Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 900
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 898

Følg bodybuilding.dk på

Hvlike forskellige muskelgrupper er der?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej! Så jeg er en nybegynder i alt det her styrketræning. Jeg har trænet et stykke tid, men jeg føler ikke rigtigt at jeg har styr på hvad jeg laver.
Forleden så jeg en video på Youtube af Mike Chang hvor han snakker om at den "perfekte" krop er hvor man se et V fra alle sider. f.eks at du er breder ved skuldrene end taljen og fra siden er du breder ved bryst/ryg end forneden.
( http://www.youtube.com/watch?v=aa3Dae-v2Tc )

Så jeg kom til at tænke.
Hvad er de forskellige muskler man skal træne og hvor meget skal man træne dem? (altså i forhold til resten)
Håber i kan hjælpe, for jeg er igang med at prøve at sammensætte et træningsprogram så det ville være rart at vide hvilke musker der skal trænes (så jeg kan finde nogen øvelser) og hvor meget :)

tak tak på forhånd! :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er egentlig mere avanceret som så, da vi jo har rigtig mange forskellige muskler i kroppen, og du kan stort set træne dem alle. Men som nybegynder så kan du sagtens opdele dem i muskelgrupper.

Som nybegynder tænker du nok at du gerne vil have et stort og markeret bryst, du det kan du gøre ved at træne flad og skrå bænk.
Du vil sikkert også gerne have et stor overarm, så er din biceps, men egentlig taget, så er det vigtigere at træne triceps, da den fylder 2/3 af din arm.
Så træn ryggen! Så du kan få en grum V ryg ;-) Eventuelt også din nakke.
Til sidst, skulder og nakke.

Et godt program, for dig som lige et startet ville måske være et 3-split.
Dag 1: Bryst, Skulder, Triceps
Dag 2: Ben
Dag 3: Ryg og Biceps

Det ville i hvert fald være en god start :-)
squeeze muthafucker squeeze!
Brugeravatar

Geografisk sted: Vojens

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 168.00
- Dødløft: 110.00

Mange tak for svaret og tak for idéen til et træningsprogram.
Har du nogle forslag til gode øvelser og hvor meget jeg skal træne hvert enkelt gruppe og hvordan jeg gør det bedst?
F.eks. om bryst er bedst trænet med vægtstang eller to håndvægte.. Eller måske begge øvelser :)

TheNewbie skrev:Mange tak for svaret og tak for idéen til et træningsprogram.
Har du nogle forslag til gode øvelser og hvor meget jeg skal træne hvert enkelt gruppe og hvordan jeg gør det bedst?
F.eks. om bryst er bedst trænet med vægtstang eller to håndvægte.. Eller måske begge øvelser :)

Back to basics er et program der er lige til at gå til :)
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

TheNewbie skrev:Hej! Så jeg er en nybegynder i alt det her styrketræning. Jeg har trænet et stykke tid, men jeg føler ikke rigtigt at jeg har styr på hvad jeg laver.
Forleden så jeg en video på Youtube af Mike Chang hvor han snakker om at den "perfekte" krop er hvor man se et V fra alle sider. f.eks at du er breder ved skuldrene end taljen og fra siden er du breder ved bryst/ryg end forneden.
( http://www.youtube.com/watch?v=aa3Dae-v2Tc )

Så jeg kom til at tænke.
Hvad er de forskellige muskler man skal træne og hvor meget skal man træne dem? (altså i forhold til resten)
Håber i kan hjælpe, for jeg er igang med at prøve at sammensætte et træningsprogram så det ville være rart at vide hvilke musker der skal trænes (så jeg kan finde nogen øvelser) og hvor meget :)

tak tak på forhånd! :)

Det er en kæmpe fordel at sætte sig en smule ind i anatomi, for at få en lidt bedre forståelse for hvorfor man laver hvilke øvelser.

Desuden giver en basal viden inden for dette, dig også mulighed for at rationalisere dig til hvilke "slags" øvelser du skal igennem for at få trænet den del af kroppen du nu er i gang med at træne. På den måde er du ikke afhængig af et 100% fast træningsprogram, og du kan let erstatte en øvelse med en anden, hvis du nu af en eller anden grund ikke kan køre den.

Hvis du er nybegynder, kunne et program der ramte hele kroppen, med et minimalt antal øvelser lyde som følger:

Squat
Dødløft
Bænkpres eller en dumbbell variant
Military press eller dumbbell press
Pull-ups

Hertil kan du altid supplere med øvelser til hvilke kropsdele du end synes fortjener lidt ekstra opmærksomhed.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 2.00
- Squat: 3.00

Et godt program, for dig som lige et startet ville måske være et 3-split.
Dag 1: Bryst, Skulder, Triceps
Dag 2: Ben
Dag 3: Ryg og Biceps

Nej. Et 3-split er aldrig et godt valg til en som lige er startet ud.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online