Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1079
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1076

Følg bodybuilding.dk på

Kreatin / protein v. Vægttab?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle sammen.

Jeg er en overvægtig gut der lige har meldt mig i trænings center og fået lavet en kostplan af en sagkyndig :)

Men skal man indtage kreatin og protein under vægttab? Og skal der styrketrænes ved siden af cardio for evt. At øge min forbrænding eller hvordan?

Fortsat god aften derude :)

Reputation point: 0

Træner her: Equinox Vesterbro

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Prøv at poste din trænings- og kostplan.

For at svare helt kort: Man skal altid indtage proteiner som en del af sin kost. Om du behøver supplere med proteinpulver? Højest sandsynligt ikke.

Mht. kreatin... Well, det er rimeligt velunderbygget som perfomance enhancer ved styrketræning (det er altså komplet useless hvis du kun vil køre cardio), omend effekten er ret lille. Da der tilgengæld ikke er tvivl om, at du holder på synligt (og selvfølgelig målbart) mere vand i kroppen, synes jeg personligt ikke det er værd at tage. Jeg bliver helt rund i hovedet og føler mig puffy.

Mht. vægtløftning ved siden af cardio? Helt kort, vil jeg sige: Smid cardio ud og løft kun vægte. Du forbrænder over 300 kalorier i timen og bliver samtidig stærk, ligesom du stort set eliminerer risikoen for at brænde muskler istedet for fedt i forbindelse med dit vægttab.
Cardio sucks, det ved du allerede, og hvis du er både utrænet og overvægtig, kan f.eks. jogging være en hård omgang for dine knæ.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Bosse101 skrev:Mht. vægtløftning ved siden af cardio? Helt kort, vil jeg sige: Smid cardio ud og løft kun vægte. Du forbrænder over 300 kalorier i timen og bliver samtidig stærk, ligesom du stort set eliminerer risikoen for at brænde muskler istedet for fedt i forbindelse med dit vægttab.

Hvor har du denne information fra?

Styrkeliste
- Bænkpres: 8.00
- Squat: 7.00
- Dødløft: 9.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Bosse101 skrev:Prøv at poste din trænings- og kostplan.

For at svare helt kort: Man skal altid indtage proteiner som en del af sin kost. Om du behøver supplere med proteinpulver? Højest sandsynligt ikke.

Mht. kreatin... Well, det er rimeligt velunderbygget som perfomance enhancer ved styrketræning (det er altså komplet useless hvis du kun vil køre cardio), omend effekten er ret lille. Da der tilgengæld ikke er tvivl om, at du holder på synligt (og selvfølgelig målbart) mere vand i kroppen, synes jeg personligt ikke det er værd at tage. Jeg bliver helt rund i hovedet og føler mig puffy.

Mht. vægtløftning ved siden af cardio? Helt kort, vil jeg sige: Smid cardio ud og løft kun vægte. Du forbrænder over 300 kalorier i timen og bliver samtidig stærk, ligesom du stort set eliminerer risikoen for at brænde muskler istedet for fedt i forbindelse med dit vægttab.
Cardio sucks, det ved du allerede, og hvis du er både utrænet og overvægtig, kan f.eks. jogging være en hård omgang for dine knæ.

Man kan da også brænde muskler selvom man ikke dyrker cardio? Det er overordnet set din kost der afgører det.

Hvorfor sucks cardio? Cardio er en fin måde at øge sit stof skifte på, og bedst af alt, det udmunder i at man tillade sig flere kcal i løbet af sin dag.

Stop hating af cardio, tak.

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Proteinpulver: Nej
Det mætter mindre end rigtig mad og indeholder kalorier, som du ikke har brug for under vægttab.

Styrketræning: Ja
Den hjælper med at øge din forbrænding på sigt i form af øget muskelmasse. Desuden kan træningen forebygge skader i andre sammenhænge.

Kreatin: Måske
Det er kun relevant, hvis du vil styrketræne. Det har ingen effekt ved cardio. Det har en effekt for nogle ved styrketræning, men effekten er ofte ganske lille.

Reputation point: 10

Kreatin
Hvis du ''KUN'' er ude efter at mindske din vægt er kreatin ikke nødvendigt, det øger din vægt imens det er i kroppen da dt holder vand i musklerne, men hvis du samtidig er ude efter forøget styrke eller muskelmasse er kreatin en god ide.

Protein
Hvis du har fået lagt en plan af en sagkyndig går jeg ud fra at du får nok protein via. kosten.
Med det sagt, vil jeg sige at du sagtens kan tage proteinpulver ved siden af, bare husk at regn shaken/proteinshaken med i dit kalorie indtag, eller få din kosthjælper til det.

Kardio
Løb en halv time inden dit første måltid vær morgen.

Geografisk sted: Helsingør,

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

King Edward skrev:Proteinpulver: Nej
Det mætter mindre end rigtig mad og indeholder kalorier, som du ikke har brug for under vægttab.

Den hjælper med at øge din forbrænding på sigt i form af øget muskelmasse. Desuden kan træningen forebygge skader i andre sammenhænge.

Det er kun relevant, hvis du vil styrketræne. Det har ingen effekt ved cardio. Det har en effekt for nogle ved styrketræning, men effekten er ofte ganske lille.

1 scoop (ca 30g) bodylab proteinpulver, indeholder ca 24g protein og 123kcal.

Kylling indeholder det samme antal proteiner i ca 100g og 112kcal.

Dvs at så længe du laver din shake i vand, så får du ca samme effekt af en shake, som af 100g kylling.

At der skulle være kalorier i proteinpulver som man ikke har brug for, det forstår jeg ikke.
Du er simpelthen fortaler for at man helt dropper kalorier? :wink:

Reputation point: 5

Styrketræning trumfer cardio mht kalorie forbrænding.

Rose925 skrev:
Bosse101 skrev:Mht. vægtløftning ved siden af cardio? Helt kort, vil jeg sige: Smid cardio ud og løft kun vægte. Du forbrænder over 300 kalorier i timen og bliver samtidig stærk, ligesom du stort set eliminerer risikoen for at brænde muskler istedet for fedt i forbindelse med dit vægttab.

Hvor har du denne information fra?

Til støtte:
http://news.bodylab.dk/artikler/1308-sa ... raender-du
http://iform.dk/beregn-kalorieforbraending
http://www.viivaa.dk/b/kalorieforbraending/
forbraending-ved-styrketraening-t28844.html
https://www.vaegttab.nu/motion/styrketraening-haardt/
http://www.fatsecret.dk/motion/styrketr ... jninger%29
http://www.styrkeblog.dk/traeningsprogram/crossfit/
[... ... ...]
Jeg kan faktisk blive ved med at finde kilder på, at styrketræning ligger over 300 kcal i timen.

Mod:
http://aktivtraening.dk/spoerg-os/spoer ... t-end-loeb

Jeg fandt kun én kilde, som taler imod.

Mit søgeord var neutralt: "styrketræning kalorier"

Når det er sagt, så kan der jo være tale om ganske få bagvedliggende kilder, som blot er brugt uden reference mange steder på nettet. Imod dette taler, at kcal-forbruget i samtlige artikler ovenfor er forskellig.
Der kan dog være tale om en udbredt myte.
Jeg tør dog godt forlade mig på, at en person over 50 kg., som sveder i centeret og kæmper med vægtene, forbrænder mere end 300 kcal i timen.

leondrengen skrev:
Bosse101 skrev:Prøv at poste din trænings- og kostplan.

Man kan da også brænde muskler selvom man ikke dyrker cardio? Det er overordnet set din kost der afgører det.

Hvorfor sucks cardio? Cardio er en fin måde at øge sit stof skifte på, og bedst af alt, det udmunder i at man tillade sig flere kcal i løbet af sin dag.

Stop hating af cardio, tak.

Selvfølgelig kan man det. Hvis man går restriction-amok, så er det da muligt. At kroppen nedbryder anvendeligt væv før uanvendeligt væv peger dog på, at man gør noget forkert.

Har du nogensinde set en buff langdistanceløber? Nej. Og det er fordi man ikke behøver muskler for at "løbe".
Ydermere stimulerer løb kun benene, hvorfor man i højere grad risikerer atrofi i (især) overkroppen når man ligger i kalorieunderskud i kombination med cardio alene.

Tænk over hvilket signal, der bliver sendt til kroppen under cardio i kalorieunderskud:
Input: Du har brug for at løbe langt
Output: Effektiv vægtreduktion ved atrofi og fedtforbrænding, som optimerer evne til løb

Og nu styrketræning:
Input: Du har brug for at løfte tungt
Output: Effektiv muskeltilpasning og fedtforbrænding, som optimerer styrke

Men det er da klart, at hvis man er i så stort underskud, at kroppen ikke kan/tør forlade sig på fedtforbrænding alene, så mister man muskelmasse uanset hvad.

Til sidst kan man prøve at tænke på sine cardio-bekendte (omend det udgør et anekdotisk bevis): De er aldrig tyndere eller mere markerede end én selv. Ikke engang, når man bulker.

Når OP poster på bodybuilding.dk, går jeg ud fra, han vil have en bodybuilding-svar.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

tombolatrompeten skrev:
King Edward skrev:Proteinpulver: Nej

1 scoop (ca 30g) bodylab proteinpulver, indeholder ca 24g protein og 123kcal.

Kylling indeholder det samme antal proteiner i ca 100g og 112kcal.

Dvs at så længe du laver din shake i vand, så får du ca samme effekt af en shake, som af 100g kylling.

At der skulle være kalorier i proteinpulver som man ikke har brug for, det forstår jeg ikke.
Du er simpelthen fortaler for at man helt dropper kalorier? :wink:

Jeg har måske misforstået situationen. Han har fået lavet en kostplan af en sagkyndig, som ikke indeholder proteinpulver? Han spørger om det ville være en god idé, at tage noget proteinpulver udover kostplanen. Jeg svarer nej, eftersom han ikke har brug for de ekstra kalorier. Han kan selvfølge tage proteinpulver i stedet for noget andet, men jeg ville foretrække kylling, æg, skyr osv. under vægttab.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster