Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1121
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1118

Følg bodybuilding.dk på

Lysten til træning daler!... Igen

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Så skete det endnu en gang. Jeg tror jeg har malket Bill Starr programet for meget. Jeg har prøvet at køre noget 2-split i dag, men stadig ikke den rigtige lyst, men jeg tror jeg har fundet synderen. Jeg har overdone basisøvelserne, kørt dem måned efter måned, og nu føler jeg at jeg er røget ind i en rutine, hvor jeg bare kører de her store basisøvelser til udmattelse (kører 5x5), fordi jeg 'skal' og ikke så meget fordi jeg har lyst til at køre dem.

Umildbart skal der jo ske et skift i min træning, og jeg kunne utrolig godt tænke mig at høre nogen af jeres meninger. Jeg har overvejet noget 2-split, som kan give mulighed for ikke at kører alt for mange basisøvelser på en dag, men jeg går ud fra at folk ville blive skeptisk, hvis jeg sagde jeg ovejede at fjerne basisøvelser helt fra mit program (hvilket jeg til dels har gjordt i frustration).

Nu har jeg dog overvejet, hvordan jeg kan gøre min træning mere behaglig, og dette er bare et skud, jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre og virke som et effektivt program. Jeg overvejer at dele mit fullbody program op i basisøvelser/isolation 2-split. Således vil det se ud:

Mandag:
Squat
Bænkpres
Dødløft

Tirsdag:
Biceps, Triceps + Skulder isolations øvelser. (Cirka 2 øvelser af 3x8 til hver muskel)

Onsdag:
Squat
Military Presses
Rows
Dips

Torsdag:
Biceps, Triceps + Skulder isolations øvelser. (Cirka 2 øvelser af 3x8 til hver muskel)

Fredag:
Squat
Incline Bænkpres
Barbell Shrugs
Pull-Ups

Lørdag:

Søndag: Fri.

Jeg vil umildbart sige, at jeg personligt synes at det ser ud som om, at kroppen slet ikke får nok tid til at restituere, men hvad siger i andre? Har i eventuelt nogle forslag til at redde min træning?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Slet
Sidst rettet af Riisen 21. mar 2015, 14:36, rettet i alt 1 gang.

Logbog: Vis logbog

Problemet er nemlig, at jeg simpelthen nægter at stoppe med at træne, fordi jeg gider ikke miste masse/styrke, så er nok blevet lidt af en trænings-addict :mrgreen:

Jeg tror simpelthen min løsning er at køre noget rent isolations 2-split i en uge eller to, og så se om mine hænder ikke begynder at ryste for at få fat i nogle basisøvelser igen :) Jeg ved godt at det ikke er 100% optimalt at træne uden basisøvelser, men det er enten rent isolations 2-split eller ingen træning (og jeg er ikke mand nok til at stoppe træning).

Jeg har dog et spørgsmål. I et 2-split, bestående af Triceps/Skulder/Bryst og Biceps/Ryg/Ben/Mave, kan man så træne eksempeltvis sådan her:
Mandag: Triceps/Skulder/Bryst
Tirsdag: Fri.
Onsdag: Biceps/Ryg/Ben/Mave
Torsdag: Fri
Fredag: Triceps/Skulder/Bryst
Lørdag: Fri
Søndag: Biceps/Ryg/Ben/Mave

Eller er det mere optimalt at træne Mandag + Tirsdag, Torsdag+Fredag, og så hele fri imellem trænignsdagenen?

Hvad med at droppe al den planlægning og så have sjovt med at løfte vægte i stedet?
Autodidakt kirurg - gratis indgreb
Nu også med bankrådgivning...

