Bruger login







Tilbudsguide, uge 25, 2019
Kirsebær og steaks!

Ugen der gik, uge 23, 2019
Crossfit og kost!

Tilbudsguide, uge 24, 2019
Okse og ananas!

Ugen der gik, uge 22, 2019
Cut og snacks!


Statistik

Vi har 55583 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jeppe hansen

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029416 indlæg i 86696 emner

60 nye indlæg i dag


Online
I alt: 342
Medlemmer: 14
Skjulte: 0
Gæster: 328

Følg bodybuilding.dk på

Kan man få for meget træning? Pause?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Hej

Jeg har nu i 11 uger trænet ca. 3-4 gange om ugen hver eneste uge. Det lyder måske ikke af meget, men jeg kom fra næsten ingen ting, og en meget stillesiddende hverdag de sidste 6 år, men nu skulle det være.

Min kost har også fået sig en stor overhaling, så det er sådan set en helt ny livsstil, dog uden at blive helt fanatisk.

Men kan det passe, at jeg nu føler min krop er ved at blive lidt træt, og gerne vil have en pause fra træning/fitness centeret i en uges tid? Min motivation er der stadig, men jeg kan bare mærke, at jeg føler mig træt. Det er mystisk, fordi jeg synes at min kost er fin, og at jeg får sovet godt også, og så virker 11 uger jo ikke af meget? Men hvad tror I andre? Prøver min krop at fortælle mig noget, eller skal jeg bare hoppe på jernhesten, og komme af sted igen?
It's a man's obligation to stick his boneration in a women's separation; this sort of penetration will increase the population of the younger generation.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 21. dec 2006, 16:40
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Prøv at skrive hvad du har fyret af til træningen den sidste uge
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 6. okt 2016, 09:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



method skrev:Hej

Jeg har nu i 11 uger trænet ca. 3-4 gange om ugen hver eneste uge. Det lyder måske ikke af meget, men jeg kom fra næsten ingen ting, og en meget stillesiddende hverdag de sidste 6 år, men nu skulle det være.

Min kost har også fået sig en stor overhaling, så det er sådan set en helt ny livsstil, dog uden at blive helt fanatisk.

Men kan det passe, at jeg nu føler min krop er ved at blive lidt træt, og gerne vil have en pause fra træning/fitness centeret i en uges tid? Min motivation er der stadig, men jeg kan bare mærke, at jeg føler mig træt. Det er mystisk, fordi jeg synes at min kost er fin, og at jeg får sovet godt også, og så virker 11 uger jo ikke af meget? Men hvad tror I andre? Prøver min krop at fortælle mig noget, eller skal jeg bare hoppe på jernhesten, og komme af sted igen?


Det lyder da ikke så mærkeligt, hvis du kommer fra ingenting til mange træninger. Selv folk der har trænet i mange år kan have godt af at holde en uges pause fra tid til anden. Prøv at holde en uge - når jeg har gjort det har det ofte resulteret i endnu mere energi og fremgang efterfølgende
Det kan godt være jeg har små arme, men de er fandme også slappe.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 13. nov 2010, 08:43
Geografisk sted: Nordjylland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ja. Især hvis du har overreached. Mange kan sikkert nikkende genkendende til, at ens styrke - efter en længere periode med vedvarende hård træning - faktisk kan stige i en efterfølgende periode med lidt træning. Det oplevede jeg eksempelvis sidste sommer, hvor jeg i en periode i gennemsnit kun trænede 1-2 gange i ugen. Der var uger, hvor jeg slet ikke fik trænet, men det havde en positiv effekt på min styrke.
Træningsprogram: Madcow 5x5
Brugeravatar
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 2740
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hej og tak for jeres svar.

Det er sjovt I skriver som I gør, eller det er ikke sjovt, men jeg har også hørt fra flere, at de fx efter en uges pause eller måske tvungen pause pga. ferie eller sygdom, er kommet tilbage med mere styrke faktisk.

Men I mener altså nok, at jeg efter 11 ugers træning kan være ramt af "overtræning" (groft sagt) og derfor bør gå enten ned i antal træninger pr. uge (i så fald, hvor mange uger) eller rive en hel uge ud af kalenderen?
It's a man's obligation to stick his boneration in a women's separation; this sort of penetration will increase the population of the younger generation.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 21. dec 2006, 16:40
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Du kan tage en hel uge fri (dekonditionering), eller køre en uge hvor du løfter 50% af vægten (deload). Det sidste plejer at være fint, men hvis du også føler ubehag i ledene, så kunne det være en god ide med det første. Det kan også gøres over to uger, men jeg synes en uges deload er fint for mig.
Sidst rettet af Crip'O 12. mar 2019, 19:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 11. dec 2009, 22:26
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (9)
Kostplan: Vis kostplan



Man kan med fordel dele sin træning op i cyklusser a 5-6 uger efterfølget af en uges deload.

På denne måde kan man starte med forholdsvis lav volumen (måske 10 sæt bryst) og hver uge tilføje et par sæt, hvis restitutionen tillader dette.

