Du har måske ret, men det er jo en program han fik af Berkhan, og alle hans klienter får jo altid gode resultater. Så tænker om ikke det kunne være værd at prøve...
Tjek fx hvad duden i AMA'en selv siger til det:
Using RPT even when Bulking
Are you lifting 2.5x your bodyweight in deads for 5 reps? 1.5x your bodyweight in bench for 5 reps? 1x BW for OHP for 5 reps?
No? Then keep doing RPT. When you're on a bulk, you recover better. This does not mean that you need more volume. It means that the weights you do from week-to-week can go up faster. But if you mistake your improved recovery with a need to do more volume, you'll find yourself stuttering and making little progress.
In essence, it comes down to this: people don't push themselves hard enough on RPT while bulking. I take 5 minute breaks between every set, at a minimum. During those 5 minutes, my heart's going crazy, I'm breathing heavily, and I feel fucking exhausted. That's the type of intensity you need to progress. Anything less is a waste of time.
When you stall: switch to lower volume. Not higher. It will give your body more time to recover. Focus on the 5-7 core lifts. Anything else hinders recovery (if you're on a cut) and you don't need the accessory work at your stage of development.
Det vil sige at jeg skulle dødløfte omkring 200 kg, bænke 120 kg, samt presse 80 kg før jeg burde overveje højere volumen. Det passer rigtigt godt med mine egne erfaringer, hvor fremgang er meget langsom til stillestående på et tradiotionelt 5x5 fullbody, mens der er fremgang stort set hvert træningspas hvis jeg kun kører 2-3 sæt af 4-8 reps. Muligvis er frekvensen ikke så høj i dette program, men intensiteten er jo.
Det kan godt være at man har fundet ud af at proteinsyntesen er højest op til 36-48 timer efter træning, men hvis musklerne konstant bliver stresset ved at skulle reparere ødelagt muskelfibre får de jo heller ikke mulighed for at superkompensere. Og så er det jo ligegyldigt hvor høj proteinsyntesen er og om man teknisk set kan restituere nok til at være klar til næste træningspas. Det er jo superkompensation (som følge af høj proteinsyntese) vi er efter fremfor høj proteinsyntese (med mulighed for superkompensation), ikke sandt?
Hvad hvis en højere volumen reelt ikke gør andet end at taksere vores CNS system fordi kroppen alligevel ikke kan nå at superkompensere, og at vi i stedet kan sparre CNS for den stressfaktor og derved løfte mere i hvert træningspas samt restituere fuldt ud mellem hvert pas?
Det er blot nogle af de tanker jeg har om emnet, der gør at jeg finder det interessant. Skal i hvert fald prøve det.