Mere info: www.købminbog.dk
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 5.00
- Squat: 2.00

Kostplan: Vis kostplan

Jo det ville være dejligt, men problemet er jo nemlig at jeg ikke har det sjovt med fullbody og specielt basisøvelserne. Jeg håber at et 2-split med en masse isolations øvelser vil være sjovere, da jeg føler jeg har mere at give af i den sektion. :wink:

Jeg forstår ikke helt dit problem. Selvfølgelig er basisøvelserne ikke altid lige sjove. De er jo benhårde sammenlignet med isolationsøvelser. Det er jo også derfor de giver så gode resultater. Jeg forstår ikke man ikke bare kan tage det sure med det søde. Klart, det skal være sjovt at træne, men det rigtigt sjove er jo når resultaterne kommer. Så hvis det var mig, så ville jeg enten bide i det sure æble og give den max gas med basisøvelserne og eventuelt krydre det lidt med nogle isolationsøvelser, eller også acceptere at man måske ikke har den fornødne interesse for træning, og så droppe det helt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Androll skrev:Jo det ville være dejligt, men problemet er jo nemlig at jeg ikke har det sjovt med fullbody og specielt basisøvelserne. Jeg håber at et 2-split med en masse isolations øvelser vil være sjovere, da jeg føler jeg har mere at give af i den sektion. :wink:

Du kunne jo sætte dig nogle mål i en af de tre store, og så arbejde med det.
Det kan godt, for mit vedkommende, være kedeligt at slavisk skulle følge et program.

Hvad med at føre log herinde? Det hjælper vældigt på motivationen.

Brugeravatar

Styrkeliste

Lithium skrev:
Thomas Jagd skrev:Jeg forstår ikke helt dit problem. Selvfølgelig er basisøvelserne ikke altid lige sjove. De er jo benhårde sammenlignet med isolationsøvelser. Det er jo også derfor de giver så gode resultater. Jeg forstår ikke man ikke bare kan tage det sure med det søde. Klart, det skal være sjovt at træne, men det rigtigt sjove er jo når resultaterne kommer. Så hvis det var mig, så ville jeg enten bide i det sure æble og give den max gas med basisøvelserne og eventuelt krydre det lidt med nogle isolationsøvelser, eller også acceptere at man måske ikke har den fornødne interesse for træning, og så droppe det helt.

Det er findes jo folk som (tilsyneladende?) vægter resultater langt lavere end selve træningsoplevelsen - derfor så ufatteligt mange ineffektive træningsformer har "succes"
Vi andre må jo forsøge at forstå denne tilgang omend det er svært, så finder nogle mennesker glæde i low commitment, low performance wellness-fitness, og det skal der jo også være plads til (eller? :mrgreen: )

Men det er svært at rådgive og debatere klogt når kriterier som "sjovt" og "ikke hårdt" skal gå hånd i hånd med "optimalt" og "effektivt"

dette indlæg er ikke møntet specifikt på TS men som en del af en generel debat.

Synes det var et af de mindre velargumenterende indlæg. :?
Sjovt og effektivt er jo to ting som går fantastisk godt hånd i hånd.

Det er jo når resultaterne kommer, når man mærker at man presser sig selv, vågner op og er smadret, og ved at det er fordi man er "på vej et sted hen" at det er sjovt.

Det er min erfaring at folk som hopper på de nemme løsninger, eksempelvis Loop, stopper forholdvis hurtigt igen da de jo netop ikke ser resultater og får lov til at presse sig selv til kvalmen og svimmelheden indtræffer.

At sætte lighedstegn mellem "ikke hårdt" og "sjovt" i dette sammenhængen (tråden) er ikke særlig... optimalt :wink:

vh
Sidst rettet af Anmoho 30. jun 2010, 20:42, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar

Styrkeliste

Lithium skrev:
Thomas Jagd skrev:Jeg forstår ikke helt dit problem. Selvfølgelig er basisøvelserne ikke altid lige sjove. De er jo benhårde sammenlignet med isolationsøvelser. Det er jo også derfor de giver så gode resultater. Jeg forstår ikke man ikke bare kan tage det sure med det søde. Klart, det skal være sjovt at træne, men det rigtigt sjove er jo når resultaterne kommer. Så hvis det var mig, så ville jeg enten bide i det sure æble og give den max gas med basisøvelserne og eventuelt krydre det lidt med nogle isolationsøvelser, eller også acceptere at man måske ikke har den fornødne interesse for træning, og så droppe det helt.

Det er findes jo folk som (tilsyneladende?) vægter resultater langt lavere end selve træningsoplevelsen - derfor så ufatteligt mange ineffektive træningsformer har "succes"
Vi andre må jo forsøge at forstå denne tilgang omend det er svært, så finder nogle mennesker glæde i low commitment, low performance wellness-fitness, og det skal der jo også være plads til (eller? :mrgreen: )

Men det er svært at rådgive og debatere klogt når kriterier som "sjovt" og "ikke hårdt" skal gå hånd i hånd med "optimalt" og "effektivt"

dette indlæg er ikke møntet specifikt på TS men som en del af en generel debat.

Jamen det har jeg fuld forståelse for. Jeg ville højest sansynligt også fortsætte med at træne selvom jeg ikke blev stærkere i noget som helst, simpelthen fordi jeg kan lide fornemmelsen af at løfte tunge vægte. Så jeg kan godt forstå at man ønsker en vis glæde ved træningen i sig selv. Men jeg synes bare det er synd, hvis man allerede tidligt i sin karriere har motivationsproblemer, og er nødt til at gøre ens træning mindre effektiv for overhovedet at kunne motivere sig selv.
Redaktør

Styrkeliste

Selvfølgelig er 'sjovt' nok ikke det helt korrekte ord at bruge, da det jo ikke ligefrem er at nogen står og griner imens de træner. Jeg siger heller ikke at det IKKE skal være hårdt, overhovedet ikke. Men problemet er sådan, at ihvertfald for mit vedkomne, vil jeg gerne 'glæde' mig til at skulle ned og træne og have en lyst til det (det jeg mener med 'sjovt').

Jeg kan godt se, at det kan lyde som om jeg ikke gider at køre hårdt, når jeg siger at jeg ikke har lyst til at køre basisøvelser mere, men det er altså ikke sandt. Når jeg er nede i centeret giver jeg mig 100%, men jeg kan bare mærke at jeg nærmest tænker "Ikke igen.." når jeg skal over og køre en basisøvelse.

De basisøvelser jeg har kørt er Squat, Dødløft, Bænkpres (+ incline), Barbell Shrugs, BOR og Military Presses. Jeg tvivler på at en ny variation af disse øvelser vil virke på min lyst, jo mindre øvelsen virkelig bliver anderledes.

Og ja, selvom jeg træner for masse, kan jeg godt lide at have en god træning, hvor jeg føler at jeg løfter vætene af lyst.

Logikken er intakt, det handler om at folks mål ikke harmonerer med den indsats de er i stand til at levere pga deres begrænsning: sjovt og ikke hårdt - So there`s your problem

Ja, nemlig. Jeg synes lidt det er det samme som hvis en person valgte at træne sig op til at løbe et marathonløb, og så efter et stykke begyndte at synes det var kedeligt at løbe, og derfor istedet for begyndte at gå, fordi det på det pågældende tidspunkt var mere sjovt. Problemet er så bare at det ikke er særligt befordrende for planerne om at løbe et marathonløb. Og i givet fald var det måske bedre helt at droppe planerne. Jeg ved godt det er mit helt eget subjektive synspunkt. Nogen ville måske mene at det var bedre at gå end slet ikke at lave noget, og så bare lade planerne om at løbe et marathonløb bære eller briste.
Redaktør

Styrkeliste

Jeg kører selv hurtig træt i min programmer. JEg skifter derfor program hver 4 uger, istedet for hvor 8 uger som så mange programmer tager! Der har hjulpet utrolig meget på mig trænings humør. Du kan evt prøve et HST program eller Geo Turner :)
No Pain, No Gain

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 180.00

Til TS:

.. hvorfor skifter du ikke bare til et højere split? Og beholder basisøvelserne?

Prøv evt. et 3-split ala:

1: bryst & ryg + abs
2: ben & læn
3: delts & guns + abs
4: - off
5: forfra..

Eller noget 4-split, eller 5-split.. - det vigtigste er at du holder fokus på frekvensen, og det gør du netop ved at holde fast i basisøvelserne. Men med et højere split har du mere tid og overskud, til at kyle en god røvfuld iso ind til de muskler du vil ramme i det givne pas.

Der findes andet derude end Bill Star, Rippetoe, Sheiko, fullbody og 2-split.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster