Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 789
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 786

Følg bodybuilding.dk på

Lidt hjælp til et FB fundament program

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej Alle

En af de første gange jeg poster, selv om jeg er en ivrig læser..
Som topic siger leder jeg efter lidt hjælp til et FB program.

Her er lidt info om mig:
træningserfaring ca. 1 måned (har forsøgt at få det bedst mulige teknik i de 3 store øvelser - råd fra Jagds artikel)
Mål: i første omgang, er det en ordenlig omgang cut jeg er igang med. så må tiden vise hvad der skal ske derefter. (sikkert noget masse bagefter)

Jeg har været inde og kigge lidt på de forskellige fora, og har fundet et par programmer, som jeg synes virkede meget fornuftige.

1. Fundament træning for begyndere - en halv gammel artikel af Thomas Jagd
(Link: http://www.(link slettet)/vis_artikel.php?id=31 )

2. BILL STARR's FUNDAMENT PROGRAM
(link: http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=202 )

ved ikke om jeg må linke til andre sider, hvis ikke skal jeg nok rette det.

Mine spørgsmål:

1. Er der nogle fordele/ulemper ved at køre de 3 store øvelser hvert træningspas i et FB program? (synes jeg ser det mere og mere, men det er ikke med i de 2 programmer, som jeg linkede til ovenfor)

2. I Bill Stars program, sker der en from for vægt stigning hen over de 5x5 i de forskellige øvelser. noget der kan fortælle mig fordele/ulemper ved dette, frem for Jagds metode?

3. Jagds program, har kun de helt basale øvelser, dog nævner han at man måske godt kunne bruge nogle side laterals senere etc. (som er i Bill Stars Program fra starten). kunne man eventuelt tilføje disse til Jagds program fra starten, bare man stadig har fokus på de "store øvelser"? (igen fordele/ulemper?)

Jeg vil ikke stille flere spørgsmål i dette topic, da jeg allerede har formået at lave en kæmpe "Wall of Text"

håber nogle af jer kan besvare mine spørgsmål

På forhånd tak

Kirk
The quality of a person's life is in direct proportion to their commitment to excellence, regardless of their chosen field of endeavor.
- Vince Lombardi

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kirk skrev:
Mine spørgsmål:

1. Er der nogle fordele/ulemper ved at køre de 3 store øvelser hvert træningspas i et FB program? (synes jeg ser det mere og mere, men det er ikke med i de 2 programmer, som jeg linkede til ovenfor)

hvis du træner fullbody er det imo et must at lave de 3 store til hver træning da det er disse der stimulere mest hypertrofi, og dermed vil resultere i den største fremgang.
der er nogen (alle kyllingerne :D ) der ikke bryder sig om at lave squat og dødløft samme dag, og derfor kun laver dødløft hver 2. gang og det samme for squat. men det er en smagssag

Kirk skrev:2. I Bill Stars program, sker der en from for vægt stigning hen over de 5x5 i de forskellige øvelser. noget der kan fortælle mig fordele/ulemper ved dette, frem for Jagds metode?
den form for vægt stigning der sker i bill star's prg. er det man populært kalder progression. dette er et must for at kroppen skal blive ved med at reagere optimalt på den stimuli den udsættes for gennem vægttræningen. musklerne vil efter en forholdsvis kort periode tilpasse sig den givne vægt der trænes med, og derved vil hypertrofi potentialet falde, hvilket vil sige at man kommer til at stå stille.
i TJ's prg. har han vaglt at kører efter naturlig progression. dette er imo kun et godt valg til newbs, da deres krop hurtigt vil opleve fremgang i form af styrke. og da de 2 programmer du nævner netop er nbegynder programmer kan du fint kører efter begge principper.. tj's metode vil dog være lettest at bruge som begynder da du nok ikke kender din krop godt nok til at vide hvor du skal starte og slutte din progression endnu. efter 6 mdr vil man imo ikke længere få gavn af naturlig progression. du kan godt lave bill's program med naturlig progression, og du kan også lave tj's program med fastlagt progression.

Kirk skrev:3. Jagds program, har kun de helt basale øvelser, dog nævner han at man måske godt kunne bruge nogle side laterals senere etc. (som er i Bill Stars Program fra starten). kunne man eventuelt tilføje disse til Jagds program fra starten, bare man stadig har fokus på de "store øvelser"? (igen fordele/ulemper?)Kirk

dit øvelsesvalg står dig imo ret frit for... dog er det som tidligere nævnt vigtigt at du har de 3 store med. derud over bør du imo satse på compound øvelser (fler leds øvesler) frem for isolations øvelser.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hey

tak for det fyldige svar og de gode råd.

Jeg troede progression, var når man øgede vægten pr. træningspas, og ikke pr. sæt. (altså fx. 50kg mandag, også 60kg onsdag - bare et eksempel) - men man lærer jo noget nyt hver dag.

sad lige og kiggede lidt på øvelserne, og kom frem til noget i denne stil:

Søndag:
Squat 5 sæt x 5 reps
Bænkpres 5 sæt x 5 reps
Dødløft 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps
Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Tirsdag:
Front Squat 5 sæt x 5 reps
Incline Bænkpres 5 sæt x 5 reps
Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps
Dips 5 sæt x 5 reps

Torsdag:
Squat 5 sæt x 5 reps
Bænkpres 5 sæt x 5 reps
Dødløft 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps
Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

ville dette være helt tosset, og er der noget jeg mangler/burde have med? eller burde jeg sætte øvelserne sammen på en anden måde?

På forhånd tak

Kirk
The quality of a person's life is in direct proportion to their commitment to excellence, regardless of their chosen field of endeavor.
- Vince Lombardi

Kirk skrev:Hey

tak for det fyldige svar og de gode råd.

Jeg troede progression, var når man øgede vægten pr. træningspas, og ikke pr. sæt. (altså fx. 50kg mandag, også 60kg onsdag - bare et eksempel) - men man lærer jo noget nyt hver dag.

Kirk

det er det også.. hvis du øger vægten i hvert sæt er det pyramide træning.. det kan du også godt bruge som begynder.. men det er ikke det mest effektive. det var mig der huskede forkert hvad angår bil star :oops: :oops:
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Vis kostplan

Ok, så var der da lidt jeg havde styr på YAY :mrgreen:

da jeg læste de 2 programmer igennem, var det også Jagds program der gav mest mening i mit hoved. (altså ikke pyramide træning) så det tror jeg at jeg vil forsøge at holde mig til.

/Kirk
- Vince Lombardi

Man siger man helst ikke skal træne Squat og Dødløft samme dag, da de begge er enormt tids- og energikrævende øvelser. Fordel dem.

Desuden træner du mange af de samme muskelgrupper både mandag og tirsdag , hvis du følger dit program. Det må du ikke! Musklerne skal have god til (48timer) til at restituere fuldt ud :)

Kør Bench Press og Inc Bench Press samme dag.
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

jeg har ikke noget imod at det er tidskrævende... min træningsmakker og jeg bruger aligevel så meget tid i træningscenter på bare at snakke og tage pis på hinanden.

jeg træner ikke mandag..
jeg træner Søndag/Tirsdag/Torsdag. hvilket burde være nok tid til at restituere fult ud, ikke?

hvad er fordelene/ulemperne ved at køre BP og inc. BP samem dag?

/Kirk
- Vince Lombardi

Kirk skrev:jeg har ikke noget imod at det er tidskrævende... min træningsmakker og jeg bruger aligevel så meget tid i træningscenter på bare at snakke og tage pis på hinanden.

jeg træner ikke mandag..
jeg træner Søndag/Tirsdag/Torsdag. hvilket burde være nok tid til at restituere fult ud, ikke?

hvad er fordelene/ulemperne ved at køre BP og inc. BP samem dag?

/Kirk

Nej, men det er også ENERGIkrævende hvilket nok er den vigtigtste faktor. Det tapper herre meget på dine kræfter hehe. Men det kan da godt lade sig gøre.

Hvis du træner hver anden dag, så er det helt fint.
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Jeg vil prøve at se om jeg kan køre alle 3 øvelser samtidig, også stadig have energi til at jogge på speederen for at komme hjem bagefter. - hvis det ikke kan lade sig gøre, så må jeg jo ligge øvelserne ud over nogle flere dage..

tak for rådene!

/Kirk
- Vince Lombardi

godt nok er det et gammelt emne, men nu så jeg lige der blev linket til det, så syntes det er på sin plads lige at korrigere lidt på det skrevne..

Starrs stigninger fra sæt til sæt har INTET med pyramide træning at gøre. Pyramidesæt køres alle sæt med forskellig vægt OG forskellig rep range, er rep range der gør at det er pyramide.
Bill Starr er vægttilpasning og for at få den samlede tonnage op.

Hvem siger man helst skal køre dødløft og squat hver for sig??

Er et lidt tyndt argument..

Det fungerer super i alle Starrs programmer
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster