Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1436
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1434

Følg bodybuilding.dk på

Low carb diæt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu slog Bodylab noget op på facebook her forleden omkring ''Low carb diæter fører ikke til tab af muskelmasse''.

Kan findes her: http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskern ... ler-styrke

(Selve 'artiklen' er selvfølgelig til diskussion, når man ser hvem der havde sponsoreret til undersøgelsen)

Jeg vil høre nogle af jeres tanker om low carp diæter, nogle der har prøvet det med fornuftige resultater?

Har det virket for dig? :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg synes der er flere ting ved forsøgene i artiklen, som jeg synes er tvivlsomt... Jeg ser personligt kulhydrater som muskelsparende da jeg ikke ville kunne træne i nærheden af lige så hårdt hvis jeg ikke havde dem under min diæt, synes meget lave carb diæter er psykisk hårde og har det med at gå over intensiteten af mine træninger især når diæten har forløbet over længere tid og altså ikke bare 30 dage
Brugeravatar

Reputation point: 0

Foos skrev:Jeg synes der er flere ting ved forsøgene i artiklen, som jeg synes er tvivlsomt... Jeg ser personligt kulhydrater som muskelsparende da jeg ikke ville kunne træne i nærheden af lige så hårdt hvis jeg ikke havde dem under min diæt, synes meget lave carb diæter er psykisk hårde og har det med at gå over intensiteten af mine træninger især når diæten har forløbet over længere tid og altså ikke bare 30 dage

+1
"high"-carb gruppen fik 1.2g protein / kg, mens low-carb fik 2.8g protein / kg, også en konklusion der måske bør drages.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog

Foos skrev:Jeg synes der er flere ting ved forsøgene i artiklen, som jeg synes er tvivlsomt... Jeg ser personligt kulhydrater som muskelsparende da jeg ikke ville kunne træne i nærheden af lige så hårdt hvis jeg ikke havde dem under min diæt, synes meget lave carb diæter er psykisk hårde og har det med at gå over intensiteten af mine træninger især når diæten har forløbet over længere tid og altså ikke bare 30 dage

Kan godt se hvad du mener, men kunne det så ikke være en ide at tage en enkelt koffein pille, inden træning, så man netop har energi til at fuldføre et ordentligt træningspas? :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Oliverg skrev:

+1
"high"-carb gruppen fik 1.2g protein / kg, mens low-carb fik 2.8g protein / kg, også en konklusion der måske bør drages.

Hvilken konklusion kan så drages?

For mig at se, er og bliver denne diskussion et spørgsmål om holdning - indtil videre. Forsøget er sparsomt og viser ikke noget brugbart for gennemsnits-hyggetræneren, som de fleste i virkeligheden er.

Jeg synes en low-carb diæt fungerer fint. Det er for mig lettere at spare brød, ris og havregryn væk, og jeg har det generelt bedre i kroppen uden store mængder kulhydrat.
Har jeg mistet væsentligt mere muskelmasse under diæten? Måske. Det er svært at sige.
Har jeg det bedre med mit udseende? Ja bestemt.
Brugeravatar

PT er jeg på low carb...

Jeg får enorme mængder protein og fedt.. - jeg kan TYDELIGT se en forskel. Det rykker enormt.. 1 gang om ugen har jeg cheatday og den er værdsat!

Det er psykisk hårdt og min træning er mildest talt........... ja.. ikke meget pump når man ingen carbs får..

Ingen brød, ingen havregryn, ingen slik, sukker, begrænset salt osv..
Følg min LOG HER
Performance Pure Whey Protein
Nutripower
PhD
Nanox
Weider
Mine all time favorite brands!

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00

Ittams skrev:
Oliverg skrev:

+1

For mig at se, er og bliver denne diskussion et spørgsmål om holdning - indtil videre. Forsøget er sparsomt og viser ikke noget brugbart for gennemsnits-hyggetræneren, som de fleste i virkeligheden er.

Jeg synes en low-carb diæt fungerer fint. Det er for mig lettere at spare brød, ris og havregryn væk, og jeg har det generelt bedre i kroppen uden store mængder kulhydrat.
Har jeg mistet væsentligt mere muskelmasse under diæten? Måske. Det er svært at sige.

Hvordan er energi niveauet hos dig under træningen? Hvad er din løsning til generelt energi under et pas? :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Koffein er et temmelig ringe substitut for kulhydrat.

På papiret/i teorien skulle det kunne lade sig gøre at vænne kroppen til udelukkende at forbrænde ketoner. Det er der lavet en håndfuld forsøg på, som også omfattede elitesportsfolk. Jeg har dog personligt aldrig set nogen fungere særlig godt på ren keto, og jeg skal ikke røre det med en ildtang.

At køre meget low carb med en ugentlig high carb cheat day må i øvrigt frarådes. Hvis ikke man giver kroppen tid til at gå ordentligt i ketose, render man bare rundt og er kulhydratberøvet hele tiden, og så har man det ad helvede til.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

MachoGonzo skrev:PT er jeg på low carb...

Jeg får enorme mængder protein og fedt.. - jeg kan TYDELIGT se en forskel. Det rykker enormt.. 1 gang om ugen har jeg cheatday og den er værdsat!

Det er psykisk hårdt og min træning er mildest talt........... ja.. ikke meget pump når man ingen carbs får..

Ingen brød, ingen havregryn, ingen slik, sukker, begrænset salt osv..

Fx, hvilke fødevare for du dit protein og fedt fra?
Brugeravatar

Styrkeliste

Ittams skrev:Hvilken konklusion kan så drages?

Adskillige forsøg viser jo netop omkring 1.7g protein per kg, og derfor er personer i ikke low-carb-gruppen jo i protein mangel.
Men det er jo også meget smart, hvis man har interesse i at promovere low-carb produkter.

Der er bare næsten ingen studier, som viser low-carb er godt kontra en solid diæt i form af 3.5k kcal m. en 35/45/20 fordeling.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog

The Juice skrev:Koffein er et temmelig ringe substitut for kulhydrat.

På papiret/i teorien skulle det kunne lade sig gøre at vænne kroppen til udelukkende at forbrænde ketoner. Det er der lavet en håndfuld forsøg på, som også omfattede elitesportsfolk. Jeg har dog personligt aldrig set nogen fungere særlig godt på ren keto, og jeg skal ikke røre det med en ildtang.

Okay, måske den tradtionelle måde angående kost, vil være en bedre løsning så :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Active skrev:
Ittams skrev:
Oliverg skrev:

+1

Hvordan er energi niveauet hos dig under træningen? Hvad er din løsning til generelt energi under et pas? :)

Energiniveauet er lavere. Og især i starten. Jeg tror langt henne ad vejen, at det handler om at acceptere, at man ikke præsterer lige så godt som hvis man er pumpet op med kulhydrater - og det er for mig helt fint, da jeg absolut ikke har ambitioner om at lave PR's til hver træning. Jeg er som udgangspunkt fuldstændigt og aldeles ligeglad med hvor tung vægten er, så længe den er tilpasset mit niveau.

Jeg har med fordel spist lidt havregryn før træning og en banan med min shake efter træning. Men derudover skåret alt andet fra. (Bortset fra grove grøntsager). Og der har jeg endda droppet havregryn sidst på diæten, men bare sørget for at få noget mad inden træning så jeg ikke har været sulten.
Det kommer nok meget an på hvor langt ned man vil gå :)
Brugeravatar

Ittams skrev:Energiniveauet er lavere. Og især i starten. Jeg tror langt henne ad vejen, at det handler om at acceptere, at man ikke præsterer lige så godt som hvis man er pumpet op med kulhydrater - og det er for mig helt fint, da jeg absolut ikke har ambitioner om at lave PR's til hver træning. Jeg er som udgangspunkt fuldstændigt og aldeles ligeglad med hvor tung vægten er, så længe den er tilpasset mit niveau.

Jeg har med fordel spist lidt havregryn før træning og en banan med min shake efter træning. Men derudover skåret alt andet fra. (Bortset fra grove grøntsager). Og der har jeg endda droppet havregryn sidst på diæten, men bare sørget for at få noget mad inden træning så jeg ikke har været sulten.
Det kommer nok meget an på hvor langt ned man vil gå :)

Okay, vil sikkert fungere udemærket, når man ikke planer om tung træning og alt det. Det har jeg dog, så det går ikke :mrgreen:

Tak for dit input!
Brugeravatar

Styrkeliste

Oliverg skrev:
Ittams skrev:Hvilken konklusion kan så drages?

Adskillige forsøg viser jo netop omkring 1.7g protein per kg, og derfor er personer i ikke low-carb-gruppen jo i protein mangel.
Men det er jo også meget smart, hvis man har interesse i at promovere low-carb produkter.

Der er bare næsten ingen studier, som viser low-carb er godt kontra en solid diæt i form af 3.5k kcal m. en 35/45/20 fordeling.

Vi er helt enige. Studiet viser intet brugbart.
Det er mere debatten omkring "hvad der er godt", som kan diskuteres. Det kommer vel et langt stykke hen ad vejen an på præferencer, ambitioner, erfaring mv.
Hvis dét at skære ned i kulhydratindtaget behjælper en med at få en bedre kropskomposition, er det vel fint.
Om vi så taler "low-carb" som i, 5-,10-,15-,20 % af det daglige indtag må igen være op til den enkelte.
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 42 gæster