Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1414
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1412

Følg bodybuilding.dk på

Knævandring?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej folkens :)

I går hørte jeg en lille fugl synge om at stor knævandring er farligt og det begyndte jeg at spekulere lidt over her i går under træningen. Jeg kunne se at min knævandring var forholdsvis lille og ikke kom foran mine tær (de stod vel ca på linje) men er det nødvendigt at være så obs på at holde den så minimal som muligt eller er det bare noget fis jeg har hørt?
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

The Little Kid skrev:Hej folkens :)

I går hørte jeg en lille fugl synge om at stor knævandring er farligt og det begyndte jeg at spekulere lidt over her i går under træningen. Jeg kunne se at min knævandring var forholdsvis lille og ikke kom foran mine tær (de stod vel ca på linje) men er det nødvendigt at være så obs på at holde den så minimal som muligt eller er det bare noget fis jeg har hørt?

knævandring øger stimulering af især quads i squat varianter eftersom der er mulighed for en øget ROM, men øger samtidig skadepotentialet i patella-senen.

front squat har man f.eks. mere knævandring end backsquat, men ved rimelig teknik og tilvænning bør det ikke øge skadespotentialet særlig meget
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Moody skrev:vandring øger stimulering af især quads i squat varianter eftersom der er mulighed for en øget ROM, men øger samtidig skadepotentialet i patella-senen.

Billede

Hvis vi nu ser på highbar squat og lowbar squat på det billed er der jo forholdsvis stor knævandring, er der noget galt i det hvis man vil ha' ekstra dybde, kan se du siger at det øger skadepotentialet men bliver det øget så meget at man skal foretrække mindre knævandring og så lidt mindre dybde?
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

The Little Kid skrev:
Moody skrev:vandring øger stimulering af især quads i squat varianter eftersom der er mulighed for en øget ROM, men øger samtidig skadepotentialet i patella-senen.

Hvis vi nu ser på highbar squat og lowbar squat på det billed er der jo forholdsvis stor knævandring, er der noget galt i det hvis man vil ha' ekstra dybde, kan se du siger at det øger skadepotentialet men bliver det øget så meget at man skal foretrække mindre knævandring og så lidt mindre dybde?

uha vil være lidt påpasselig med at udtale mig om det, vil nødigt være anledning til skader :-k

altså traditionelt set har SL løftere ikke særligt meget knævandring, fordi de vil undgå skader, og fordi den godkendte squat dybde i sl ikke er ekstremt lav. Men hvorvidt det øgede hypertrofi potentiale er skadesrisikoen værd, er nok meget afhængig af om man har svage sener, og derfor bør holde sig fra at belaste dem for meget... og naturligvis om man har god teknik :)
Brugeravatar

Reputation point: 245

Ja det er jo så noget jeg må gøre op med mig selv om det er en risiko jeg er villig til at løbe. Tak for svaret :D

>>> The Little Kid >>> Den tegning du har henvist til, er, ja en modeltegning, dvs. en forenkling af virkeligheden, og kan derfor ikke bruges til at vurdere knævandring som sådan, da hvert individ har hver sin teknik og udgangspunkt.

Som udgangspunkt ligger Front Squat mindre pres på knæet.

Du bør ikke bestræbe dig efter at opnå stor knævandring. Du siger din er på linje med tæerne? Fint, lidt mere er også fint. Det er bare først en problem når det bliver ekstremt, eller hvis du begynder at få ondt.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

jo større knævandring, jo større moment og dermed belastning over knæleddet. Jo større hoftevandring, jo større moment over hofte (og lænd) og dermed belastning på hofte (og lænd).

Der findes bare ikke en entydig sammenhæng mellem belastning og skadesrisiko. til gengæld kan man sige at versioner af squat med stor knævandring generelt kræver lidt mere fleksibilitet og en bedre teknik for at være sikre.

Men de grundlæggende "regler" for hvad et sikker squat er, er de samme, ligemeget om det er front, OL eller power squat, nemlig hælen i jorden hele løftet, neutral stilling i lænden hele løftet, og ingen sideværts bevægelse af knæet under løftet, samt at knæet bør pege i samme retning som foden vender. Inden for disse rammer er det satme svært at lave et farligt squat...
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Incognito, mange tak for svaret :)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster