TheNewbie skrev:Hej! Så jeg er en nybegynder i alt det her styrketræning. Jeg har trænet et stykke tid, men jeg føler ikke rigtigt at jeg har styr på hvad jeg laver.
Forleden så jeg en video på Youtube af Mike Chang hvor han snakker om at den "perfekte" krop er hvor man se et V fra alle sider. f.eks at du er breder ved skuldrene end taljen og fra siden er du breder ved bryst/ryg end forneden.
(
http://www.youtube.com/watch?v=aa3Dae-v2Tc )
Så jeg kom til at tænke.
Hvad er de forskellige muskler man skal træne og hvor meget skal man træne dem? (altså i forhold til resten)
Håber i kan hjælpe, for jeg er igang med at prøve at sammensætte et træningsprogram så det ville være rart at vide hvilke musker der skal trænes (så jeg kan finde nogen øvelser) og hvor meget

tak tak på forhånd!

Det er en kæmpe fordel at sætte sig en smule ind i anatomi, for at få en lidt bedre forståelse for hvorfor man laver hvilke øvelser.
Desuden giver en basal viden inden for dette, dig også mulighed for at rationalisere dig til hvilke "slags" øvelser du skal igennem for at få trænet den del af kroppen du nu er i gang med at træne. På den måde er du ikke afhængig af et 100% fast træningsprogram, og du kan let erstatte en øvelse med en anden, hvis du nu af en eller anden grund ikke kan køre den.
Hvis du er nybegynder, kunne et program der ramte hele kroppen, med et minimalt antal øvelser lyde som følger:
Squat
Dødløft
Bænkpres eller en dumbbell variant
Military press eller dumbbell press
Pull-ups
Hertil kan du altid supplere med øvelser til hvilke kropsdele du end synes fortjener lidt ekstra opmærksomhed.