Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 710
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 708

Følg bodybuilding.dk på

Ligevægtsindtag, kost, osv.. Hurtige spørgsmål

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey alle sammen. Er helt ny herinde, men har dog luret med i et par år.

Har haft en seriøs elevator vægt, hvor jeg har taget på, tabt mig, taget på osv... Her i sommers fik jeg så nok, og har siden august smidt 27 kg.

Det er gået sindssygt stærkt, også hurtigere end jeg selv havde regnet med.

Nu sidder jeg så og har tænkt mig at smide noget muskelmasse på, men bliver lidt forvirret over ligevægtsindtag.

Når jeg bruger udregneren får jeg: Basalstofskifte, og Energiforbrug.

Hvilket af disse 2 skal jeg regne med, i forhold til hvad jeg skal spise? Har tænkt mig at ligge i 500 kcal over mit ligevægtsindtag, og synes det lyder vildt hvis jeg skal spise 3500 kcal om dagen, kan det virkelig passe?

Mine stats:

186 høj
78 kg
25 år
træner 5 gange om ugen.

Basalstofskifte: 1895 kcal (7927 kJ)

Energiforbrug: 2937 kcal (12287 kJ)
--------------------------------------------------------------------------------------------

En anden ting, må man træne mave hver dag? Lyder måske som et mærkeligt spørgsmål, men kunne godt tænke mig en sixpack på et tidspunkt, og har gået og tænkt på at træne maven som det sidste i mit trænings pas hver dag.. Er der noget galt i det, eller bør jeg lade være?

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe! :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du skal gå efter det totale energiforbrug. 3500 kcal er ikke usandsynligt meget. Du kan evt prøve at starte med de 2937 kcal i nogle uger, og se om det ikke holder din vægt nogenlunde stille.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 290.00

Du kan godt træne mave hver dag. Både som det første eller som det sidste i din træning. Hvad der ville være mest optimalt er et andet spørgsmål. Om man kan se dine macemuskler eller ej, afhænger mere af om du er mager nok til at musklerne er synligt markerede. De er så mere fremtrædende hvis de er "store" end hvis de er "små".
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar

Reputation point: 790

Geografisk sted: Migrant

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00

Logbog: Vis logbog

Tak for svar ;)

Er godt klar over at mave musklerne kun kommer frem hvis man er langt nok nede i fedt procent, men spørgsmålet var nu mere i forhold til om man "må" gøre det...
Har hørt flere steder at man ikke må træne én muskelgruppe hver dag, pga. restituering, kan ikke finde ud af om det er en myte eller ej da jeg har hørt flere meninger omkring det.

Tror jeg vil prøve at køre med 3500 kcal så, synes bare det er voldsomt meget, så det skal jeg lige vænne mig til! Ligger pt på ca. 2000 vil jeg tro.. :)

Jeg skal ikke kunne sige om det gælder alle de små muskelgrupper, eller om der overhovedet er videnskabeligt belæg for det generelt, men jeg har haft gode erfaringer med at tæske nogle af de små muskelgrupper under hvert eneste træningspas..
Her tænker jeg dog ikke på maven, men på mine underarme og lægge.
Arnold snakkede i sin tid om at give en eller flere af de små muskelgrupper et chok, ved at ramme dem under hvert træningspas og dermed stimulere mere hypertrofi, og i tråden 'Læggen - et eksperiment' herinde, prøvede en gut at ramme læggen under hvert træningspas, hvilket førte til at hans lægge eksploderede i vækst, og han førte nøje logbog herinde imens.
Jeg har selv gode erfaringer med at gøre det samme, på mine tynde lægge :)

Hvis der er noget om det, så kan det være at det samme gør sig gældende for mavemusklerne også.
Brugeravatar

Reputation point: 240

Super taknemmelig for de svar jeg har fået allerede! Synes generelt det er et super godt community herinde ;)
Vil blive ved med at køre mave så, mest fordi det er dét område jeg synes mangler mest opstramning lige pt, men sådan er det vel efter at have tabt sig, haha!

Mavemusklerne kræver, ligesom alle andre muskelgrupper, restitution. Jeg kender flere, der har fået meget mere ud af 2-3 ugentlige træninger af mavemusklerne end bare at køre på. :)

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Dødløft: 90.00

Kostplan: Ingen kostplan

SimoneBM skrev:Mavemusklerne kræver, ligesom alle andre muskelgrupper, restitution. Jeg kender flere, der har fået meget mere ud af 2-3 ugentlige træninger af mavemusklerne end bare at køre på. :)

Lige præcis og lad nu vær med at kører 100 rep i i alle øvelser :-)
pump it ! pump it up!
Brugeravatar

Reputation point: 110

Geografisk sted: Køge

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster