Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1711
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1708

Følg bodybuilding.dk på

Kontrollere sult med paleo?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa alle sammen,

Overskriften er måske ikke helt retvisende for mit spørgsmål, men jeg kunne ikke finde på noget bedre...

Til dagligt spiser jeg, som så mange andre Danskere, en helt masse carbs. Havregryn til morgenmad, frugt til mellemmåltider, rugbrød til middag, pasta/ris til aften, havregryn før sengetid osv. Jeg oplever, at jeg, stort set uanset hvor stor måltider jeg spiser, altid bliver sulten efter MAKSIMALT 3 timer - ofte mindre.

Jeg har overvejet at basere en større del af min kost på fødevarer med højt indhold af protein og fedt. Ikke fanatisk på nogen måde, men prøve at leve mere efter paleo-principperne.

Før jeg giver mig i kast med dette, vil jeg dog gerne høre andre, om de har haft samme 'problem' som mig, og hvordan de har tacklet dette 'problem'?

Mvh. :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Gode råd: Spis mere fuldkorn, gode fedtkilder, spis større volume, mindre hyppigt, vær mere opmærksom på insulin etc. Paleo er en mulighed, men det kræver at man er kreativ med sine (grove) grøntsager og får smidt noget fedt ind i det. Salat, agurk og tomat er ikke nok og kan potentielt gøre problemet værre.

Du kan også prøve at faste i 16-24 timer. Jeg faster ikke normalt, men har prøvet det og det giver en god forståelse for, hvad sult er for en størrelse. En del af det er mentalt. Sult er også noget, jeg oplever kan komme og gå og ikke noget, der bygges op over tid.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Kostplan: Ingen kostplan

Almond skrev:Hejsa alle sammen,

Overskriften er måske ikke helt retvisende for mit spørgsmål, men jeg kunne ikke finde på noget bedre...

Til dagligt spiser jeg, som så mange andre Danskere, en helt masse carbs. Havregryn til morgenmad, frugt til mellemmåltider, rugbrød til middag, pasta/ris til aften, havregryn før sengetid osv. Jeg oplever, at jeg, stort set uanset hvor stor måltider jeg spiser, altid bliver sulten efter MAKSIMALT 3 timer - ofte mindre.

Jeg har overvejet at basere en større del af min kost på fødevarer med højt indhold af protein og fedt. Ikke fanatisk på nogen måde, men prøve at leve mere efter paleo-principperne.

Før jeg giver mig i kast med dette, vil jeg dog gerne høre andre, om de har haft samme 'problem' som mig, og hvordan de har tacklet dette 'problem'?

Mvh. :)

Jeg ved ikke om det hænger sammen, men jeg har skåret en del kulhydrater fra min kost. Især frugt. Og jeg kan snildt holde mig til en madpakke på ca. 600-800 kcal på en 9 timers arbejdsvagt uden at følge ubehag eller andet overhovedet. Selvfølgelig er jeg så en lille smule sulten til sidst, men det passer jo med at jeg så går hjem og laver aftensmad :-)

Spiser stort set intet frugt og har ikke gjort det de sidste fem uger. Har hjulpet enormt. Post-WO carbs og/eller carbs generelt får jeg primært gennem grøntsager og nødder og sekundært gennem rugbrød/havregryn (1-3 x ugen). Bestræber mig på at ramme ca. 150-170g kulhydrat maks.. Måske er det placebo, men jeg føler virkelig det har givet mig et fysisk og psykisk overskud på en helt anden måde. Især fordi jeg kan sammenligne det med det som du skriver, fordi jeg har selv haft det sådan.

Personligt bliver jeg selv overrasket hver gang jeg holder mig +5-6 timer midt i arbejdstiden uden at være decideret sulten. Og en anden god ting er så bare at man glæder sig endnu mere til sit måltid ;-) Mit største måltid kommer typisk post-WO om morgenen, hvor jeg bestræber mig på at spise 800-1000 kcal. Træner typisk før morgenmad+arbejde.

Reputation point: 20

Tak for svar begge to!

SP38370, må jeg spørge, hvad din madpakke indeholder? :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

SP38370 skrev:Jeg ved ikke om det hænger sammen, men jeg har skåret en del kulhydrater fra min kost. Især frugt. Og jeg kan snildt holde mig til en madpakke på ca. 600-800 kcal på en 9 timers arbejdsvagt uden at følge ubehag eller andet overhovedet. Selvfølgelig er jeg så en lille smule sulten til sidst, men det passer jo med at jeg så går hjem og laver aftensmad :-)

Spiser stort set intet frugt og har ikke gjort det de sidste fem uger. Har hjulpet enormt. Post-WO carbs og/eller carbs generelt får jeg primært gennem grøntsager og nødder og sekundært gennem rugbrød/havregryn (1-3 x ugen). Bestræber mig på at ramme ca. 150-170g kulhydrat maks.. Måske er det placebo, men jeg føler virkelig det har givet mig et fysisk og psykisk overskud på en helt anden måde. Især fordi jeg kan sammenligne det med det som du skriver, fordi jeg har selv haft det sådan.

Personligt bliver jeg selv overrasket hver gang jeg holder mig +5-6 timer midt i arbejdstiden uden at være decideret sulten. Og en anden god ting er så bare at man glæder sig endnu mere til sit måltid ;-) Mit største måltid kommer typisk post-WO om morgenen, hvor jeg bestræber mig på at spise 800-1000 kcal. Træner typisk før morgenmad+arbejde.

900 kcal på 9 timer..
Det var sørme ikke meget.

Jeg køre efter IF, og indtager ca. 2500-2800 kcal på de 8 timer jeg spiser i løbet af en dag.. Er ikke sulten i min faste periode. fra 19-11 næste dag. Lige inden min frokst kl. 11 er jeg så småt begyndt at kunne mærke sulten.

Har nu kørt det er IF(intermitting fasting) i 1.5 mdr ca. og er virkelig glad for det..
Jeg ved jeg skal køre en masse mad ned, og når det kun er 8 timer om dagen man skal fokusere på maden. i stedet for 16 timer som man normalt er vågen. Jamen, så føler jeg det er lettere at få kvalitet ind i måltiderne.
Skal lige siges jeg på intet tidspunkt har overvejet at gå væk fra IF.. Så glad er jeg blevet for det :)

Skriv lidt i min log omkring mine mad oplevelser og hvordan jeg har det.. Du er velkommen til at følge med..

Reputation point: 50

Nieb skrev:
900 kcal på 9 timer..
Det var sørme ikke meget.

Niks, men i min arbejdstid bestræber jeg mig på at arbejde :-) Anyways, jeg forstår din undren, men mine to største måltider ligger post-WO (mellem klokken 8:00 og 10:00) samt efter arbejde (mellem klokken 18:00 og 20:00). I ny og næ falder der en aftenssnack ind, da der er plads til det i kalorieregnskabet. Kcal-mæssigt kan jeg se at vi har nogenlunde samme mål - jeg prøver at sigte efter 2500-2700 kcal alt efter træningsdage eller ej.

Almond skrev:Tak for svar begge to!

SP38370, må jeg spørge, hvad din madpakke indeholder? :)

I dag lavede jeg æggekage med 200g æg (4 æg) og 250g spinat. Det føles hurtigt som en ganske stor portion især p.g.a. spinaten. Som tilbehør til den havde jeg en halv agurk, 250g cherrytomater og tre gulerødder (ca. 200g). Og så spiser jeg en proteinbolle m. hørfrø (dem fra Lidl) om et par timer. Samlet er det for i dag ca. 820 kcal - det er i hvert fald, hvad jeg har regnet det til.

Til morgenmad spiste jeg 100g grovvalsede havregryn, 50g mandler, 15g hørfrø og 15g affedtet kokosmel samt en shake med 30g chok. proteinpulver og 250g minimælk. Det er alligevel ca. 1000 kalorier. Jeg prøver i 80% af tilfældene at holde mig til paleo, men på dage, hvor jeg har travlt, så er havregryn de nemmeste carbs at få indenbords (nu jeg undgår frugt p.t.).

Har overvejet at lege med en blanding kun på mandler, brazilnødder, kokosmel og hørfrø, men er bange for at der er for få carbs i det ift. post-WO.

Det hjælper mig

Morgenmad skyr og havregrød

Middag rugbrød med æg sild og kødpålæg gulerødder

Efter træning skyr banan

Aftensmad massere af grønsager og kød eventuelt lidt kartofler. Bare ikke ris det bliver jeg simpelthen ikke mæt af
Se eventuelt min kostplan:-)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Paleo kan jo være mange ting, men generelt så mætter det meget bedre at spise mere fedt fremfor kulhydrater, der er en grund til at man gang på gang ser at folk taber sig betragteligt og får det langt bedre når de spiser efter Paleo også selvom de tidligere har spist efter de såkaldte officielle anvisninger om sund mad.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Ingen logbog

IF lærer dig hvad sult er og hvordan du får kontrol over det. Den klassiske Leangains, dvs "spring morgenmaden over" kunne være en mulighed for dig at lære at kontrollere din sult. Efter et par dage burde den være væk.

Har aldrig selv prøvet Paleo, men jeg ved fra erfaring at jo mere fedtholdig maden er jo mere mæt (i længere tid) bliver man. Så det er muligvis også en god alternativ.

Eller du kan prøve begge?

Reputation point: 10

Nu lyder jeg måske som en værre vegan hippie, men det der hjalp mig var at spise masser af frugt (bananer og æbler kan man altid have med sig), det eneste "rigtige" mad jeg spiser, er til frokost og aften, hvor der givetvis er masser af kød, og carbs (ris/kartofler/bønner fx)

Jeg spiser dog sjældent mere end 180 g protein om dagen (oftest omkring 150 g ifølge Myfitnesspal), da jeg ikke føler velvære ved så høje mængder, men carbs er jeg meget glad for.

Jeg har prøvet IF, og holdt meget af det, men oplevede desværre at når man havde de 2-3 meget store måltider, så fik jeg ofte ondt i maven, og i det hele taget et "forkert" forhold til mad.

Jeg ville ikke kaste mig ud i nogen dogmatisk diæt hvis jeg var dig, men hey, jeg er ikke dig, og nogle gange må man prøve tingene før man ved hvordan det fungerer for én selv.
Brugeravatar

Spiser man efter paleo principperne ender det ofte med at man ikke har brug for mere end 2 til 3 måltider dagligt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

De dage jeg skal jobbe 10.30, står jeg ca. op klokken 7.30-8.00, hvis ikke jeg vælger at træne tidligt. Træner jeg ikke tidligt, kan jeg holde mig kørendes på følgende fra 7.30-18.30 uden at føle sult - men så er det også direkte hjem at spise aftensmad. Tag forbehold for, at grønsags-mængderne godt kan være en anelse større en angivet.
Vedhæftede filer
kofsako.jpg
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster