Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

For nylig kunne vi på ny i medierne se overskriften at light-sodavand gør dig fed. Denne gang er det forskere fra University of Texas, San Antonio, som fulgte 474 voksne mennesker, som deltog i et forskningsprojekt. Ved starten af forsøget, og tre gange undervejs, rapporterede deltagerne deres indtag af light-sodavand, og blev målt og vejet. Forskerne fandt så en sammenhæng mellem forbruget af light-sodavand og vægtøgning over tid. Det viste sig, at efter ti år, havde de, der drak mest light-sodavand, 70 procent større øgning af taljeomkredsen end dem, der ikke drak light-sodavand. Og så konkluderer forskerne (og medierne), at det er light-sodavand, som er årsag til at de bliver tykkere om livet, men det kan man ikke. Det er velkendt, at personer som enten er overvægtige eller har tendens til at tage på faktisk vælger light-sodavand for at prøve at holde vægten nede eller at tabe sig. Men ligh-sodavandene er ikke nok til at forhindre dem i at tage på. Derfor er det ikke mærkeligt, at de der drikker mest light-sodavand er dem er tager mest på. Men de tager ikke mest på pga af light-produkterne. Havde de ikke drukket light-produkterne, så havde de formentlig taget endnu mere på. Skal man finde ud af om light-sodavand giver vægtøgning, så skal man lave et lodtrækningsstudie – og sådanne studier viser det modsatte: Nemlig at light-sodavand hjælper til at holde vægten nede i forhold til sukkersødede sodavand.

LasJ skrev:Lille sidespring
Havde en diskussion med en af mine kammeraters far igår.Han påstod, at når man indtager lightprodukter, så reagerer kroppen på sødemidlerne. Aspartam (E950) skulle, iflg. ham, udløse en masse insulin, da kroppen tror, at det er sukker, som kommer indenbors. Men da det ikke er sukker, så bliver insulinen lagret i cellerne og omdannet til fedt.
- Jeg mener, at jeg har lært noget andet i biologi, men det har også kun været på folkeskole niveau. Og vores biologilærer blev fyret, fordi en af hendes andre klasser havde det ringeste gennemsnit på landsplan.
Kan nogen af- eller bekræfte hans hypotese?

SienZ skrev:LasJ skrev:Lille sidespring
Havde en diskussion med en af mine kammeraters far igår.Han påstod, at når man indtager lightprodukter, så reagerer kroppen på sødemidlerne. Aspartam (E950) skulle, iflg. ham, udløse en masse insulin, da kroppen tror, at det er sukker, som kommer indenbors. Men da det ikke er sukker, så bliver insulinen lagret i cellerne og omdannet til fedt.
- Jeg mener, at jeg har lært noget andet i biologi, men det har også kun været på folkeskole niveau. Og vores biologilærer blev fyret, fordi en af hendes andre klasser havde det ringeste gennemsnit på landsplan.
Kan nogen af- eller bekræfte hans hypotese?
Dingo har styr på det shiit.
Men såvidt jeg husker er Aspartam opbygget af Phenylalanine og L-aspartinsyre. Det er begge aminosyrer, og vil derfor ikke give et insulinrespons når de nedbrydes.

Dingo skrev:Der er to slags sødemidler. Dem der påvirker blodsukkeret og dem der ikke gør.
Aspartam, acesulfam-K, sucralose, sakkarin, cyklamat osv gør ikke.
Maltitol, xylitol, fructose, Isomalt, sorbitol osv gør. Sorbitol var jo engang udskældt ved at tyggegummi øgede din vægt

Men så havde de tykke mennesker nogen at give skylden ;)

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster