Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Simonjensen skrev:Nedsættes restitutionstiden ved at indtage kulhydrater umiddelbart efter træning?

HFK skrev:Ja, det er det samlede indtag der tæller om hvorvidt du tager på eller taber dig.
Men en prokost er vel trods alt nødvendig. Kroppen er trods alt allermest modtagelig den halve time efter træning.
Ville blot høre, om det ville påvirke den enkelte træning, at skære ned på kulhydraterne efter træning.

MadzP92 skrev:HFK skrev:Ja, det er det samlede indtag der tæller om hvorvidt du tager på eller taber dig.
Men en prokost er vel trods alt nødvendig. Kroppen er trods alt allermest modtagelig den halve time efter træning.
Ville blot høre, om det ville påvirke den enkelte træning, at skære ned på kulhydraterne efter træning.
Det er en myte. Om du så først får proteiner og kulhydrater 2 timer efter din træning er ligemeget. derfor: fokuser på det samlede antal i stedet
- taget fra Bodybuilding.dk's egen artikel om kost og ernæring."Begge forsøgsgrupper havde en målbar fremgang, men gruppe 1, som indtog deres kosttilskud lige inden og efter træning, viste markant bedre resultater end gruppe 2, som indtog deres kosttilskud tidlig morgen og sen aften. Gruppe 1 havde opnået en højere 1RM i de testede øvelser (3 forskellige øvelser), kunne fremvise et mere markant hypertrofi-respons, og havde større koncentration af kreatin og glykogen i musklerne.
Det interessant er jo så hvor markant forskellen mellem de 2 grupper var. Hvis der var tale om ganske få procent, kunne man jo nemt bortforklare forskellen, med forskellige fejlkilder. Ser man på fremgangen i fedtfri kropsmasse, så havde gruppen som indtog deres kosttilskud lige før, og lige efter træning, faktisk dobbelt så stor fremgang, som gruppen der indtog deres kosttilskud morgen og aften. Og det var ikke kun den fedtfrie masse som nød markant fremgang. Størrelsen af type II fibrene var i gruppe 1 omkring 50 % større end hos gruppe 2, og hvad angår styrkefremgangen, så steg gruppe 1 omkring 25 % mere i styrke, end gruppe 2".
Labze skrev:Det gør absolut ingen forskel, om du får kulhydrater efter træning eller ej.
MadzP92 skrev:Der er ingen grund til at spise kulhydrater efter træning. Det er det samlede indtag der tæller.

Bjarke Andersen skrev:Labze skrev:Det gør absolut ingen forskel, om du får kulhydrater efter træning eller ej.MadzP92 skrev:Der er ingen grund til at spise kulhydrater efter træning. Det er det samlede indtag der tæller.
Ud fra den logik jeg besidder, så er det en god idé at få fyldt glykogen depoterne op, og give muskelvævet noget protein at genopbygge sig af efter et træningspas. Desuden sætter træning kroppen i en katabolsk tilstand, og for at vende denne til en anabolsk, giver det også mening at tilføre kroppen næring umiddelbart efter træningen.
Ud over min logik, er der nogle kloge hoveder der er ret uenige med jer her..
Aragon & Schoenfeld: Nutrient timing revisited: is there a post-exercise anabolic window?: post-exercise nutrient timing, Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:5
Stark et al: Protein timing and its effects on muscular hypertrophy and strength in individuals engaged in weight-training, Journal of the International Society of Sports Nutrition 2012, 9:54

Bjarke Andersen skrev:Labze skrev:Det gør absolut ingen forskel, om du får kulhydrater efter træning eller ej.MadzP92 skrev:Der er ingen grund til at spise kulhydrater efter træning. Det er det samlede indtag der tæller.
Ud fra den logik jeg besidder, så er det en god idé at få fyldt glykogen depoterne op, og give muskelvævet noget protein at genopbygge sig af efter et træningspas. Desuden sætter træning kroppen i en katabolsk tilstand, og for at vende denne til en anabolsk, giver det også mening at tilføre kroppen næring umiddelbart efter træningen.
Aragon & Schoenfeld: Nutrient timing revisited: is there a post-exercise anabolic window?: post-exercise nutrient timing, Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:5
Stark et al: Protein timing and its effects on muscular hypertrophy and strength in individuals engaged in weight-training, Journal of the International Society of Sports Nutrition 2012, 9:54
HFK skrev:MadzP92 skrev:HFK skrev:Ja, det er det samlede indtag der tæller om hvorvidt du tager på eller taber dig.
Det er en myte. Om du så først får proteiner og kulhydrater 2 timer efter din træning er ligemeget. derfor: fokuser på det samlede antal i stedet
Hold op med at sige det er en myte.- taget fra Bodybuilding.dk's egen artikel om kost og ernæring."Begge forsøgsgrupper havde en målbar fremgang, men gruppe 1, som indtog deres kosttilskud lige inden og efter træning, viste markant bedre resultater end gruppe 2, som indtog deres kosttilskud tidlig morgen og sen aften. Gruppe 1 havde opnået en højere 1RM i de testede øvelser (3 forskellige øvelser), kunne fremvise et mere markant hypertrofi-respons, og havde større koncentration af kreatin og glykogen i musklerne.
Det interessant er jo så hvor markant forskellen mellem de 2 grupper var. Hvis der var tale om ganske få procent, kunne man jo nemt bortforklare forskellen, med forskellige fejlkilder. Ser man på fremgangen i fedtfri kropsmasse, så havde gruppen som indtog deres kosttilskud lige før, og lige efter træning, faktisk dobbelt så stor fremgang, som gruppen der indtog deres kosttilskud morgen og aften. Og det var ikke kun den fedtfrie masse som nød markant fremgang. Størrelsen af type II fibrene var i gruppe 1 omkring 50 % større end hos gruppe 2, og hvad angår styrkefremgangen, så steg gruppe 1 omkring 25 % mere i styrke, end gruppe 2".

HFK skrev:Bjarke Andersen skrev:Labze skrev:Det gør absolut ingen forskel, om du får kulhydrater efter træning eller ej.MadzP92 skrev:Der er ingen grund til at spise kulhydrater efter træning. Det er det samlede indtag der tæller.
Er 100% enig med dig. Og er også altid blevet 'opdraget' med den katabolske fase til den anabolske fase.
Må bare finde andre tidspunkter på dagen at skære i kulhydraterne

BiggunzZ666 skrev:Hvis FW var et land, så var det Afghanistan.

Man hører mange forskellige ting om hvad der er det mest optimale, men det var bare lige lidt info herfra 

Nyb123 skrev:Der er ingen grund til at skære drastisk ned for kulhydraterne og booste proteinindtaget (snarere tværtimod - ny forskning har vist, at for højt indtag af protein i en "ung" alder kan være sundhedsskadeligt. Anbefalingen er stadig maks 20% for protein).

Nyb123 skrev:Der er ingen grund til at skære drastisk ned for kulhydraterne og booste proteinindtaget (snarere tværtimod - ny forskning har vist, at for højt indtag af protein i en "ung" alder kan være sundhedsskadeligt. Anbefalingen er stadig maks 20% for protein).
Og ganske rigtigt, så er det en god idé at indtage både kulhydrater og protein efter træning (ca. 1 g. kulhydrat pr. kg. legemsvægt samt 0,25 g. protein pr. kg. legemsvægt). Dette er dog oftest noget top-atleter anvender, så de kan få få restitueret og dermed flere træningspas.
Hvis du skulle have lyst, så kan du fint indtage de kulhydrater og proteiner efter træning. Du skal bare huske på, at du så stjæler kcal fra et andet måltid på dagen.
Active skrev:Angående om man skal have kulhydrat efter træning, så kan jeg fortælle jer at mange af de mest succesfulde bodybuildere i Danmark, ikke indtager carbs efter træning... jeg gør det heller ikkeMan hører mange forskellige ting om hvad der er det mest optimale, men det var bare lige lidt info herfra

Active skrev:Angående om man skal have kulhydrat efter træning, så kan jeg fortælle jer at mange af de mest succesfulde bodybuildere i Danmark, ikke indtager carbs efter træning... jeg gør det heller ikkeMan hører mange forskellige ting om hvad der er det mest optimale, men det var bare lige lidt info herfra
Valeurvaleur skrev:Nyb123 skrev:Der er ingen grund til at skære drastisk ned for kulhydraterne og booste proteinindtaget (snarere tværtimod - ny forskning har vist, at for højt indtag af protein i en "ung" alder kan være sundhedsskadeligt. Anbefalingen er stadig maks 20% for protein).
Det er jeg ikke enig i - der er en del sundhedseksperter og forskere der har været ude og skyde både de nye og gamle studier omkring protein og dødelighed ned. Læs bl.a.:
http://examine.com/blog/high-protein-diets-linked-to-cancer-should-you-be-concerned/
https://twitpl.us/t/LJeb
Det er sensationsstudier, baseret på korrelation, der indikerer forhøjet dødelighed ved højt proteinindtag.
--
Til trådstarter, så er den vigtigste pointe at drage fra Aragon's omfattende rapport:
Practical applications
Distilling the data into firm, specific recommendations is
difficult due to the inconsistency of findings and scarcity
of systematic investigations seeking to optimize preand/
or post-exercise protein dosage and timing. Practical
nutrient timing applications for the goal of muscle
hypertrophy inevitably must be tempered with field
observations and experience in order to bridge gaps in
the scientific literature. With that said, high-quality protein
dosed at 0.4–0.5 g/kg of LBM at both pre- and
post-exercise is a simple, relatively fail-safe general
guideline that reflects the current evidence showing a
maximal acute anabolic effect of 20–40 g [53,84,85]. For
example, someone with 70 kg of LBM would consume
roughly 28–35 g protein in both the pre- and post exercise
meal. Exceeding this would be have minimal detriment
if any, whereas significantly under-shooting or
neglecting it altogether would not maximize the anabolic
response.
Due to the transient anabolic impact of a protein-rich
meal and its potential synergy with the trained state,
pre- and post-exercise meals should not be separated by
more than approximately 3–4 hours, given a typical resistance
training bout lasting 45–90 minutes. If protein
is delivered within particularly large mixed-meals (which
are inherently more anticatabolic), a case can be made
for lengthening the interval to 5–6 hours. This strategy
covers the hypothetical timing benefits while allowing
significant flexibility in the length of the feeding windows
before and after training. Specific timing within
this general framework would vary depending on individual
preference and tolerance, as well as exercise
duration. One of many possible examples involving a 60-
minute resistance training bout could have up to 90-
minute feeding windows on both sides of the bout, given
central placement between the meals. In contrast, bouts
exceeding typical duration would default to shorter feeding
windows if the 3–4 hour pre- to post-exercise meal
interval is maintained. Shifting the training session
closer to the pre- or post-exercise meal should be dictated
by personal preference, tolerance, and lifestyle/
scheduling constraints.
Even more so than with protein, carbohydrate dosage
and timing relative to resistance training is a gray area
lacking cohesive data to form concrete recommendations.
It is tempting to recommend pre- and postexercise
carbohydrate doses that at least match or
exceed the amounts of protein consumed in these meals.
However, carbohydrate availability during and after exercise
is of greater concern for endurance as opposed to
strength or hypertrophy goals. Furthermore, the importance
of co-ingesting post-exercise protein and carbohydrate
has recently been challenged by studies examining
the early recovery period, particularly when
sufficient
protein is provided. Koopman et al [52] found that after
full-body resistance training, adding carbohydrate (0.15,
or 0.6 g/kg/hr) to amply dosed casein hydrolysate (0.3 g/
kg/hr) did not increase whole body protein balance during
a 6-hour post-exercise recovery period compared to
the protein-only treatment. Subsequently, Staples et al
[53] reported that after lower-body resistance exercise
(leg extensions), the increase in post-exercise muscle
protein balance from ingesting 25 g whey isolate was not
improved by an additional 50 g maltodextrin during a 3-
hour recovery period. For the goal of maximizing rates
of muscle gain, these findings support the broader objective
of meeting total daily carbohydrate need instead
of specifically timing its constituent doses. Collectively,
these data indicate an increased potential for dietary
flexibility while maintaining the pursuit of optimal
timing.

Labze skrev:Nyb123 skrev:Der er ingen grund til at skære drastisk ned for kulhydraterne og booste proteinindtaget (snarere tværtimod - ny forskning har vist, at for højt indtag af protein i en "ung" alder kan være sundhedsskadeligt. Anbefalingen er stadig maks 20% for protein).
Og ganske rigtigt, så er det en god idé at indtage både kulhydrater og protein efter træning (ca. 1 g. kulhydrat pr. kg. legemsvægt samt 0,25 g. protein pr. kg. legemsvægt). Dette er dog oftest noget top-atleter anvender, så de kan få få restitueret og dermed flere træningspas.
Hvis du skulle have lyst, så kan du fint indtage de kulhydrater og proteiner efter træning. Du skal bare huske på, at du så stjæler kcal fra et andet måltid på dagen.
Det var en stor omgang lort du fyre af. Der er intet studie der direkte kæder for højt protein indtag og dødelighed sammen, kun forfærdelige korrelations studier med elendig metodik.
Har du overhovedet læst resten af tråden igennem, tror der burde være mere end rigelig evidens på at kulhydrat og protein post-workout er langt fra nødvendigt.Active skrev:Angående om man skal have kulhydrat efter træning, så kan jeg fortælle jer at mange af de mest succesfulde bodybuildere i Danmark, ikke indtager carbs efter træning... jeg gør det heller ikkeMan hører mange forskellige ting om hvad der er det mest optimale, men det var bare lige lidt info herfra
Selvom jeg er enig, så er anekdotisk evidens ikke særlig brugbart. Desuden har 'succesfulde danske bodybuilders' andre spilleregler end os i og med de benytter sig af diverse hjælpemidler.
Afsluttende vil jeg gentage mig selv. Der er virkelig ingen fordel i, at prioritere protein og kulhydrater efter træning. Det gør ingen forskel, det er der nok studier der har påvist. Der er trods heller ikke nogen negativ side ved at gøre det, og er det en af de ting hvor man føler sig bedst tilpas ved at gøre det, så gør det. I sidste ende er det, den totale kost over hele dagen som giver resultater, ikke det individuelle måltid.

MadzP92 skrev:Jeg indtager 3x kropsvægt protein. Dør jeg? :'(
Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2

MadzP92 skrev:Jeg indtager 3x kropsvægt protein. Dør jeg? :'(
Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 92 gæster