Jeg er relativt ny bruger herinde - og dette er mit første indlæg (eller spørgsmål, egentlig). Jeg er helt klar over, at jeg måske er lige lovlig pædagogisk i mit spørgsmål; årsagen hertil er, at jeg ellers ved, jeg ikke vil kunne forstå jeres svar. Det kommer sig af, at jeg desværre må sande, at jeg er komplet tal/naturfags-idiot – nogle ville kalde det ”talblind”, et handicap der er ikke så lidt problematisk inden for denne hobby
Men det vigtigste først:
Det her er en fantastisk hjemmeside!
Nu har jeg i løbet af en håndfuld dage læst så mange af artiklerne igennem, som jeg kunne (dvs. primært dem, der er relevante for min kommende træning), inkl. skrevet noter på bedste studievis, og jeg føler virkelig, at jeg har lært meget! Mange, mange tak til alle bidragsyderne!Selve spørgsmålet:
Motivet med min træning er, at jeg vil bulke. Ergo skal jeg finde mit ligevægtsindtag + 500 kalorieoverskud. Fint nok, tænker jeg: så laver jeg en kostplan efter alle kunstens regler (jf. ”kostplan a til å”) og smider de ekstra 500 kalorier oveni. Kostplanen er lavet med henblik på et FB-program 3 dage i ugen. Dvs. jeg har 3 træningsdage og 4 ikke-træningsdage. De 500 ekstra kalorier, tænker jeg, indtager jeg, uanset om det er en trænings- eller ikke-træningsdag, da jeg formoder, at de også skal bruges ved restitution.
Men så opstår tvivlen: Skal jeg regulere kalorierne efter aktivitetsniveauet på træningsdagene? Selve træningen er jo også fysisk arbejde, så de i sig selv kræver vel også kalorier, ud over de kalorier jeg skal bruge til bulkningen? Har jeg så behov for to kostplaner, dvs. en A-plan (træningsdag) og en B-plan (ikke-træningsdag)?
Det kunne se sådan ud:
- Indtag på træningsdage = Ligevægtsindtag ved inaktivitet (lad os for eksemplets skyld bare sige 2500) + Kalorier pga. den fysiske træning ved vægtløft (lad os bare sige 500) + Selve musklernes behov pga. restitution og vævsopbygning (500) = 3500
- Indtag på ikke-træningsdage = Ligevægtsindtag ved inaktivitet + Selve musklernes behov pga. restitution og vævsopbygning (500) = 3000
Med andre ord: Én plan med 3500 kalorier og én med 3000, som jeg så pendulerer imellem i løbet af ugen.
Hvis jeg har misforstået det hele fuldstændig, må I naturligvis meget gerne sige til. Desuden, hvis jeg har overset noget i artiklerne - altså hvis mit spørgsmål blot beror på, at jeg har sovet i timen - så henvis gerne til dem.
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen,
Metaphor

Men faktisk kan en begynder som jeg nogle gange godt lidt få indtrykket af, at det faktisk er raketvidenskab (navnlig hvis man gransker nogle af de mere hardcore artikler). Så svarene har givet rigtig meget perspektiv, tak for det.