Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1710
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1708

Følg bodybuilding.dk på

Kaloriooverskud

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej Herinde :)

Jeg er HELT ny herinde så nu må i ikke hagle mig ned, hvis jeg har misset at svarene på mine spørgsmål, er at finde herinde i forvejen :) Synes jeg har kigget rundt men er stadig i tvivl om nogle ting.
Jeg er for en måned siden gået i gang med træning, da jeg gerne vil være fit til sommer.
Jeg fik barn for halvandet år siden og er ikke rigtig kommet i gang før nu.

Jeg er hele 1,60 høj og vejer 53 kg. Så jeg er ikke overvægtig, bare slap og har løst maveskind som jeg MEGET gerne vil af med! ;)

Jeg har kigget lidt rundt herinde og er kommet frem til at jeg ikke har brug for fedtforbrænding men muskelopbygning.
Lige nu spiser jeg sundt og varieret men fedtfattigt og små portioner, så jeg vil gætte på at jeg er i kalorieunderskud, selvom jeg iike sulter i løbet af dagen. Jeg har dog ikke talt kalorier så jeg ved det ikke med sikkerhed.

MEN nu kom det mig jo for øje, at jeg skal være i 500g kalorioverskud for at få opbygget muskler.
Er det nødvendigt at tælle kalorier? Det synes jeg nemlig er svært :(

Er kartofler, ris og pasta nogo selvom man skal have kalorioverskud? Jeg spiser i forvejen brune ris, grovpasta (engang imellem) og rugbrød (næsten hver dag).

Mht træning, så styrketræner jeg 4 gange om ugen. Første dag arme, ryg og bryst. Anden dag ben og mave. en hviledag og så forfra.
Skal lige siges at grunden til at jeg træner en del flere muskelgrupper første og 3 dag og kun ben de andre dage, er at jeg bruger meget lang tid på udstrækning efter bentræning da jeg har nogle problemer med baller, haleben og lænd efter graviditeten. Jeg er meget meget anspændt i min muskulatur disse steder og det giver nogle smerter.
Udover det så går jeg til yoga mandag, løber tirsdag og cykler til arbejde 2-3 gange om ugen (17km).
Lyder det ok? eller skal jeg gøre det anderledes?

Jeg kan godt se en forskel på mine lår allerede nu. Men det er ikke lårene der er mit store problem, det er maven! Nogle erfaringer med sklapt maveskind? Evt min kost der er forkert?

Sikke en smøre det blev til! :o Tak til jer der har gidet at læse det hele :)

Mvh Tine

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er gode sager du spiser. Går ud fra du og spiser kød. Hold dig til kylling, fisk og ellers ikke alt for fedtholdigt okse/svine kød.
Husk også at få nogle grøntsager ind. Du kan prøve at sigte efter at tage 300-700g på om ugen. Hvis ikke du gider tælle kalorier osv osv, kan du nogenlunde holde øje med, hvor meget du spiser af de forskellige ting, de perioder hvor du gainer de 3-700g, og blive ved med at gøre som du har gjort :)
If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got.
Brugeravatar

Reputation point: 81

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitnessworld Aalborg, Eternitten

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 195.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

For at sikre dig at du ligger i kalorieoverskud, er det en meget god idé først at finde ud af hvad dit ligevægtsindtag er, du kan som udgangspunkt bruge en af de hjemmesider hvor du kan beregne dette.
Herefter er det vigtigt at du igennem et par uger monitorerer din vægt, hvis den er stillestående har du fundet dit ligevægtindtag.
Lad os sige at du taber dig f.eks. 1/2 kg, vil det være rimeligt at antage at du har lagt i et kalorieunderskud på ca. 500 kcal om dagen.

Kartofler, ris og pasta er som sådan ikke et no-go, bestemt ikke når du gerne vil ligge i overskud. Jeg foreslår dog at du koncentrerer dine kulhydrater omkring din træning, desuden skal du ikke være fedtforskrækket, du kan roligt give dig i kast med nødder og avocado etc.

Mht. træningsprogram vil jeg bare lige sige, at det i starten er en god idé at have fokus på basisøvelserne og ellers glemme alt om iso-øvelserne. Du kan med fordel tage et kig på programmet B2B.

Ved ikke om jeg fik fat i alle spørgsmål:-) men du behøver ikke tælle kcal du skal bare stige 200 til 500 gram om ugen og skulle den stige 800 gram den ene uge og falde 200 gram den anden Gør Ingen forskel.
Spis du roligt alle de kartofler og pasta du vil bare du får den protein og fedt du skal have og du stiger med Ca 1 til 1,5 kg om måneden

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Thez skrev:Det er gode sager du spiser. Går ud fra du og spiser kød. Hold dig til kylling, fisk og ellers ikke alt for fedtholdigt okse/svine kød.

Hvorfor mener du at det er vigtigt, at hun skal holde sig fra fedtholdigt kød? hvis målet er at tage på og makroerne ellers passer, ser jeg intet problem i at mæske sig i fedtholdigt kød.

Du bør ikke leve fedtfattigt, som du skriver, da fedt er yderst vigtigt for din sundhed samt for dine træningsresultater. Sørg for at få fedt fra forskellige kilder, fx nødder, avocado, fed fisk, æg , olivenolie osv. dagligt.

Du behøver ikke være præcist 500 kalorier i overskud - du skal bare være i kalorieoverskud. Det er langt fra en nødvendighed at tælle kalorier, men mange personer oplever at de spiser alt for lidt, hvis de bare tager den på følingen. Andre personer oplever det modsatte. At tælle kalorier kan være en go ide, for at få et indblik i mængden af mad du indtager, så du nemmere har ved at kontrollere dit eventuelle vægttab eller vægtforøgelse. Du kan evt. bare tælle kalorier i en kort periode på fx et par uger, hvorefter du har et nogenlunde indblik i hvor meget du får - og så tage den på følingen derefter.

Kartofler, ris og pasta (eller kulhydrater i det hele taget) er ikke no-go, især ikke i kalorieoverskud. På diæt/kalorierunderskud kan det være en fordel at begrænse sit kulhydratindtag til en vis mængde, men det er ret situationsspecifikt og næppe en nødvendighed for de fleste personer. Spis du bare lidt kulhydrater hver dag, det er helt fint, især i kalorieroverskud.

Din træningsplan er svær at tage stilling til, da den er meget upræcis - du remser sådan set bare nogle muskelgrupper op. Men hvis man antager at du udfører et styrketræningsprogram, der er nogenlunde fornuftigt, må man sige du er et fint aktivt menneske. Husk på, at der skal temmelig mange kalorier indenbords, især hvis du ønsker vægtforøgelse (i form af muskelmasse), når du er så aktiv.

Jeg er overbevist om, at dit maveskind nok skal trække sig lidt sammen i takt med at du får en smule muskelmasse på kroppen. Men jeg har selvfølgelig ingen ide om hvor meget skind der er tale om, så jeg kan jo sådan set ikke sige noget om det :wink:

Held og lykke med det! Det skal nok lykkedes for dig, såfremt du er konsistent og forholder dig rationel til din træning og kost, samt forholder dit kritisk til hvad du læser af trænings- og ernæringsrelateret materiale i diverse medier.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Hvis det er set ud fra et sundheds perspektiv er der ingen grund til at undlade at spise fedt og gerne mættet fedt.

http://ing.dk/artikel/verdens-forende-e ... igt-109225
http://annals.org/article.aspx?articlei ... ultClick=3

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Sikke med svar på så kort tid! :D mange tak skal i have! Skal prøve at få givet "modsvar" til alt det i skriver :)

jeg skrev ikke at jeg spiser kød. Tænkte at det var obligatorisk så det skrev jeg ikke på ;) Men jo jeg spiser kød og grøntsager også. prøver at få spist fisk men det er ikke lige mig. Men tun, rejer og torskerogn kan da ryge ned :)

Jeg er måske lidt fedtforskrækket. men ikke i forhold til f.eks. nødder og avocade som jeg tit spiser. Det er mere smør på rugbrød f.eks og fedt i kød. Har også droppet lidt pålæg som f.eks leverposteg og spiser kylllingebryst, rejer, æg og lidt forskelligt istedet.
Savner dog en leverpostegsmad! ;)

Mht det med at tælle kalorier, er jeg glad for at høre at jeg kan kigge på vægt istedet. For det er sku svært når man er med i kantineordningen på arbejdet, at vide hvad den portion man har skovlet op indeholder! : :shock:

Har ikke før hørt om ligevægtsindtag. Men jeg ved at siden jeg startede for en måned siden, har vægten stået stille.
Så mon ikke jeg bare skal skrue op for mit madindtag?
Jeg har nok bare været bange for at tage på, selvom jeg er ret aktiv.

Vedrørende min træning kan jeg godt se at det er ret upræcist at jeg kun nævner muskelgrupper. men jeg aner ikke hvad maskinerne/øvelserne hedder :)
Alle de maskiner jeg bruger, kombinere dog flere muskler på en gang. F.eks. Biceps, vinger og der mellem skulderbladende som jeg ikke ved hvad hedder :D Så laver jeg squats - det ved jeg dog hvad er ;)
Man kan se på maskinerne hvilke muskelgrupper man bruger og jeg synes at jeg kommer hele vejen rundt :)

Vedrørende maveskindet (!) Så er det lidt løst ja, men ikke noget slemt. Har jeg fået afvide ;) Man ser det bare værre selv end andre gør :)

Jeg har overvejet proteinpulver? Mest fordi jeg træner om morgenen inden arbjde og venter med morgenmad til efter træning, da jeg har læst at det holder ens forbrænding op resten af dagen. Og der spiser jeg havregryn med mælk og lidt rosiner hvilket jo ikke er særligt proteinholdigt som det vel helst skal være efter træning? Jeg er blevet MEGET træt af æg nemlig ;)

prøver at få spist fisk men det er ikke lige mig
Du kan eventuelt tage et kig på fiskeolie tilskud.

Savner dog en leverpostegsmad! ;)
Du kan roligt spise din leverpostej.

Har ikke før hørt om ligevægtsindtag. Men jeg ved at siden jeg startede for en måned siden, har vægten stået stille.
Så mon ikke jeg bare skal skrue op for mit madindtag?
Korrekt - hvis du har svært ved dette, kan du sagtens supplere med en proteinholdig shake.

Alle de maskiner jeg bruger, kombinere dog flere muskler på en gang.
Hvis du gerne vil have mærkbare resultater af din træning synes jeg at du skal tage et seriøst kig på fri-vægtene, de virker måske en smule skræmmende først, men de har mange fordele. Èn af dem er f.eks. at skadespotentialet er mindre, da du ved fri-vægte får styrket en masse af dine stabilisator muskler, som ikke bliver aktiveret under maskinøvelserne, da de oftest har ret restriktive bevægelsesmønstre.
Klart et plus at du har øvelser som squat med.
Du kan som sagt tidligere tage udgangspunkt i træningsøvelserne som bliver benyttet i programmet B2B.

Det handler også om at sætte realistiske mål og lade tiden gøre en del af arbejdet. En graviditet er ekstrem hård for kroppen (hvilket jeg nok ikke behøver at fortælle dig :) ), så selvfølgelig tager det tid for kroppen - herunder også det løse maveskind - at komme sig. Med tiden, god kost og gode motionsvaner, så er jeg sikker på, at maveskindet nok skal blive pænere.

Samtidigt så kan man ikke forvente, at kroppen nogensinde bliver den samme som før en graviditet. Det bør du justere dine målsætninger efter. Endvidere så er du nok gået liiidt sent i gang, hvis målet er, at blive "fit" (forstået som markeret) til sommer. En mere realistisk målsætning er, at blive fit til sommeren 2015.

Held og lykke med projektet. Jeg håber, at du holder os opdaterede. :)
Brugeravatar

Reputation point: 75

Galleri: Vis galleri (1)

Drenge, drenge, drenge. Selvfølgelig skal pigebarnet ikke gaine 500-1000 gram i ugen, thi kvinder ikke gainer muskelmasse i samme omfang som os. Gainer hun så "massivt", som det foreslås, bliver hun hurtigt fed.

Til TS: Sats på at gaine vægt stille og roligt (så følger muskelmassen med og så lidt fedt, som muligt). Rykker vægten sig 200-400 gram i ugen, er du på rette vej. Rykker den sig mere, skærer du lidt ned, rykker den sig mindre, skal du spise lidt mere.

Det er selvfølgelig "nemmest" at holde styr på ved at spise kalorier, medmindre du spiser det samme hver dag. Dermed ikke sagt, at kalorietælling er vejen frem for dig.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Drenge, drenge, drenge. Selvfølgelig skal pigebarnet ikke gaine 500-1000 gram i ugen, thi kvinder ikke gainer muskelmasse i samme omfang som os. Gainer hun så "massivt", som det foreslås, bliver hun hurtigt fed.

Til TS: Sats på at gaine vægt stille og roligt (så følger muskelmassen med og så lidt fedt, som muligt). Rykker vægten sig 200-400 gram i ugen, er du på rette vej. Rykker den sig mere, skærer du lidt ned, rykker den sig mindre, skal du spise lidt mere.

Det er selvfølgelig "nemmest" at holde styr på ved at tælle kalorier, medmindre du spiser det samme hver dag. Dermed ikke sagt, at kalorietælling er vejen frem for dig.

Fixed

Reputation point: 25

Ja okay jeg vil gerne indrømme at jeg er kommet lidt sent i gang i forhold til at være fit til sommer! :) "Pigebarnet" er nok lidt urealistisk ;)

Men heldigvis har jeg ikke en masse fedt jeg skal smide først, så det er nok der "det kan ikke taget så langt tid", mentaliteten kommer frem :D

Tror/håber at maveskindet bliver strammet op med tiden. Jeg har bare hørt at man ikke skal regne med at få en sixpac hvis man spiser kulhydrater?
Jeg har godt hørt det med at kroppen ikke bliver det samme som før en graviditet, men det fortrænger jeg ;)

Kan i anbefale et godt mærke proteinpulver? Har læst at nogle indeholder meget sukker?

Tine_K skrev:Ja okay jeg vil gerne indrømme at jeg er kommet lidt sent i gang i forhold til at være fit til sommer! :) "Pigebarnet" er nok lidt urealistisk ;)

Men heldigvis har jeg ikke en masse fedt jeg skal smide først, så det er nok der "det kan ikke taget så langt tid", mentaliteten kommer frem :D

Tror/håber at maveskindet bliver strammet op med tiden. Jeg har bare hørt at man ikke skal regne med at få en sixpac hvis man spiser kulhydrater?
Jeg har godt hørt det med at kroppen ikke bliver det samme som før en graviditet, men det fortrænger jeg ;)

Kan i anbefale et godt mærke proteinpulver? Har læst at nogle indeholder meget sukker?

Six-pack kommer af lav fedtprocent og (stor) muskelmasse. Det kræver derfor, at du opbygger en vis portion muskel og derefter smider det overflødige fedt. Det har intet med kulhydrater at gøre.

Hvis du vil opbygge muskler, skal du derfor ikke forvente, du får en six-pack, før du taber dig igen.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg har bare hørt at man ikke skal regne med at få en sixpac hvis man spiser kulhydrater?

Sludder.
Kulhydrat indtaget mht. muskelsynlighed er først relevant, når man er ekstremt langt nede i fedtprocent.

Kan i anbefale et godt mærke proteinpulver?

Tag et kig inde på Bodylabs hjemmeside.

Mange tak for jeres hjælp! Dejligt at få svar på mine spørgsmål! :)

Jeg har læst lidt om b2b og tænker at det skal prøves af istedet for maskinerne :)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster