Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1141
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1138

Følg bodybuilding.dk på

Lavere fedtprocent?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Her forleden fik jeg målt min fedt procent i centeret, og jeg blev skuffet over tallet, eftersom jeg træner meget og spiser sundt. (Og havde hverken drukket eller spist 2 timer inden fedtprocentsmålingen) Det skal forresten lige siges, at jeg er en 17 årig pige.

Hvad er jeres erfaringer mht. træning og kost mv. til en lav fedt procent?
Skal de grove kulhydrater også cuttes helt? Og også frugt, da det indeholder frugtsukker?

De sidste par måneder har min kost stået på havregryn med frugt om morgenen, rugbrød med parmaskine og salad eller grovpasta salad til frokost og fedtfattigt kød/fisk med grøntsager om aftenen. Drukture har kun stået på omkring en gang månedligt og et cheatmeal en gang om ugen ca.

Og hvad er bedst at gøre i henhold til cheatmeals?
Har både hørt at cheatmeals er gode, da de holder forbrændingen oppe, og nogle siger endda man skal have en helt cheat dag, mens andre mener at alle former for cheats ødelægger processen til en lav fedtprocent.

Udover kosten træner jeg 5-6 gange ugentligt, hvor jeg træner 500 kcal væk med cardio og derefter køre styrketræning opdelt i to body spilts.

split 1.
3*10 squats (frivægt) 60 kg, 70 kg, 80 kg.
3*10 squats (isoleret) 80 kg, 90 kg, 110 kg.
3*10 lounges (isoleret) 60 kg, 70 kg, 85 kg.
3*10 dødløft, 60 kg, 70 kg, 80 kg.
3*10 rygbøjninger med 5-10 kg ekstra
3*10 benpres, 120 kg, 140 kg, 160 kg.
abs-træning

split 2.
3*6 pull ups
3*10 bænkpres 40 kg, 45 kg, 50 kg.
3*10 bryst flyers på kabel, 20 kg
3*10 biceps hammer 8-9 kg håndvægte
3*10 biceps curls 17 kg
3*10 kabel biceps curls, 7,5 kg
3*10 triceps pres 35 kg, 40 kg, 45 kg.
3*10 triceps kabel 20 kg.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Afhængigt af hvordan målingen blev udført kan resultatet godt være meget misvisende.
Angående diet så er det egentligt meget simpelt for mig. Kalorieunderskud på ugentligt basis.. that's it.
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Afhængigt af hvordan målingen blev udført kan resultatet godt være meget misvisende.
Angående diet så er det egentligt meget simpelt for mig. Kalorieunderskud på ugentligt basis.. that's it.

Målingen blev udført ved fedtprocents-"vægt".
Og jeg er i forvejen i kalorieunderskud mht. kost, så kan ikke forstå hvorfor der ikke sker så meget?
Jeg er 160 cm høj og vejer 54 kg, hvoraf jeg har taget en del på i muskler, men min fedtprocent siger 23 pct..

chm skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Afhængigt af hvordan målingen blev udført kan resultatet godt være meget misvisende.

Og jeg er i forvejen i kalorieunderskud mht. kost, så kan ikke forstå hvorfor der ikke sker så meget?
Jeg er 160 cm høj og vejer 54 kg, hvoraf jeg har taget en del på i muskler, men min fedtprocent siger 23 pct..

Hvis du ikke taber dig er du jo ikke i kalorieunderskud. Længere er den ikke.

Du bør se på hvad du indtager af kalorier, og teoretisk er det ligegyldigt hvorvidt det kommer fra kulhydrater eller lign, men sørg for at have en fornuftig kost (hvad du jo også mener du har).

Når mit vægttab stagnerer så skruer jeg personligt op for motionen og spiser det samme. Herved øger jeg mit energiforbrug, og sikrer et kalorieunderskud (fordi jeg fobrænder mere end jeg bruger). Det eneste jeg fik ud af at fjerne kulhydrater var endnu mindre psykisk overskud, det vil jeg ikke anbefale.

Personligt ville jeg dyrke styrketræning før cardio, for at have mere energi til styrketræningen.

Cheat meals eller cheat dage skal tages med ro, hvis du indtager hele din uges kalorieunderskud ned på en dag eller et meal (altså ødelægger alt du har arbejdet for en uge på denne tid) er det jo selv sagt meningsløst. Men det er nok svært at overspise så meget. Personligt bruger jeg ikke cheatdage eller cheatmeals, og hvis jeg endelig gør, sørger jeg for at gøre det fornuftigt.

Nu skriver du at du vejer 54 kg og squatter 80 kg 10 gentagelser, så tror jeg heller ikke din range of motion er god nok i dine øvelser, men det kan jeg naturligvis ikke vide uden at se det.

En fedtprocentsvægt kan være misvisende, en fedttang er det mest sikre at benytte sig af. Personligt kigger jeg i spejlet, og vejer mig på vægten, sådan har jeg nemmest ved at se om det går den rigtige eller forkrte vej. :)

Reputation point: 5

Træner her: Olympia-Gym

Du bænker din egen kropsvægt =; Du skal have sat dig ind i teknikken bag de øvelser du udfører. Samtidig skal du have læst det helt basale om kost. Selvom du spiser "sundt" betyder det ikke at man pr. automatik taber sig. Man kan sagtens tage på af "sundt" mad. (Jeg skriver " " da sundt er et meget vagt begreb.
Start godnatlæsningen her newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Reputation point: 25

vil så lige tilføje at en kvindes fedt procent er en del højere en ens mand ikk
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: sydjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (4)

Fenzter skrev:
chm skrev:

Hvis du ikke taber dig er du jo ikke i kalorieunderskud. Længere er den ikke.

Du bør se på hvad du indtager af kalorier, og teoretisk er det ligegyldigt hvorvidt det kommer fra kulhydrater eller lign, men sørg for at have en fornuftig kost (hvad du jo også mener du har).

Når mit vægttab stagnerer så skruer jeg personligt op for motionen og spiser det samme. Herved øger jeg mit energiforbrug, og sikrer et kalorieunderskud (fordi jeg fobrænder mere end jeg bruger). Det eneste jeg fik ud af at fjerne kulhydrater var endnu mindre psykisk overskud, det vil jeg ikke anbefale.

Personligt ville jeg dyrke styrketræning før cardio, for at have mere energi til styrketræningen.

Cheat meals eller cheat dage skal tages med ro, hvis du indtager hele din uges kalorieunderskud ned på en dag eller et meal (altså ødelægger alt du har arbejdet for en uge på denne tid) er det jo selv sagt meningsløst. Men det er nok svært at overspise så meget. Personligt bruger jeg ikke cheatdage eller cheatmeals, og hvis jeg endelig gør, sørger jeg for at gøre det fornuftigt.

Nu skriver du at du vejer 54 kg og squatter 80 kg 10 gentagelser, så tror jeg heller ikke din range of motion er god nok i dine øvelser, men det kan jeg naturligvis ikke vide uden at se det.

En fedtprocentsvægt kan være misvisende, en fedttang er det mest sikre at benytte sig af. Personligt kigger jeg i spejlet, og vejer mig på vægten, sådan har jeg nemmest ved at se om det går den rigtige eller forkrte vej. :)

Tak for svaret!
Har prøvet det med at tælle kalorier, men det var for besværligt og tog for lang tid..
Det er jo svært at sige om kalorieunderskud er den eneste vej til lavere fedt procent. Nogle mener jo, ifølge koncepterne "clean eating" og "stenalderkost", at det handler om hvad du spiser og ikke hvor meget du spiser (hvis der ses bort fra overdreven indtag). Men det kan selvfølgelig også varierer fra person til person.

Mht. rækkefølge af styrke og cardio, viser forskning at man kan yde mere og får mest ud af træningen, hvis man starter med cardio - men igen kan det jo være forskelligt fra person til person.

Jeg har styr teknikken hvad angår squats. Har haft personlig træner på en enkelt gang for at sikre mig teknikken var 100 pct. korrekt. Jeg har både løbet og reddet i omtrent 4 år (med pauser) inden jeg påbegyndte styrketræningen for et halvt år siden, hvilket jeg tror er grunden til, at jeg i forvejen har stærke benmuskler :)

Træningsduden skrev:Du bænker din egen kropsvægt =; Du skal have sat dig ind i teknikken bag de øvelser du udfører. Samtidig skal du have læst det helt basale om kost. Selvom du spiser "sundt" betyder det ikke at man pr. automatik taber sig. Man kan sagtens tage på af "sundt" mad. (Jeg skriver " " da sundt er et meget vagt begreb.

Jeg ser intet problem i at bænke sin egen kropsvægt? Jeg kender en del, der bænker over egen kropsvægt, hvilket ikke er ensbetydende med at teknikken er forkert.
Jeg har styr på teknikken bag mine øvelser. Har haft personlig træner på for at være sikker på, at mine øvelser var korrekte :)

prøv http://www.shapeupclub.com

så bliver det sgu ikke nemmere at tælle kalorier...bruger den selv(appen kan synkroniseres med din online-bruger), og har gjort det siden 4/8...har tabt mig 10.5kg....

det lyder sikkert helt frelst, men nu har jeg lallet rundt med min kost og tænkt "nu har jeg sgu spist sundt" mens jeg har proppet mig med frugt og groft brød, uden at der er sket en skid...

har selv én cheatdag om ugen, og nogen vel nok mene det er unødvendigt, men jeg bruger den som motivation, når jeg står torsdag og tænker "fuck de peanuts/flæskesvær/vingummier kunne være nice", men kan sige til mig selv at det vil føles 100 gange bedre, lige at klare 2 dage mere...:-)....alt med måde selvfølgelig
Brugeravatar

Reputation point: 714

Træner her: Fitness One Kolding

awesome skrev:prøv http://www.shapeupclub.com

så bliver det sgu ikke nemmere at tælle kalorier...bruger den selv(appen kan synkroniseres med din online-bruger), og har gjort det siden 4/8...har tabt mig 10.5kg....

det lyder sikkert helt frelst, men nu har jeg lallet rundt med min kost og tænkt "nu har jeg sgu spist sundt" mens jeg har proppet mig med frugt og groft brød, uden at der er sket en skid...

har selv én cheatdag om ugen, og nogen vel nok mene det er unødvendigt, men jeg bruger den som motivation, når jeg står torsdag og tænker "fuck de peanuts/flæskesvær/vingummier kunne være nice", men kan sige til mig selv at det vil føles 100 gange bedre, lige at klare 2 dage mere...:-)....alt med måde selvfølgelig

Tak!
Hvilken form for kost indtager du, når du påpeger, at du har proppet dig selv med frugt og groft brød uden, at der er sket noget? :)
Jeg spiser nemlig selv frugt, som alternativ til andet sødt med sukkerindhold, og spiser også en del rugbrød.

Hvad er forskellen på dit isolerede squat og dit alm squat??
It's all about them titties!!
Brugeravatar

Reputation point: 530

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 242.50

chm skrev:
Træningsduden skrev:Du bænker din egen kropsvægt =; Du skal have sat dig ind i teknikken bag de øvelser du udfører. Samtidig skal du have læst det helt basale om kost. Selvom du spiser "sundt" betyder det ikke at man pr. automatik taber sig. Man kan sagtens tage på af "sundt" mad. (Jeg skriver " " da sundt er et meget vagt begreb.

Jeg ser intet problem i at bænke sin egen kropsvægt? Jeg kender en del, der bænker over egen kropsvægt, hvilket ikke er ensbetydende med at teknikken er forkert.
Jeg har styr på teknikken bag mine øvelser. Har haft personlig træner på for at være sikker på, at mine øvelser var korrekte :)

Du er 17, har trænet et halvt år, bænker din egen kropsvægt og squatter 10x80 kg med korrekt teknik. Sorry to say, det kræver videodokumentation, ellers tror jeg simpelthen ikke på at det er andet end håndboldsquats og air-bænk...(men hvis du har ret, så har du min største respekt og jeg synes at du skal overveje en fremtid indenfor styrkeløft...)
O:)
---

Udstyrsløft
Bænk: 130 kg Squat:222,5 kg Dødløft: 245 kg
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC
Horsens Styrkeløfter Klub

chm skrev:
Fenzter skrev:
chm skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Det er jo svært at sige om kalorieunderskud er den eneste vej til lavere fedt procent. Nogle mener jo, ifølge koncepterne "clean eating" og "stenalderkost", at det handler om hvad du spiser og ikke hvor meget du spiser (hvis der ses bort fra overdreven indtag). Men det kan selvfølgelig også varierer fra person til person.

Der kan jeg ligesågodt råbe et kæmpe stort NEJ. Det er ikke afhængig af person til person.
Kalorieunderskud: vægttab
Kalorieoverskud: vægtsstigning

Hvor dine kalorier så kommer fra er det næste du skal se på. Når du nu er for doven til at undersøge dette nærmere, ved jeg ikke rigtig hvordan jeg kan hjælpe dig yderligere.

Amazonen skrev:Du er 17, har trænet et halvt år, bænker din egen kropsvægt og squatter 10x80 kg med korrekt teknik. Sorry to say, det kræver videodokumentation, ellers tror jeg simpelthen ikke på at det er andet end håndboldsquats og air-bænk...(men hvis du har ret, så har du min største respekt og jeg synes at du skal overveje en fremtid indenfor styrkeløft...)
O:)

+1

chm skrev:
awesome skrev:prøv http://www.shapeupclub.com

Tak!
Hvilken form for kost indtager du, når du påpeger, at du har proppet dig selv med frugt og groft brød uden, at der er sket noget? :)
Jeg spiser nemlig selv frugt, som alternativ til andet sødt med sukkerindhold, og spiser også en del rugbrød.

Jamen jeg har nok bare lavet den klassiske med at æde for meget af noget godt....hehe...det er lidt ligesom når folk siger "der er sundt fedt i peanuts" og så æder en hel pose...:-D
Brugeravatar

q
Sidst rettet af chm 3. dec 2013, 21:29, rettet i alt 1 gang.

Nu er jeg ikke decideret fanatisk med noget som helst....så hvis jeg ikke har mulighed for at få det præcise antal kalorier for en vare(f.eks. er en club sandwich ikke skide nemt at regne ud) så finder jeg den med appen, og bruger de værdier der er angivet...det sker dog sjældent, da jeg jo lige er det ældre og alligevel selv blander min mad...:-D...men det sker jo at der er mad på jobbet...
Brugeravatar

chm skrev:
Træningsduden skrev:
chm skrev:
Fenzter skrev:
chm skrev:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Det er jo svært at sige om kalorieunderskud er den eneste vej til lavere fedt procent. Nogle mener jo, ifølge koncepterne "clean eating" og "stenalderkost", at det handler om hvad du spiser og ikke hvor meget du spiser (hvis der ses bort fra overdreven indtag). Men det kan selvfølgelig også varierer fra person til person.

Der kan jeg ligesågodt råbe et kæmpe stort NEJ. Det er ikke afhængig af person til person.
Kalorieunderskud: vægttab
Kalorieoverskud: vægtsstigning

Hvor dine kalorier så kommer fra er det næste du skal se på. Når du nu er for doven til at undersøge dette nærmere, ved jeg ikke rigtig hvordan jeg kan hjælpe dig yderligere.

Jeg har aldrig sagt, at jeg er for doven til det. Jeg siger, at det tager tid og er besværligt. Jeg bor hjemme, og mine forældre laver aftensmaden, hvor der altid er massere retter og der bliver brugt massere ingredienser. For det første gider de ikke ramse en hel liste op hver dag med, hvad de har brugt til maden. For det anede er det svært med nogle madvarer at finde pålidelige kilder til kcal-indholdet, når det ikke står på pakken. De forskellige hjemmesider har ofte forskellige kcal tal af samme fødevarer, ud fra mine erfaringer, og samtidig er det svært at bestemme indhold af kcal af bestemte ting, fx krydderier, mad fra restauranter osv.

Men så har du også allerede her begrænset dig i hvad du gider og gøre for dit vægttab :) .

Mht stenalderkost osv. Så kommer det an på MÆNGDERNE og derfor KALORIERNE om man taber sig eller tager på. Jeg vil godt væde xxxx antal kroner på at jeg kan tabe mig og tage på, uanset hvilke "kostregler" jeg følger, hvis barejeg får lov at spise hhv. "for meget" og "for lidt" .

Personligt tæller jeg IKKE kalorier, men spiser bare de samme størrelser måltider, så jeg kender mine madmængder men IKKE mit kalorieindtag.

Men jeg kan slet ikke forstå denne frustration folk får hvis deres vægttab stagnerer; De skal jo bare æde det samme og dyrke mere motion. Vil man gerne tabe sig eller vil man bruge tiden på at finde en masse sandsynlige ting (undskyldninger) for hvorfor det ikke sker?

Undskyld tonen, men jeg er blevet spurgt om det her 100 gange før, og jeg har KUN set eksempler på at folk IKKE gider arbejde hårdere, men hellere vil forsøge at cheatmeale eller forklare sig ud af det. Ingen af tingene hjælper på et vægttab. :)

Mit forslag står ved: du forsøger at øge din cardiomængde og holder dit fødeindtag og ENERGIindtag på samme niveau :) Og hvis det ikke virker, skruer du bare noget mere op for cardioen..

Reputation point: 5

Træner her: Olympia-Gym

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster