Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1257
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1254

Følg bodybuilding.dk på

Korrekt udførelse af Bent-over Row (BOR)?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB'er

Jeg har lavet utallige søgninger angående den korrekte udførelse af Bent-over Row, og alle mine søgninger giver forskellige svar. Videoer på youtube viser også forskellige ting. Forstået på den måde, at nogen siger man skal læne sig helt vandret med gulvet, og andre mener man skal være oprejst ca. 45 grader osv. osv.. Desuden er der mange forskellige meninger om hvor man skal løfte vægtstangen hen, fx om det skal være hen til brystkassen eller navlen osv.

Det er rimelig forvirrende. Så er ret interesseret i, at høre jeres mening. Hvad gør I, eller hvad mener I er den korrekte udførsel?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

45 grader, træk til maven burde være fint
http://www.hvidovrestyrke.dk/ - Hvidovre Styrkeløft Forening
Brugeravatar

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Det kommer an på hvilke muskler du hovedsageligt vil ramme.
Ved at læne dig forover og være parallel med jorden samt løfte stangen op til brystet, rammer du øvre ryg (og evt. traps?) meget mere.
Ved at stå 45 grader og løfter stangen op til maveregionen rammer du vingerne mere :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Yeah - Ubehageligt !!
Citat: Asbjørn Riis

Du kan se ind i MIN LOG her
Brugeravatar

Geografisk sted: Torshavn (Færøerne)

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Galleri: Vis galleri (1)

Tak for svarene. Videoen viser det egentlig meget godt, dvs. hvis man træner på den måde som han gør det, altså 45 grader, hvilke muskelgrupper rammes så helt præcist? Det er vel ikke kun vingerne?

Et ekstra spørgsmål: Hvordan træner jeg de øverste rygmuskler mest effektivt? Snakker vi pullups her?
Brugeravatar

Johnny Drama skrev:Tak for svarene. Videoen viser det egentlig meget godt, dvs. hvis man træner på den måde som han gør det, altså 45 grader, hvilke muskelgrupper rammes så helt præcist? Det er vel ikke kun vingerne?

Et ekstra spørgsmål: Hvordan træner jeg de øverste rygmuskler mest effektivt? Snakker vi pullups her?

Det kommer an på hvilke du mener specifikt. Hvis du mener upper trapz, dem som mange vil kalde (tyre)nakken så shurgs. Men hvis du mener øvre ryg generelt, mid trapz, rhombs, teres major og bagskulder, så er BOR ganske god. Relativt meget foroverbøjet med albuerne ude.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

Ja det er nemlig øvre ryg generelt jeg mener. Men vil du så mene, at man skal have ryggen længere ned end 45 grader? og hvor skal stangen så trækkes hen? For i videoen trækker han den hen til navlen ca.? er det stadig fint?
Brugeravatar

Johnny Drama skrev:Ja det er nemlig øvre ryg generelt jeg mener. Men vil du så mene, at man skal have ryggen længere ned end 45 grader? og hvor skal stangen så trækkes hen? For i videoen trækker han den hen til navlen ca.? er det stadig fint?

Desto mere parallel din overkrop er med gulvet, desto mere vil du kunne trække med øvre ryg frem for dine lats. Alternativt kan du ligge dig fladt på en bænk (som står på nogle klodser) og trække nedenunder bænken. Eller du kan gøre det nemmere for dig selv, ved at lave DB row, hvor du støtter op ad en flad bænk med din modsatte hånd og knæ.
Brugeravatar

hr_bjoern skrev:
Johnny Drama skrev:Ja det er nemlig øvre ryg generelt jeg mener. Men vil du så mene, at man skal have ryggen længere ned end 45 grader? og hvor skal stangen så trækkes hen? For i videoen trækker han den hen til navlen ca.? er det stadig fint?

Desto mere parallel din overkrop er med gulvet, desto mere vil du kunne trække med øvre ryg frem for dine lats. Alternativt kan du ligge dig fladt på en bænk (som står på nogle klodser) og trække nedenunder bænken. Eller du kan gøre det nemmere for dig selv, ved at lave DB row, hvor du støtter op ad en flad bænk med din modsatte hånd og knæ.

Mere oprejst=mere traps.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Som udgangspunkt vil musklerne i øvre ryg blive ramt mere ved at trække albuerne ud mod siden og trække stangen højt (fx op mod brystet), i forhold til at tucke albuerne ind til siden og trække lavt (fx mod navlen eller hoften). Det er dog ikke et enten eller scenarie - hele ryggen bliver ramt ved begge varianter.

Eksempelvis, afhængig af hvordan din træning ser ud og hvad dine mål er, kunne du jo tage et par tunge sæt hvor du trækker lavt og derefter køre et par lidt lettere sæt hvor du trækker højt med albuerne ude.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

flamingopikken skrev:

Som udgangspunkt vil musklerne i øvre ryg blive ramt mere ved at trække albuerne ud mod siden og trække stangen højt (fx op mod brystet), i forhold til at tucke albuerne ind til siden og trække lavt (fx mod navlen eller hoften). Det er dog ikke et enten eller scenarie - hele ryggen bliver ramt ved begge varianter.

Eksempelvis, afhængig af hvordan din træning ser ud og hvad dine mål er, kunne du jo tage et par tunge sæt hvor du trækker lavt og derefter køre et par lidt lettere sæt hvor du trækker højt med albuerne ude.

Det er selvfølgelig en mulighed. Du tænker på 4 sets - 2 øvre, 2 nedre - ikke? Er det noget man typisk ser folk gøre for netop at ramme hele ryggen bedst muligt?

For lige at forstå det 100% korrekt. Hvad menes der så helt præcist med at have albuerne ude? Bare at jeg skal have et bredere greb på stangen? Er ret fokuseret på at gøre øvelsen med den bedst mulige form :)
Brugeravatar

Johnny Drama skrev:
flamingopikken skrev:

Det er selvfølgelig en mulighed. Du tænker på 4 sets - 2 øvre, 2 nedre - ikke? Er det noget man typisk ser folk gøre for netop at ramme hele ryggen bedst muligt?

For lige at forstå det 100% korrekt. Hvad menes der så helt præcist med at have albuerne ude? Bare at jeg skal have et bredere greb på stangen? Er ret fokuseret på at gøre øvelsen med den bedst mulige form :)

Om det lige er 2, 3 eller 10 sæt du skal køre kommer jo an på resten af din træning og dine mål. Det må du selv lige vurdere :)

Med albuerne ude, menes at du holder albuerne ud fra kroppen. Eksempelvis i en 90 graders vinkel if. til overkroppen. Man vil som regel holde bredere på stangen end sædvanligt ved denne fremgangsmåde.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:Mere oprejst=mere traps.

Også hvad angår trapz 2 og 3?
Brugeravatar

Det giver god mening. Tak for udbygningen makker.

Generelt synes jeg det virker som en skide god øvelse, og sammen med dødløft har man sgu et godt fundament for en god omgang rygtræning :)
Brugeravatar

Ellers så vises og forklares det os rigtig godt inde på maxer.dk - genial side =D>

http://maxer.dk/videoer/rows
No Pain, No Gain

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Der ligger på nettet en artikel der hedder:
Guide to Building a Better Back by Dorian Yates

Måske der er nogen der finder interesant...
Jeg tror ikke jeg må linke direkte til den...
Sidst rettet af dykker 21. dec 2012, 09:50, rettet i alt 1 gang.

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 135.00

dykker skrev:Jeg tror ikke jeg må linke direkte til den...

Du må gerne linke til en artikel..
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis den bliver slættet så Google selv : Guide to Building a Better Back by Dorian Yates

Det jeg syntes er lidt interesant er at han åbenbart er fortaler for at have biceps i sin stærkeste position i alle sine trækøvelser.
Chins med bredt greb for bred ryg er han heller ikke helt tilfreds med, og kalder det en misforståelse der stammer fra vandret træk.

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=43704

http://musclezone.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=1540

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 135.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding