen af inddragne private genstande ud over skoletiden kan alene ske, når dette har hjemmel i de ordensregler, skolebestyrelsen har fastsat. Det er endvidere en betingelse, at tilbageholdelsen er praktisk og pædagogisk begrundet, og at disse grunde er tungtvejende.

For folkeskole gælder det som vi tidligere snakkede om, kun hvis de har en ordensregel der siger du ikke må have den med / bruge den

Præcis.. Men det er jo folkeskolen. Der er stor forskel på folkeskolen, hvor det er tale om børn, og en HF hvor der er tale om en voksen.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:

Jeg opfordrer dig til ulydighed:
Hold på at du ikke forstyrrer undervisningen - uanset du vælger at sige mobilen er i tasken eller ej, og hvis du skal fjernes fra lokalet, så må han gøre det selv.

Off-topic: Synes det lyder totalt latterligt at bede myndige personer aflevere deres ejendele. Synes desuden det lyder latterligt at myndige personer ikke kan styre deres brug af mobiltelefon.

Reputation point: 110

Styrkeliste
- Squat: 122.50
- Dødløft: 165.00

BGD skrev:Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:

Som Toto skriver er dette folkeskolen, så vidt jeg kan se. Hvis det også gælder videregående uddannelser, bider jeg mærke i stykket ".., hvor en elev overtræder skolens ordensregler..." og så er det man skal kigge på hvilke ordensregler der gælder på den givende skole.

Reputation point: 15

Geografisk sted: Århus

Træner her: Fitness World Århus
Fitness World Scandinavian Center
Ultimate Gym

Ikke så meget brugbart herfra, andet end at jeg bakker dig op.

Det kan sikkert, i nogles optik, syntes lidt dumstædigt, men ikke desto mindre er der jo ingen grund til at konfiskere din telefon når du ikke er til gene.
Brugeravatar

Reputation point: 714

Træner her: Fitness One Kolding

Toto_G4m3r, har i et elevråd der hvor du går? Det kan godt være nogen synes et elevråd lyder tamt, men da jeg gik i gymnasiet var det netop sådan nogle ting her, vi arbejdede med i elevrådet. Kunne nemt forestille mig at et elevråd kunne blive enige om, at en lærer ikke skal tage elevers ejendom, specielt når de ikke er forstyrrende for undervisningen. Elevrådet kan derefter tage det videre til rektor, og eftersom et elevråd repræsentere eleverne på hele skolen, står en elevrådsformand med et enigt elevråd bag sig, noget stærkere end dig som enkeltperson. :)
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00

toto_G4M3R skrev:Præcis.. Men det er jo folkeskolen. Der er stor forskel på folkeskolen, hvor det er tale om børn, og en HF hvor der er tale om en voksen.

Før du maler dig for langt op i et hjørne skal du huske at du på et tidspunkt skal til mundtlig eksamen med selv samme underviser. I den ideelle verden betyder det ikke noget at i har haft en konflikt. Men hvis din beskrivelse af ham passer, skyder du dig selv i foden hvis du skal bruge karakteren til noget.

Jeg er dog enig med dig i at det burde være alt rigeligt at den ligger i tasken og forstår ikke han vælger at straffe alle i stedet for at gå efter dem der ikke kan finde ud af at lade den ligge der.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Udgaard skrev:
toto_G4M3R skrev:Præcis.. Men det er jo folkeskolen. Der er stor forskel på folkeskolen, hvor det er tale om børn, og en HF hvor der er tale om en voksen.

Før du maler dig for langt op i et hjørne skal du huske at du på et tidspunkt skal til mundtlig eksamen med selv samme underviser. I den ideelle verden betyder det ikke noget at i har haft en konflikt. Men hvis din beskrivelse af ham passer, skyder du dig selv i foden hvis du skal bruge karakteren til noget.

Jeg er dog enig med dig i at det burde være alt rigeligt at den ligger i tasken og forstår ikke han vælger at straffe alle i stedet for at gå efter dem der ikke kan finde ud af at lade den ligge der.

Jeps, jeg skal desværre til mundtlig eksamen med fjolset. Han er den eneste lærer, som ikke bryder sig om mig. De andre har jeg udelukkende hørt positiv feedback fra.
Jeg er 100% sikker på, at jeg ikke skal bruge min historie karakter til noget, men jeg skal naturligvis bruge mit gennemsnit til at komme ind på en videregående uddannelse. Derfor vil jeg dog ikke slikke ham i røven. Jeg følger med i timerne, holder min kæft(med mindre jeg har hånden oppe og får ordet), laver mine ting, men jeg vil ikke tage mine telefon op af tasken og lægge den i en kasse, bare fordi han ønsker det :)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Nu er det jo så også heldigvis sådan at der er en censor til mundtlig eksamen. Skulle det ske at han får en lavere karakter end han føler han har fortjent, kan han jo faktisk også klage over den og nævne at han tidligere har haft en strid med pågældende lærer. Igen, Toto, har i et elevråd? :)
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00

Hvad med at sige du ikke har den med? Så slipper du for at bryde dine principper og samtidig ikke fremstå som kontrær. Den ligger alligevel i tasken. Smid den evt i en sidemands taske, så ligner han en idiot hvis han insisterer på at rode dine ting igennem.

Tr.Bjørn skrev:Nu er det jo så også heldigvis sådan at der er en censor til mundtlig eksamen. Skulle det ske at han får en lavere karakter end han føler han har fortjent, kan han jo faktisk også klage over den og nævne at han tidligere har haft en strid med pågældende lærer. Igen, Toto, har i et elevråd? :)

Rigtigt nok. :)
Ja, vi har et elevråd. Men det er en beslutning der er taget i klassen, at folk er enige om at samle deres telefoner fordi de ikke kan styre det. Jeg er dog kommet ind i klassen efter den aftale er indgået. Derfor har jeg heller erklæret mig enig, og fik ej heller noget at vide om det før/umiddelbart efter jeg startede :)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Toto. Du kan aflevere telefonen til en af dine venner, der er i en anden klasse før timen. Så kan du fortælle ham at du har gjort det (og gør det fremadrettet) og så tømme lommer og taske for at vise at du ikke har den. Det kunne måske være et "kompromis" i begge kunne leve med.

Tr.Bjørn skrev:Nu er det jo så også heldigvis sådan at der er en censor til mundtlig eksamen. Skulle det ske at han får en lavere karakter end han føler han har fortjent, kan han jo faktisk også klage over den og nævne at han tidligere har haft en strid med pågældende lærer....

Og i den ideelle verden ville det betyde at han så ville få den karakter han havde fortjent.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster