andersen skrev:Det største spike på blodsukkerkoncentrationen af maltodextrin med et GI på 105! Druesukker har et GI på 100 og giver også et stort spike...
men det kan man ikke bruge til noget når du ikke angiver en reference-fødevarer!? GI-enheden er ikke fastlagt - dog er det mest almindelige at bruge saccharose eller hvidt brød!
Reference-fødevare? Nu plejer man jo at benytte druesukker til dette, hvorfor den også er sat til indeks 100 - jeg tror vist det er MEGET almindeligt, så derfor syntes jeg ikke det var nødvendigt at nævne! De andre fødevarer sammenlignes i forhold til druesukkers spike på blodsukkerkoncentrationen - man udregner vist nok integralet af funktionen, men det er ikke lige noget jeg gider beskæftige med mig nu: jeg har masser af matematik i skolen
Edit; Jeg fandt lige lidt hurtigt information!
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=55&a_id=36&page=2&title=art skrev:På baggrund af dette har man udarbejdet et Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed. Blodsukkerstigningen efter indtagelse af 50g glukose over to timer sættes til indeks 100. Blodsukkerstigningen af andre fødevarer afmålt så de indeholder 50g tilgængelig kulhydrat udtrykkes herefter som procent af glukose.
Men derudover bør det nok også nævnes at det glykæmiske indeks ikke har det helt store at sige, da man næppe eller sjældent spiser et måltid bestående KUN af en fødevare! Normalt plejer et måltid bestå af flere fødevarer og derfor bør man nærmere benytte sig af Glykæmisk load...