Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 811
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 808

Følg bodybuilding.dk på

Hvor længe "husker" muskler?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB.

Jeg er for nylig begyndt at køre fullbody på grund af tidsmangel i hverdagen.
Jeg har delt det op således mht. gentagelser og sæt:
Mandag:
Benøvelser: 3x7-8
Ryg: 3x7-8
Bryst: 3x15
Skulder: 3x15
Biceps: 3x7-8
Triceps: 3x15

Onsdag er det så omvendt, sådan at benene får 3x15, bryst får 3x7-8 osv..

Tilbage til den første om fredagen.

Grunden til dette er, at jeg har hørt, at musklerne vokser bedre ved konstant stress, altså når man skifter volumen og reps. Mit spørgsmål er så: Kan musklerne komme ind i rytmen med, at jeg skifter hver anden gang? Eller er det kun hvis man kører det samme hver gang, at de "husker" det?

Og bør jeg dele det op sådan, at bryst og triceps er henholdsvis tung og let den samme dag? Og det samme med ryg/biceps. Altså sådan at fx ryg har 15 reps og biceps 7-8 reps den samme dag?

Håber I forstår mit spørgsmål :)

/Daniel

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 95.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Danniii skrev:Hej BB.

Mandag:

Grunden til dette er, at jeg har hørt, at musklerne vokser bedre ved konstant stress, altså når man skifter volumen og reps. Mit spørgsmål er så: Kan musklerne komme ind i rytmen med, at jeg skifter hver anden gang? Eller er det kun hvis man kører det samme hver gang, at de "husker" det?

Og bør jeg dele det op sådan, at bryst og triceps er henholdsvis tung og let den samme dag? Og det samme med ryg/biceps. Altså sådan at fx ryg har 15 reps og biceps 7-8 reps den samme dag?

/Daniel

Hvorfor ikk' bare finde et gennemtestet fullbody program eller rep range lavet af en der har forstand på det i stedet for selv at opfinde noget? #-o
- personligt ville jeg nærmest aldrig gå op i 15 reps især ikke i basis øvelser..

Back to basic:

Antallet af gentagelser er sat til 6-8 reps, og meningen er så at man vælger en vægt hvor man lige kan tage 6 reps. Når man er steget så meget i styrke, at man kan udføre alle 4 sæt x 8 reps, så øger man vægten, så man igen ryger ned på 4 sæt x 6 reps, og prøver så igen at nå op på 4 sæt x 8 reps. Dette er en simpel og let måde at bygge progression ind i sit træningsprogram, uden at man udregner diverse procentbaserede progressionscyklusser..

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Squat: 180.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog

Muskler kan ikke forvirres, de kan blot lægges under belastning og denne belastning kan du øge over tid. At variere dine gentagelser er der bestemt ikke noget galt med, men jeg vil hellere fokusere på at få mere vægt på i mine øvelser, end den rækkefølge jeg tager dem i.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Kostplan: Vis kostplan

Kan ikke være mere enig. Jeg fortryder meget at jeg ikke fulgte et gennemtestet program fra begyndelsen af, istedet for selv at udforske noget andre er langt klogere på :-)
I've missed more than 9000 shots in my career. I've lost almost 300 games. 26 times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.
- Michael Jordan

Geografisk sted: Sønderjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 137.50
- Dødløft: 170.00

Tak for de hurtige svar :)

Nu vil jeg lige pointere, for at der ikke skal forelægge en misforståelse, at jeg altså ikke først er startet med at træne nu :) Har trænet split i flere år ..

Grunden til jeg valgte 15 gentagelser er faktisk, at jeg egentlig var begyndt på HST-programmet, men droppede det igen pga. en del kritik rundt omkring på nettet. Tog dog nogle af tingene med videre, deriblandt de 15 gentagelser.

Synes egentlig ikke jeg prøver at opfinde mit eget program her, da jeg har læst flere steder, at det er godt at variere volumen osv. :)

Styrkeliste

Danniii skrev:da jeg har læst flere steder, at det er godt at variere volumen osv. :)

Link? Kunne være sjovt at læse.. :D

Kidd skrev:Muskler kan ikke forvirres, de kan blot lægges under belastning og denne belastning kan du øge over tid. At variere dine gentagelser er der bestemt ikke noget galt med, men jeg vil hellere fokusere på at få mere vægt på i mine øvelser, end den rækkefølge jeg tager dem i.

^Jeg er meget enig.. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen ide i at komme helt op i 15 reps?
Selv har jeg rigtig gode erfaringer med 5x5 også støt øge vægten.. :whistle:

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Squat: 180.00
- Dødløft: 190.00

mikej skrev:
Danniii skrev:da jeg har læst flere steder, at det er godt at variere volumen osv. :)

Link? Kunne være sjovt at læse.. :D

Kidd skrev:Muskler kan ikke forvirres, de kan blot lægges under belastning og denne belastning kan du øge over tid. At variere dine gentagelser er der bestemt ikke noget galt med, men jeg vil hellere fokusere på at få mere vægt på i mine øvelser, end den rækkefølge jeg tager dem i.

^Jeg er meget enig.. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen ide i at komme helt op i 15 reps?
Selv har jeg rigtig gode erfaringer med 5x5 også støt øge vægten.. :whistle:

Link kan jeg nok ikke give dig. Har bare læst det rundt omkring :)

mikej skrev:
Danniii skrev:Hej BB.

Mandag:

/Daniel

Hvorfor ikk' bare finde et gennemtestet fullbody program eller rep range lavet af en der har forstand på det i stedet for selv at opfinde noget? #-o
- personligt ville jeg nærmest aldrig gå op i 15 reps især ikke i basis øvelser..

Back to basic:

Antallet af gentagelser er sat til 6-8 reps, og meningen er så at man vælger en vægt hvor man lige kan tage 6 reps. Når man er steget så meget i styrke, at man kan udføre alle 4 sæt x 8 reps, så øger man vægten, så man igen ryger ned på 4 sæt x 6 reps, og prøver så igen at nå op på 4 sæt x 8 reps. Dette er en simpel og let måde at bygge progression ind i sit træningsprogram, uden at man udregner diverse procentbaserede progressionscyklusser..

Back to basic programmet ser spændende ud. Kan det køres som fullbody? Kan se det oprindeligt er inddelt i 2-split.

Styrkeliste

Danniii skrev:Back to basic programmet ser spændende ud. Kan det køres som fullbody? Kan se det oprindeligt er inddelt i 2-split.

Sagtens. Der er intet magisk ved B2b, det er blot en håndfuld gode basisøvelser kombineret med en relativ effektiv, og let anvendelig periodiseringsmodel.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding