Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 834
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Kostplan giver ingen mening

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at cutte ned, da jeg synes jeg er begyndt at få et pænt stort overskud af fedt. Jeg har aldrig nogensinde kørt med kostplan. Så tænkte jeg at jeg vil sætte mig ned, og regne ud hvor meget energi jeg får om dagen og sammenligne med mit ligevægtsindtag som er sådan (ifølge beregneren):
Basalstofskifte: 1856 kcal (7766 kJ)

Energiforbrug: 2877 kcal (12037 kJ)

Dette er hvad jeg cirka spiser på en dag, nogle gange kan det være mere, mens andre gange mindre.
kostplan

Det der undre mig er at den mit daglige energi som jeg modtager, ligger meget lavere end energiforbruget. Burde jeg ikke tabe mig? Altså der er jo pænt langt fra det 1301, til 2877 kcal. ?? ](*,)
Jeg har tænkt mig at lavere end meget sundere kostplan her snart, men jeg kan sku stadig ikke fatte hvorfor jeg har taget på over denne periode?? ](*,) ](*,)
Sidst rettet af zacho95 10. dec 2013, 23:08, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

zacho95 skrev:Jeg kunne egentlig godt tænke mig at cutte ned, da jeg synes jeg er begyndt at få et pænt stort overskud af fedt. Jeg har aldrig nogensinde kørt med kostplan. Så tænkte jeg at jeg vil sætte mig ned, og regne ud hvor meget energi jeg får om dagen og sammenligne med mit ligevægtsindtag som er sådan (ifølge beregneren):
Basalstofskifte: 1856 kcal (7766 kJ)

Energiforbrug: 2877 kcal (12037 kJ)

Dette er hvad jeg cirka spiser på en dag, nogle gange kan det være mere, mens andre gange mindre.
kostplan

Det der undre mig er at den mit daglige energi som jeg modtager, ligger meget lavere end energiforbruget. Burde jeg ikke tabe mig? Altså der er jo pænt langt fra det 1301, til 2877 kcal. ?? ](*,)
Jeg har tænkt mig at lavere end meget sundere kostplan her snart, men jeg kan sku stadig ikke fatte hvorfor jeg har taget på over denne periode?? ](*,) ](*,)

De tal du har smidt ind i kostplanen - er det nogle du gætter dig til, eller noget du har vejet dig frem til? Det med havregryn kan jeg fx ikke forstå. Du skriver 60 gram, hvilket lyder som meget lidt. Jeg spiser selv 150 gram havregryn om morgen, med 40 gram rosiner og 40 gram hasselnødder. Dvs. vægtmæssigt spiser jeg næste 4 gange så meget som du gør - hvilket lyder voldsomt i mine ører :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ahh ok, det var sådan hurtigt skrevet ind, når jeg sad og tænkte over det lød det bare meget vildt. Men prøver da lige at rette lidt i tallene.

kostplan

har rettet den lidt til nu, men synes dog stadig tallet ligger pænt lavt, i forhold til 2800 kcal?

Du har undervurderet de mængder du skriver.

Din morgenmad - 60 gram havregryn, spiser du dem havregrød eller har du glemt mælken? Desuden er det en ret lille portion.

Din frokost - der er ikke kun ca.500 kcal i den. Bollen i sig selv er der sikkert 400 kcal plus kalkun ca. 150-200 kcal, mayo eller anden smørrelse ca. 100 kcal (den salat der måtte være i tæller ikke det store, så den er droppet)

100 gram Herkules rugbrød svarer til 2 skiver og der er 200 kcal i det. Derudover er det nogle tørre mader hvis du kun putter 20 gram pølse på de to skiver! Det svarer vel til 1,5 skive af den 3-stjernet, så her tror jeg godt du kan skrive 60-80 gram pølse og dette giver ca 2-250 kcal.

Din aftensmad er også alt for undervurderet. Kylling tror jeg nærmere du skal regne med 150-200 gram kylling som er ca 200 kcal. Derudover er 100 gram kogte ris = ca. 30 gram rå ris. Du spiser nok nærmere 100 gram rå ris dvs. 300-400 gram kogte ris og dette svarer til 370 kcal. Derudover kommer så hvis der er lidt sovs, ketchup etc. Derudover er kylling også noget af det mest magre kød, så hvis du spiser hakket okse eller andet oksekød så er der måske 100 kcal mere i kødet.

Dette giver så ca. 2100 kcal + det løse du spiser og drikker. (har taget udgangspunkt i 100g havregryn, lavet som havregrød)

Du bliver nødt til at veje din mad en dag for at få et mere nøjagtigt kcal overblik. Derudover skal du huske på at ligevægtberegneren kun er vejledende, så dit energiforbrug kan godt ligge lavere end 2800 kcal.

Jeg må sku bare have fejlbedømt hvor meget maden egentlig vejer, nu sad jeg også bare her og skrev ned hvad jeg egentlig troede. Tusind tak for det gode svar, imorgen vil jeg begynde og veje maden.

- Hvis jeg gerne vil cutte ned så hurtigt som muligt, uden at det skal gå ud over mit energi i hverdagen. (Jeg skal til at skrive opgave osv..) Hvad vil i så foreslå at mit daglige energiindtag skal ligge på? :)

Prøv med 2400-2500
Brugeravatar

Reputation point: 30

Logbog: Vis logbog

zacho95 skrev:Jeg må sku bare have fejlbedømt hvor meget maden egentlig vejer, nu sad jeg også bare her og skrev ned hvad jeg egentlig troede. Tusind tak for det gode svar, imorgen vil jeg begynde og veje maden.

- Hvis jeg gerne vil cutte ned så hurtigt som muligt, uden at det skal gå ud over mit energi i hverdagen. (Jeg skal til at skrive opgave osv..) Hvad vil i så foreslå at mit daglige energiindtag skal ligge på? :)

Lidt forskelligt fra person til person. Men maksimalt 500 kcal i underskud. Mange ligger ca. 300 kcal i underskud.

- Men som du selv skrev, så få vejet maden. Sørg for at veje al den mad du spiser i morgen, og så få den tastet ind. Og det gælder både mad og drikke. - Alt du indtager (bortset lige fra vand)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Du skal ikke bare trække tal ud af røven og gætte. Det giver ingen mening at forsøge at kontrollere noget uden at gide at foretage det relevante arbejde.

Mål og vej ALT ned til det enkelte gram i en uge som minimum.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Logbog: Vis logbog

Tilbage til Begynder forum