På den måde kan man sikre progressive overload hver uge ved at tilføje mere total volumen.

Når man så efter 5-6 uger er godt opbrugt, så er det akkurat en god tid at vælge at deloade, så man de næste 5-6 uger kan klø hårdt på igen.

Nogen vælger f.eks. at køre en cyklus med moderat vægt (6-12) gentagelser, en med lavere vægt og højere gentagelser (10-20, endda helt op til 30 i nogle øvelser, også god for dine led og sener) og til sidst en styrke cyklus (4-6 gentagelser). På den måde kan man tilføje ny stimulus til kroppen hver 1,5 måned ca, og på den måde sikre, at man ikke altid laver det samme.

Dette er Mike Israetel stor fortaler for.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



perhym1998 skrev:Man kan med fordel dele sin træning op i cyklusser a 5-6 uger efterfølget af en uges deload.

På denne måde kan man starte med forholdsvis lav volumen (måske 10 sæt bryst) og hver uge tilføje et par sæt, hvis restitutionen tillader dette.

På den måde kan man sikre progressive overload hver uge ved at tilføje mere total volumen.

Når man så efter 5-6 uger er godt opbrugt, så er det akkurat en god tid at vælge at deloade, så man de næste 5-6 uger kan klø hårdt på igen.

Nogen vælger f.eks. at køre en cyklus med moderat vægt (6-12) gentagelser, en med lavere vægt og højere gentagelser (10-20, endda helt op til 30 i nogle øvelser, også god for dine led og sener) og til sidst en styrke cyklus (4-6 gentagelser). På den måde kan man tilføje ny stimulus til kroppen hver 1,5 måned ca, og på den måde sikre, at man ikke altid laver det samme.

Dette er Mike Israetel stor fortaler for.


5-6 uger er alligevel relative korte cyklusser for så at holde en helt uge fri imellem. Kører man psyko dødhårdt på i de 5-6 uger er det forståeligt nok men jeg hælder mere til en 12-16 uge cyklus for så at holde nogle dage.

Det er selvfølgelig bare en holdning fra min side af og ved udmærket godt at hvad der virker for en, virker nødvendigvis ikke for en anden :)
I never got along with my dad. Kids used to come up to me and say, "My dad can beat up your dad." I'd say Yeah? When?
-Bill Hicks
Brugeravatar
 
Reputation point: 330
 
Indlæg: 1555
Tilmeldt: 25. feb 2012, 21:36
Geografisk sted: Det Astrale Plan
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 94.00
- Dødløft: 163.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



@Crip’O – tak for svar, og som du skriver, så kan jeg faktisk godt mærke det i mine led nu, specielt omkring brystet og i mine skuldre når jeg træner bryst. Det er en snigende ”smerte” (vil ikke kalde det smerte, men måske en irritation) i mine skuldre når jeg træner bryst, som pludselig er dukket op nu. Så ud fra det du skriver, så kunne jeg måske have godt af en hel uge. Jeg har planer om, at prøve at træne i morgen, og så se hvordan det føles, og ud fra det beslutte mig.

@perhym1998 – hvordan kan det være, at sådan en deload med mange gentagelser med måske kun halv af den vægt man plejer er godt for ens led og sener? Og hvor længe er de cyklusser du snakker om med hhv. 6-12 reps / 10-20 reps måske 30 reps / og så en styrke cyklus på 4-6 reps? Er det 2 uger ad gangen, for at så holde én uges pause? Eller hvad mener du helt præcist?
It's a man's obligation to stick his boneration in a women's separation; this sort of penetration will increase the population of the younger generation.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 21. dec 2006, 16:40
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Man kunne f.eks. starte en cyklus ud med 10 sæt bryst (dette kunne f.eks. være ens MEV (Minimum Effective Volume), dvs. den mængde af volumen, man mindst skal løfte i en given uge, for overhovedet at lave nogle form for gains.)

Ved at tilføje flere sæt pr. uge, hvis restitutionen tillader dette, kan man rigtig nemt overloade.

F.eks.

Uge 1: 10 sæt bryst
Uge 2: 12
Uge 3: 14
Uge 4: 16
Uge 5: 18
Uge 6: 20
Deload uge: 10 sæt med 50 % med halvdelen af de reps man lavede i uge 1, f.eks. hvis du lavede 20 kg INC db pres med 10 reps i hvert sæt, så 10 kg med 5 reps i hvert sæt.

Så kan du starte forfra med en ny cyklus (4-6 uger, efterfulgt af en deload), f.eks. med samme antal gentagelser (6-12) eller du kan køre en metabolite cyklsus (syretræning) på 10-20 og måske endda 30 gentagelser. Dette er mere skånsomt for dine led, fordi vægten jo er lavere.

Efter dette kan det muligvis være en god ide at køre en styrkecyklsus med lavere total volumen (lavere antal sæt og total volumen), da kroppen har vænnet sig til høj volumen, hvorfor det kan være en god ide at træne med højere intensitet for så bagefter (næste cyklus) igen at starte med en moderat mængde volumen.

Dette er principperne i Renaissance Periodizations træningtemplates.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster